Zonnepanelen op een aparte (draaischijf) ferrarismeter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:38
Hi allemaal,

Mijn vriendin en ik hebben een huis op het oog. Het huis heeft 20+ zonnepanelen, welke op een aparte ferrarismeter/draaischijfverbruiksmeter (lekker woord) aangesloten zitten.

De huidige bewoner heeft dit bewust zo aan laten leggen, omdat hij vindt dat hij op piekuren afgetopt/afgeroomd wordt qua teruglevering, als hij een slimme meter zou hebben.

Het huis zelf zit op een aparte (ook niet slimme) schijfmeter.

Op de teruglevergroep zitten verder geen verbruikers, de meter draait dus altijd terug. Zo wil de huidige bewoner de zuivere teruglevering blijkbaar vastleggen.

Mijn vraag: is dit slim? Volgens mij heeft dit alleen zin als je teruglevertarief gelijk of hoger is dan het tarief wat je betaalt voor je verbruik. Anders verbruik je altijd duur via de ene meter, en lever je altijd goedkoper terug via de meter voor de zonnepanelen. En je verbruikt dus niet je eigen opwek eerst op deze manier.

Of heb ik het mis? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:22
Gaat het om administratief twee aansluitpunten of zit het zo omdat een analog meter geen teruglevertelwerk heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Rare constructie, het feit dat je een terugdraaiende ferrarismeter hebt zorgt er namelijk al direct voor dat opbrengst en verbruik met elkaar worden verrekend. Een aparte voor opbrengst en verbruik lijkt dat weer teniet te doen; vraag me ook af hoe je zoiets aanlevert bij je energiemaatschappij (die vragen immers maar om de meterstanden van 1 meter voor zover ik weet).

Hier hebben we ook nog gewoon een analoge terugdraaiende ferrarismeter; opbrengst wordt direct met het verbruik verrekend en wat overblijft betaal je voor of krijg je een terugleververgoeding voor.

iStockphoto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-05 18:08
Heb je een foto? Bijna zeker dat het geen officiële meter is van de netbeheerder maar een “tussenmeter”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Volkerk schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:22:
Heb je een foto? Bijna zeker dat het geen officiële meter is van de netbeheerder maar een “tussenmeter”
Dat is inderdaad een goeie :)
Ik was helaas niet zo ad rem om een foto te nemen; de meters zitten naast elkaar en heb niet zo snel kunnen zien hoe de aansluiting aan de onderkant loopt (en of het een tussenmeter is). Het is een jaren '70 huis, ik denk inderdaad niet dat het een 'extra' hoofdaansluiting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
jeroen3 schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:16:
Gaat het om administratief twee aansluitpunten of zit het zo omdat een analog meter geen teruglevertelwerk heeft?
Dat zou in na moeten vragen, het lijkt er inderdaad op dat het een tussenmeter is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-09 14:45

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Geen expert hier maar als je nog geen slimme meters hebt e.d. dan kun je gewoon terug aan het net geven. Dus alles wat je dan verbruikt wordt weer terug gedraaid door de panelen. Met een slimme meter ga je dus andere tarieven krijgen.

Reden dat ze vaak zomaar onaangekondigd voor je deur staan om 'even een slimme meter te installeren' - waarop je gewoon kunt zeggen: nee dankjewel.

Dus zolang je nog geen slimme meter hebt en de regels/wetgeving daar nog niet is, ben je 1000% beter af door deze situatie. Note: het is een tijdje geleden en ik weet niet precies hoe de regels nu zitten met terugleveren.

Zie ook: 0vestel0 in 'Minister wil boete voor zonnepaneelbezitters zonder slimme of digitale meter'

[ Voor 9% gewijzigd door Douweegbertje op 26-09-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Douweegbertje schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:45:
Geen expert hier maar als je nog geen slimme meters hebt e.d. dan kun je gewoon terug aan het net geven. Dus alles wat je dan verbruikt wordt weer terug gedraaid door de panelen. Met een slimme meter ga je dus andere tarieven krijgen.

Reden dat ze vaak zomaar onaangekondigd voor je deur staan om 'even een slimme meter te installeren' - waarop je gewoon kunt zeggen: nee dankjewel.

Dus zolang je nog geen slimme meter hebt en de regels/wetgeving daar nog niet is, ben je 1000% beter af door deze situatie. Note: het is een tijdje geleden en ik weet niet precies hoe de regels nu zitten met terugleveren.

Zie ook: 0vestel0 in 'Minister wil boete voor zonnepaneelbezitters zonder slimme of digitale meter'
Even voor mijn beeld, een slimme meter heeft 4 telwerken, afname piek/dal en teruglever piek/dal. De teruglever-tellers gaan toch pas tellen als je meer teruglevert dan zelf verbruikt? Dus die tellen toch alleen het overschot? Of telt een slimme meter èn het verbruik èn de teruglevering apart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-08 17:24
Er kan maar 1 van de 4 tegelijk tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:36
Het telwerk voor teruglevering gaat inderdaad pas lopen als je meer opwekt dan verbruikt. Dat kan ook niet anders, want de energie die je opwekt en meteen zelf verbruikt loopt niet door de kWh meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 21:05

M2M

medicijnman

maar daar staat tegenover dat de energieboer voor die 4 "getallen" wel verschillende vergoedingen kan gaan berekenen. Met een analoge teller kan dat niet aangezien die maar 1 getal kent.

Als je dan eens in de zoveel maanden een keer een meterstand doorgeeft, kun je de opbrengst in de zomermaanden dus compenseren met het tekort in de wintermaanden, onafhankelijk van wetgeving of mening van een energieboer.

Overigens voor de duidelijkheid, de twee getallen genaamd "teruglevering" in een slimme meter lopen pas op, op het moment dat in het huis minder stroom verbruikt wordt dan de panelen opwekken.

[ Voor 19% gewijzigd door M2M op 26-09-2022 17:10 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Dank allemaal voor de verhelderingen.

Ik ben dan alleen nog benieuwd naar als je een 3-fase aansluiting hebt, en de zonnepanelen zitten op een fase, hoe het dan geregeld is dat de overige fasen gebruik kunnen maken van je opgewekte stroom.

Maar dat is niet echt onderdeel van dit topic denk ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat geeft het ean codeboek op dat adres?

https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Maar 1 aansluiting voor elektra :)

[ Voor 7% gewijzigd door Polyphemus op 26-09-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:36
Polyphemus schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:24:
Dank allemaal voor de verhelderingen.

Ik ben dan alleen nog benieuwd naar als je een 3-fase aansluiting hebt, en de zonnepanelen zitten op een fase, hoe het dan geregeld is dat de overige fasen gebruik kunnen maken van je opgewekte stroom.

Maar dat is niet echt onderdeel van dit topic denk ik :P
Goede vraag, want dit kan inderdaad wel een dingetje zijn. De meter moet eerst het verbruik en teruglevering van alle fasen bij elkaar optellen en dan bij positief resultaat de teller voor verbruik ophogen of bij negatief resultaat de teller bij teruglevering.
Maar er waren (of zijn?) ook meters die dat foutief doen en beide tellers tegelijk laten oplopen als je op de ene fase verbruik hebt en op een andere fase teruglevert.
Zolang je nog volledig mag salderen maakt dat weinig uit, maar als dat over een paar jaar wordt afgebouwd gaat het wel verschil maken op je jaarnota.

Mijn meter deed het ook verkeerd en dat is door Stedin met een firmware-update aangepast (op afstand, dus je merkt er niets van).
Ik denk dat dit probleem nu wel uit de wereld is en dat andere netbeheerders dat inmiddels ook wel hebben opgelost, maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-09 15:47
De zonnepanelen op mijn schuurtje heb ik ook aangesloten op een aparte ferrarismeter.
Dat vond ik leuk, zo'n gereviseerd ding kost maar 2 tientjes en is betrouwbaarder als die digitale metertjes.
Maar uiteindelijk wordt ik natuurlijk afgerekend op de hoofdaansluiting van het huis, waar overigens ook nog wel een (officiële) ferrarismeter hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:05
2 oude meters is vreemd. 1 heeft zo zijn voordelen (en nadelen).
Voordelen oude meter?
Pagina: 1