Aansluiting kookplaat 6 draden, 230v

Pagina: 1
Acties:

• Trean
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-10-2022
Ik zit met een rare aansluiting denk ik.
Ik heb een aansluitdoos met 5 pinnen.

Blauw. Rood

Geel/groen

Zwart. Grijs

De kabel die er naartoe loopt heeft 6 draden (namelijk 2x geel/groen) waarbij deze samen gekoppeld zijn

Als ik opmeet heb ik volgende spanningen:

Blauw-zwart: 150v
Blauw-grijs: 150v

Blauw-rood: 60v
Blauw-geel/groen: 60v

Rood-geelgroen: 0v
Zwart-grijs:0v

Rood-grijs:230v
Rood-zwart:230v
Groen/geel-grijs:230v

Ik zou m’n kookplaat willen aansluiten zonder deze stuk te maken, maar weet niet goed hoe dit juist te doen.

Kan iemand me helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNExDEdPpD14EKVnv_TnlW-tooY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLWQDwvL3V9q0GRTx34eaE34.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7afcpFErD3skfYnKWVFL2RrVT5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imEboW3mCJ4CjSp0h6kyQkTB.jpg?f=fotoalbum_large

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-10 15:53
Groen, rood en grijs zijn de oude kleuren.
Groen = bruin geworden (fase)
Rood = blauw geworden (nul)
Grijs = geel/groen geworden (aarde)

Hoe zit het in de meterkast aangesloten?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-10 09:38

Asteroid9

General Failure

Het zijn geen oude kleuren, want de 'moderne' geel/groene aarde is ook gewoon aanwezig.
Dit is een vrij gebruikelijke nieuwe kabel die je ook voor 3-fase aansluitingen veel tegen komt.

Dit zijn de draden:

Geel/groen = aarde
Blauw = nul
Rood = nul
Zwart = fase
Grijs = fase

Bij een 3-fase aansluiting zou rood de derde fase zijn, maar die hebben ze nu als nul ingezet.
Je hebt zo te zien een 2x16A kookgroep. Daarvoor gebruik je het rechter 2N~ schema.

L1 -> Zwart
L2 -> Grijs
GN/YE -> Geel/groen
BU -> Blauw
GY -> Roood

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Serpz0r
Ik ben het niet met Asteroid9 eens, maar hé wie ben ik.

Ik vind verder de meetwaarden tussen je aansluitingen vreemd.
Je zou bij een 1-fase installatie altijd 230v moeten meten tussen fase-nul en fase-aarde, tussen nul-aarde 0v.
Alle overige spanningen 150? en 60? volt zijn niet goed.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
Welkom op GoT. Graag eerst even kijken waar je iets post: Waar hoort mijn topic over installatie/verwarming/kookplaat?

Move naar HHW.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Trean
Ik had bij het uitmeten geen zeker gevoel, vandaar mijn vraag… ik wacht nog wat af voor ik een nieuwe moet kopen 😛

• Serpz0r
Zou je een foto van je kookgroep in de meterkast kunnen toevoegen?
Zonder deksel

• Trean
Bij deze 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT-FAZE5GwFt5QkNap70cek1ZTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHj10R7TlZwaq4CjjsUsGZh0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkechBj2g0btWVV6PV5Ix4cKbAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQnGVFRjcCPzimJFaI1u4i4F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbrvYotqBr29SebQEkHtHWyM5VY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pr24hswVKuY0VRJRE6DugM46.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TAS0NFzNGZag3qx-q4mzd_nyzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UOyc7JK3pl0jeGSjQHNcVd8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Het lijkt erop dat alle fases (en nullen) afzonderlijk afgezekerd zijn.
Het lijkt erop dat grijs een fase is en rood een nul is, daar zou je 230v moeten meten.
Het lijkt erop dat zwart een fase is en blauw een nul is, daar zou je ook 230v moeten meten.

Dus zou je tussen grijs (fase) en geel/groen (aarde) ook 230v moeten meten
en tussen zwart (fase) en geel/groen ook 230v moeten meten.

Tussen rood (nul) en aarde, zou 0v spanning moeten staan
en tussen blauw (nul) en aarde zou ook 0v moeten staan.

Stonden tijdens jouw metingen alle schakelaars omhoog tijdens het meten?

Dus aansluiten volgens schema 2, zou goed moeten zijn, zoals Asteroid9 zegt.
Mits er 230v tussen zwart en blauw staat.

Kookplaat - doos
L1 - Zwart
L2 - Grijs
GN/YE - Geel/groen
BU - Blauw
GY - Rood

offtopic: dit is niet in Nederland of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trean
Alles stond aan, ik heb meermaals gemeten en gechecked.

Aansluiten? Kan iets misgaan?

Ps. Het is in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Trean schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:47:
Als ik opmeet heb ik volgende spanningen:

Blauw-zwart: 150v
Blauw-grijs: 150v

Blauw-rood: 60v
Blauw-geel/groen: 60v

Rood-geelgroen: 0v

Rood-grijs:230v
Rood-zwart:230v
Bedoel je op de laatste regel: Groen/geel-zwart?

Als dit inderdaad een 2L+2N aansluiting is, zou je verwachten:
Blauw-zwart: 230V
Blauw-grijs: 230V

Blauw-rood: 0V
Blauw-groen/geel: 0V

Rood-groen/geel: 0v

Rood-grijs: 230V
Rood-zwart: 230V
Groen/geel-grijs: 230V
Groen/geel-zwart: 230V

Alles in rood wijkt af van jouw metingen.

Dit duidt er op dat bij jou de blauwe draad niet goed is verbonden. Dat je hier op toch spanning meet (ca. 60V ten opzichte van nul/aarde of ca. 150V ten opzichte van fase) is waarschijnlijk het effect van capacitieve spanningsoverdracht. Als je meet parallel aan een belasting, of meet met een spanningsmeter die een belasting kan simuleren (duspol), meet je waarschijnlijk iets heel anders.

Er gaat iets mis met die blauwe draad. Misschien een defect aan die penautomaat? Of er zit ergens een draad niet goed aangesloten. Kun je het in de groepenkast ook meten of kom je met een meetpen niet aan de aansluiting als die penautomaten geplaatst zijn?

Is dit een Bosch/Siemens kookplaat? Sluit deze niet aan volgens dat rechter schema wat op de plaat is gedrukt, maar zoek in de handleiding naar een aansluitschema voor 2L+2N wat er hoogstwaarschijnlijk ook in staat. Volgens dat schema moet je als het goed is de brug tussen contact 4 en 5 verwijderen.

Sluit je de kookplaat aan volgens dat schema op de plaat, dus met een brug tussen contact 4 en 5, dan verbind je beide nulcontacten met elkaar en zul je er niets van merken wanneer 1 van de nulgeleiders onderbroken is. Maar je kunt dan wel de andere nulgeleider fors overbelasten! Slecht plan, zeker aangezien het er op lijkt dat je blauwe nulgeleider al onderbroken is!
edit:
Negeer dat laatste, de nulgeleiders zijn ook met 20A beveiligd. Onveilig zal het dan niet worden, hooguit schakelt de penautomaat welke de rode draad beveiligt uit als je enthousiast met meerdere pitten kookt.

Maar die blauwe draad meet niet goed en een mogelijk slecht contact wil je natuurlijk sowieso opsporen en verhelpen!

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 04-10-2022 22:52 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-10 17:29
Post eens een foto van de aansluiting aan de onderzijde van die 4 zekeringen
- Die 60 en 150V is hoogstwaarschijnlijk spookspanning op een onaangesloten draad
- In BE zit je hier en daar met 3x230V netten zonder nul, mogelijk is dat hier het geval. Je meet dan (meestal) 130V tussen de fasen en aarde.
- Zowel N en Fase afzekeren is verplicht in BE
- Ja, je kan die kookplaat opblazen als je die fout aansluit
- 4 zekeringen voor een kookplaat is heel, heel ongewoon in BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-10 15:04
Ik zou zelf niet heel blij worden als mijn kookplaat op een doos is aangesloten zoals in de 2de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:34

Matis

Rubber Rocket

Maar twee groepen betekent toch niet perse twee fasen?

Zou het kunnen dat de kookgroep op dezelfde fase zit?

Heb je een enkele of 3-fase hoofdaansluiting?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Merion schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:38:
- In BE zit je hier en daar met 3x230V netten zonder nul, mogelijk is dat hier het geval. Je meet dan (meestal) 130V tussen de fasen en aarde.
Dat is hier dus niet het geval, want hij heeft 2 draden (zwart en grijs) die 230V meten ten opzichte van aarde?

Het lijkt ook echt gewoon 2x dezelfde fase, aangezien hij 0V meet tussen zwart en grijs. Een "kookgroep" dus, al zijn die bij mijn weten in België absoluut niet gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Xander schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:58:
Dat is hier dus niet het geval, want hij heeft 2 draden (zwart en grijs) die 230V meten ten opzichte van aarde?
Dat is nog geen garantie dat dit geen 230V zonder N is. Afhankelijk van de situatie meet je daar tov aarde
- 2 x 130V (Meest voorkomend)
- 2 x 230V
- 1 keer 0V en een keer 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Matis schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:51:
Maar twee groepen betekent toch niet perse twee fasen?

Zou het kunnen dat de kookgroep op dezelfde fase zit?

Heb je een enkele of 3-fase hoofdaansluiting?
Nee, maar in NL noemt men dat een 2F aansluiting. In werkelijkheid is dit nog steeds 1F verdeeld over 4 geleiders. In BE komt die wijze van aansluiten niet voor, iig nog nooit gezien. Vandaar dat die situatie bij de TS heel vreemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trean
Aan de onderzijde lijkt alles met een soort koperwerk verbonden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcC4nhC_lbk4ko_fTT0jUcB4lpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUDVCnQYM2xofLUW8Isoamp7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 12:17

killercow

eth0

Das de aardebus.
Gezien je kennis hiervan, bel een installateur.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
killercow schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:28:
Das de aardebus.
Gezien je kennis hiervan, bel een installateur.
Volgens mij bedoelde hij aan de onderzijde van de patroonhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Mag aannemen dat hij de kamrail bedoelt.

Maar die is niet zo lekker zichtbaar op de foto, de foto is erg donker en onder de helft van de kookgroep is hij niet zichtbaar door de aarddraden.

Maar voor zover ik zie zitten er maar 2 draden onder deze hele rij, dus het zal toch wel 2P+2N zijn met 2x dezelfde fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Idd, kamgeleider. Zie je heel slecht. Best een foto maken samen met zaklamp en die groen/gele geleider even naar beneden drukken.

Die kamgeleider lijkt bovendien ongeisoleerd, iets wat je met de beste wil van de wereld niet meer gekeurd krijgt vandaag.
Xander schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:50: Maar voor zover ik zie zitten er maar 2 draden onder deze hele rij, dus het zal toch wel 2P+2N zijn met 2x dezelfde fase
Lijkt er idd op en dat is heel erg uitzonderlijk. In welke gemeente ligt die woning trouwens? Je sluit die dan best ook aan op “Nederlandse wijze” maw linkse schema in jouw openingspost maar dan wel met de fasen en nullen uitgesplitst. Dit moet je dan nog wel even uitzoeken.
- Draadkleuren even uitzoeken, bovenzijde zekeringhouder naar aansluitdoos. Lijkt er trouwens op dat er ergens een lasdoos zit. Kleuren aan zekeringen komen precies niet overeen met die aan de aansluitdoos.
- Welke 2 zekeringen nul zijn, als er die tenminste is. Kan enkel met een meettoestel, 4 x spanning meten tussen onderzijde van elke zekeringhouder en aardingsrail die er net onder zit.

[ Voor 121% gewijzigd door Merion op 10-10-2022 06:28 ]

Pagina: 1