Binnenkant dak isoleren als er pur onder de dakpannen zit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobinVeer
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-01 07:57
Ik wil de binnenkant van mijn dak isoleren. Van binnen naar buiten bestaat het dak uit de volgende 3 lagen:
  1. Dakpannen
  2. Laag pur
  3. Hout
Zie ook de volgende foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wosHIFWZ2A9TVnTZ3rOkrUrHsyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qx3EPWmwI48EUjsPRuI9SDQJ.jpg?f=fotoalbum_large
Het nieuwe isolatiemateriaal komt dus tegen het hout aan de binnenkant, en dan komt daar een plaat voor de afwerking over.

Nou maak ik me een beetje zorgen over het dauwpunt en mogelijk vocht. Ik lees online van alles over verschillende folies. Ik kom er niet helemaal uit wat in deze situatie nou de beste aanpak is. Heeft iemand advies?

Alle reacties

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:26

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Zover ik weet mag aan de binnenkant maar 1/3 van de isolatie zitten dan wat er aan de buitenkant zit.

De Nederbelg !

• RobinVeer
Jellabie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:15:
Zover ik weet mag aan de binnenkant maar 1/3 van de isolatie zitten dan wat er aan de buitenkant zit.
Oke, en weet je ook waarom dat is? ivm vocht? En die 1/3, gaat dat over isolatie waarde, of gewoon dikte?

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:01
Zelf geen ervaring mee, maar volgens deze site moet je (vochtregulerende) klimaatfolie tegen de binnenkant van je dak plaatsen en dan de binnenkant isoleren.
Heeft de buitenzijde van uw dak een dampremmende laag (zoals bijvoorbeeld bitumen of een laagje PUR tussen de dakpannen en het dakbeschot) dan moet u aan de binnenzijde van het dak voor een klimaatfolie kiezen.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:26

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

RobinVeer schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:53:
[...]

Oke, en weet je ook waarom dat is? ivm vocht? En die 1/3, gaat dat over isolatie waarde, of gewoon dikte?
Isolatiewaarde.

Als je meer dan 1/3 isoleert ga je het dauwpunt binnen leggen, met alle gevolgen van dien.

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:43

_Arthur

blub

Hier een hele hoop pagina's met leesvoer; (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

@Jellabie redelijk onzin dat 1/3.

@RobinVeer Gewoon de boel berekenen met ubakus (zie ook dat topic voor legio voorbeeld berekeningen).

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Ja, je kan gewoon aan de binnenkant isoleren. Als je de ruimte heb neem je een glaswolplaat, is de ruimte beperkt neem je een pirplaat. Pir isoleert beter maar is ook weer duurder.

Je kan de opbouw van je constructie hier invoeren en zien of je problemen krijg met je dauwpunt.

Vaak kan het zolang je maar een goede dampdichte folie aan de binnenkant toepas.

Die 1/3 "regel" is kul en zomaar iets roepen.

Dus vul hier je opbouw in en aan de bak.

https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

Neem wel isolatie met een rc van 4,5 of hoger.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:47
BBB-Nick schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:36:
Ja, je kan gewoon aan de binnenkant isoleren. Als je de ruimte heb neem je een glaswolplaat, is de ruimte beperkt neem je een pirplaat. Pir isoleert beter maar is ook weer duurder.

Je kan de opbouw van je constructie hier invoeren en zien of je problemen krijg met je dauwpunt.

Vaak kan het zolang je maar een goede dampdichte folie aan de binnenkant toepas.

Die 1/3 "regel" is kul en zomaar iets roepen.

Dus vul hier je opbouw in en aan de bak.

https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

Neem wel isolatie met een rc van 4,5 of hoger.
In de opbouw van TS kan er niet met PIR worden gewerkt, huis is van na 1975 en heeft dus dampdichte laag buitenop het dak.
Binnenzijde dan alleen met dampopen materiaal isoleren en afwerken met klimaatfolie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
zou een echt isolatiebedrijf laten komen, met aanwezige isolatie en nieuwe kunnen er allerlei problemen met vocht ontstaan die je dakintegriteit aan kunnen tasten, wil je geen spelletjes mee spelen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En ik zou dat dakraam meteen meenemen want dat is een enorme koudebrug / tochtgat.

• BBB-Nick
No Hands schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:48:
[...]

In de opbouw van TS kan er niet met PIR worden gewerkt, huis is van na 1975 en heeft dus dampdichte laag buitenop het dak.
Binnenzijde dan alleen met dampopen materiaal isoleren en afwerken met klimaatfolie.
Waar baseer je dat op?

Vul je opbouw in op die site en daar krijg je een mooie temperatuur lijn en relatieve vochtigheid in je constructie en kan je mooi zien waar je dauwpunt licht. Of juist niet licht.

Als je er voor zorg dat er geen vocht /damp in je constructie komt kan je deze gewoon isoleren aan de binnenzijde.

• RobinVeer
No Hands schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:48:
[...]

Wat is TS?

• RobinVeer
BBB-Nick schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:56:
[...]

Waar baseer je dat op?

Vul je opbouw in op die site en daar krijg je een mooie temperatuur lijn en relatieve vochtigheid in je constructie en kan je mooi zien waar je dauwpunt licht. Of juist niet licht.

Als je er voor zorg dat er geen vocht /damp in je constructie komt kan je deze gewoon isoleren aan de binnenzijde.
Ja ik had die site inmiddels ook gevonden. Paar vragen:
  1. als daar uit komt dat het goed is, kan ik daar dan echt ook op vertrouwen?
  2. wat als de exacte merken/materialen die ik ga gebruiken er niet tussen staan?
  3. moet ik dat dan voor verschillende binnen/buiten temperaturen en vochtigheden doen, en het zo doen dat het voor alle scenario's OK is?
Thanks

• No Hands
Topic Starter

Er is hier een topic (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
waarin deze opbouw al een heleboel keer voorbij gekomen is.

• RobinVeer
No Hands schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:27:
[...]

Topic Starter

Er is hier een topic (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
waarin deze opbouw al een heleboel keer voorbij gekomen is.
Oke, welke dampopen isolatie materialen zijn er zoal?
En hoe check ik of die laag pur inderdaad dampdicht is? Er zit geen zichtbaar folie op of onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 15:29

Exigence

dnkroz

Als dit oude opencellig pur is dan is zo'n laag alles behalve dampdicht. Zolang het vocht maar sneller uit de constructie kan dan er in zal er dan weinig aan de hand zijn

Als je bij Ubakus een dak opbouwt van 50mm opencellig pur, dakbeschot, 160mm wol en damremmende folie dan is er niks aan de hand. Zelfs met een folie met een Sd waarde van slechts 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
RobinVeer schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:30:
[...]

Oke, welke dampopen isolatie materialen zijn er zoal?
En hoe check ik of die laag pur inderdaad dampdicht is? Er zit geen zichtbaar folie op of onder.
De aanname is dat PUR dampdicht is. Je kunt de gok nemen dat het niet zo is, de rest is tot in den treuren in het topic beschreven dat hier al twee keer gelinkt is, neem dat even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
No Hands schreef op zondag 25 september 2022 @ 06:22:
[...]

De aanname is dat PUR dampdicht is. Je kunt de gok nemen dat het niet zo is, de rest is tot in den treuren in het topic beschreven dat hier al twee keer gelinkt is, neem dat even door.
Oke zal ik doen. Nog een vraagje: als de constructie uiteindelijk niet OK is en er is ergens condens vorming, zal dat dan over het algemeen over het gehele oppervlak zijn? Of bijv vooral van boven/onder/in de hoeken?

Ik vraag dat omdat ik denk ik wat luchtvochtigheidsmeters in elkaar wil knutselen en die gewoon in de constructie plaatsen om de boel op lange termijn in de gaten te houden. Ik vraag me dus af waar ik die het best zou plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
RobinVeer schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:41:
[...]

Ja ik had die site inmiddels ook gevonden. Paar vragen:
  1. als daar uit komt dat het goed is, kan ik daar dan echt ook op vertrouwen?
  2. wat als de exacte merken/materialen die ik ga gebruiken er niet tussen staan?
  3. moet ik dat dan voor verschillende binnen/buiten temperaturen en vochtigheden doen, en het zo doen dat het voor alle scenario's OK is?
Thanks
Ja, je kan er op vertrouwen.

Als het exacte materiaal er niet tussen staat maakt dat niet uit. Je kan namelijk de waardes van een willekeurig materiaal aanpassen en dan voer je daar de waardes in van het materiaal welke je graag wil hebben, zoals warmtegeleidingscoefficient, waterdampdiffusie coefficient, etc. Die kan je vinden op het productblad van het specifieke materiaal.

En nee, je hoef het alleen te doen bij een binnentemperatuur van 20gr en luchtvochtigheid van 50% en buiten - 5 met een luchtvochtigheid van 80%. Dit zijn de meest "extreme". Bij warmere buitentemperaturen wordt het qua dauwpunt alleen maar gunstiger. Dit is ook volgens de NEN-EN-iso 6946 waarmee volgens de Nederlandse normen mee gerekend moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door BBB-Nick op 25-09-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
BBB-Nick schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:47:
[...]
En nee, je hoef het alleen te doen bij een binnentemperatuur van 20gr en luchtvochtigheid van 50% en buiten - 5 met een luchtvochtigheid van 80%. Dit zijn de meest "extreme". Bij warmere buitentemperaturen wordt het qua dauwpunt alleen maar gunstiger. Dit is ook volgens de NEN-EN-iso 6946 waarmee volgens de Nederlandse normen mee gerekend moet worden.
Ik zie echter dat soms in die situatie er geen probleem is, maar er wel een probleem ontstaat bij binnen +/- 22, en buiten 38 (wat tegenwoordig toch ook wel af en toe voorkomt). Maakt dat dan niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
Gegevens van KNMI: maximale temp (x10) en maximale luchtvochtigheid per dag (deze waarden worden niet op dezelfde tijd bereikt, maar als worst-case scenario toch eens die combinaties geprobeerd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aKPhgL0VRJsHQrj4IntfHrQ4RQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H0eiOVV2SGDqrFTtj8GnxGXG.png?f=fotoalbum_large
Deze scenario's leveren dus in ubakus ook problemen op, niet alleen het standaard scenario. Is dat relevant?

[ Voor 14% gewijzigd door RobinVeer op 25-09-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

RobinVeer schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:09:
Gegevens van KNMI: maximale temp en maximale luchtvochtigheid per dag (deze waarden worden niet op dezelfde tijd bereikt, maar als worst-case scenario toch eens die combinaties geprobeerd):
[Afbeelding]
Deze scenario's leveren dus in ubakus ook problemen op, niet alleen het standaard scenario. Is dat relevant?
Als jij _binnen_ 99% luchtvochtigheid hebt, heb je al een heel ander probleem. Want wat je invult in ubakus is namelijk voor binnen. De knmi getalletjes zijn buiten. Mijn maximale luchtvochtigheid in mijn huis het afgelopen jaar was 81% bij 18 graden. De badkamer hou ik hier even buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
_Arthur schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:34:
[...]

Als jij _binnen_ 99% luchtvochtigheid hebt, heb je al een heel ander probleem. Want wat je invult in ubakus is namelijk voor binnen. De knmi getalletjes zijn buiten. Mijn maximale luchtvochtigheid in mijn huis het afgelopen jaar was 81% bij 18 graden. De badkamer hou ik hier even buiten beschouwing.
Je kan beide invullen, binnen en buiten. Zie bijv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUfIsuktWhJQufHJXd4xvmT1hzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R0uWPfHA97tR67S6irNo3bQv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

De berekening achter ubakus gebruikt de uitganspunten uit o.a. DIN 4108-3.

The temperatures and / or humidities you specify are not in accordance with DIN 4108-3. The following values ​​are given by DIN 4108-3: 20°C / 50% humidity inside and -5°C / 80% humidity outside. Change the values ​​in the input form to enable the calculation according to DIN 4108-3.

Ik vermoed dat de berekeningen binnen Ubakus met deze extremen de berekening niet correct kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinVeer
_Arthur schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:46:
De berekening achter ubakus gebruikt de uitganspunten uit o.a. DIN 4108-3.

The temperatures and / or humidities you specify are not in accordance with DIN 4108-3. The following values ​​are given by DIN 4108-3: 20°C / 50% humidity inside and -5°C / 80% humidity outside. Change the values ​​in the input form to enable the calculation according to DIN 4108-3.

Ik vermoed dat de berekeningen binnen Ubakus met deze extremen de berekening niet correct kan uitvoeren.
Oke, maar deze extreme zijn tegenwoordig wel realistisch, tenminste een aantal dagen per jaar. Dus is het dan inderdaad wel zo dat het "-5°C / 80%" buiten scenario genoeg zekerheid geeft, als een ander extreem potentieel ook problemen oplevert?

Daarbij kan ik me moeilijk voorstellen dat dit type modellen niet zou werken bij dit soort temperaturen en vochtigheden. Uiteindelijk is dit waarschijnlijk gewoon een of andere differentiaal vergelijking die numeriek wordt opgelost doorheen te tijd. Tenzij je er echt belachelijk grote waardes in gooit waardoor het numerieke stuk niet betrouwbaar is, zou ik zeggen dat dat gewoon voor alle waarden betrouwbaar moet zijn...

[ Voor 20% gewijzigd door RobinVeer op 25-09-2022 12:59 ]

Pagina: 1