Zehnder automatisch activeren bij douchen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victory
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
In de douche en keuken hebben we ventilatie van Zehnder welke we vanuit de woonkamer voor het hele huis kunnen aanzetten. Nu is het niet praktisch om voor het douchen elke keer naar beneden te lopen om de Zehnder te activeren. Weet iemand hoe ik dit automatisch kan doen zodra ik bijvoorbeeld de douche instap?

We hebben het volgende van Zehnder
- Zehnder Woonhuisventilator ComfoFan S R
- Zehnder CO2 sensor (bedraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Bekijk eens of je die Zehnder kan aansturen met een smart home hub?
Dan zou je sensor/drukknop kunnen verbinden vanuit je badkamer met je smart home en die dan puls laten geven aan de ventilatie?

Werkt bij ons zo met ventilatiesysteem van Renson.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:04
Dat werkt toch met zo een RFZ zender? Koop er daar 1 van bij en hang die naast de badkamer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Victory schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:25:
Weet iemand hoe ik dit automatisch kan doen zodra ik bijvoorbeeld de douche instap?
Met kant-en-klare producten van Zehnder kan dit niet. Wat het dichtst in de buurt komt is een RF-knop ophangen in je badkamer en alle bewoners aanleren dat ze op de 10 of 30 minuten knop rammen voordat ze onder de douche stappen. Maar dat is niet automatisch (het uitschakelen is uiteraard wel automatisch na 10/30 minuten, maar het inschakelen niet), dus voldoet niet aan je eis.

Voor automatisch kom je in de zelfbouwhoek terecht. De Zehnder kun je traploos aansturen met een 0-10V signaal, bijvoorbeeld door een 0-10V dimmer aan te sluiten. 0V = ventilatie op minimaal, 10V = ventilatie op maximaal, en alles daartussen is daartussen.

Met software als Home Assistant, Domoticz, Node-Red of iets vergelijkbaars kun je de logica programmeren en op basis van inputs een bepaald voltage door de dimmer laten sturen voor de aansturing van de Zehnder.

Zo wordt bij mij op basis van drie zelfbouw CO2-sensoren (huiskamer, slaapkamer, kantoor), een fijnstofsensor (keuken) en luchtvochtigheidssensor (badkamer) mijn Zehnder Comfo-fan aangestuurd. Dat is echt automatisch (en traploos), in tegenstelling tot op knoppen drukken of schakelaars omzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 27-09-2022 09:18 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 17:13

DJR

Hallo Tweakers ik wil de boost functie van de pulse schakelaar configureren (standaard staat deze op 30 minuten naloop). Er is ook een setting "mirror" wat betekent dat de naloop net zo lang zal zijn als de tijd dat je onder de douche hebt gestaan (pulse schakelaar vooraf indrukken en achteraf nogmaals indrukken).

Ik heb het installateur menu gevonden maar hoe bevestig ik de code die ik heb ingevoerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Koppensneller

winterrrrrr

Gizz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:11:
[...]

Met kant-en-klare producten van Zehnder kan dit niet. Wat het dichtst in de buurt komt is een RF-knop ophangen in je badkamer en alle bewoners aanleren dat ze op de 10 of 30 minuten knop rammen voordat ze onder de douche stappen. Maar dat is niet automatisch (het uitschakelen is uiteraard wel automatisch na 10/30 minuten, maar het inschakelen niet), dus voldoet niet aan je eis.

Voor automatisch kom je in de zelfbouwhoek terecht. De Zehnder kun je traploos aansturen met een 0-10V signaal, bijvoorbeeld door een 0-10V dimmer aan te sluiten. 0V = ventilatie op minimaal, 10V = ventilatie op maximaal, en alles daartussen is daartussen.

Met software als Home Assistant, Domoticz, Node-Red of iets vergelijkbaars kun je de logica programmeren en op basis van inputs een bepaald voltage door de dimmer laten sturen voor de aansturing van de Zehnder.

Zo wordt bij mij op basis van drie zelfbouw CO2-sensoren (huiskamer, slaapkamer, kantoor), een fijnstofsensor (keuken) en luchtvochtigheidssensor (badkamer) mijn Zehnder Comfo-fan aangestuurd. Dat is echt automatisch (en traploos), in tegenstelling tot op knoppen drukken of schakelaars omzetten.
Ter informatie: zoiets heb ik ook gebouwd en in een ander topic beschreven: Koppensneller in "Mechanische Ventilatie upgrade Comfofan s silent move up"

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je van zelfbouw / knutselen houdt dan kun je je hart ophalen in dit topic:
Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino

Er staan verschillende manieren beschreven. Zelf zit ik in een huurhuis en wil niets aan de technische installatie veranderen. Dus ik heb de RF-methode van EelCapone hier werken, maar je kunt bijvoorbeeld ook voor de 0-10v oplossing gaan die Gizz aanhaalt, ook dat staat in het topic beschreven.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit moet toch ook kunnen met de Zehnder vochtsensor? Bij goed afstellen slaat dan de ventilatie al snel aan als je gaat douchen en blijft hij lopen tot de luchtvochtigheid weer acceptabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 17:13

DJR

pagani schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:22:
Dit moet toch ook kunnen met de Zehnder vochtsensor? Bij goed afstellen slaat dan de ventilatie al snel aan als je gaat douchen en blijft hij lopen tot de luchtvochtigheid weer acceptabel is.
volgens mij is er geen Zehnder vocht sensor te koop voor een ComfoAir Q serie die via de option box aan te sturen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 09:15
No Hands schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:32:
Dat werkt toch met zo een RFZ zender? Koop er daar 1 van bij en hang die naast de badkamer.
Zo heb ik het opgelost :-)
Pagina: 1