Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Aanvoer stijgt te snel" icm nieuwe vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 11:52
Afgelopen lente heb ik vloerverwarming laten leggen in de woonkamer/keuken, en alle radiatoren behalve 1 (studeerkamer) laten verwijderen.

Nu het koud genoeg begint te worden ben ik begonnen met het opstoken van de vloerverwarming ivm de PVC vloer. Hiervoor zet ik de kamerthermostaat op 20 graden, en schroef ik de thermostaatknop op de verdeler elke dag 5 graden hoger (beginnende bij 20 graden). De pomp (grundfos upm3 auto) heb ik op constant pressure-auto adapt staan.

Ik heb nu echter het probleem dat mijn ketel (Atag) steeds de error "Aanvoer stijgt te snel,
Delta T te groot, retour > aanvoer" heeft, waardoor er niet veel gebeurd. Zo is mijn woonkamer nu maar 18 graden, en is ook de radiator op de studeerkamer koud (ik hoor het water er wel doorheen gaan).

Ik heb al wat geprobeerd te spelen met de pompsnelheid (medium, low, en autodapt), maar het heeft niet geholpen zover ik zie. De CV staat op 40 graden ingesteld.

De druk van de ketel is ook nog gewoon goed.

Heeft iemand hier tips voor me?

De onderaannemer reageerde trouwens met dit bericht:
De aanvoer temperatuur van je ketel stijgt te snel.
Dat betekend dat je veel warmte vraag van de ketel en de thermostaat kranen (nagenoeg) dicht heb staan.
Zodoende kan de ketel niet genoeg circuleren om zijn warmte kwijt te kunnen.
Dus ik weet niet wat je met een opstookprotocol bedoel?
Maar als ik het zo beoordeel ligt het daaraan.
Ik zou de kraan op de verdeler gewoon open zetten en de thermostaat lager (beginnen op 18 gr) en dan dagelijks 1 graad hoger tot 23 gr.
Lees ik hieruit dat de foutcode weggaat zodra de vloerthermostaat rond de 40 graden komt ofzo?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:35

paQ

Sja

Ik zou de kraan ook gewoon openen. Bijv op 30. Aanvoertemp van cv beginnen op 25 bijv. En die dan elke dag 1 graad verhogen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Basekid
paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:37:
Sja

Ik zou de kraan ook gewoon openen. Bijv op 30. Aanvoertemp van cv beginnen op 25 bijv. En die dan elke dag 1 graad verhogen?
Bedoel je dan de radiatorkraan van de verdeler zelf? Maar die moest ik juist met 5 graden per dag verhogen had ik begrepen (zit nu op de 30 graden).

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:08
Het water in vloer zal al rond de 20C graden zijn dus gaat de thermostaat op de verdeler volledig knijpen en gaat hoogst waarschijnlijk het warme water terug naar je ketel zonder dat het iets heeft kunnen opwarmen.

Ik denk dat je de verdeler thermostaat beter op 25C kan zetten. Pomp snelheid mogelijk wat lager zodat hij goed ze warmte kwijt kan en het water niet te snel rond pompt.

Kamer thermostaat wat hoger zodat deze niet steeds afslaat.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Heb je de radiator op je studeerkamer wel open?

Ik heb hier de radiator in de badkamer altijd open (stand 3-4 ofzo) zodat deze fungeert als een soort bypass.

Wij hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Tevens zit er er nog een pompschakelaar (moet temp voeler) op de vloerverwarmingverdeler. Als ik boven alle radiatoren dicht heb schiet onze ketel ook in een foutmelding omdat ie in het begin zn warmte niet kwijt kan. Als de pomp op de verdeler 24/7 draaide ging het wel goed geloof ik.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:07

pietje63

RTFM

Wat ook kan schelen is thermostaat in je kamer tijdens het opstoken iets lager zetten (19).
-> er komt een kleine warmtevraag naar je ketel
-> de geleverde warmte komt beter overeen met hetgeen je vloer kwijt kan
-> geen storing

Daarnaast even goed kijken goed de temperaturen van je vloer in de gaten houden. Hierbij zou ik vooral kijken naar het water dat terugkomt uit je vloer, dit is een goede indicatie van de warmte (dus hoe hard het opstoken gaat).

overigens komen stappen van 5 graden / dag mij nog over als snel. Dan ben je er in 2-3 dagen? Hangt natuurlijk enorm af van de vloer (oud / nieuw beton etc). Van de andere kant is mijn ervaring dat je aan het begin van het seizoen toch niet zo hard stookt -> vloer maar een beetje warm maakt -> het opstoken min of meer vanzelf langzaam gaat. (maar dat kan ook komen door de (bij mij iets te dunne /beperkte aanvoer van de vloerverwarming)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:28
Zie: Waar hoort mijn topic over installatie/verwarming/kookplaat?, topic verplaatst

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2022 09:59 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:49
Ketels hebben veelal een verwarmingvermogen van 20kW of zelfs meer. Dit vermogen is nodig voor warm water, maar voor ruimteverwarming veelal veel te veel.

Wanneer er warmtevraag is zal de ketel starten op max vermogen, om vervolgens terug te regelen naar het vermogen dat werkelijk nodig is voor de warmtevraag. Op die manier kan de aanvoertemperatuur dus heel snel te ver oplopen.

In veel ketels kun je het (max)vermogen voor verwarmingbedrijf instellen. Zo heb ik bij mijn intergas het vermogen voor verwarmingsbedrijf op ~5kW ingesteld.

Tevens voordeel is dat je er achter komt wat voor vermogen je toekomstige (hybride)warmtepomp moet kunnen leveren.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:20
Ik heb er weinig verstand van maar vind de "retour > aanvoer" wel bijzonder. Als dat om de temperatuur gaat, zou de retour toch nooit warmer kunnen/mogen zijn dan de aanvoer?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Basekid
Thanks voor alle inzichten, ik ga een beetje pielen vandaag.
Radiator op de studeerkamer stond al open, helaas heeft dat geen verschil gemaakt.

Ik heb ook de aannemer maar even een berichtje gestuurd, kijken of zij het kunnen komen oplossen. Zou denken dat zij het ook goed horen af te leveren...

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:16
zit er een bypass in het syteem ?

• Basekid
miciel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:01:
zit er een bypass in het syteem ?
Nee

• Galaxis
  • Laatst online: 12:44
Volgens mij hoort er sowieso een bypass in je systeem te zitten met een drukverschil regelaar. Hoe staat die ingesteld ?

Afbeeldingslocatie: https://www.technim.nl/wp-content/uploads/2017/01/Bypass.jpg

Word de radiator in de studeerkamer wel warm omdat deze helemaal open staat ?

Ik zou de de thermostaat kraan van je vloerverdeler op 35 a 40C zetten, dan je CV ketel aanvoer begrenzen op 25C en die met iedere dag 5C ophogen tot 35 a 45C afhenkelijk wat de fabrikant van je PVC voorschrijft.. Kamerthermostaat gewoon op 22C knallen geduredende opstook protocol.

[ Voor 7% gewijzigd door Galaxis op 28-09-2022 15:13 ]

• iCrOn
Misschien handig nog een foto van je type verdeler te delen, mogelijk dat we daar nog iets uit op kunnen maken.

[ Voor 4% gewijzigd door iCrOn op 28-09-2022 15:20 . Reden: typo ]

• Basekid
Galaxis schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:12:
Volgens mij hoort er sowieso een bypass in je systeem te zitten met een drukverschil regelaar. Hoe staat die ingesteld ?

[Afbeelding]

Word de radiator in de studeerkamer wel warm omdat deze helemaal open staat ?

Ik zou de de thermostaat kraan van je vloerverdeler op 35 a 40C zetten, dan je CV ketel aanvoer begrenzen op 25C en die met iedere dag 5C ophogen tot 35 a 45C afhenkelijk wat de fabrikant van je PVC voorschrijft.. Kamerthermostaat gewoon op 22C knallen geduredende opstook protocol.
Oh sorry, wist neit dat dat een bypass was. Heb inderdaad 4 van die (heb 4 warmteloops). Ik weet niet hoe die ingesteld staan, maar heb wat foto;s toegevoegd.

Ik zal jouw aanpak eens proberen, waarbij dus de CV temperatuur wordt aangepast, en niet die van de vloerverdelen. Wie weet helpt het!

Ik krijg momenteel helemaal geen warm water meer (koude douche, koude radiator, alles koud). Dit is denk ik omdat de ketel in een algehele error zit.
iCrOn schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:19:
Misschien handig nog een foto van je type verdeler te delen, mogelijk dat we daar nog iets uit op kunnen maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l60Ww6sX9vHou80_fxc4dhVZ334=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efejfQLzWevcCZk71AP5oO43.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JogSCIzge_WKp5bGi8k-NKGWCfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHN374atgwE3tjj4dhKeA8Lf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7582P9mjpj-PT7o_7Bu3p_50LKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p40TbRTSE9XLQhf9EXoFvPGV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jpe8rhm4lWAYq4W-9mYfScRvjcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1O3cr0XTZnkhpaVGq95wysy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExjPp9Kteu99D4-BfYgZ9nC3hMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7Wnhq8WHEtiyhjp25D1XUar.jpg?f=fotoalbum_large

• Galaxis
  • Laatst online: 12:44
Wat jij nu laat zijn op je verdeler zijn je flow regels per groep van je vloer. Dat is weer wat anders ….

Staan de groepen van je vloer überhaupt open ?

• iCrOn
Het zou inderdaad kunnen dat de blauwe dopjes nog helemaal in gedraaid staan en dus de groepen dicht zijn. Probeer die eens helemaal open te draaien. Mogelijk komen er dan ook nog wat luchtbellen uit je leidingen.

Onderste rij zijn flow meters die zouden moeten gaan bewegen als je 1 van de groepen knijpt of open zet.

Verder lijken mij de aanvoerleidingen naar je verdeler wel erg klein van diameter, wil hier niet mee zeggen dat dit de oorzaak van je probleem is.

Heeft je ketel een automatische ontluchter? Anders zou je zelf moeten ontluchten op je ketel en bijvoorbeeld die radiator in de studeerkamer.

[ Voor 26% gewijzigd door iCrOn op 28-09-2022 19:30 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Geen drukverschil regelaar en geen ontluchting mogelijkheden.
16 mm toevoer met leidingen zonder mantel of isolatie.

De cv ketel is waarschijnlijk niet ingeregeld en wordt er bij warmtevraag veel te veel vermogen door de installatie geduwd.

Hier mag nog wel wat aan verspijkerd worden voor het goed is.

Please state the nature of the technical emergency

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:33
edsandje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:32:

De cv ketel is waarschijnlijk niet ingeregeld en wordt er bij warmtevraag veel te veel vermogen door de installatie geduwd.

Wat raad je aan qua instelling van de pomp? Gelijke druk of proportioneel?

• iCrOn
Op de bovenste balk zit wel een ontluchter in het midden.

• Basekid
Galaxis schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:12:
Wat jij nu laat zijn op je verdeler zijn je flow regels per groep van je vloer. Dat is weer wat anders ….

Staan de groepen van je vloer überhaupt open ?
Oh oop, wat bedoel je dan met de verdeler?
iCrOn schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:25:
Het zou inderdaad kunnen dat de blauwe dopjes nog helemaal in gedraaid staan en dus de groepen dicht zijn. Probeer die eens helemaal open te draaien. Mogelijk komen er dan ook nog wat luchtbellen uit je leidingen.

Onderste rij zijn flow meters die zouden moeten gaan bewegen als je 1 van de groepen knijpt of open zet.

Verder lijken mij de aanvoerleidingen naar je verdeler wel erg klein van diameter, wil hier niet mee zeggen dat dit de oorzaak van je probleem is.

Heeft je ketel een automatische ontluchter? Anders zou je zelf moeten ontluchten op je ketel en bijvoorbeeld die radiator in de studeerkamer.
Het lijkt erop dat de blauwe doppen nog helemaal dicht stonden, zodra ik eraan ging draaien hoorde ik opeens het water harstikke lopen. Alle vier lijken nu op 1.5l/min te staan.

Ai, zijn dit dingen die nodig zijn om te melden aan de aannemer? Isolatie lijkt me nog wel makkelijk toe te voegen door ze, een drukverschil regelaar en ontluchtingmogelijkheid wat moeilijker? (hoewel dat laatste geloof ik met een wit knopje bovenop gaat, als ik die opendraai spuit er water uit).

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:10
Basekid schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:57:

Het lijkt erop dat de blauwe doppen nog helemaal dicht stonden, zodra ik eraan ging draaien hoorde ik opeens het water harstikke lopen. Alle vier lijken nu op 1.5l/min te staan.
Dan stonden die inderdaad nog helemaal dicht.
Grote kans dat je ketel nu niet gelijk er mee kapt.
Het water kwam waarschijnlijk net zo warm weer terug als dat het er uit gestuurd werd.
Probeer het nu nog eens weer, in hele kleine stapjes per dag.

En eventueel kan je inderdaad ook de methode gebruiken om de temperatuur van je ketel heel laag te zetten en die geleidelijk te verhogen.

Wat voor stookprotocol volg je eigenlijk? Hoort daar niet ook een kleine afkoeling bij?

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Basekid schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:57:
[...]

Oh oop, wat bedoel je dan met de verdeler?
[...]

[...]

Ai, zijn dit dingen die nodig zijn om te melden aan de aannemer? Isolatie lijkt me nog wel makkelijk toe te voegen door ze, een drukverschil regelaar en ontluchtingmogelijkheid wat moeilijker? (hoewel dat laatste geloof ik met een wit knopje bovenop gaat, als ik die opendraai spuit er water uit).
Het is een aannemer en geen installateur? Iets met een schoenmaker en leest.
Als je dit zo aansluit snap je het niet.

De ontluchting mogelijkheden moeten op het hoogste punt.
Daar waar de aanvoer en retour aangesloten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssdF0sjFI_ZeMNzY4mAqhPc50WQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CZ3a7VFgOKvmR4T237tjNjG.jpg?f=fotoalbum_large
mathijshooi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:43:
[...]

Wat raad je aan qua instelling van de pomp? Gelijke druk of proportioneel?
Constante druk.
Snelheid afhankelijk van leidinglengte en diameter.
(Meestal stand 2)

• mathijshooi
edsandje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:09:
[...]

Het is een aannemer en geen installateur? Iets met een schoenmaker en leest.
Als je dit zo aansluit snap je het niet.

De ontluchting mogelijkheden moeten op het hoogste punt.
Daar waar de aanvoer en retour aangesloten zitten.
[Afbeelding]
[...]

Constante druk.
Snelheid afhankelijk van leidinglengte en diameter.
(Meestal stand 2)
Ok. En de reden hiervoor?

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Waarvoor?

• iCrOn
Dan zullen ze wel dicht gestaan hebben. ;)

Mogelijk dat je de komende dagen dan nog regelmatig eens moet ontluchten en bij vullen.

Je zou dat knel bochtje op de retour nog kunnen (laten) vervangen door een t-stuk knel 15mm/15mm 1/2bi en daar een automatische ontluchter op. Is vrij simpel te doen als je hetzelfde merk knel koppeling gebruikt als er op zat.

Je zou nog kunnen controleren of het voetventiel van de radiator in de studeerkamer nog dicht staat.

Het 'voet'ventiel van je verdeler zou trouwens ook nog dicht kunnen staan mocht je nu nog steeds storing op de ketel krijgen.

Ben benieuwd.

• SMSfreakie
  • Niet online
hebben ze hem ook wel per groep ontlucht ?

404 Signature not found

• mathijshooi

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het aanleggen van een vloerverwarming is een efficiënte manier om een huis te verwarmen, maar vanwege de lage aanvoertemperatuur is een zorgvuldige inbedrijfstelling (middels het balanceren en kiezen van de juiste pompinstellingen) vereist.
De drukverliezen in het spruitstuk van de vloerverwarming zijn praktisch onafhankelijk van de warmtevraag/debiet naar de afzonderlijke zones. Dat wil zeggen dat de pomp moet worden ingesteld op constante druk, waarbij het drukverschil constant wordt gehouden en een constant debiet in elke afzonderlijke zone wordt gewaarborgd, onafhankelijk van andere zones. Dit zorgt voor een correcte kamertemperatuur en comfort en voorkomt onnodig energieverbruik.

Knip plak van Grundfos.
https://www.grundfos.com/...o-incorrect-commissioning

Pagina: 1