Zaagtafel draait de verkeerde kant op ja vervangen groepenka

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 12:45
Ik heb gisteren een nieuwe groepenkast geplaatst. Prima gegaan, en alles lijkt te werken.
Ik kom er vanochtend alleen achter dat het zaagblad in mijn zaagtafel de verkeerde kant om draait.
Het gaat om een zaagmachine op krachtstroom. De 3 fase groep in mijn nieuwe groepenkast heb ik op dezelfde manier aangesloten als hij in de oude kast zat.

Het enige dat ik kan bedenken is dat ik de fase draden in de schakelautomaat om moet wisselen. Kan iemand me vertellen of dit kan kloppen? Ik dacht zelf dat dit niet uitmaakte, maar begin nu toch te twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Draaiveld controleren met bijvoorbeeld een duspol. In de meterkast en bij zaagtafel.

Als je een 3 fase warmtepomp hebt, werkschakelaar uit zetten. Anders draait de compressor in de soep.

[ Voor 38% gewijzigd door plaspvd op 25-09-2022 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:12

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Don_Martinez schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:11:
Ik heb gisteren een nieuwe groepenkast geplaatst. Prima gegaan, en alles lijkt te werken.
Ik kom er vanochtend alleen achter dat het zaagblad in mijn zaagtafel de verkeerde kant om draait.
Het gaat om een zaagmachine op krachtstroom. De 3 fase groep in mijn nieuwe groepenkast heb ik op dezelfde manier aangesloten als hij in de oude kast zat.
Die heb je dan duidelijk niet hetzelfde aangesloten en zit er ergens in je groepenkast het één en ander verkeerd. Ja, dat maakt uit. Als je geluk hebt is het slechts het achteruitdraaien van je zaagmachine.

Dit probleem los je op in je meterkast door de 3 fases wel juist aan te sluiten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
plaspvd schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:13:
Draaiveld controleren met bijvoorbeeld een duspol. In de meterkast en bij zaagtafel.

Als je een 3 fase warmtepomp hebt, werkschakelaar uit zetten. Anders draait de compressor in de soep.
De zaagmachine is het enige apparaat dat op 3 fasen werkt, dus geen andere problemen gelukkig.
Ik heb 2 van de 3 fasen omgedraaid, en dat loste het probleem op.

Draaiveld en duspol zeggen me niks, ik moet me duidelijk nog wat verder gaan verdiepen.

Bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Don_Martinez op 25-09-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 14:09
In de meterkast correct aansluiten, dus bruin op l1, zwart op l2, grijs op l3 . Dan in je hobbyruimte waar de zaag staat de draden in de stekker van de zaag omwisselen . bruin op l3, grijs op l1 :) Dat is de truuk :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dan mag dit voor @Don_Martinez een veilige les zijn in dit geval en hoop voor anderen die zelf iets willen vervangen ook.

Het is erg belangrijk dit vooraf te meten en niet zomaar wat te vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
Cybersijp schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:26:
In de meterkast correct aansluiten, dus bruin op l1, zwart op l2, grijs op l3 . Dan in je hobbyruimte waar de zaag staat de draden in de stekker van de zaag omwisselen . bruin op l3, grijs op l1 :) Dat is de truuk :)
Ik had helaas een bruine en 2 zwarte draden ter beschikking. Bij 3 verschillende kleuren was deze fout niet gemaakt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:25
Don_Martinez schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:29:
[...]

Ik had helaas een bruine en 2 zwarte draden ter beschikking. Bij 3 verschillende kleuren was deze fout niet gemaakt ;)
Bij een kabel heeft 1 van de zwarte draden een grijs langsstreepje. Soms moet je wel goed kijken, het is niet altijd een erg duidelijke streep.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 25-09-2022 11:35 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don_Martinez
JukeboxBill schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:34:
[...]

Bij een kabel heeft 1 van de zwarte draden een grijs langsstreepje. Soms moet je wel goed kijken, het is niet altijd een erg duidelijke streep.
Nog even gechecked, maar dit blijkt toch echt niet het geval te zijn. 2 zwarte ongemerkte draden. De vorige bewoner nam het niet zo nauw met de regeltjes (al ben ik na bovenstaande actie eigenlijk niet in de positie om daar over te klagen)

Ik heb me inmiddels ingelezen op wat een draaiveld precies inhoudt, en de duspol is besteld. Dank voor de tips allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 23:59

MieJuul

3970Wp

Grote kans dat je dus de twee zwarte aders in de nieuwe meterkast verwisseld hebt.
Terug wisselen is de truc ;)

edit: ik zie dat je het al opgelost hebt..... :)

[ Voor 32% gewijzigd door MieJuul op 25-09-2022 15:56 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:32
Ook grote kans dat die zwarte draden 1,5 mm2 schakeldraad betreft i.p.v. 2,5 mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
Wilke schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:21:
Ook grote kans dat die zwarte draden 1,5 mm2 schakeldraad betreft i.p.v. 2,5 mm2?
Nee, zo gek was het gelukkig nog net niet
Pagina: 1