Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:21
Sommige bedrijven keren een bonus uit naar prestatie, inzet, omzet you name it en dit kan oplopen tot van een paar honderd euro tot (bruto) een flink bedrag en dan komt de belastingdienst. :+

Nu is dat de regel en regels zijn regels natuurlijk, maar zijn er hier ook die iets doen met dat bedrag waardoor ze minder naar de belasting brengen. Bij kleinere bedrijven hoor je dat het bedrijf meewerkt aan de aanschaf van producten (btw voordeel) en dat dan weer vervolgens inhoud van de bonus. Bij grote bedrijven zal dit natuurlijk niet op gaan, maar misschien is daar weer iets anders te verzinnen?

Zijn er nog meer dingen te verzinnen waardoor je voordeel kunt krijgen? Dat kan dus in geld, tijd, producten, reizen

Beetje grey area en weet niet of het helemaal gepast is, maar dan hoor ik dat ook graag.
Modbreak:Even voor de duidelijkheid; we gaan niet het grijze gebied bespreken. We bespreken hier alleen opties die gewoon legaal en toegestaan zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 27-09-2022 11:06 ]

Beste antwoord (via Furion2000 op 27-09-2022 12:54)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
Furion2000 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:49:

Nu is dat de regel en regels zijn regels natuurlijk, maar zijn er hier ook die iets doen met dat bedrag waardoor ze minder naar de belasting brengen. Bij kleinere bedrijven hoor je dat het bedrijf meewerkt aan de aanschaf van producten (btw voordeel) en dat dan weer vervolgens inhoud van de bonus. Bij grote bedrijven zal dit natuurlijk niet op gaan, maar misschien is daar weer iets anders te verzinnen?
Dat lijkt me niet helemaal legaal.

Loon in natura moet ook langs de loon- en inkomstenbelasting. Als de producten vervreemd worden (dus blijvend overgaan naar de werknemer) dan moet de BTW netjes worden afgedragen; bij terbeschikkingstelling is er vaak een BTW correctie voor privegebruik van de zakelijke middelen.

Ons belastingsysteem laat weinig ruimte om belastingvrij / tegen laag tarief te betalen aan een werknemer.

Zo uit het hoofd zijn de mogelijkheden:

* vergoeding (onverzekerde) zorgkosten die worden gemaakt om de werknemer aan het werk te houden
* WKR (beperkte ruimte en sommige nihilwaarderingen)
* fiets van de zaak is relatief gunstig qua belasting
* personeelsfeest op bedrijfslocatie heeft een bescheiden waardering
* eindloonregeling loonbelasting is vaak iets gunstiger dan het marginale effectieve tarief IB / HK

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Grote bedrijven hebben net zo goed cafetariamodellen waar je naar hartelust mee kunt variëren, maar je zit natuurlijk altijd vast aan wettelijke regels. Fietsenplannen heeft bijna elk bedrijf wel, je zou een deel belastingvrij kunnen inzetten voor het inrichten van thuiswerkplek/internetabo/andere vormen van mobiliteit etc.

Maar hoe je het ook wendt of keert, je zal over een beetje bonus toch loonbelasting moeten betalen, het blijft immers loon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 08:51
Als het gaat om minder belasting betalen kan je werkgever gebruik maken van de werkkosten regeling: https://www.rijksoverheid...rd/werkkostenregeling-wkr

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Wat is er mis met belasting betalen?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12

Rmg

Voordat je allemaal moeite doet:

Over een bonus(en uitbetalen vakantiedagen, 13e maand en alle andere eenmalige verloningen) betaal je net zo veel belasting als de rest van je salaris*, tijdens het uitbetalen kan het zijn dat ze (je werkgever) inhoud op basis van de hoogste schaal (Bijzonder tarief). Maar dit word weer rechtgetrokken bij de belastingaangifte.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:35

Matis

Rubber Rocket

Je zou kunnen kijken naar je vrije jaarruimte voor je pensioen. Bij bijvoorbeeld Brand New Day: https://new.brandnewday.nl/jaarruimte/

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Furion2000 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:49:

Loon in natura moet ook langs de loon- en inkomstenbelasting. Als de producten vervreemd worden (dus blijvend overgaan naar de werknemer) dan moet de BTW netjes worden afgedragen; bij terbeschikkingstelling is er vaak een BTW correctie voor privegebruik van de zakelijke middelen.

Ons belastingsysteem laat weinig ruimte om belastingvrij / tegen laag tarief te betalen aan een werknemer.

* vergoeding (onverzekerde) zorgkosten die worden gemaakt om de werknemer aan het werk te houden
* eindloonregeling loonbelasting is vaak iets gunstiger dan het marginale effectieve tarief IB / HK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-05 12:18
Mr. Awesome schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:56:
Op zich niets maar dan moet de elite/multinationals dat ook ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Skywalker27 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:31:
[...]

Ik denk dat als je een bonus krijgt waarbij het de moeite waard is om over belastingontwijking na te denken dat je jezelf bij de elite mag rekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Een werkgever mag toch x% van het salarishuis belastingvrij uitgeven worden. Dat kan dan in de vorm van fietsen plan, maar ook bedrijfsfeestjes, kerstpakket ed. Als het budget nog niet op is kan een x percentage ook bruto-netto uitgedeeld worden. (Tenminste dat vertelde onze hr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Matis schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:02:
Je zou kunnen kijken naar je vrije jaarruimte voor je pensioen. Bij bijvoorbeeld Brand New Day: https://new.brandnewday.nl/jaarruimte/
Verdikkie, kan dat gewoon?

Heeft iemand hier ervaring mee? Je stort dus X bedrag op een rekening en trekt X af van box 1. Ga je dan ook omhoog met je toeslagen?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Eusebius schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:45:
[...]

Heeft iemand hier ervaring mee? Je stort dus X bedrag op een rekening en trekt X af van box 1. Ga je dan ook omhoog met je toeslagen?
Dat geld staat dan wel vast tot je pensioen. Het is het vermogen dat je max per jaar belastingvrij mag sparen (en als.je met pensioen gaat pas belasting over betaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-05 14:30
[...]

Nee je gaat niet omhoog met toeslagen, want die worden bepaald op basis van je brutoloon en die wijzigt niet.
Of je ruimte hebt om voor je pensioen te sparen/beleggen vanuit je brutoloon, dat kun je hier berekenen: https://www.belastingdien...ereken-ik-mijn-jaarruimte.
Als je al een pensioen hebt vanuit je werkgever dan kan het namelijk zijn dat je geen of weinig jaarruimte overhoudt om zelf nog aanvullend pensioen vanuit je brutosalaris op te bouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
mikkl schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:06:
[...]

Nee je gaat niet omhoog met toeslagen, want die worden bepaald op basis van je brutoloon en die wijzigt niet.
Of je ruimte hebt om voor je pensioen te sparen/beleggen vanuit je brutoloon, dat kun je hier berekenen: https://www.belastingdien...ereken-ik-mijn-jaarruimte.
Als je al een pensioen hebt vanuit je werkgever dan kan het namelijk zijn dat je geen of weinig jaarruimte overhoudt om zelf nog aanvullend pensioen vanuit je brutosalaris op te bouwen.
Ho. De Belastingdienst kijkt niet naar je brutoloon maar naar je belastbaar inkomen. En die daalt wél als je je geld inlegt op een pensioenrekening.
Dus @Eusebius ja, dat kan.
Er zitten alleen wel wat voorwaarden aan. Het bedrag is niet oneindig en je kan er niet zomaar bij. Wil je het in één keer opnemen voor je pensioenleeftijd dan betaal je belasting over de opname (je betaald immers ook minder belasting wanneer je het geld stort).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou ook Legale belastingontwijking voor de gewone man eens lezen, daar staan wat andere mogelijkheden in.

Bonus is gewoon belastbaar inkomen, je baas zal er iets flexibeler mee omgaan omdat het voor de werkgever ook een extra/losse post is en het er alleen is voor de motivatie, maar ook voor hen maakt het uiteindelijk weinig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:23:
[...]

Het ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Bij grote partijen (zeg Philips/Siemens/Miele e.d.) krijg je in een personeelswinkel extreme kortingen die je buiten het bedrijf niet krijgt. Dat is geen loon an sich, maar het effect (als je toch al die spullen wilde kopen van je netto loon) is natuurlijk vergelijkbaar.

Waar een werkgever natuurlijk wel mee kan spelen is die bonus verkapt betalen in alle mogelijke regels met belastingkorting, zeg een mobiliteitsvergoeding, representatievergoeding, internetabonnementvergoeding, thuiswerkplekvergoeding etc.

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 27-09-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]

Precies zoals omschreven gaat je belastbare inkomen omlaag en zet je geld opzij voor je pensioen. Uiteindelijk is het inkomstenbelastinguitstel, geen ontwijking. Alleen bij je pensioen is er een aanzienlijke kans dat je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen. Dus is het een eigen pensioenpotje.

En ja, ik heb er ervaring mee. Scheelde toch weer wat inkomsten in de hoogste schaal.
Wel belangrijk om te beseffen dat het sterk afhangt van het pensioen van je werkgever. Die kan bijvoorbeeld al extra inleggen voor je, wat de ruimte voor jezelf verkleint of zelfs laat verdwijnen. Dat is uiteraard wel een luxe probleem ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 27-09-2022 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:14

EiT

Ligt er ook aan of je bijv. kinderen hebt die naar de dagopvang gaan.

Dan kan het beter zijn om de bonus een ander jaar uit te laten betalen of om te zetten naar vakantiedagen (indien mogelijk).

Zo heeft mijn vrouw nog een vermogen aan vakantiedagen staan, maar deze bewust niet laten uit betalen vanwege de volgende redenen:
- vakantiedagen worden elk jaar meer waard door loonsverhoging.
- bij uitbetaling gaat belastbaar inkomen omhoog, dus kinderopvangtoeslag naar beneden.

De rest is wel zo’n beetje benoemd, de rest zal meer in het zwarte gebied komen zoals producten, vliegtickets, etc.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-05 13:28
Mr. Awesome schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:56:
Het feit dat je minder overhoud na het betalen ervan 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Laatst online: 23:09
Vakantiedagen kopen van je bonus kan ook een goede optie zijn (mits je ze opneemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:43
EiT schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:51:

Zo heeft mijn vrouw nog een vermogen aan vakantiedagen staan, maar deze bewust niet laten uit betalen
Ik neem aan dat jullie wel goed opletten wanneer ze dreigen te vervallen? Wettelijke vakantiedagen vervallen al na een half jaar in het nieuwe jaar. Bovenwettelijke is afhankelijk van je contract/cao, maar meestal ook niet oneindig meer. Als je ze dan en niet opneemt, en niet laat uitbetalen, heb je er nix aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

wat mijn eerste werkgever deed: die vergoedde mijn reiskosten niet volledig. En dus was er ruimte om de bonus uit te keren in 'het restant' x 19 cent per km.

rekenvoorbeeld:
100km enkele reis waarvan 50km vergoed. betekent 100km per dag niet vergoedde reiskosten.
Bij 200werkdagen heb je dus 20000*19 cent = 3800 euro onbelaste bonus.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

prein2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:15:
wat mijn eerste werkgever deed: die vergoedde mijn reiskosten niet volledig. En dus was er ruimte om de bonus uit te keren in 'het restant' x 19 cent per km.

rekenvoorbeeld:
100km enkele reis waarvan 50km vergoed. betekent 100km per dag niet vergoedde reiskosten.
Dit gaat echter niet meer. Je moet nu aantoonbaar die km’s gemaakt hebben en je mag als werkgever niet meer de 19ct per km vergoeden op elke werkdag sinds er veel thuisgewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 23:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Hann1BaL schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:21:
[...]

Dit gaat echter niet meer. Je moet nu aantoonbaar die km’s gemaakt hebben en je mag als werkgever niet meer de 19ct per km vergoeden op elke werkdag sinds er veel thuisgewerkt wordt.
Ik had ook aantoonbaar die kms gemaakt.
T is er wel eentje in de categorie: je bent eerder akkoord gegaan met een schramele vergoeding..

[ Voor 53% gewijzigd door prein2 op 27-09-2022 13:23 ]

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

prein2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:23:
[...]

Ik had ook aantoonbaar die kms gemaakt.
T is er wel eentje in de categorie: je bent eerder akkoord gegaan met een schramele vergoeding..
Dan valt het al zeker binnen de onkostenvergoeding en je werkgever heeft het mooi verkocht als je dat ziet als bonus. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
emnich schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:38:
[...]

Ik denk dat als je een bonus krijgt waarbij het de moeite waard is om over belastingontwijking na te denken dat je jezelf bij de elite mag rekenen ;)
Nee hoor laatst nog een bonus gehad bijna 1800 euro, daar bleef nog geen 860 euro van over. Nee ik ben geen groot verdiener gewoon middenklasser maar ik snap het niet meer. Ik werk me in het zweet heb een hoog bruto loon maar er blijft gewoon geen reet van over. Gewoon elke maand gaat er meer dan 2600 weg aan loonbelasting en pensioen ja die zet ik er bij want dat verdamp ook gewoon.

Nederland is stuk. En dan komen ze met de verlichting op de loonheffing van 0,11 procent laat me toch niet lachen.

[ Voor 7% gewijzigd door Skywalker27 op 27-09-2022 13:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Skywalker27 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:44:
[...]

Nee hoor laatst nog een bonus gehad bijna 1800 euro, daar bleef nog geen 860 euro van over. Nee ik ben geen groot verdiener gewoon middenklasser maar ik snap het niet meer. Ik werk me in het zweet heb een hoog bruto loon maar er blijft gewoon geen reet van over. Gewoon elke maand gaat er meer dan 2600 weg aan loonbelasting en pensioen ja die zet ik er bij want dat verdamp ook gewoon.

Nederland is stuk. En dan komen ze met de verlichting op de loonheffing van 0,11 procent laat me toch niet lachen.
Niet oneens met het laatste, maar 2600 per maand betekend dat je of een hele ongunstige pensoen regeling hebt of ergens richting de 7k per maand verdiend. (7K per maand is 2.620,92 euro aan loonheffing.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 07:11
In hoeverre heb je interesse in opleidingen waar je werkgever niet zoveel meerwaarde in ziet?
Misschien kan je die wel op hun kosten doen in ruil voor opgave van (een deel van) bonus.
[...]
Misschien is het een troost, België is nog 'stukkerder':
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hYIoerU.png

[ Voor 49% gewijzigd door cadsite op 27-09-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 16:50
prein2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:15:

rekenvoorbeeld:
Die regeling hebben/hadden wij ook op ons werk. Kon je je bonus of je vakantiegeld van laten betalen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:23
t_captain schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:23:
[...]

Terecht beste antwoord, maar een kleine aanvulling: fiets van de zaak valt ook onder de WKR zo ver ik weet. Net als zaken als gratis maaltijden en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:39
Lapa schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:22:
[...]

Terecht beste antwoord, maar een kleine aanvulling: fiets van de zaak valt ook onder de WKR zo ver ik weet. Net als zaken als gratis maaltijden en dergelijke.
Volgens mij valt een fiets van de zaak tegenwoordig onder de bijtellingsregeling?
https://www.rijksoverheid...n/fiets/fiets-van-de-zaak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:15
Nee hoor laatst nog een bonus gehad bijna 1800 euro, daar bleef nog geen 860 euro van over.
Was dat voor of na de belastingaangifte, anders:
Rmg schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:59:

Over een bonus(en uitbetalen vakantiedagen, 13e maand en alle andere eenmalige verloningen) betaal je net zo veel belasting als de rest van je salaris*, tijdens het uitbetalen kan het zijn dat ze (je werkgever) inhoud op basis van de hoogste schaal (Bijzonder tarief). Maar dit word weer rechtgetrokken bij de belastingaangifte.
Want als je 52% belasting betaald ben je geen middeninkomen meer.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Lange termijn:
- inleggen in je pensioenvoorziening
- aflossen op je hypotheek waarbij je de looptijd verkort

Middellange termijn:
- aanschaf auto
- verbouwing (verbetering) woning

Korte termijn:
- kroeg ;)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
cadsite schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:45:

[...]

Misschien is het een troost, België is nog 'stukkerder':
[Afbeelding]
Daarom kan je in België weer op allerlei manieren netto geld uitkeren aan je personeel als werkgever. Ik heb dan liever een wat lagere belasting en niet dat gezeik waarmee je legaal weer onder een gedeelte van de hogere belasting uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 07:11
Sissors schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:50:
[...]

Daarom kan je in België weer op allerlei manieren netto geld uitkeren aan je personeel als werkgever. Ik heb dan liever een wat lagere belasting en niet dat gezeik waarmee je legaal weer onder een gedeelte van de hogere belasting uit kan komen.
Ik geef je 100% gelijk hoor.
Liever een eerlijke belasting zonder al die door de wet gecreëerde 'correcties' zoals maaltijdcheques, ecocheques, salariswagens, allerhande onkostenvergoedingen, ...

• CornermanNL
  • Laatst online: 20:28
[...]

Dan ga je toch minder hard werken ? Voor het minimumloon dan betaal je minder belasting , en wie weet krijg je zelfs toeslag.

Alleen is je leencapaciteit ook veel kleiner en kan je dat mooie koophuis wel vergeten.

Alle gekheid op een stokje , de infrastructuur die het mogelijk maakt voor het individu om een hoog bruto salaris te verdienen , van onderwijs tot gezondheidszorg en wegen, komt van dat belastinggeld.

Ik ben het met je eens als je stelt dat er veel stukgemaakt is , maar dat is voornamelijk gedaan aan de kant van de toegang van de infrastructuur ten faveure van marktwerking.

Off topic allemaal , maar wees gewoon blij dat je een grote verdien capaciteit hebt. En irriteer je niet teveel aan het belasting deel. Wordt het een stuk leuker van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:53
Wat nog ontbreekt in dit topic zijn trainingen. Deze zijn volgens mij prima te verantwoorden, kun je als werkgever van het brutoloon afhalen en de btw is vervolgens ook weer terug te vragen. Ik ben geen belastingadviseur, maar ik kan per jaar een flink bedrag inzetten voor trainingen.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Nee hoor laatst nog een bonus gehad bijna 1800 euro, daar bleef nog geen 860 euro van over.
Bijzonder tarief, zie Rmg in "Manieren om een bonus beter te besteden?"
Dit krijg je later weer terug.

Of je zit boven de 70k per jaar.

• Skywalker27
Net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
offtopic:
Bijna 2x modaal is mijns inziens wat anders dan financieel 'middenklasse' ;) Maar ik snap je punt van kritiek.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 28-09-2022 10:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Jij zegt dat er iets mis gaat in Nederland omdat je van je bonus slechts iets meer dan de helft overhoudt, ik zeg dat er iets mis gaat op het moment dat iemand met 5800 per maand zeurt dat er niet genoeg geld binnenkomt.

Matter of perspective :)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:54
Je kan het doneren aan een goed doel, en dan kun je daar weer belastingvoordeel voor krijgen als het een anbi stichting is.

• t_captain
mbe81 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:51:
[...]

Volgens mij valt een fiets van de zaak tegenwoordig onder de bijtellingsregeling?
Voor een E-bike mag je inderdaad 7% bijtellen.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Skywalker27 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:31:
[...]

Wat is volgens jou de elite?

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Als het zo erg is moet je gaan emigreren. Elders is het blijkbaar allemaal veel beter.

Maar in landen waar je minder belasting betaalt zul je veel meer dingen zelf moeten betalen. Onder aan de streep is het allemaal redelijk vergelijkbaar in dit deel van de wereld. Of het verschil tussen arm en rijk is veel groter.

• Skywalker27
Jeroenneman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:53:
[...]

Jij zegt dat er iets mis gaat in Nederland omdat je van je bonus slechts iets meer dan de helft overhoudt, ik zeg dat er iets mis gaat op het moment dat iemand met 5800 per maand zeurt dat er niet genoeg geld binnenkomt.

Matter of perspective :)
Het lijkt een heel bedrag maar dat valt mee blijft maar 3000 netto van over. Dat is niet zo veel hoor. Het lijkt meer omdat veel mensen alleen naar het netto bedrag kijken incl. reiskosten en vergoedingen en niet naar het kale netto loon. Ik heb het absoluut niet slecht maar de verhoudingen kloppen niet. Belasting druk op loon moet gewoon naar beneden en op kapitaal / erfbelasting moet omhoog.

[ Voor 11% gewijzigd door Skywalker27 op 28-09-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Skywalker27 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:33:
[...]

Het lijkt een heel bedrag maar dat valt mee blijft maar 3000 netto van over. Dat is niet zo veel hoor. Het lijkt meer omdat veel mensen alleen naar het netto bedrag kijken incl. reiskosten en vergoedingen en niet naar het kale netto loon. Ik heb het absoluut niet slecht maar de verhoudingen kloppen niet. Belasting druk op loon moet gewoon naar beneden en op kapitaal / erfbelasting moet omhoog.
Vrijwel onmogelijk. Je kunt geen 70K bruto verdienen en dan maar 3K netto overhouden. 3K netto verdien je al met 4K (en een beetje) bruto. Of rond jij heel bijzonder naar beneden af? Want ik kom op ongeveer 3800 netto bij 70K bruto.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• DVX73
  • Laatst online: 23:09
Jeroenneman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:43:
[...]

Vrijwel onmogelijk. Je kunt geen 70K bruto verdienen en dan maar 3K netto overhouden. 3K netto verdien je al met 4K (en een beetje) bruto. Of rond jij heel bijzonder naar beneden af? Want ik kom op ongeveer 3800 netto bij 70K bruto.
Gaat misschien een beetje offtopic, maar als bijtelling hebt over een auto van een ton dan kom je er wel.

• Rmg

Rmg

mbe81 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:51:
[...]

Fietsleasen != Fiets kopen via werkgever

Dit gaat over een fiets leasen, dan is de fiets niet van jou maar van je werkgever en betaal je bijtelling.

Het is ook nog steeds mogelijk om via de WKR een fiets te kopen* (met wat voorwaarden).

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 28-09-2022 14:56 ]

• Skywalker27
Jeroenneman schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:43:
[...]

Nee want er zijn meer loon componenten die zorgen dat je hoger uitkomt dan alleen loon. Zoals 13e 14e maand bonus componenten en andere regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-05 08:38
Rmg schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:59:

Hoe zit dat precies dan?
https://www.fnv.nl/werk-i...kering-of-dertiende-maand als ik hier kijk hebben ze het over een 13e maand en dat valt wel onder bijzonder tarief. Is een (sporadische) bonus anders ineens dan een 13e maand?

Heb je een artikel van de belastingdienst zelf die dit kan bevestigen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Freddy22 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:19:
[...]

Hoe zit dat precies dan?
https://www.fnv.nl/werk-i...kering-of-dertiende-maand als ik hier kijk hebben ze het over een 13e maand en dat valt wel onder bijzonder tarief. Is een (sporadische) bonus anders ineens dan een 13e maand?

Wat de FNV zegt is gewoon feitelijk fout. Je betaalt geen extra loonbelasting de manier van het vooruitbetalen van belasting is anders.

Er bestaat gewoon geen aparte inkomensbox voor bonussen het is "gewoon inkomen"
https://www.belastingdien...rieven/boxen_en_tarieven/

Wat er gebeurt is:

Jij krijgt je maandsalaris 12x per jaar, jouw werkgever weet precies hoeveel dat is in een jaar en houdt rekening met loonheffingen en heffingskortingen van jouw maandsalaris*12.

Dus je hebt jaarloon, daar betaal je een stuk schijf 1 belasting over (37,10%) , stuk schijf 2 (49,50%) en een rits heffingskortingen. Dat bedrag wat er uitkomt doen ze door 12 (of het aantal loonbetalingen dat ze doen in een jaar) en dat houden ze maandelijks in.

Wat ze dus maandelijks verrekenen met je salaris is een stukje heffingskortingen, schijf 1 en schijf 2.

Nou krijg je een bonus. Maar daar is de bovenstaande berekening niet op gebaseerd, je hebt meer inkomen dit jaar.

Je heffingskortingen en 1e schijf is al verdeeld over je jaarsalaris, dat kan dus niet nog een keer over die bonus, dat is bijzonder tarief.

Dat betekent niet dat er magisch extra belasting geheven word op je bonus, maar het houd wel in dat je netto "minder overhoud" doordat de inhoudingen van je loonheffingen en kortingen anders is.

Voor meer leesvoer: 9.3.6 in
https://www.belastingdien...ndboek-loonheffingen-2022

En hier leggen ze het ook nog eens uit https://financieel.infonu...-bonus-13e-maand-enz.html

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 30-09-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:01:
[...]

Was dat voor of na de belastingaangifte, anders:

[...]

Want als je 52% belasting betaald ben je geen middeninkomen meer.
De hoogste schijf is 49,5%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 16:31
Freddy22 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:19:
[...]

Hoe zit dat precies dan?

Om het simpeler te zeggen: Belastingdienst heft belasting over je jaarinkomen. De inhouding op je salarisstrook is slechts een voorschot.

Voor je normale maandelijkse salaris kan dat allemaal redelijk nauwkeurig, maar voor incidentele uitkeringen (zoals bonussen en 13e maand) is het moeilijk vooraf te voorspellen hoeveel belasting je moet gaan betalen. De Belastingdienst wil graag zeker zijn dat ze hun geld wel krijgen, dus verplicht werkgevers om bij incidentele uitkeringen 'worst case' te rekenen en het hoogste tarief in te houden.

Bij aangifte aan het einde van het jaar maakt het allemaal niet uit (je hoeft niet 13e maand apart op te geven!) en wordt het al betaalde voorschot afgetrokken van de totaal te betalen belasting. Betaalde je dus te veel belasting over die 13e maand, dan krijg je hem hier terug.
Pagina: 1

Let op:
Let op: alleen legale en toegestane opties worden in dit topic besproken.