Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-01-2023
Wij hebben in ons domotica-gestuurde huis een veertigtal 'ouderwetse' dimmers van ABB, type STD-500U.
Al tijdenlang verbaas ik me over het toch aanzienlijke stroomverbruik 's nachts - continue zo'n 1000W.
Ik verdenk die dimmers, want die voelen in rust ook best wel warm aan.

Nu heb ik net met een ampère tang zitten meten, en inderdaad meet ik zo tussen de 30 en 120 mA per dimmer. Dit verschil is denk ik wel te verklaren, want in verschillende ruimtes hebben we 220V spanningsrail, met daarin een uiteenlopend aantal STYLAS 12V spotjes. Daarnaast hebben we wat plafondlampjes en uplighters - als ik daar ledlampen in doe, dan blijven die zachtjes branden in de uit-stand - dus het kan niet anders dat er toch een geringe stroom blijft lopen. Ik denk derhalve dat die dimmers allemaal een geringe ruststroom hebben.

Als mijn analyse klopt, kom je met 40 stuks opgeteld toch op een aanzienlijk sluipverbruik, mogelijk zo'n 12 kWh/etmaal. Gelukkig hebben we nog een vast contract, want bij de huidige energieprijzen zou dat zo'n kleine € 4.000/jaar kosten.... Dat is natuurlijk onaanvaardbaar, dus 1) klopt mijn verhaal, en zo ja 2) is hier iets aan te doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je hebt meestal serie dimmers die maar twee draden hebben. Er lekt dan wel wat stroom, maar dat is een reactieve stroom (capaciteit van de dimmer). Die stroom is klein en ook nog eens uit fase met de spanning. Led verlichting kan hier echter nog wel van oplichten. Toch is dit verlies minder dan een Watt.
Als je dimmer hand warm wordt als hij uit staat dan schat ik het op een paar Watt. Nog steeds niet genoeg om maal 40 op 1000 uit te komen. Kan het zijn dat je dimmers helemaal niet goed uit gaan? Als ze op 10% terug geregeld worden krijg je geen licht maar wel warmte.
Begin eens groep voor groep af te schakelen en het rust vermogen te meten.
Je slimme meter kan het huidige vermogen precies rapporten.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
De ruststroom van het hele huis schommelt rond die 1000 W, dus dat zijn niet alleen die dimmers.
Ik kan niet zelf in de domotica programmatuur kijken - maar ik neem toch aan dat de dimmers naar 0% worden terug geregeld 's nachts. Zou het kunnen dat de electronica/trafo in al die STYLAS spotjes stiekem stroom vraagt?

Ik was inderdaad van plan om groep voor groep af te schakelen, en 's morgens met m'n Energy app te zien wat het verbruik dan is geweest. Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ojee oude domotica toen stroom nog gratis was (en de gulden van hout)? Zou zo maar 10W in rust kunnen zijn als de uitgang naar nul gezet is. Moderne Zigbee dimmers gebruiken niets als ze uit staan. In heb bijvoorbeeld nog van die oude elektrisch verstelbare lattenbodems. 9W om te wachten tot ik het knopje bedien. En dat maal twee. Gelukkig mag dat tegenwoordig niet meer. Slaapverbruik moet minder dan 0.5W zijn. Tegenwoordig is vervangen vanwege slaapverbruik een goede reden. 1W slaapverbruik is 9kWh op jaarbasis. Dat is nu al 5euro/W per jaar.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08

FreakNL

Well do ya punk?

In het andere topic gaf je niet aan dat dit niet je eigen installatie is…

Dat wordt dus zoeken of een prof naar laten kijken.
Het lijkt me ook lastig om hier iets aan te doen dus dat wordt waarschijnlijk een vervangingstratect.

• ErikPhilippus
In het andere topic gaf je niet aan dat dit niet je eigen instantie is…
Ik begrijp niks van deze opmerking.....
Of bedoel je dat ik er geen verstand van heb ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Ik denk dat een huis met 40 dimmers een formaat heeft die wel meer sluipverbruikers kent. ;)

Tikje naar DEI (zie ook: Waar hoort mijn topic over installatie/verwarming/kookplaat?)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik was wel verbaast toen ik de dimmer op zocht. Bij een "ouderwetse dimmer" had ik toch geen DIN-rail module verwacht.

Maar ja, die kunnen nog wel wat gebruiken. Maar 120mA zal inderdaad grotendeels reactief zijn. Want met bijna 28W heb je echt wel serieus warmte. Helaas zegt ABB niet wat het gebruik van de dingen is.

Maar goed, tijd om gewoon systematisch te werk te gaan. Heeft het huis een slimme of digitale meter? Die kan namelijk vaak mooi het actuele verbruik weergeven. En dan eens beginnen met alle groepen uit. Is het dan netjes 0W? Dan eens een groep met veel dimmer aan en alle stekkers los. Wat is dan het gebruik? En zitten er dan nog andere zaken aan? En dan simpelweg eens een enkele dimmer los halen. Met hoeveel is het verbruik vermindert?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08

FreakNL

Well do ya punk?

ErikPhilippus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:21:
[...]

Ik begrijp niks van deze opmerking.....
Of bedoel je dat ik er geen verstand van heb ofzo?
eigen installatie.....Autocorrect....

• ErikPhilippus
Inmiddels heb ik vastgesteld dat de ABB rail dimmers een standbye verbruik hebben van ongeveer 10W.
Aangezien we 38 van die dingen hebben, is dat opgeteld toch een flinke ruststroom, bij de huidige tarieven zo'n kostenpost van zo'n € 3000/jaar.

Ik heb de situatie met onze installateur besproken, en hij geeft aan dat deze dimmers een lastherkenning hebben die continue stroom vraagt. Het is een functie die niet uit te zetten is, dus ruststroom bij (deze) dimmers is helaas een gegeven.

Overschakelen op moderne dimmers, en al onze verlichting vervangen door LED is een (op termijn noodzakelijke) optie, maar is kostbaar en bovendien hebben KNX componenten op dit moment een levertijd van minstens 9 maanden....

In mijn zoektocht kwam ik er achter dat er wel meer apparaten zijn met een hoog standbye verbruik, b.v. de Danfoss grond waterpomp lust een flinke slok stroom als er geen warmte/koude vraag is. En ook de luchtverversing maakt in mijn ogen overuren, en zuigt ook nog eens warme lucht weg.

Kortom: dat er iets moet gebeuren is duidelijk, maar de oplossing is verre van eenvoudig. Het installatiebedrijf komt binnenkort langs om de situatie te bekijken en bespreken. Wordt dus nog vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien een idee om de dimmers overdag en 's nachts van de spanning te halen tot je een definitieve oplossing hebt? En mogelijk heb je in de avond ook voldoende aan wat minder lampen/dimmers, dat zou ook al aardig wat schelen lijkt mij. :)

• ErikPhilippus
Misschien een idee om de dimmers overdag en 's nachts van de spanning te halen tot je een definitieve oplossing hebt? En mogelijk heb je in de avond ook voldoende aan wat minder lampen/dimmers, dat zou ook al aardig wat schelen lijkt mij. :)
Ja, zit ik ook aan te denken. Ik za eens in kaart brengen welke lampen door welk van de 38 dimmers worden aangestuurd door de domotica. Ze zitten allemaal bij elkaar in een patch-kast zonder een mij bekende layout....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mc_FBjGEIKSL-bMBf8MjsxtngOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUwTtgk4qyiQmH4kFX9IPD3b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door ErikPhilippus op 29-09-2022 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

380W in die kast alleen?
Je mag dit ook weer zien als kachel en dus besparing op gas :w
Blijft er dus nog 600W over. Is dit een bedrijfspand of particulier?
Al die spotjes kunnen parallel op een enkele driver/dimmer als je leds gebruikt. Kun je alleen niet meer individueel dimmen. Maar is dat het waard?
Een thermische camera is overigens ook een leuke tool om mee rond te lopen. Je ziet in een oogopslag in elke ruimte waar energie verspilt wordt zonder dat je het hoeft te meten. Ik heb zo diverse verrassingen gevonden. Als je het niet wilt aanschaffen, kun je het ook voor een weekend huren (zie marktplaats). In jouw geval verdien je dat zo terug.

Theo

• ErikPhilippus
380W in die kast alleen?
Je mag dit ook weer zien als kachel en dus besparing op gas :w
Blijft er dus nog 600W over. Is dit een bedrijfspand of particulier?
Al die spotjes kunnen parallel op een enkele driver/dimmer als je leds gebruikt. Kun je alleen niet meer individueel dimmen. Maar is dat het waard?
Een thermische camera is overigens ook een leuke tool om mee rond te lopen. Je ziet in een oogopslag in elke ruimte waar energie verspilt wordt zonder dat je het hoeft te meten. Ik heb zo diverse verrassingen gevonden. Als je het niet wilt aanschaffen, kun je het ook voor een weekend huren (zie marktplaats). In jouw geval verdien je dat zo terug.
Ja, inderdaad - het is een klein kacheltje, maar niet zo effectief vrees ik... Bovendien staat die patch-kast op zolder, en dat is nu precies een ruimte die ik niet wil verwarmen.....

Het is een groot vrijstaand huis, met een expositieruimte annex atelier, en (voormalige) kantoorruimte. Dus niet bepaald een rijtjeshuis.... www.liskeshoeve.nl

We hebben door heel het huis scènes met al dan niet gedimde lampen, en in all ruimtes aan/uit+dim toetsen. Dus alle lampen op één dimmer is geen optie. Ik kan wel kijken of we selectief dimmers ('s nachts) kunnen uitschakelen.

Ja, ik heb al een keer rondgelopen met een thermische camera. Ik heb zo ontdekt dat een paar klepjes van de CV verdelers lekken - dus onterecht warm water doorlaten terwijl er geen warmtevraag is. En die patch-kast zie je ook oplichten - maar dat wist ik al door tactiele waarneming.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikPhilippus op 29-09-2022 12:24 ]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zit te denken hoe ik het zou oplossen. Ik neem aan dat de dimmer nu centraal zitten en de schakelaars op de wand alleen maar communiceren met de centrale computer. Dat lijkt dan op een systeem zoals dat tegenwoordig met Zigbee gemaakt zou worden. Ik heb dat thuis ook gedaan, al begin ik met een klassiek systeem waar de schakelaar het licht direct bedient.
In jouw geval wil je de armaturen niet vervangen, dus nieuwe dimmers. Zoiets als deze die je in een centraal doos kan installeren https://a.aliexpress.com/_Ew7mAC3
Op de plaats van de huidige schakelaars kun je draadloze Zigbee schakelaars plaatsen https://a.aliexpress.com/_EzI0kin Uiteraard kan ook alles in een app bedient worden of volgens een tijd schema.

Theo

• ErikPhilippus
Zit te denken hoe ik het zou oplossen. Ik neem aan dat de dimmer nu centraal zitten en de schakelaars op de wand alleen maar communiceren met de centrale computer. Dat lijkt dan op een systeem zoals dat tegenwoordig met Zigbee gemaakt zou worden. Ik heb dat thuis ook gedaan, al begin ik met een klassiek systeem waar de schakelaar het licht direct bedient.
In jouw geval wil je de armaturen niet vervangen, dus nieuwe dimmers. Zoiets als deze die je in een centraal doos kan installeren https://a.aliexpress.com/_Ew7mAC3
Op de plaats van de huidige schakelaars kun je draadloze Zigbee schakelaars plaatsen https://a.aliexpress.com/_EzI0kin Uiteraard kan ook alles in een app bedient worden of volgens een tijd schema.
Bedankt voor het meedenken!
Maar ook dit gaat 'm niet worden. Ons hele huis is domotica-gestuurd, soms zitten er aan/uit schakelaars in de wanddoos, die een actuator aansturen, maar in veel gevallen zijn het scènes die van alles doen, inclusief het instellen van het % dimmen van allerlei lampen. Er zijn ook scènes die het hele huis bedienen, zoals 'slapen', 'weggaan' en 'thuiskomen'. Daarnaast heb ik een zigbee afstandsbediening, die naast de audio/video ook alles in huis nog eens apart kan aan/uitzetten en eventueel kan dimmen.
Dus het is best een complex systeem (dat ook nog een lieve duit heeft gekost)....

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:17
ErikPhilippus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:54:
[...]
Dus het is best een complex systeem (dat ook nog een lieve duit heeft gekost)....
Mja, maar als dat complex systeem je binnenkort €4000/jaar kost, heb je een nieuw systeem er relatief snel uit. Tenzij je uiteraard de gok wilt wagen dat deze prijzen tijdelijk zijn maar met de beschadigingen van die pijplijnen, lijkt mij dat niet realistisch. Die scenes e.d. kan je ook met Home Assistant maken i.c.m. zigbee/shelly/etc.
Pagina: 1