Dat is een hele lastige keuze! Wat is voor jou belangrijk in een MMO? Zoek je iets tijdelijks, of een MMO voor de longterm? Ik kan wel wat kennis geven over bepaalde MMO's. Ik heb de meeste zelf gespeeld, maar als je soms liever een filmpje wil kijken, dan raad ik TheLazyPeon aan. Ik zal bij de MMO waarbij dit kan een filmpje linken.
- FFXIV: Blijft een goede MMO, krijgt binnenkort een graphics overhaul. Ik hoorde dat je nu een eiland kan krijgen, beetje zoals een huis waarop je dieren en andere dingen kan houden. Sounds pretty amazing tbh!
- New World: Zelf een groot fan van (speel ook nog steeds WoW Retail). Het laatste half jaar zijn er super veel nieuwe dingen toegevoegd en verbeteringen aangebracht. Van het gebruik van de bank tot aan een Auction House welke steeds stabieler wordt. In October komt de eerste gratis expansion uit, deze heet Brimstone. En uiteraard komt er een geweldige Halloween Event. TheLazyPeon heeft hier 5 dagen geleden iets over gemaakt:
YouTube: New World in 2022
- ArcheAge: Unchained: ArcheAge is een hele goede MMO met heel erg veel content en unieke features. Zoals shipbuilding, housing gebieden die ingericht kunnen worden zoals gewenst, trade runs waarbij er een high risk/high reward system is. ArcheAge Unchained heeft net enkele fresh start servers gestart, leuk moment om te beginnen. Is het een MMO dat voor de meesten een vasthouder is, dat denk ik niet. Maar als je eenmaal hooked bent, dan ben je verslaafd en kan je het niet meer loslaten

Filmpje:
YouTube: ArcheAge KEKW
Er zijn nog een hoop andere MMO's die je kan proberen. Belangrijkste is dat ze je ook moeten liggen. Van de muziek tot aan de story tot aan de end-game content. Als ik wat aanbevelingen kan doen, zou ik gaan voor:
- Star Wars: The Old Republic: 1 van de beste story driven games, mooie muziek, gave characters en meer dan genoeg content voor nieuwe spelers.
- Lost Ark: 1 van mijn beste MMO ervaringen van het afgelopen jaar. De muziek, de wereld en de classes zijn heel erg tof gemaakt. Ik heb denk ik nog niet zoveel variatie gezien in bepaalde zones dan bij Lost Ark. De enige draw-back voor mij was dat ik toch wat minder fan ben van top-down (diablo style) MMO's. Als dit je niet zoveel uitmaakt, dan is deze game misschien wel 1 van de beste aanraders. Ook krijgt de game goede updates zodat het levelen en gearen wat eenvoudiger wordt.
- The Elder Scrolls: Online: Elder Scrolls game zijn veelal goed, mooie muziek, leuke verhalen en dat is bij deze MMO niet veel anders. De expansions zijn erg leuk en je kan je tegenwoordig lekker focussen op 1 zone om deze helemaal af te ronden. Ik heb begrepen dat sinds kort ook de combat is geupdate, dus zeker het checken waard!
- Black Desert: Ook een erg leuke MMO met unieke features. Focus ligt wel wat meer op PvP, maar het biedt ook genoeg PvE content zoals breeden (mounts en pets), farming, mensen aan het werk zetten op je farms, voor veel mensen DE BESTE COMBAT die er is in MMO's. Ook sinds de remastered update ziet de game er super gaaf uit. Je kan daarnaast ook met een boot het water op, erg leuk!
- Guild Wars 2 blijft een erg populaire F2P mmo. Veel leuke dingen in deze MMO met een unieke artstyle. Ook zien de raids er super gaaf uit en de mounts en gliders zien er ook erg cool uit!
Naast MMO's heb je ook games zoals "Fallout 76", "Warframe" of "The Division 2" of dat soort games die een overlapping hebben met MMO's.
Mocht je nog willen wachten op bepaalde MMO's, dan zou ik deze nog in de gaten houden:
- Ashes of Creation
- Blue Protocol
- Throne and Liberty
De league of legends MMO is ook in de maak, maar daar is nog niet extreem veel over bekend