Vraag

• roel0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 09:05
Ik ben bezig om mijn zolder om te toveren naar een zolder + 2 slaapkamers. De afstand tot de originele zekeringskast is +- 8m
De hoofdautomaat is 63A.
Hiervoor zou ik de volgende stroomkringen willen toevoegen:

2x16A voor stopcontacten (6 stopcontacten in 1 kamer en 4 in andere)
1x10A voor het licht
1x25A voor een buitenunit warmtepomp

Neem ik dan best een 32A automaat in de originele zekeringskast met een 3G6 kabel?

En stel dat ik ooit zonnepanelen (+ batterij) op mijn dak leg (4500Wp). Zou je deze dan kunnen aansluiten (na de omvormer) op de zolder zekeringkast of kan je best de DC naar beneden laten lopen en de omvormer naast de originele kast plaatsen?
Indien ik ze op de zolderzekeringkast aansluit, kom ik dan nog toe met de 3G6?

[ Voor 4% gewijzigd door roel0 op 29-09-2022 09:46 ]

Alle reacties

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03
De zekering in de groepenkast moet een factor 1,6 lager zijn dan de hoofdzekering. Dus tenzij je een 56+ amphere hoofdzekering hebt mag dat dus niet. Heb je een 35 amphere hoofdzekering dan zit je aan de 20 amphere max. Anders voldoe je niet aan selectiviteit.

Die 2 stopcontacten en licht kun je gewoon op 1 groep zetten. Nergens voor nodig omdat apart op groepen te zetten.

Als de kast beneden nog genoeg ruimte is dan gewoon 2 ymvk kabels naar boven en geen gedoe met sub kastjes.

• roel0
Die 2x 16A zijn voor meerdere stopcontacten (1 kamer krijgt er 6, andere 4. Gezien max 8 punten per kring -> 2 kringen)

De hoofdzekering is 63A dus dat zit wel goed

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:52

Vliegvlug

Flight Simple

België zeker? Gezien de zware 63A hoofdzekering.
Deze vraag past mooi in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mag prima als eigen vraag maar dan wel in DEI. Land vermelden is wel belangrijk.

• roel0
Land is inderdaad belgie
Pagina: 1