Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 12:24
Wij zijn ons aan het oriënteren om een caravan te kopen. Echter ben ik helemaal een leek op caravan gebied. We zijn met ons 2tjes en een hond. Momenteel geen kinderen maar dit kan in de toekomst nog veranderen.

De auto die ik heb is een golf 7 1.4. Max trekgewicht is 1400kg. Momenteel heeft deze auto geen trekhaak dus hier zal ook in geïnvesteerd moeten worden. caravans die ons aanspreken zitten met hun ledig gewicht rond de 1000kg. Als we de caravan niet te gek beladen lijkt me dit prima kunnen. Aangezien er nog in een trekhaak geïnvesteerd moet worden is het wellicht ook een optie om te kijken naar een andere auto. (mijn voorkeur zou dan naar een Volvo v40 gaan. Trekgewicht 1500 kilo met 2 liter benzine motor.) Ik weet niet of dit een groot verschil maakt qua rij comfort?

Daarnaast vroeg ik me af of er verschil tussen de rijeigenschappen zit van diversen caravans, denk aan merk/type en bouwjaar. Voor mijn gevoel hoe nieuwe ze zijn, hoe gestroomlijnder, hoe stabieler? Of zit ik hier helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:24
Je noemt ledig gewicht maar wat is het max beladen gewicht van de caravans? Dat is wat telt.
De auto mag max. 1400kg trekken dan mag het maximale gewicht (beladen) van de caravan daar niet boven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Wow dat zijn een heleboel vragen door elkaar heen.

Weet je uberhaupt nog niet of kamperen/caravannen wat voor jullie is of kom je van een tent en wil je nu wat luxer/anders/meer aardappels mee kunnen nemen?

De vraag die ik er doorheen lees is; is mijn auto een goede trekauto, daarvoor zou ik naar caravantrekker.nl gaan, want die geeft gewoon een realistisch beeld van wat een auto kan trekken en niet alleen van wat ie mag trekken. (kan op basis van kenteken).

De laatste vraag die ik lees is maakt de leeftijd uit voor het 'trekgemak' van een caravan. Daarop is het antwoord ja en nee: een caravan zonder stabilisatie koppeling is gewoon echt minder goed in bedwang te houden dan een met (maar mijn ouders hebben een apparaat van 15 jaar oud en die heeft dat ook al). Qua gestroomlijndheid, dat maakt in the end geen ruk uit, het blijven ondingen. Waar je meer naar moet gaan kijken is hoe is de opbouw binnen, bedden aan de voorkant, bedden aan de achterkant, waar zit de pakruimte. Dat heeft way more invloed op de stabiliteit.

Ow ja en relevant is ook heb je een B+E rijbewijs, want die regels zijn heel debiel, met een zwaardere auto voor dezelfde caravan (is in principe meer stabiliteit) moet je die soms wel hebben. Dat had ik bij de caravan van mijn ouders: ik reed een megane die mocht ik met caravan van 1600 kg zonder B+E rijden, ik rijdt nu een V60 nu moet ik ineens een E gaan halen, want ik kom over de 3500 ttm. Terwijl ik 10 keer fijner rijd met de V60+caravan.

[ Voor 17% gewijzigd door Sammy_tukker op 26-09-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Begin met een trekhaak en huur eerst eens wat. Wie weet kan je uit met een kortere / langere caravan, vouwwagen of anderszins.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben geen kenner, maar ben in vele uitrustingen op vakantie geweest. De caravan beviel mij veruit het minst: het dramatische, langzame rijden, de hoge tolkosten, de stallingskosten, het onderhoud, de algehele kwaliteit, de walk of shame met de drolcassette. ;) Maar hier zie jij allemaal doorheen. Prima. Kijk eens naar caravans met een klapdak. Die rijden fijner, zorgen voor lagere brandstofkosten en beschikken toch over een prettige sta-hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 12:24
"camperen" zijn we beiden wel gewend, mijn ouders hebben een boot en daar zijn we regelmatig met op vakantie geweest.

Wat betreft trek gewicht heb ik mijn kenteken op de site caravantrekker ingevuld en die geeft:
Beladen caravan: 1290kg.
Snelweg: 204 punten
Risico’s slingeren: 128
helling: 227

Op papier lijkt me dit dus geen slechte trekauto. Ik heb voor de grap ook de gegevens van een V40 ingevuld met opgegeven trekgewicht van 1500kilogram. Deze geeft de zelfde resultaten van beladen caravan. Wel scoort deze beduidend hoger op de 3 punten.

Ik ben in het bezit van een BE rijbewijs, dus als het beladen gewicht van de caravan op papier boven de 1400kilogram uitkomt is dit qua regelgeving geen probleem. In de praktijk moet ik hem dan natuurlijk wel onder de 1400 kilogram beladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@jan011 We hebben een mooi topic over kamperen:

[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2

Hier staat veel informatie en een gezelschap met enorm veel ervaring, met allemaal verschillende vormen van caravans/kamperen. Je had de vraag ook best daar kunnen stellen.

Qua trekauto; onderschat niet de impact van de gewichtsverdeling; zowel de gewichtsverdeling ín de caravan (zware zaken zoveel mogelijk op de as, kogeldruk in de gaten houden dus), als de gewichtsverdeling tussen de trekker en caravan onderling. Idealiter wil je zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Sommige auto's zijn behoorlijk licht qua gewicht, terwijl ze (op papier) een hoog trekgewicht hebben. Het is dan niet aan te raden om een zware caravan erachter te hangen, al zal het op papier best mogen. Stelregel is dat gewicht van de caravan liefst max. 75% is van gewicht van de trekker. In beladen toestand.

Qua caravan: kijk eens naar types zoals de Hobby 460 UFe (qua indeling en ruimte). Als je een doorsnee Hollander bent, zijn dwarsbedden vaak een beetje aan de krappe kant. Franse bedden zijn net wat langer. Zo'n caravan is meer dan ruim zat voor 2 personen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-06 14:03
Wij zijn net voor het eerst weg geweest met onze 2e hands Hobby Classic 420 TM uit 1995. Mag 1350 beladen worden maar onze auto golf 6 mag tot 1200 trekken. Ik heb een mooie weegschaal gekocht we hebben alles ingeladen + 4 fietsen ( 2 op de dissel en 2 kinderfietsen in de caravan ) en kwamen op 1077kg uit. Hij reed erg goed maar bergen hebben we nog niet gehad. Het moeilijkste is bij ons de straat uitrijden en daarna valt alles mee. Deze caravan uit 1995 heeft ook al een stabilisatie koppeling.
Pagina: 1