Schuine wand isoleren met folie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 16:44
Ik zoek een isolatie optie voor mijn schuine wand.

Ik heb een sociale huurhuis met een schuin dak. In de woonkamer zitten houten planken tegen deze schuine wand. Onder het schuine dak zit de radiator. Vele jaren geleden kon ik ervoor kiezen om tegen deze wand isolatieplaten te laten monteren door de woningbouw. Dat heb ik toen niet gedaan, omdat ik de planken mooi vindt staan.
Hieronder een plaatje hoe het nu eruit ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E5DR3Itn4_kVRFA4GPd52SyPdw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GR0Gx7PycmLj7e3iKxKRpJU.jpg?f=fotoalbum_small

Nu wil ik toch wel kijken of ik tijdens de koude dagen deze wand beter kan isoleren, want ik vermoed dat er best wat warmte verloren gaat. Ik zoek een tijdelijke oplossing die na de winter weer weggehaald kan worden. En ik dacht aan radiatorfolie/noppenfolie. Mijn idee is om de hele wand (3,50 x 1,80 mtr) te bedekken met deze folie. Deze spijker ik dan vast en kan ik in het voorjaar weer weghalen.

Mijn vragen zijn:

1. Zal dit goed isoleren? Ik vermoed van wel.
2. Hoe zal dit uitpakken met daglicht/kunstlicht? Zal dit werken als een enorme spiegel, zodat dit oncomfortabel wordt om bij in de buurt te zitten?
3. Wat vinden jullie van dit plan?

Mocht dit niet verstandig zijn, dan heb ik nog de optie om de woningbouw te vragen om die platen te plaatsen. Maar liever doe ik dat niet. En ik weet ook niet of ze dit op korte termijn kunnen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door segil op 28-09-2022 14:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxyde
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:13
Mooiste is planken eraf en die Folie erop.
Daarna de latten terug zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-08 10:56
De isolatiewaarde (R) van 1.2 is zeer beperkt, dus verwacht hier geen wonderen van qua isolatie.

• segil
iRbn schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:44:
De isolatiewaarde (R) van 1.2 is zeer beperkt, dus verwacht hier geen wonderen van qua isolatie.
Je bedoelt dat het folie weinig isoleert, als ik deze achter de planken monteer? Maar wellicht wel goed werken om warmte te reflecteren?

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-08 16:37
Ik denk eerlijk gezegd dat het de moeite en het geld niet waard is. Die isolatiewaarde is echt minimaal.
Als ze met platen PIR bedoelen zou ik dat alsnog doen. Dat isoleert echt veel beter.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:34
WON >>> BK

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31

paQ

https://www.gamma.nl/asso...cm-4-m2-rd-3-56/p/B155895

momenteel in de aanbieding :)

Maar idd, kijk gewoon even wat er achter zo'n plank zit.
Als je daar minimaal 6 cm ruimte hebt, dan zou ik de PIF folie permanent aanbrengen. Heb je permanent profijt.

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 28-09-2022 15:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• segil
paQ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:14:
https://www.gamma.nl/asso...cm-4-m2-rd-3-56/p/B155895

momenteel in de aanbieding :)

Maar idd, kijk gewoon even wat er achter zo'n plank zit.
Als je daar minimaal 6 cm ruimte hebt, dan zou ik de PIF folie permanent aanbrengen. Heb je permanent profijt.
Ja dat is inderdaad een optie. Ik heb toch maar de woningbouw gevraagd of de opzichter langs wilt komen. Met een beetje geluk doen zij dit en vergoeden ze alles. Ik wacht even hun reactie af. Ik moet zeggen dat het idee van folie zichtbaar tegen de wand me nu ook wel tegen begint te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
segil schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:34:
[...]

Ja dat is inderdaad een optie. Ik heb toch maar de woningbouw gevraagd of de opzichter langs wilt komen. Met een beetje geluk doen zij dit en vergoeden ze alles. Ik wacht even hun reactie af. Ik moet zeggen dat het idee van folie zichtbaar tegen de wand me nu ook wel tegen begint te staan.
denk bij dit soort "halve" oplossingen ook altijd aan brand. druipend plastic terwijl je voor brand probeerd te vluchten is ook geen goed idee, in basis stop je al het brandbare spul achter gipsplaten (eps, pir, etc)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31

paQ

Ik weet niet waar je woont, maar Gamma zuid Limburg (franchise Bude) geeft nog 20 euro extra korting bij besteding van 100 euro aan verduurzaming of isolatie producten. *O*Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAhlvPXV3oa8F9iwOZhvp3a0qoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4f8FLqjUAlhYuK7Mg0YbAzKh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 28-09-2022 18:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
iRbn schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:44:
Deze R-waarde is eigenlijk een RTi-waarde, een zelfverzonnen waarde door de fabrikant. Dat je R-1.2 hebt bij 3mm dikte is te mooi om waar te zijn, dan zou je bij 3cm een R-waarde van 12 hebben.

Ik heb me er toevallig nog niet zo lang geleden kort in verdiept;
Isolatie berekeningen (Urbakus)

Edit; het is (RTi)
Het heeft trouwens een uitstekende reflectieve waarde hoor. Het is geen rommel alleen de R-waarde is wat misleidend :)
De R-waarde is vastgesteld als de meetlat waarnaast isolatiematerialen gelegd worden. Helaas schept dit een verkeerd beeld over isolatiefolie, zoals hierboven is uitgelegd. Daarom stellen we de Rti waarde voor, deze waarde staat voor thermische warmte weerstand indicatie, gemeten in realistische omstandigheden.
https://www.isodiscount.nl/rtiwaarde/

[ Voor 33% gewijzigd door Amtelode op 28-09-2022 19:29 ]

Pagina: 1