Alternatieve scenario's op ubakus

Pagina: 1
Acties:

• RobinVeer
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-01 07:57
Naar aanleiding van deze vraag:

In ubakus kan je binnen en buiten temp/luchtvochtigheid invoeren. Standaard staat dit op
inside 20 ° C, 50% and outside -5 ° C, 80% humidity.
De achterliggende gedachte is blijkbaar dat dit een soort worst case scenario is. Met mijn dak configuratie vind ik echter dat alles goed gaat met die standaard scenario, maar dat ik condens krijg in het volgende scenario::
inside 20 ° C, 50% and outside 35 ° C, 90% humidity.
Dit scenario kan tegenwoord in de zomer best wel eens voorkomen. Ik begrijp dat men meestal geen "alternatieve" scenario's doorrekent, en gewoon zegt dat het OK is als alles goed is het in het standaard (buiten -5/80%)scenario. Ik ben hier echter niet van overtuigt, en vraag me af wat jullie hier van denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUfIsuktWhJQufHJXd4xvmT1hzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R0uWPfHA97tR67S6irNo3bQv.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_ElJZYvT0h7jdxj1soHEVrMa3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nGei2KIjJNGUiGrhP71NFdoX.png?f=fotoalbum_large

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:34
Volgens mij condenseert het vocht dan niet. Met 35 graden kan de lucht namelijk veel meer vocht vasthouden dan de binnentemperatuur. Volgens mij krijg je dan ook geen condens.

Maar helemaal 100% zeker weet ik dit niet.

Joe

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:58
BennieWolters schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:29:
Volgens mij condenseert het vocht dan niet. Met 35 graden kan de lucht namelijk veel meer vocht vasthouden dan de binnentemperatuur. Volgens mij krijg je dan ook geen condens.

Maar helemaal 100% zeker weet ik dit niet.
Klopt. De situatie hier is dan ook volgens mij dat de vochtige lucht naarmate het in de constructie komt afkoelt en daarom voor condensatie zorgt tegen buitenkant van de gipsplaat. Ik zie alleen in deze constructie niet hoe die vochtige buitenlucht daar komt, aangezien er ook een PUR laag (dampremmend/dicht) zit.

Klopt die laag achter de gipsplaat wel? Is die dampdicht of remmend? En wat als je die verandert?

[ Voor 9% gewijzigd door Perseus op 25-09-2022 17:48 ]

• RobinVeer
Zie hier ook het verloop van temp/vochtigheid in de doorsnede van de constructie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qg4GZrfPX8xr53AxRDrTrP_8fQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aBTFkSI4ulyUDF8aw3NpMP7v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjN9KhQ7hQb0TgM6SotiwVLngUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pejiTQG0Yp7kaD9RA79XCIol.png?f=fotoalbum_large

• RobinVeer
Perseus schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:46:
[...]

Klopt. De situatie hier is dan ook volgens mij dat de vochtige lucht naarmate het in de constructie komt afkoelt en daarom voor condensatie zorgt tegen buitenkant van de gipsplaat. Ik zie alleen in deze constructie niet hoe die vochtige buitenlucht daar komt, aangezien er ook een PUR laag (dampremmend/dicht) zit.

Klopt die laag achter de gipsplaat wel? Is die dampdicht of remmend? En wat als je die verandert?
Folie is dampremmend, zoals je op basis van "winter scenario's" zou verwachten. Dit blijkt dus echter een probleem te zijn in de zomer, wanner de situatie als het ware het tegenovergestelde is van in de winter.

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
RobinVeer schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:17:

In ubakus kan je binnen en buiten temp/luchtvochtigheid invoeren. Standaard staat dit op

[...]

De achterliggende gedachte is blijkbaar dat dit een soort worst case scenario is. Met mijn dak configuratie vind ik echter dat alles goed gaat met die standaard scenario, maar dat ik condens krijg in het volgende scenario::
[...]

Dit scenario kan tegenwoord in de zomer best wel eens voorkomen. Ik begrijp dat men meestal geen "alternatieve" scenario's doorrekent, en gewoon zegt dat het OK is als alles goed is het in het standaard (buiten -5/80%)scenario. Ik ben hier echter niet van overtuigt, en vraag me af wat jullie hier van denken.

[Afbeelding][Afbeelding]
35 graden en 90% RV zijn meer dan tropische toestanden. Die gaan we hier de komende jaren niet meemaken. 65% RV bij die temperatuur is al veel in onze contreien.

• RobinVeer
Matthis schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:02:
[...]

35 graden en 90% RV zijn meer dan tropische toestanden. Die gaan we hier de komende jaren niet meemaken. 65% RV bij die temperatuur is al veel in onze contreien.
Dat verandert niet veel aan de uitkomst; nog steeds condens tegen de binnenste gips platen.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:59
RobinVeer schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:17:

[...]

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Gewoon zorgen dat het binnen geen 20 wordt, maar 22 bijvoorbeeld. Binnenklimaat heb je zelf in de hand, buiten niet. Idem voor de vochtigheid.

Binnen 20 en buiten 35 lijkt me ook zeer oncomfortabel to be honest, maar dat is persoonlijk.

• RobinVeer
B-lex schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:21:
[...]

Gewoon zorgen dat het binnen geen 20 wordt, maar 22 bijvoorbeeld. Binnenklimaat heb je zelf in de hand, buiten niet. Idem voor de vochtigheid.

Binnen 20 en buiten 35 lijkt me ook zeer oncomfortabel to be honest, maar dat is persoonlijk.
Problemen verdwijnen pas bij 27 graden binnen. Veel mensen zetten airco in de zomer toch wat lager dan dat.

De essentie van het topic is vooral de vraag waarom er zo weinig interesse is voor dit scenario ten opzichte van het standaard winter scenario?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RobinVeer schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:41:
[...]

Problemen verdwijnen pas bij 27 graden binnen. Veel mensen zetten airco in de zomer toch wat lager dan dat.

De essentie van het topic is vooral de vraag waarom er zo weinig interesse is voor dit scenario ten opzichte van het standaard winter scenario?
Ja je kan in theorie vocht krijgen in een koelsenario, maar de vraag moet zijn: kan dat vocht eruit? en hoe snel is dat vocht eruit. het antwoord op die vraag is ja het kan eruit want buiten is damp open en het gaat er snel uit zodra de RV luchtvochtigheid buiten gaat dalen vocht wordt pas een groot probleem als het hout boven 20% vocht komt voor lang genoeg. en zo lang zijn onze hittegolven van 35 graden en 97% vochtigheid niet en het betrfende hout is kurk droog vanuit de winter periode dus het kan wel wat hebben. ;)

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:59
RobinVeer schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:41:
[...]

Veel mensen ontvochtigen ook als een jekko, met een airco.
Heb je de RV binnen wel aangepast naar een lagere waarde toen je de temp verhoogde?

RV buiten is imho ook niet representatief voor ons gematigd klimaat. Die 97% RV bij 35 is in NL niet normaal.

Je beseft je dat 97 hebt ingevuld (zie ik in je screenshot)? Dat is absoluut gezien echt een bult meer vocht in lucht van die temperatuur dan 90% RV.

Wat is precies je doel? Je schets namelijk een situatie die voor ons gematigd zee klimaat niet normaal is. Stel dat het gebeurd, dan is het kortstondig, en dus niet erg, want het droogt wel weer. Daarom rekent niemand ermee.

• RobinVeer
B-lex schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:51:
[...]
RV buiten is imho ook niet representatief voor ons gematigd klimaat. Die 97% RV bij 35 is in NL niet normaal.

Je beseft je dat 97 hebt ingevuld (zie ik in je screenshot)? Dat is absoluut gezien echt een bult meer vocht in lucht van die temperatuur dan 90% RV.
zelfs bij temp 35, RV 70% zijn er problemen; dat is toch zeker wel realistisch.
Wat is precies je doel? Je schets namelijk een situatie die voor ons gematigd zee klimaat niet normaal is. Stel dat het gebeurd, dan is het kortstondig, en dus niet erg, want het droogt wel weer. Daarom rekent niemand ermee.
Mijn doel is zeker weten dat wat ik doe geen problemen oplevert. Ik weet niet zeker of het zo makkelijk droogt, aangezien het vocht het huis niet in kan door de folie, en er moeilijk uit kan door de laag PUR op het dak.
Pagina: 1