Micro-omvormers of Optimizers met een enkele omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 21:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik ga een PV installatie laten aanleggen op mijn garage met 15 panelen.
Twee van de vier aanbieders die ik overweeg stellen Micro-omvormers (Enphase IQ7+) voor, de andere twee Optimizers (S500b) met een enkele omvormer (SE5K).

Alle vier vinden ze hun eigen oplossing beter want de andere zou problemen geven.

Is er een echte logische en algemene reden om de ene of de andere oplossing te kiezen?
(technische reden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNQZJFvwbqvA26NbGZyrzUE9Vnk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W64gAxdvXkAAdZ89V5oYfBfV.jpg?f=fotoalbum_medium

De garage waar de lange punt naar het noorden wijst.
De opstelling komt oost-west te liggen zoals in het plaatje.
2x3 1x3 en 2x3. Dit in verband met eventueel toekomstige verwijdering van de panelen op de tweede garage waardoor er nog 2x3 kan blijven liggen.
De tweede garage is namelijk van de buurman die het allemaal wel ok vindt, nu, maar als hij de garage ooit verkoopt aan een ander dan kan die nieuwe eigenaar potentieel zeggen dat ze weg moeten van zijn dak.

Het dak is plat maar er zitten gebouwen naast waardoor vroeg en laat er wel wat schaduwval is.

Ik ben geneigd te denken dat met optimizers in a worst case scenario er potentieel niet genoeg over blijven om de omvormer aan het werk te houden (maar ik zou er later wellicht nog panelen bij kunnen zetten/verhuizen naar de fietsenstalling er naast of op het schuurtje). Tevens ben ik geneigd dan te denken dat Micro-omvormers beter zijn omdat ik er straffeloos panelen vanaf kan halen en bij kan zetten zoals mijn pet staat.
Maar.. dan lees ik weer dat Micro-omvormers een hogere spanning nodig hebben en dus eerder uitschakelen dan Optimizers bij schaduwval of bewolkte dagen.

Maar ik weet het dus allemaal niet zeker, ik weet enkel wat Google zegt en het mooie topic hier.
Maar voor 11K wil ik iets meer zekerheid dat ik de juiste beslissing neem, dus alle advies is welkom. :)

[ Voor 99% gewijzigd door Tijgert op 28-09-2022 16:45 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Beste antwoord (via Tijgert op 28-09-2022 20:31)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Tijgert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:17:
Tevens ben ik geneigd dan te denken dat Micro-omvormers beter zijn omdat ik er straffeloos panelen vanaf kan halen en bij kan zetten zoals mijn pet staat.
Maar.. dan lees ik weer dat Micro-omvormers een hogere spanning nodig hebben en dus eerder uitschakelen dan Optimizers bij schaduwval of bewolkte dagen.
Dat zijn beide voordelen van micro-omvormers. Je kunt zonder problemen dingen verplaatsen, toevoegen of verwijderen. Het probleem van stringomvormers is dat ze juist vrij veel panelen per string nodig hebben om te starten. Dat is juist een voordeel bij micro's waar je 1 paneel per omvormer hebt.

Alle reacties

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 16:40
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.....
Heb je een overzicht van waar de opstelling zou moeten komen? Dakvlak, helling, richting, een google maps plaatje?

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ok, dan doe we iets meer detail: Zie boven :)

[ Voor 91% gewijzigd door Tijgert op 28-09-2022 15:37 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:04
Persoonlijk hou ik niet van veel elektronica in de buitenlucht; het moet werken bij een hittegolf bij wie-weet- hoeveel graden en bij -20°C in een koude winter (als er een pak sneeuw ligt wat lage temperaturen mogelijk maakt).
Maar als er een grote invloed is van allerlei schaduw zou ik dus kiezen voor optimizers.
Ik lees vaak dat bepaalde vormen van schaduw geen probleem is, zoek dat wel even uit.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb je veel last van schaduw?

Ik zou voor beide niet kiezen en voor normale string omvormer gaan. Scheelt je een boel geld.

En 11k voor 15 panelen lijkt me ook wat veel. Over welke panelen hebben we het dan?

[ Voor 25% gewijzigd door Sethro op 28-09-2022 19:20 ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

Dat lange platte dak naar het noorden, is dat van jou ?
Zo ja, geef dan de afmetingen.
Dat dak in het Oosten, is dat van jou ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Sethro schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:18:
Heb je veel last van schaduw?

Ik zou voor beide niet kiezen en voor normale string omvormer gaan. Scheelt je een boel geld.

En 11k voor 15 panelen lijkt me ook wat veel. Over welke panelen hebben we het dan?
Normale string? Dan zijn er met een normale SE5K wel 14 panelen nodig die tegelijk werken.
De short string versie van de SE5K heeft er aan 8 al genoeg.

11K (ok, 10900,- Incl. BTW) is het nu bij elke plek waar ik een offerte vroeg.
Heb jij een beter adres?

Zou een set zijn van 15x 410Wp Longi Solar, SE5K en S500b.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De Solar Edge is geen "normale string" omvormer ;)

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 15:45
Twee van de vier aanbieders die ik overweeg stellen Micro-omvormers (Enphase IQ7+) voor,
De ds3 van aps is sowieso al goedkoper dan allemaal losse micro's

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
FD2 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:22:
Dat lange platte dak naar het noorden, is dat van jou ?
Dat dak in het Oosten, is dat van jou ?
Nee, enkel dat vierkant, de twee garages, is van mij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Tevens ben ik geneigd dan te denken dat Micro-omvormers beter zijn omdat ik er straffeloos panelen vanaf kan halen en bij kan zetten zoals mijn pet staat.
Dat zijn beide voordelen van micro-omvormers. Je kunt zonder problemen dingen verplaatsen, toevoegen of verwijderen. Het probleem van stringomvormers is dat ze juist vrij veel panelen per string nodig hebben om te starten. Dat is juist een voordeel bij micro's waar je 1 paneel per omvormer hebt.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tijgert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:24:
[...]

Normale string? Dan zijn er met een normale SE5K wel 14 panelen nodig die tegelijk werken.
De short string versie van de SE5K heeft er aan 8 al genoeg.

11K (ok, 10900,- Incl. BTW) is het nu bij elke plek waar ik een offerte vroeg.
Heb jij een beter adres?

Zou een set zijn van 15x 410Wp Longi Solar, SE5K en S500b.
Dat zijn geen normale string omvormers. Vanaf 700 euro heb je al iets. Kijk bijvoorbeeld hier is tussen:

https://www.winkelman-zon...%5D=725460&min=0&max=3500

Zo’n Solaredge is al snel 2x zo duur en dan komen de optimizers er nog bij.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 29-09-2022 15:26 ]

Pagina: 1