Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentvanz
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-02-2023
Mijn vraag
...
Ik wil zonnepanelen op mijn platdak leggen. Ik verbruik circa 4500 kwh per jaar. Ik heb nu een offerte liggen voor 14 panelen (ure) van 400 wp, met het oog op de verdere electrificatie die op ons staat te wachten. Nu wordt, inclusief montage en omvormer 8.000 euro in rekening gebracht. Ik vraag me af of dit niet teveel is en of er andere alternatieven zijn. Weet iemand of 8000 euro voor 14 panelen de juiste prijs is. Zelf heb ik 2 linkerhanden dus zelf monteren is geen optie.

Beste antwoord (via Vincentvanz op 27-09-2022 22:54)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dan is 1,43/Wp erg prijzig, te duur voor dergelijke panelen en omvormer in mijn optiek.
Maar misschien zitten er in de offerte wel onderdelen (zoals vervangen meterkast) die we niet zien... je geeft nog steeds erg weinig info.
Verder snap ik niet dat je niet meer panelen wilt, als je in je topicstart praat over 'verdere electrificatie'.

Dus nogmaals het advies om je topicstart volledig te maken volgens het template van eerder genoemde Tips bij openen offerte topic zonnepanelen dan krijgen wij een completer beeld en kunnen we je beter van advies voorzien.

[ Voor 18% gewijzigd door blackd op 27-09-2022 20:03 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:49
Veel te weinig informatie om dat te kunnen beoordelen.
Maak het topic eens adhv Tips bij openen offerte topic zonnepanelen en vermeld daarin oa welk merk en type panelen, montage systeem en omvormer(s) zijn meegenomen in de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentvanz
Dank voor de tip. Het betreft een platdak van 45 m2. We hebben als doel om ons huidige (4550 kwh) als mogelijk toekomstige gebruik hiermee te produceren. Hiervoor adviseerde de installateur om 14 URE peach 400 wp mono fulltime Black zonnepanelen te instaleren op ESDEC flatfix fusion montage materiaal. Hierbij een Goodwe 3 fase 5k-DT 2MPP omvormer, waarbij een voorbereiding voor fase 3 in de meterkast wordt aangebracht. Er is geen schaduwwerking op ons dak van onze tussenwoning. Het dak bevindt zich op de tweede verdieping. Er zal een dakdoorvoer moeten worden gemaakt voor bekabeling vanaf het dak naar de meterkast op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:49
8K voor 5600Wp is 1,43/Wp. Is dat in- of exclusief BTW?

Wat is het legplan van de panelen?

Wat zijn de afmetingen van het dak en welke obstakels staan erop? (rookgasuitvoer oid) Want op 45m2 raak je met een beetje passen en meten 24 370Wp panelen in oost/west opstelling op kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentvanz
Dat is exclusief btw. Het is ongeveer 4,5 bij 11 meter. De panelen komen Oost west te liggen. Er is nog plaats voor enkele panelen maar we willen er zelf niet meer. Er staat inderdaad een rookgasafvoer op het dak en een onluchtingsbuis.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Dan is 1,43/Wp erg prijzig, te duur voor dergelijke panelen en omvormer in mijn optiek.
Maar misschien zitten er in de offerte wel onderdelen (zoals vervangen meterkast) die we niet zien... je geeft nog steeds erg weinig info.
Verder snap ik niet dat je niet meer panelen wilt, als je in je topicstart praat over 'verdere electrificatie'.

Dus nogmaals het advies om je topicstart volledig te maken volgens het template van eerder genoemde Tips bij openen offerte topic zonnepanelen dan krijgen wij een completer beeld en kunnen we je beter van advies voorzien.

[ Voor 18% gewijzigd door blackd op 27-09-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-10 09:13
Flatfix fusion is wel bizar duur (geworden, of was het al misschien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Haal er eens 1000 af voor de aanpassing meterkast ... Nog steeds redelijk duur te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentvanz
Dank voor jullie reacties. Voor werkzaamheden aan de meterkast wordt 250 euro gerekend. De rest is materiaalkosten voor panelen, omvormer, montagemateriaal en bekabeling. De door de installateur berekende jaaropbrengst is ruim 1000 kwh boven ons huidige gebruik, waarmee we een toename in het gebruik kunnen opvangen. We hebben (nog) geen plannen voor een elektrische auto of een warmtepomp. Mogelijk wel een kleine airco in een werkkamer voor verwarming. We koken op inductie, de rest van het energieverbruik is nog op gas. Ons budget laat momenteel ook niet veel extra panelen toe.

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:36
Zelf hebben wij begin 2021 15 panelen laten leggen, 5,2kWp, SolarEdge omvormer met optimizers voor 5700 inc. btw. Toen hadden wij ook geen plannen voor een elektrische auto of warmtepomp. Nu met de huidige energieprijzen staat er een elektrische auto in bestelling en zijn we aan het kijken of een warmtepomp mogelijk is met de huidige isolatie.
Dus ook balen dat we niet direct het dak met 20 panelen vol gelegd hebben. Mijn advies zou zijn, spaar tot het dak vol ligt (of je een warmtepomp aan speling hebt. Hybride versies worden verplicht vanaf 2026.)

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Vincentvanz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:02:
Voor werkzaamheden aan de meterkast wordt 250 euro gerekend.
De rest is materiaalkosten voor panelen, omvormer, montagemateriaal en bekabeling.
Ok, dat zal geen nieuwe groepenkast zijn. Dan blijft het dus duur :+.
Wat gaan ze voor die 250 euro doen? Hoe ziet je groepenkast er momenteel uit? Is deze al geschikt voor 3 fase?

Hou er rekening mee dat je (waarschijnlijk) ook een verzwaring moet aanvragen, en dat dit mogelijk een lange doorlooptijd heeft bij de netbeheerder.
De door de installateur berekende jaaropbrengst is ruim 1000 kwh boven ons huidige gebruik, waarmee we een toename in het gebruik kunnen opvangen. We hebben (nog) geen plannen voor een elektrische auto of een warmtepomp. Mogelijk wel een kleine airco in een werkkamer voor verwarming. We koken op inductie, de rest van het energieverbruik is nog op gas. Ons budget laat momenteel ook niet veel extra panelen toe.
Vergis je niet in de hoeveelheid stroom die de grootverbruikers verbruiken. 1000kWh overcapaciteit raak je ook zo weer kwijt als je een van de mogelijkheden gaat benutten.
Stel je wil naar een full electric warmtepomp, doe je gasverbruik maar keer 2 a 3 en je weet hoeveel kWh je nodig hebt. Een EV doet ongeveer 1500kWh voor 10.000 km per jaar.

Mocht budget een issue zijn, kan je altijd naar een SVn lening kijken. Zeer gunstige rentes en flexibel aflossen, iets wat je misschien met de overcapaciteit van een toekomstig PV installatie zo weer hebt afgelost (mits je een energiecontract met fatsoenlijke TLV hebt).

Pagina: 1