tweakmember schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:52:
Ik heb blijkbaar onder een steen geleefd maar wat ik sinds kort hebt geleerd is dat een airco naast warmte uit de binnenlucht kan onttrekken en naar buiten kan deponeren....dat een airco ook warmte uit de buitenlucht kan onttrekken en naar binnen kan deponeren... zelfs als het buiten -10 is.
ik vind dat laatste nog steeds een ongelooflijk verhaal maar goed maar waar ik helemaal geen zak van begrijp is dat er momenteel
enorme vraag is naar airco's om het huis te verwarmen.
Een airco... wat ongeveer hetzelfde is als een warmtepomp verbruikt enorm veel stroom.
En overal in het nieuws word vermeld dat warmtepompen
bergen aan energie verbruikt.
Sommige spreken zelfs dat een warmte pomp
kat in een zak is.
Dus waarom zou je nu als een malle een airco willen aanschaffen?
Dit lijkt mij alleen interessant als iemand 100% zijn eigen stroom opwekt?
Anders lijkt mij dat aardgas nog steeds goedkopere oplossing is om je huis te verwarmen. niet?
Een Airco/Warmtepomp heeft in de regel een CoP (Coefficient of Performance) van ommenabij 4.
(zie:
https://www.nuclear-power...of-performance-heat-pump/, "But in reality, the best systems are around 4.5.")
Kortom, hij kan 4x meer warmte naar binnen sleuren dan de hoeveelheid stroom die hij daar voor gebruikt.
Een warmtepomp schuift met 1kWh energie 4kWh aan warmte je huis in.
Nu bevat een kuub gas wel meerdere kilowatts aan warmte-energie, namelijk gemiddeld ongeveer 10kWh. Afhankelijk van het soort ketel, kan dat ergens tussen 80 en 107% efficient worden verbrand. (zie o.a.:
Wikipedia: Hoogrendementsketel )
Effectief heb je dus ongeveer 2,5kWh elektriciteit nodig voor een warmtepomp om de warmte van 1kuub gas te verkrijgen.
Zolang elektriciteit dus minstens 60% goedkoper is dan gas (per eigen unit, dus kuub vs kWh), is het rendabel om een warmtepomp te gebruiken.
Uiteraard zitten er wat mitsen en maren aan. Een warmtepomp moet voldoende ruimte tussen de buitentemperatuur en de kooktemperatuur van de refrigerant hebben om efficient te zijn.
Kortom, als het keihard vriest buiten, dan zakt de CoP. Dat kan je dan weer opvangen met een refrigerant-gas die bij lagere temperaturen kookt.
Of door de koude-kant van het systeem te koppelen aan grondwarmte ipv de buitenlucht. Onder de vorstlijn zal de grondtemperatuur nooit onder 0C zijn.
tweakmember schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:52:
Ik heb blijkbaar onder een steen geleefd maar wat ik sinds kort hebt geleerd is dat een airco naast warmte uit de binnenlucht kan onttrekken en naar buiten kan deponeren....dat een airco ook warmte uit de buitenlucht kan onttrekken en naar binnen kan deponeren... zelfs als het buiten -10 is.
Yep. Je kan een airco ook gewoon achterstevoren zetten en de warme lucht naar binnen blazen....
Zolang het buiten maar warm genoeg is (en dat kan inderdaad onder het vriespunt van water zijn) om refrigerant-vloeistof boven zijn kookpunt te krijgen en gas te vormen, kan er warmte worden onttrokken aan de buitenlucht.
ik vind dat laatste nog steeds een ongelooflijk verhaal maar goed maar waar ik helemaal geen zak van begrijp is dat er momenteel
enorme vraag is naar airco's om het huis te verwarmen.
Een airco... wat ongeveer hetzelfde is als een warmtepomp verbruikt enorm veel stroom.
En overal in het nieuws word vermeld dat warmtepompen
bergen aan energie verbruikt.
Sommige spreken zelfs dat een warmte pomp
kat in een zak is.
Klopt, het gebruikt een boel stroom. Je energiemeter gaat flink draaien.
Daar tegenover staat dat je gasmeter praktisch stil staat.
Zie de berekening die ik hier boven al neergezet heb. En dat is dan de huidige gemiddelde efficientie. De techniek is nog niet uitontwikkeld maar is tot op heden nogsteeds financieel efficienter dan gas stoken.
Wat het prijsplafond voor energie gaat doen? We gaan t zien.
Dus waarom zou je nu als een malle een airco willen aanschaffen?
Geen uitstoot. Geen koolmonoxide risico in huis. In de zomer kunnen koelen en ontvochtigen. In de winter verwarmen. Obviously....
Dit lijkt mij alleen interessant als iemand 100% zijn eigen stroom opwekt?
Even afgezien van de effecten van een prijsplafond, kan het nu al financieel uit ookal moet je alle elektra inkopen. Zie berekening, vergelijk de huidige energieprijzen. Best kans dat je nu al 4x meer betaalt voor een kuub gas dan een kWh elektriciteit, wat ruimschoots genoeg verschil is om goedkoper uit te zijn met een warmtepomp.
Anders lijkt mij dat aardgas nog steeds goedkopere oplossing is om je huis te verwarmen. niet?
Naja, nee dus
[
Voor 31% gewijzigd door
McKaamos op 26-09-2022 13:26
]