maxtrash schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:30:
ik heb een uitsparing van maar 49x56 en ik begrijp net van de keukenleverancier dat ik dat niet zomaar kan verbreden ivm de lades in de kasten er naast

ik zou best een 11 kW kookplaat willen maar die zijn allemaal veel breder.
het wordt dus sowieso een kookplaat van 7360W.
erger nog: in deze breedte hebben ze allemaal maar 4 zones. Ik heb nu een vrij unieke gaskookplaat met geringe inbouwbreedte maar wel 75cm breed en 5 pitten (
https://www.keukenloods.nl/zgh78534xa.html). Als ik niet zoiets vind in inductie wordt de WAF erg laag voor inductie...
Dan zullen er weinig 11kw platen zijn inderdaad. Desondanks zou ik de meterkast er wel op voorbereiden, wie weet wat de toekomst brengt. De krachtgroep oplossing is altijd goed.
Wat bij inductie nog wel interessant kan zijn is dat "pitten" bij sommige platen zijn vervagen door kookzones.
Waar je bij een gaspit gewoon een pan middenboven de hittebron moet zetten en je daarmee altijd een discreet aantal pitten hebt hoeft dit bij inductie niet/minder het geval te zijn.
Er zijn ook wel platen die bijvoorbeeld 2 langerekte kookzones hebben (over de lengte van normaal 2 pitten). Overal op die zonde mag je pannen zetten, ook meerdere (alleen het vermogen wordt verdeeld natuurlijk). En per zone heb je doorgaans 1 instelling om het vermogen te bepalen.
Even snel gekeken kwam ik net een plaat tegen (binnen jouw nismaten) met 6 kookzones.
Rechts 2 normale "pitten" en links hebben ze elke pit in 2 zones opgesplitst. Hier zou je dus ook 2 smallere pannen naast elkaar op 1 pit kunnen zetten.
Of met 8, hetzelfde recept met opgesplitste pitten, maar dan op alle hoeken toegepast
Maar 4-pits en 7.4kW is wel het meest courant in deze maten.
Voor de krachtstroomgroepen is het advies één aardlek automaat voor de 3-fase groepen met losse installatieautomaat per krachtstroom groep. Hij zegt dat dat goedkoper is en makkelijk bij toekomstige uitbreiding. Hij let beter op de kosten dan ik zelf geloof ik
Even los van de discussie rondom aparte beveiliging van laadpalen, heeft de keukenboer hier gelijk.
Een 4P aardlekschakelaar zal meestal zo rond de 50 euro zitten. Een krachtgroep ook zoiets (maar daarvan kunnen er dus meerdere achter die aardlek).
Een aardlekautomaat is al snel 100+
Voordeel van de aardlekautomaat is wel dat je bij fouten minder andere groepen meeneemt. Ik ken wel mensen die hun hele meterkast enkel hebben voorzien van aardlekautomaten (ook alle 1F groepen). Is een klap duurder en neemt een stuk meer ruimte in. Maar ja, dan gaan er nooit meerdere dingen uit door 1 fout.
Zou zelf bijvoorbeeld altijd proberen tuinverlichting en dergelijke op een aparte aardlek te doen. Die willen na een paar jaar nog wel eens gaan etteren als er ergens vocht in komt. En dat is altijd op een koude regenachtige winterdag.
1 puntje trouwens:
het advies van de keukenboer is 1 aardlek
automaatschakelaar met losse automaten.
Een aardlekautomaat in het geintegreerde ding met een aardlek + een automaat in 1