waarom is een airco populair voor verwarmen van huis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik heb blijkbaar onder een steen geleefd maar wat ik sinds kort hebt geleerd is dat een airco naast warmte uit de binnenlucht kan onttrekken en naar buiten kan deponeren....dat een airco ook warmte uit de buitenlucht kan onttrekken en naar binnen kan deponeren... zelfs als het buiten -10 is.

ik vind dat laatste nog steeds een ongelooflijk verhaal maar goed maar waar ik helemaal geen zak van begrijp is dat er momenteel enorme vraag is naar airco's om het huis te verwarmen.

Een airco... wat ongeveer hetzelfde is als een warmtepomp verbruikt enorm veel stroom.
En overal in het nieuws word vermeld dat warmtepompen bergen aan energie verbruikt.
Sommige spreken zelfs dat een warmte pomp kat in een zak is.

Dus waarom zou je nu als een malle een airco willen aanschaffen?
Dit lijkt mij alleen interessant als iemand 100% zijn eigen stroom opwekt?
Anders lijkt mij dat aardgas nog steeds goedkopere oplossing is om je huis te verwarmen. niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Geeft comfort in de zomer door een slaapkamer te kunnen koelen.
En zoals bij mijn ouders met geen radiators op de bovenverdieping de slaapkamer voor het slapen gaan verwarmen.

En iedereen die nu als een malle een airco aanschaft doet dat om volgende zomer er een te hebben... In maart beslissen is te laat.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

tweakmember schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:52:
Ik heb blijkbaar onder een steen geleefd maar wat ik sinds kort hebt geleerd is dat een airco naast warmte uit de binnenlucht kan onttrekken en naar buiten kan deponeren....dat een airco ook warmte uit de buitenlucht kan onttrekken en naar binnen kan deponeren... zelfs als het buiten -10 is.

ik vind dat laatste nog steeds een ongelooflijk verhaal maar goed maar waar ik helemaal geen zak van begrijp is dat er momenteel enorme vraag is naar airco's om het huis te verwarmen.

Een airco... wat ongeveer hetzelfde is als een warmtepomp verbruikt enorm veel stroom.
En overal in het nieuws word vermeld dat warmtepompen bergen aan energie verbruikt.

Anders lijkt mij dat aardgas nog steeds goedkopere oplossing is om je huis te verwarmen. niet?
Ik ga je links niet eens bekijken, wat ik weet nu al dat het niet klopt wat er staat.

Een airco/warmtepomp is veel zuiniger (bij verwarmen). Ook zuiniger dan stoken op gas.
Veel meer woorden ga ik er niet aan vuil maken, er is genoeg informatie te vinden op internet.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:39

Tazzios

..

...
zeker want je vriezer doet PRECIES hetzelfde. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-05 23:52
psy schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:06:
[...]

Ik ga je links niet eens bekijken, wat ik weet nu al dat het niet klopt wat er staat.

Een airco/warmtepomp is veel zuiniger (bij verwarmen). Ook zuiniger dan stoken op gas.
Veel meer woorden ga ik er niet aan vuil maken, er is genoeg informatie te vinden op internet.
toch klopt dat niet helemaal.

We hebben het hier op de zaak helemaal uit zitten rekenen.
En als je de aanschaf en onderhoud niet meetelt gaat het om een paar honderd euro per jaar.

Doe je aanschaf en onderhoud erbij dan kan het volgens ons (op dit moment) echt niet uit.
Ook niet als je in 25jaar 2 cv ketels vervangt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:49
Wat heel erg mist aan je TS is de context van recent enorm gestegen energieprijzen en de prijsplafonds die in de maak zijn.

Een warmtepomp kan met 1kWh stroom 4kWh warmte genereren en is daarmee op de lange termijn goedkoper dan met gas verwarmen. Maar omdat er recent een prijsplafond is afgesproken is gas kunstmatig goedkoop, en voor stroom is dit plafond wat hoger. Daarom is het een beetje zuur voor warmtepomp eigenaren omdat die bijna geen gas meer gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 11:39

Tazzios

..

Energie technisch is het sowieso zuiniger.
Financieel door de de prijsstijgingen dit jaar afhankelijk van je contract mogelijk niet. Maar met stadsverwarming kan het nog steeds uit. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:05

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan (makkelijker) per ruimte verwarmen. Dat is ook een pre.

Verder is er een heel topic op tweakers:
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 26-09-2022 12:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Niet ongeveer... De aircos die je nu kunt kopen zijn helemaal warmtepompen. Lucht/lucht warmtepompen om precies te zijn. (Niet te verwarren met een lucht/water warmtepomp die je kunt gebruiken om je gasketel te vervangen).
Nou is 2 linkjes niet echt "overal" maar de linkjes hebben gelijk; de manier waarop ons kabinet het prijsplafond wil implementeren is enorm nadelig voor mensen die hun huis al zuiniger aan het maken zijn. Dat komt door twee enorme blunders;
- De electriciteitsprijs wordt vastgelegd op zo'n beetje de huidige prijs terwijl de gasprijs vastgelegd wordt op het prijspijl van 9 maanden terug.
- Er is een apart verbruiksplafond voor electriciteit en gas. Als je dus alleen electriciteit gebruikt heb je maar half profijt van de regeling
Ik zou nú geen airco aanschaffen.
Dat is wel de meest krachtige reden. Als electriciteit "gratis" is en gas niet dan is verwamen met electriciteit natuurlijk een heel stuk beter.
Voor nu wel. Of althans; vanaf 1 November wel. Maar tot wanneer weet niemand.

Bottom line:
- Aircos zijn warmtepompen
- Aircos zijn enorm efficiënt en bij normale prijzen goedkoper dan op gas verwarmen
- De aangekondigde implementatie van een prijsplafond op energie is compleet belachelijk (de krachttermen die ik eigenlijk in gedachten heb zijn minder netjes)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een warmtepomp (of airco) kan met 1 kWh elektriciteit, 4 kWh aan warmte verplaatsen.

Het is dus veel efficiënter dan een elektrische kachel (1 kWh is 1 kWh warmte)
En afhankelijk van de prijzen, vaak goedkoper dan gas.

Daarnaast, met zonnepanelen/windmolens/kernenergie stoot het verder niks uit (behalve een minimale hoeveelheid kernafval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
@tweakmember Je moet eerst begrijpen dat een airco ook gewoon een warmtepomp is, volgens mij begrijp je dat.
Vervolgens moet je nog even begrijpen waarom warmtepompen zo nuttig zijn. Daar ga je nogal de mist in.

Warmtepompen (en dus ook airco's) draaien doorgaans met minder energie om je huis warm te houden, en daardoor ook goedkoper.
Behalve dat de overheid nu bezig is met een enorm dom prijsplafond, kunstmatig, waardoor het ineens duurder kan uitvallen. Hopelijk fixen ze dat nog voordat ze het daadwerkelijk implementeren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:28
Die C.O.P. van 4 die hier telkens wordt genoemd is wel erg afhankelijk van het soort en de buitentemperatuur. De Innova Monoblocks zijn nominaal 3,3 maar als het buiten rond het vriespunt is dan is dat nog hooguit 1,5

En als je aanschaf en onderhoud meerekent dan is het niet zo erg goedkoop. Ik heb die van mij "gratis" via een regeling in het Gronings aardbevingsgebied, anders was ik er nooit aan begonnen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

FRANQ schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:13:
[...]
toch klopt dat niet helemaal.

We hebben het hier op de zaak helemaal uit zitten rekenen.
En als je de aanschaf en onderhoud niet meetelt gaat het om een paar honderd euro per jaar.

Doe je aanschaf en onderhoud erbij dan kan het volgens ons (op dit moment) echt niet uit.
Ook niet als je in 25jaar 2 cv ketels vervangt.
Onderhoud? Een warmtepomp heeft vrijwel geen onderhoud nodig. Een gasketel wél.
Toekomstberekeningen zijn eigenlijk altijd heel moeilijk, maar
- nú is idd niet het beste moment omdat de vraag nu enorm hoog is
- gas gaat verdwijnen
- gas zal duurder worden dan E (zeker op lange termijn)
- stoken met een warmtepomp is goedkoper omdat het efficiënter is
- vaste kosten gas vallen weg, dat is heel veel geld over 25 jaar

Als jullie je rijk willen rekenen op die manier, prima, maar stoken op gas is een doodlopende weg, hoe dan ook.

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 26-09-2022 12:25 . Reden: vaste kosten gas bijgevoegd ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 21:06
psy schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:23:
[...]

Onderhoud? Een warmtepomp heeft vrijwel geen onderhoud nodig. Een gasketel wél.
Even wat gezocht, maar ik zie toch op meerdere plekken dat het aangeraden wordt om minimaal 1x per jaar, en op sommige sites 2x per jaar controle cq onderhoud te doen:

De onderhoudsmonteur controleert altijd de belangrijkste onderdelen van de warmtepomp. Het gaat hier om:

De meting van koudemiddel-temperaturen
De controle van het overstortventiel
De inspectie en het reinigen van de wisselaars
De reiniging van het waterfilter, de vuilafscheider en/of de ventilatoren

Ik laat mijn huidige CV ook 1x per jaar controleren. Maar dat er iemand moet langskomen kost ook gewoon geld en moet je m.i. dus ook meenemen in het kostenoverzicht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

We zijn allemaal geïndoctrineerd door de overheid dat gas zo verschrikkelijk slecht is.. Dat is ook zo, maar CV natuurlijk wel een hartstikke effectieve manier van je huis verwarmen.

Alsnog moeten we er vanaf, want gas is nu eenmaal geen duurzame bron en zal dat ook nooit worden.

Wel denk ik dat we ook gewoon moeten nadenken over warmte/energie-vraag. Diezelfde bedenkingen heb ik met EV vs ICE. Leuk dat je nu een auto hebt die (potentieel) op groene stroom rijdt.. Maar alsnog moet dat brik geproduceerd worden. En die groene stroom ook..

We doen soms net of EV en elektrisch verwarmen de heilige graal is met betrekking tot het milieu maar ik heb daar echt bedenkingen bij. We gaan opdezelfde voet verder (40k/jaar, huiskamer altijd op 22gr), alleen de bron verandert.. Volgens mij moeten we veel meer omdenken. Minder verplaatsingen, minder stoken, passieve bouw, etc...

Ik heb de oplossing ook niet hoor. Ja, EV en WP zijn (mits ze op groen stroom lopen) een verbetering.. Maar alsnog moeten die dingen gemaakt worden en die groene stroom moet ook opgewekt..
psy schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:23:
[...]

Als jullie je rijk willen rekenen op die manier, prima, maar stoken op gas is een doodlopende weg, hoe dan ook.
Eens, maar dat is stoken op elektriciteit ook, op de lange termijn.. Stel je eens voor wat een enorme energievraag dit op gaat leveren...

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 26-09-2022 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

!GN!T!ON schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:29:
[...]

Even wat gezocht, maar ik zie toch op meerdere plekken dat het aangeraden wordt om minimaal 1x per jaar, en op sommige sites 2x per jaar controle cq onderhoud te doen:

De onderhoudsmonteur controleert altijd de belangrijkste onderdelen van de warmtepomp. Het gaat hier om:

Ik laat mijn huidige CV ook 1x per jaar controleren. Maar dat er iemand moet langskomen kost ook gewoon geld en moet je m.i. dus ook meenemen in het kostenoverzicht.
toon volledige bericht
Onzin. Dat je een gasketel laat controleren is logisch, deze kan levensgevaarlijk zijn.
Zelf heb ik één keer de warmtepomp laten controleren, het stelt helemaal niets voor.
- Foutmeldingen controleren
- systeem leeg laten lopen zodat je het waterfilter kan controleren waar vrijwel niks in zit
- alles weer vullen naar juiste druk
- koelleidingen worden niet gecontroleerd want deze kunnen niet lekken

Nou. Poeh poeh. Dat kan je net zo goed zelf doen, of 1x in de zoveel jaar. Zeker niet elk jaar. Maar het zijn dan geen kosten die veel verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

FreakNL schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:29:
We zijn allemaal geïndoctrineerd door de overheid dat gas zo verschrikkelijk slecht is.. Dat is ook zo, maar CV natuurlijk wel een hartstikke effectieve manier van je huis verwarmen.

Alsnog moeten we er vanaf, want gas is nu eenmaal geen duurzame bron en zal dat ook nooit worden.

Wel denk ik dat we ook gewoon moeten nadenken over warmte/energie-vraag. Diezelfde bedenkingen heb ik met EV vs ICE. Leuk dat je nu een auto hebt die (potentieel) op groene stroom rijdt.. Maar alsnog moet dat brik geproduceerd worden. En die groene stroom ook..

We doen soms net of EV en elektrisch verwarmen de heilige graal is met betrekking tot het milieu maar ik heb daar echt bedenkingen bij. We gaan opdezelfde voet verder (40k/jaar, huiskamer altijd op 22gr), alleen de bron verandert.. Volgens mij moeten we veel meer omdenken. Minder verplaatsingen, minder stoken, passieve bouw, etc...

Ik heb de oplossing ook niet hoor. Ja, EV en WP zijn (mits ze op groen stroom lopen) een verbetering.. Maar alsnog moeten die dingen gemaakt worden en die groene stroom moet ook opgewekt..

[...]

Eens, maar dat is stoken op elektriciteit ook, op de lange termijn.. Stel je eens voor wat een enorme energievraag dit op gaat leveren...
toon volledige bericht
Gas is een slechte (want niet efficiënt) manier om je huis te verwarmen. De rest is bijzaak. Uiteindelijk wordt het óf E met L/L, L/W, of W/W, of stadsverwarming.

Wel geheel met je eens over dat omdenken en minder energie gebruiken overigens. Dat hoor je nog veel te weinig.

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 26-09-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 21:06
psy schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:35:
[...]

Onzin. Dat je een gasketel laat controleren is logisch, deze kan levensgevaarlijk zijn.
Zelf heb ik één keer de warmtepomp laten controleren, het stelt helemaal niets voor.
- Foutmeldingen controleren
- systeem leeg laten lopen zodat je het waterfilter kan controleren waar vrijwel niks in zit
- alles weer vullen naar juiste druk
- koelleidingen worden niet gecontroleerd want deze kunnen niet lekken

Nou. Poeh poeh. Dat kan je net zo goed zelf doen, of 1x in de zoveel jaar. Zeker niet elk jaar. Maar het zijn dan geen kosten die veel verschil maken.
Gaat er niet om dat de controle niks uitkwam. Op de controle van mijn C.V. komt ook al 4 jaar niks uit qua onderhoud dat nodig is. Maar die man of vrouw die komt kijken rekent wel gewoon een uurloon en voorrij kosten e.d.

Daarnaast, als ik over dit onderwerp opzoek dan vind ik zo 20 bronnen die aangeven onderhoudsarm niet onderhoudsvrij en dat controle op zijn minst jaarlijks gewoon aan te raden is. Dat kan je compleet wegwuiven maar dat maakt wel voor een oneerlijk(er) vergelijken. Hoewel ik met je eens ben, die 1x in het jaar mannetje langs zullen niet de grootste kosten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Croga schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:17:
[...]
Ik zou nú geen airco aanschaffen.
Dat ligt aan je contract, en of je zonnepanelen hebt.

Ik heb sinds begin dit jaar een airco (Daikin Perfera), eigenlijk bedoeld als koeling. Maar die heeft me afgelopen winter meerdere tientjes per maand gescheeld in gasbesparing vs extra elektra gebruik.

Aankomende winter zit ik ook nog goed gelukkig.

M'n ouders krijgen volgende maand een airco (zelfde als ik maar maatje groter), vooral vanwege afgelopen hittegolven die trokken ze slecht.
Met hun contract gaan ze die airco deze winter ook inzetten als verwarming.
De winter erna zijn ze uit hun contract, als de situatie zo blijft als nu dan gaan ze weer met gas verwarmen.

Airco gebruik zomers kunnen ze min of meer wegstrepen tegen zonnepanelen overschot.

Oftwel, of je nu een airco wil kopen met als doel verwarmen hangt af van je contract, zonnepanelen en toekomstvisie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:28
[...]

toon volledige bericht
Bij een grote(bedrijfs) warmtepomp is het controleren verplicht, maar bij een warmtepomp voor thuis niet.

Dan kun je zelf de keuze maken om het wel of niet te doen, net zoals bij een CV ketel.
Het kan zijn dat onderhoud de levensduur verbetert, maar dat is vooral bij een gas cv te verwachten door de aanslag door verbranden, een warmtepomp heeft dat niet.
Een andere rede waarom ik bij een gasketel wel altijd onderhoud zou doen is de kans op CO vergiftiging, niet groot maar als het gebeurd wel heel ernstig. Ik laat mijn warmtepomp ook niet jaarlijks onderhouden, ooit gekeken hoe het in zweden werd gedaan en zie geen rede om preventief onderhoud op een warmtepomp te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

!GN!T!ON schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:40:
[...]
Gaat er niet om dat de controle niks uitkwam. Op de controle van mijn C.V. komt ook al 4 jaar niks uit qua onderhoud dat nodig is. Maar die man of vrouw die komt kijken rekent wel gewoon een uurloon en voorrij kosten e.d.

Daarnaast, als ik over dit onderwerp opzoek dan vind ik zo 20 bronnen die aangeven onderhoudsarm niet onderhoudsvrij en dat controle op zijn minst jaarlijks gewoon aan te raden is. Dat kan je compleet wegwuiven maar dat maakt wel voor een oneerlijk(er) vergelijken. Hoewel ik met je eens ben, die 1x in het jaar mannetje langs zullen niet de grootste kosten zijn.
Er wordt dan ook enorm veel verdiend aan tamelijk overbodig onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-05 21:07
Ik heb nog een overschot van ca. 1000 kWh opwek die ik liever opmaak aan verwarmen door middel van mijn airco's, dan dat ik de thermostaat nu een graadje hoger zet.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hebben we bij ons oude huis 1 keer laten doen na 7 jaar. Airco op max aangezet, thermometer er voor, yup is koud.
"Nope, klotst niet, dus goed"
Na 7 jaar was dat inderdaad nodig en idealiter eigenlijk iedere 3 of 4 jaar. Maar dat kun je goed zelf; daar zijn spuitbussen voor beschikbaar.
Vooral de filters in de binnenunit moet schoon gehouden worden maar ook dat doe je gewoon weer zelf. Ventilator van de buitenunit is een ding en is sterk afhankelijk van locatie. Wellicht dat je daar inderdaad iemand voor moet laten komen. Ook daar weer: Bij ons na 7 jaar nog niet nodig.
Uiteraard is er ook onderhoud nodig op een airco. Maar in vergelijking met een gasketel stelt dat echt helemaal niets voor. Dat heeft vooral te maken met de verbranding die er in een gasketel gebeurt; dat levert altijd meer vuil én meer gevaar op dan wat een airco doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een Airco/Warmtepomp heeft in de regel een CoP (Coefficient of Performance) van ommenabij 4.
(zie: https://www.nuclear-power...of-performance-heat-pump/, "But in reality, the best systems are around 4.5.")
Kortom, hij kan 4x meer warmte naar binnen sleuren dan de hoeveelheid stroom die hij daar voor gebruikt.
Een warmtepomp schuift met 1kWh energie 4kWh aan warmte je huis in.

Nu bevat een kuub gas wel meerdere kilowatts aan warmte-energie, namelijk gemiddeld ongeveer 10kWh. Afhankelijk van het soort ketel, kan dat ergens tussen 80 en 107% efficient worden verbrand. (zie o.a.: Wikipedia: Hoogrendementsketel )

Effectief heb je dus ongeveer 2,5kWh elektriciteit nodig voor een warmtepomp om de warmte van 1kuub gas te verkrijgen.

Zolang elektriciteit dus minstens 60% goedkoper is dan gas (per eigen unit, dus kuub vs kWh), is het rendabel om een warmtepomp te gebruiken.

Uiteraard zitten er wat mitsen en maren aan. Een warmtepomp moet voldoende ruimte tussen de buitentemperatuur en de kooktemperatuur van de refrigerant hebben om efficient te zijn.
Kortom, als het keihard vriest buiten, dan zakt de CoP. Dat kan je dan weer opvangen met een refrigerant-gas die bij lagere temperaturen kookt.
Of door de koude-kant van het systeem te koppelen aan grondwarmte ipv de buitenlucht. Onder de vorstlijn zal de grondtemperatuur nooit onder 0C zijn.
Yep. Je kan een airco ook gewoon achterstevoren zetten en de warme lucht naar binnen blazen....
Zolang het buiten maar warm genoeg is (en dat kan inderdaad onder het vriespunt van water zijn) om refrigerant-vloeistof boven zijn kookpunt te krijgen en gas te vormen, kan er warmte worden onttrokken aan de buitenlucht.

Klopt, het gebruikt een boel stroom. Je energiemeter gaat flink draaien.
Daar tegenover staat dat je gasmeter praktisch stil staat.
Zie de berekening die ik hier boven al neergezet heb. En dat is dan de huidige gemiddelde efficientie. De techniek is nog niet uitontwikkeld maar is tot op heden nogsteeds financieel efficienter dan gas stoken.
Wat het prijsplafond voor energie gaat doen? We gaan t zien.
Geen uitstoot. Geen koolmonoxide risico in huis. In de zomer kunnen koelen en ontvochtigen. In de winter verwarmen. Obviously....
Even afgezien van de effecten van een prijsplafond, kan het nu al financieel uit ookal moet je alle elektra inkopen. Zie berekening, vergelijk de huidige energieprijzen. Best kans dat je nu al 4x meer betaalt voor een kuub gas dan een kWh elektriciteit, wat ruimschoots genoeg verschil is om goedkoper uit te zijn met een warmtepomp.
Naja, nee dus :)

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 26-09-2022 13:26 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

dragon2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:42:
Dat ligt aan je contract, en of je zonnepanelen hebt.
Zoals gezegd.... *IK* zou nu geen airco aanschaffen.
Oftwel, of je nu een airco wil kopen met als doel verwarmen hangt af van je contract, zonnepanelen en toekomstvisie.
het ligt zeker niet aan toekomstvisie. Als je de airco wil kopen met oog op de toekomst zou ik sterk aanbevelen om hem in diezelfde toekomst te kopen.... Ten eerste omdat helemaal niemand weet wat de prijzen van stroom en gas zullen doen maar het vrijwel zeker is dat de prijzen van aircos zullen dalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
FreakNL schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:29:

[...]

toon volledige bericht
1) Gas is effectief maar niet efficient, waar een CV maximaal 100% efficientie behaald is dat met een warmtepomp tot 400%. Zelfs al komt de stroom uit een Gascentrale is een WP nog steeds meer dan de helft minder belastend voor het milieu.

2) Een EV is per definitie schoner dan een ICE behalve de productie maar dat verschil is na enkele 10.000'en km al opgeheven. Ook al bij de huidige energiemix in de EU.

3) Het is een combinatie van dingen die allemaal moeten bijdragen aan lagere uitstoot, gedrag is er daar een van en naar mijn idee gaan we die kant ook op (0 op de meter bij nieuwbouw, hogere energieprijzen, rekening rijden etc.). De verbruiker betaalt, dat is immers het enige dat werkt.

Er ligt een concreet plan dat al deels is uitgevoerd om meer hernieuwbare energie op te wekken (wind op zee, meer zonnepanelen). Het zou toch een gemiste kans zijn om niet volop te investeren in EV/WP aangezien de huidige CV ketels en ICE voertuigen een levensduur hebben van 10+ jaar. Per 2026 wordt waarschijnlijk de gas CV ketel niet meer verkrijgbaar en per 2035 zijn ICE voertuigen niet meer verkrijgbaar.

Verder is het geen heilige graal allemaal maar het is wel een stap de goede kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Okay, mijn woordkeuze over efficiëntie is dus een slechte. Daar ga ik gewoon in mee hoor.

Wat ik meer bedoelde te zeggen is dat je met CV een krot met slechte isolatie uit het jaar kruik alsnog warm krijgt.. Heel efficiënt is dat natuurlijk niet en juist dit soort situaties zijn natuurlijk energieverspilling. Effectief is een beter woord inderdaad.

Ik blijf wel achter mijn standpunt staan dat we zullen moeten gaan minderen.
Er ligt een concreet plan dat al deels is uitgevoerd om meer hernieuwbare energie op te wekken (wind op zee, meer zonnepanelen). Het zou toch een gemiste kans zijn om niet volop te investeren in EV/WP aangezien de huidige CV ketels en ICE voertuigen een levensduur hebben van 10+ jaar. Per 2026 wordt waarschijnlijk de gas CV ketel niet meer verkrijgbaar en per 2035 zijn ICE voertuigen niet meer verkrijgbaar.
Hier ben ik het dus TOTAAL mee oneens. Dat ligt in lijn met mensen die airco installeren (voor koeling) omdat ze TOCH overschot hebben.. Had dan 5 panelen minder gelegd.. Die hoeven dan niet geproduceerd te worden en die airco hoeft ook niet geproduceerd te worden. Koeling is alleen maar luxe voor die paar dagen in de zomer.

We moeten helemaal niet vol inzetten op EV. We moeten vol inzetten op minder transportmomenten. En als die momenten al plaatsvinden moeten ze gezamenlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
@Croga en @McKaamos
jullie lijken beide een verschillende theorie te hebben als ik zo lees.
Croga adviseerd nu geen airco aan te schaffen en Mckaamos wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

tweakmember schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:55:
@Croga en @McKaamos
Niet helemaal.
Met de huidige tarieven kan het financieel gezien uit. Maar er komt een prijsplafond aan en wat dat voor effect gaat hebben is nog onbekend.
De geruchten zijn dat het nog wel eens goedkoper kan zijn om de komende winter gas te stoken.

Ook de verhoogde vraag heeft effect op de prijzen van de apparaten zelf. Dus misschien is het niet heel slim o tijdens een tijd van grote vraag zo'n apparaat te kopen.

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 26-09-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
FreakNL schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:31:
Okay, mijn woordkeuze over efficiëntie is dus een slechte. Daar ga ik gewoon in mee hoor.

Wat ik meer bedoelde te zeggen is dat je met CV een krot met slechte isolatie uit het jaar kruik alsnog warm krijgt.. Heel efficiënt is dat natuurlijk niet en juist dit soort situaties zijn natuurlijk energieverspilling. Effectief is een beter woord inderdaad.

Ik blijf wel achter mijn standpunt staan dat we zullen moeten gaan minderen.

[...]

Hier ben ik het dus TOTAAL mee oneens. Dat ligt in lijn met mensen die airco installeren (voor koeling) omdat ze TOCH overschot hebben.. Had dan 5 panelen minder gelegd.. Die hoeven dan niet geproduceerd te worden en die airco hoeft ook niet geproduceerd te worden. Koeling is alleen maar luxe voor die paar dagen in de zomer.

We moeten helemaal niet vol inzetten op EV. We moeten vol inzetten op minder transportmomenten. En als die momenten al plaatsvinden moeten ze gezamenlijk zijn.
toon volledige bericht
Een airco om te verwarmen is waar dit topic over gaat, koelen is inderdaad wat mij betreft verspilling maar als er een airco in de slaapkamer hangt is het voor 10-20 nachten per jaar wel prettig en zal het gebruikt worden. Wat betreft vervoer, ben ik het met je eens maar dat is een langer process*. Wat mij betreft dus wel volop inzetten op EV zolang het alternatief ICE is.

*we zijn nou eenmaal gewend aan die luxe, we moeten als samenleving inzien dat we ons dat niet kunnen veroorloven maar als ik naar mezelf kijk duurt dat nog wel even. Rekening rijden is al een goede stap dan betaal je in ieder geval voor het verbruik, als je dan met iemand mee kunt rijden is het al 50% goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

McKaamos schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:03:
Niet helemaal.
Met de huidige tarieven kan het financieel gezien uit. Maar er komt een prijsplafond aan en wat dat voor effect gaat hebben is nog onbekend.
De geruchten zijn dat het nog wel eens goedkoper kan zijn om de komende winter gas te stoken.

Ook de verhoogde vraag heeft effect op de prijzen van de apparaten zelf. Dus misschien is het niet heel slim o tijdens een tijd van grote vraag zo'n apparaat te kopen.
Volgens mij zijn wij het volledig met elkaar eens :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Croga schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:08:
[...]

Volgens mij zijn wij het volledig met elkaar eens :-)
Ik doelde met 'niet helemaal' op de opmerking dat ik een warmtepomp aanraad en jij niet. In zekere zin raad ik het aan, maar anderszijds ook niet in verband met onzekerheden in de nabije toekomst. Het is een afweging die je moet maken.

Dat wij het eens zijn lijkt me vrij duidelijk, inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Niet helemaal.

Met de huidige voorgestelde tarieven prijsplafond kan het NIET uit. Zie mijn rekenvoorbeeld in L/L topic. Warmtepomp eigenaren zijn op dit moment de Sjaak. Ik niet want ik heb nog €0,27kWh en €0,77 per m3 voor 2 jaar. Lucky me. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
tweakmember schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:55:
@Croga en @McKaamos
Lees en zoek gewoon in het L/L topic. Daar is alles al de revue gepasseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:23:
[...]

Met de huidige voorgestelde tarieven prijsplafond kan het NIET uit. Zie mijn rekenvoorbeeld in L/L topic. Warmtepomp eigenaren zijn op dit moment de Sjaak. Ik niet want ik heb nog €0,27kWh en €0,77 per m3 voor 2 jaar. Lucky me. :*)
Voorgestelde tarieven, inderdaad. NIet de huidige tarieven ;)
En daarom ook de slag om de arm ivm een prijsplafond.

En inderdaad, voor jou kan het nét aan uit, Niet denderend veel goedkoper.
Maar zet het even af tegen de prijzen die nu gevraagd worden voor een contract. Flink groter verschil. €1 per kWh en €4 per m3...
Maargoed, zoals gezegd, prijsplafond en de effecten daar van... we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
McKaamos schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:28:
[...]

Voorgestelde tarieven, inderdaad. NIet de huidige tarieven ;)
En daarom ook de slag om de arm ivm een prijsplafond.

En inderdaad, voor jou kan het nét aan uit, Niet denderend veel goedkoper.
Maar zet het even af tegen de prijzen die nu gevraagd worden voor een contract. Flink groter verschil.
Maargoed, zoals gezegd, prijsplafond en de effecten daar van... we gaan het zien.
Net aan uit ligt aan je verbruik aan gas. Ik stook maar 550m3 aan gas om te verwarmen maar er zijn er die 1500m3 verstoken. Verstook nog maar 400m3 aan gas en heb een voorschot van €75,- per maand met 4 personen op 140m2. Bij nieuwe tarieven kom ik schat ik uit op zo'n €250,- per maand. Ik ben daar toch wel heel content mee.

Maar eens, niemand zo betrouwbaar als Den Haag. :'(

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 26-09-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:30:
[...]

Net aan uit ligt aan je verbruik aan gas. Ik stook maar 550m3 aan gas om te verwarmen maar er zijn er die 1500m3 verstoken. Verstook nog maar 400m3 aan gas en heb een voorschot van €75,- per maand met 4 personen op 140m2. Bij nieuwe tarieven kom ik schat ik uit op zo'n €250,- per maand. Ik ben daar toch wel heel content mee.
Net aan, procentueel.
Met jouw tarief is elektra 65% goedkoper dan gas per eigen unit. 5% over het theoretische randje heen.
Tuurlijk, dat telt harder aan als je veel verbruikt, maar in de basis is het verschil vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
McKaamos schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:33:
[...]

Net aan, procentueel.
Met jouw tarief is elektra 65% goedkoper dan gas per eigen unit. 5% over het theoretische randje heen.
Tuurlijk, dat telt harder aan als je veel verbruikt, maar in de basis is het verschil vrij klein.
Maar we hebben ook nog een klimaatcrisis. ;) En gas wordt nooit meer goedkoop. Verder heb ik zonnepanelen.

1m3 gas is bij Cop 4 zo'n 2 kWh ongeveer bij verwarmen met L/L. Kan iedereen zelf de rekensom maken met zijn eigen tarieven. Huiswerk. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 26-09-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
  • Laatst online: 10-05 09:36
Wat ik een beetje mis, is bij wie leg je zo een vraag nou neer. Dus ik wil als particulier van het gas af en wil dat iemand me een totaaloplossing aanbied, inclusief warmwater + verwarming + alles. Is dat gewoon een loodgieter die je laat komen en die dan een objectieve feitelijke berekening kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:31
Het is wel zo dat normaal gesproken een warmtepomp een goedkopere én duurzamere manier is om te verwarmen. Vorig jaar nog was de gasprijs per m³ ongeveer 4x zo hoog als de prijs per kWh, met het prijsplafond is dat ca. 2x zo hoog geworden. Dus elektriciteit is relatief 2x zo duur als gas geworden. En je gaat zeer waarschijnlijk over het prijsplafond voor elektriciteit heen als niet heel je dak vol ligt met zonnepanelen, dan zijn de tarieven nóg hoger. En hoe lang gaat dat prijsplafond duren? Het is allemaal plotseling best onzeker.

[ Voor 10% gewijzigd door MarcoC op 26-09-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:31
Aakab schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:40:
Wat ik een beetje mis, is bij wie leg je zo een vraag nou neer. Dus ik wil als particulier van het gas af en wil dat iemand me een totaaloplossing aanbied, inclusief warmwater + verwarming + alles. Is dat gewoon een loodgieter die je laat komen en die dan een objectieve feitelijke berekening kan maken?
Een installateur van warmtepompen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Ik zou me niet teveel blindstaren op dat prijsplafond.
Dat prijsplafond is in principe maar voor één jaar, waar een verwarmingsinstallatie over decennia gaat.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:28
Je kunt een berekening laten maken, maar wat er in de toekomst gaat gebeuren is van belang voor bv de prijzen van gas en elektra, de regelgeving en de politiek.
Op het eind komt het dus neer op dat je zelf een keuze moet maken, oa op wat jij in de toekomst verwacht dat er gebeurd.
Het is dus niet alleen een "objectieve feitelijke berekening" waarmee je jouw keuze moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wat ALTIJD loont is verminderen van verbruik.

Dus isoleren, isoleren, isoleren, isoleren. En als dat allemaal gedaan is kun je eens na gaan denken over isolatie... :+

Daarnaast kun je na gaan denken over de manier waarop je met energie omgaat. Dat vereist een mentaliteitsverandering. Wij douchen bijvoorbeeld erg weinig. Ik 1 a 2 keer per week. Voor de rest is de "natte zones" wassen gewoon voldoende. Ik heb een kantoorbaan, ik wordt dus niet vies. Mijn vriendin douched iets meer maar die werkt in de zorg. Dochter douched twee keer, de rest ook gewoon wassen. Bij de buren (als voorbeeld) gaan ze elke dag in bad.. Tja...

Daarnaast stoken wij erg weinig. Er gaan eerder warme sokken en een vest aan. En met een dekentje op de bank uiteraard. Bovenverdieping stoken we helemaal nauwelijks. Een dikker dekbed is net zo effectief.

We hebben dit jaar tot nu toe 163 kuub gas verbruikt. Komen nog wat kouden maanden aan natuurlijk, dus ik denk dat we op zo'n 400, max 500 kuub uitkomen dit jaar. Dat is overigens een record, normaal zitten we op 600 ofzo.. Maar we hebben natuurlijk een zachte winter gehad, zeker januari/februari waren eigenlijk niet heel koud.

Verminderen zorgt meteen voor een besparing.... Ongeacht de bron van je energie..

Daarnaast zou ik (persoonlijk) even afwachten wat de toekomst brengt.... Een WP kan je in 2023 of 2024 ook nog installeren.... Ik snap de haast bij sommige mensen niet....

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 26-09-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

anandus schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:51:
[...]
Ik zou me niet teveel blindstaren op dat prijsplafond.
Dat prijsplafond is in principe maar voor één jaar, waar een verwarmingsinstallatie over decennia gaat.
Klopt, heb je ook wel gelijk in. Soms moet je gewoon schijt hebben en het gewoon gaan doen want op de lange termijn is het slim om te doen.
We weten allemaal dat het uiteindelijk goedkoper zal zijn.

Maargoed, mensen zijn vaak wat kortzichtig en willen op de korte termijn de opbrengst al hebben.
Die willen een goed moment kiezen om in te stappen zodat de investering zo snel mogelijk terug is en er meer geld over blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
Ding is ook nog dat redelijk veel zonnepaneel-eigenaren een overcapaciteit hebben. Er pasten 12 panelen op ons garagedak terwijl we de productie van 8 eigenlijk maar nodig hadden. Nu houden we zeg 1000kWh over per jaar die we volledig zouden kunnen salderen of terugverkopen voor een paar cent per kWh. In dit geval is het helemaal voordelig om die 1000kWh in verwarming met airco te steken.

Daarnaast is het lokaal verwarmen nog een heel groot voordeel voor bijvoorbeeld thuiswerkers die niet in de woonkamer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Imo ook relevant: Ik heb een airco (in de slaapkamer), en die heb ik weleens laten verwarmen. Nu is slaapkamer niet hetgeen wat meeste verwarming nodig heeft, maar goed, hij blaast zo heerlijk warme lucht naar binnen. Maar die warme lucht straal lekker kan zijn, komt het algemeen qua comfort imo niet in de buurt van een CV installatie / Lucht-water warmtepomp (of water-water), die gewoon geruisloos je hele woning kan opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Topics lezen L/L en L/W. Installateurs verkopen je de grootste onzin en te zware units. Zie de ervaringen in de topics. Je bent gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:19
Ben je als consument niet gewoon flexibeler als je voor airconditioning kiest? En dan bedoel ik: een cv ketel heeft gas nodig. Er is maar één manier om daar aan te komen.
Een airco heeft elektriciteit nodig. Dat kun je halen uit zonnepanelen op je eigen dak of vanuit projecten in jouw postcoderoos. Je kunt deelnemen aan windmolens, zelfs in de toekomst misschien via lokale energieopslag. Ook dat is anticiperen op de toekomst. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 10:50
1. Mijn airco heeft energielabel Koelen A+++ / Verwarmen A++
2. Ik kan nu heel snel mijn woonkamer of slaapkamer 2-3 graden bijstoken, vaak binnen een half uur. Hierna kan de airco weer uit. (huis is goed geïsoleerd)
3. Ik woon in Limburg en ben die hete zomers wel zat, als het buiten constant 30+ is loopt het binnen ook langzaam kwa tempratuur op.
4. Ik krijg nog zonnepanelen zo kan ik "gratis" verwarmen of koelen.
5. Ik kan er nu zelf voor kiezen of ik de CV of de Airco gebruik. Dus of gas wil gebruiken of stroom wil gebruiken om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Ok nou is er dus 1 en ander veranderd aan het prijsplafond, maar nou twijfel ik nog steeds of het nog wel aantrekkelijk is om een airco aan te schaffen om als verwarming te gebruiken.

als ik dit artikel zo lees blijft is het nog steeds niet aantrekkelijk om een warmtepomp/airco te gebruiken als warmtebron vanwege een warmtepomp al snel over de grens van 2900 kWh trekt en je dus alsnog de volle mep van 92 cent per kWh moet betalen. of zie ik dat verkeerd?
https://www.destentor.nl/...we-prijsplafond~abf9b846/

stroomverbruik is per gezin/oppervlakte natuurlijk anders en ik heb geen idee wat een warmtepomp/airco verbruikt maar het lijkt erop dat gemiddelde huishouden met warmtepomp niks heeft aan het prijsplafond momenteel?

[ Voor 32% gewijzigd door tweakmember op 07-10-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:57
Heel kort door de bocht:
Verwarmen met electra is leuk bij energie overschot (zonnepanelen)

Uitgebreider:
Met het prijs prijs plafond is verwarmen met airco niet interessant, die 2900KWh maak je immers al op aan gewoon gebruik.

Dan ga je dus verwarmen met stroom buiten het plafond. Dan kun je beter eerst die 1200m3 gas binnen het plafond verstoken.

Als je verwacht meer dan 1200m3 te gebruiken is het wellicht wel interessant.
Uit gas wordt ongeveer 9KWh warmte gehaald (verlies leidingen etc.)
Een airco maakt van 1KWh 4KWh misschien iets minder in hele koude periodes

In dat geval heb je voor elke m3 2,5KWh nodig hebt. Oftewel is gas meer dan 2,5x zo duur, dan wordt het interessant.

Dan moet je je natuurlijk wel afvragen of je de aanschaf mee gaat rekenen. Wat zal de levensduur zijn? 10 jaar voordat het in elkaar loopt/er efficiëntere techniek is.

Laten installeren van een premium airco 2500 euro?
Verbruik op jaarbasis1.000KWH dus totaal verbruik 10.000 voor economisch total loss= 25 cent per KWh bij de prijs optellen.

1 airco een heel huis mee verwarmen red je niet, of het moet allemaal gelijkvloers zijn super geïsoleerd en een open oppervlakte zijn.
Wat ik bedoel te zeggen, het is (uitzonderingen daargelaten) meer ruimte verwarming dus per ruimte die je wilt verwarmen heb je een bron/airco nodig.

En ga zo maar door en door
Pagina: 1