Valbeveiliging zonnepanelen op schuin dak?

Pagina: 1
Acties:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hallo! Ik ben van plan / bezig om zonnepanelen te plaatsen op het schuine dak van mijn garage. Dit betreft een schuin dak van zo'n 3,6x8 meter, op de 1e verdieping, dus beginnend op zo'n 3 meter hoogte.

Nu heb ik de 1e 2 rijen van aluminium staven al gemonteerd op het dak. (de 1e rij had ik hier op deze foto erop liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcmdOaZaJg8rM26-HF2g79vM3UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQJ15NcD5xoETF77oKKHUEPT.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ik 2 rijen erop heb liggen is mijn ladder niet meer hoog genoeg om verder mee te komen en wordt het voor mij wat gevaarlijk zonder beveiliging.

Wat raden jullie aan om verder te werken? Ik moet in totaal 6 horizontale balken leggen in de hoogte, dus ik moet nog wel een stukje hoger komen! :o

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:00
Pannen schuiven. Vallijn over het dak gooien en vastmaken aan een contra gewicht die jou plus eventueel het gewicht tijdens het vallen kan opvangen. Harnas, karabijn en gaan.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:44
Als je het sleepoog van je auto gebruikt om je aan te zekeren: sleutel + reservesleutel in je broekzak steken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat is niet zo hoog om vanaf te vallen. Rail voor rail opbouwen dan heb je voldoende houvast. Voor de wat gevaarlijkere stukken zorgen dat je met 3 ledematen contact hebt dan kun je ook niet vallen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

digifun schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:58:
Dat is niet zo hoog om vanaf te vallen.
Ik ken iemand die dood is gegaan door en ongelukkige val vanaf een stoeprand na het stappen. Je hoeft maar net verkeerd neer te komen..

Denk dat valbescherming toch zeker wel gerechtvaardigd is in dit geval.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wel raar om jezelf daar nú pas druk over te gaan maken terwijl je jezelf schijnbaar niet druk gemaakt hebt over de éérste rij welke je al aan het leggen bent gegaan met een paar 'te korte' ladders voor dát dak?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:34
Een ladder op die hoogte is enger dan zo op het dak lopen, geef je om veiligheid pak je een steiger.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44
Eenvoudigst is een steiger huren.

Klimharnas kun je ook borgen aan de rails. Dan val je wel maar minder ver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:50
digifun schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:58:
Dat is niet zo hoog om vanaf te vallen. Rail voor rail opbouwen dan heb je voldoende houvast. Voor de wat gevaarlijkere stukken zorgen dat je met 3 ledematen contact hebt dan kun je ook niet vallen.
En dan zet je net even je voet verkeerd en mag je een jaar gaan revalideren omdat je gevallen bent ;)

@geerttttt als je in de omgeving Utrecht woont mag je mijn klimharnas en dergelijke wel lenen. Heb dat ook gebruikt bij mijn installatie. Geeft je een veel beter gevoel wanneer je op het dak staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 24-09-2022 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Jan-man schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:01:
[...]

En dan zet je net even je voet verkeerd en mag je een jaar gaan revalideren omdat je gevallen bent ;)
*knip*
Dergelijke adviezen geven we dus niet.

[ Voor 28% gewijzigd door tweakduke op 25-09-2022 12:56 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:08
Als je in een harnas valt kan t ook zijn dat je er niet super vanaf komt hoor... Beste ik gewoon effe dagje steiger huren en met t plateau op goothoogte te zetten.

Heb je ook een mooi vlak plateau om je spullen op te leggen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Will_M schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:00:
Wel raar om jezelf daar nú pas druk over te gaan maken terwijl je jezelf schijnbaar niet druk gemaakt hebt over de éérste rij welke je al aan het leggen bent gegaan met een paar 'te korte' ladders voor dát dak?
De eerste 2 rijen liggen er ondertussen op. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAFNLMA4AwZt3hQLnC7yNAZ5Yrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPwJ0mF6376ptpwm4mNJyIvP.jpg?f=fotoalbum_large

Maar inderdaad, ik heb onderschat hoe hoog het toch wel is. Ik ben met mijn voeten gaan staan op de 2e aluminium balk, maar ik moet ook een stukje uit de dakpan slijpen met een haakse slijper, je hebt toch weinig houvast en ook wel risico dat je je verstapt en eraf knikkert. Dan val je toch wel even 5 meter of meer naar beneden in totaal..

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Rukapul schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:00:
Eenvoudigst is een steiger huren.

Klimharnas kun je ook borgen aan de rails. Dan val je wel maar minder ver.
Daar zat ik idd over te denken. Hoe kan ik dat doen en waar huur(?) Ik zoiets?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Jan-man schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:01:
[...]

@geerttttt als je in de omgeving Utrecht woont mag je mijn klimharnas en dergelijke wel lenen. Heb dat ook gebruikt bij mijn installatie. Geeft je een veel beter gevoel wanneer je op het dak staat.
Heel aardig aangeboden, ik woon alleen midden in Twente... Enig idee wat ik precies moet hebben om ergens hier te huren?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@geerttttt Bo-Rent verhuurd bijvoorbeeld steigers (handig: op een aanhanger), maar volgens mij doet een Hornbach dat tegenwoordig ook wel?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Will_M schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:14:
@geerttttt Bo-Rent verhuurd bijvoorbeeld steigers (handig: op een aanhanger), maar volgens mij doet een Hornbach dat tegenwoordig ook wel.
Alleen een steiger gaat niet echt werken bij mij denk ik. Op de foto is het wel een beetje te zien, die planten op de grond die zitten in een stenen bak, dat is net een stukje hoger dan de tegels er omheen, dus dat zit een steiger nogal in de weg...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

geerttttt schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:18:
[...]

Alleen een steiger gaat niet echt werken bij mij denk ik. Op de foto is het wel een beetje te zien, die planten op de grond die zitten in een stenen bak, dat is net een stukje hoger dan de tegels er omheen, dus dat zit een steiger nogal in de weg...
Hoezo staan die struiken in de weg? Daar kun je gewoon een steiger 'in' zetten als je maar zorgt dat er een beetje vastigheid aanwezig is op de punten waar je de steiger plaatst? Een degelijke stoeptegel tussen die struiken gooien en klaar is..... Het hoogteverschil met je plantenbak is te stellen middels de poten van de steiger.

Zo'n (Rol)-Steiger op een aanhanger..... Je crosst niet die hele aanhanger in de struiken (hoop ik dan toch maar...) :*) 8) De enige rede dat dat spul op een aanhanger komt is omdat mensen zoals jij (en ik) ze dan gemakkelijk kunnen vervoeren zónder een BE rijbewijs nodig te hebben (edoch: wel een trekhaak aan/én een auto benodigd).

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 24-09-2022 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:46
geerttttt schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:12:
[...]Heel aardig aangeboden, ik woon alleen midden in Twente... Enig idee wat ik precies moet hebben om ergens hier te huren?
Naar een Bo-rent of Boels gaan, foto van de situatie laten zien en vragen?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:23
Ik heb ook een valharnas gebruikt en een steiger bij het plaatsen van mijn zonnepanelen. Maar is het in dit geval niet makkelijker om even een aantal zonnepanelen op de overkapping te verplaatsen en vanuit daar te werken? Dan zie ik de noodzaak van een steiger niet echt in..

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
GioStyle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:39:
Ik heb ook een valharnas gebruikt en een steiger bij het plaatsen van mijn zonnepanelen. Maar is het in dit geval niet makkelijker om even een aantal zonnepanelen op de overkapping te verplaatsen en vanuit daar te werken? Dan zie ik de noodzaak van een steiger niet echt in..
Dat kan inderdaad. Dus voor het omhoog takelen van de panelen hoef ik wat mij betreft niet een steiger te hebben. Het gaat mij vooral erom dat ik niet ter pletter val haha >:)

En het zou helemaal fijn zijn als er iets is waarmee ik een soort houvast heb ofzo. Geen idee, is er geen systeem wat je ergens vast kunt maken aan de aluminium rail, en dan makkelijk weer los kunt klikken als je je wilt verplaatsen? En dan met een harnas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Ik doe even een gewaagde uitspraak: als je 100% zeker bent dat je rails vastzitten aan de dakhaken, dan kan je toch je valharnas aan die rails aanhaken? Je gebruikt het ClickFit Evo systeem gok ik zo? Ik kon daar gewoon met volle gewicht op lopen...

Je dakpannen slijpen zou ik als jou was sowieso beneden op de grond doen. Ja, het kost wat meer tijd, maar balanceren en tegelijk een dakpan slijpen is nogal veel..

Een valharnas kan je voor drie tientjes bij Toolstation.nl halen. Weet alleen niet of er eentje in je buurt zit. https://www.toolstation.n...s-harnas/p12477#reviewTab

Ga je je panelen horizontaal of verticaal plaatsen? Bij ClickFit Evo heb je van die dopjes de je op je paneel kan plaatsen. Zo kan je letterlijk je zonnepaneel tijdelijk aan je rails ophangen. Scheelt enorm veel gedoe en getil. Heet volgens mij ClickFit Evo Montagehulp.

[ Voor 35% gewijzigd door GioStyle op 24-09-2022 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTCEgRD6sd5amOfn8IOXkXUBtRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQBZvAEKV6VuVnYcPdvX6ewF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit hebben ze bij mij gebruikt, wellicht een optie voor het goede gevoel. Geen idee hoe het heet.

Lichtpuntje...

• GioStyle
@LuisjeNL

Volgens mij dakrandbeveiliging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:26
2 puntsharnas bij de toolstation kost 32 euro + touw over je dak gooien.
geerttttt schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:00:
[...]
En het zou helemaal fijn zijn als er iets is waarmee ik een soort houvast heb ofzo. Geen idee, is er geen systeem wat je ergens vast kunt maken aan de aluminium rail, en dan makkelijk weer los kunt klikken als je je wilt verplaatsen? En dan met een harnas?
Een vallijn kan je met een karabijnhaak vastklikken aan het aluminium. Heb je er twee, dan kan je dus een vast klikken aan volgende plek en de andere daarna losklikken.

https://www.toolstation.n...0kg-enkele-vallijn/p47563

[ Voor 84% gewijzigd door LED-Maniak op 24-09-2022 23:07 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:10

Dennis1812

Amateur prutser

digifun schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:03:
[...]

Daarom moet je zorgen dat de andere 3 ledematen contact hebben dan kan er niks gebeuren. Maar dan ben ik ook nog van een generatie waarin we vroeger in bomen ed klommen zonder rubber stoeptegeltjes er onder.
Ah, de generatie die we nu regelmatig met de ambu en traumaheli van de grond plukken omdat valbeveiliging overrated is.

@ts, goed dat je hier over nadenkt. Ik zou een klimpak aan de rails klikken zoals anderen ook voorstellen.
En je pannen sowieso op de grond slijpen ipv in de lucht.
Veiligheid voor alles.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Dennis1812 schreef op zondag 25 september 2022 @ 02:50:
[...]

Ah, de generatie die we nu regelmatig met de ambu en traumaheli van de grond plukken omdat valbeveiliging overrated is.
*knip*

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 25-09-2022 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:57
Daarom dat bedrijven verplicht worden om zoveel afsluitingen /valbeveiliging te voorzien wanneer er op hoogte dient gewerkt te worden.

Misschien dat de lokale zelfstandige dakwerker nog zo werkt, maar standaard is het niet meer nee.

De grap daarvan is dat het 100x goed mag gaan, maar maar 1x fout en als het dan fout loopt, dan loopt het meteen goed fout

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 25-09-2022 19:52 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 16:07
GioStyle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:07:
Een valharnas kan je voor drie tientjes bij Toolstation.nl halen. Weet alleen niet of er eentje in je buurt zit. https://www.toolstation.n...s-harnas/p12477#reviewTab
Als je van plan bent een zo een harnas te gebruiken is het waarschijnlijk wel de moeite waard een lijn te hebben met een rem/schok demper er in. Zonder kan een behoorlijk sterke schok opleveren als je van boven je anker punt valt. Ik weet niet precies wat de regels/richtlijnen zijn maar vanuit mijn klettersteig ervaring zou ik daar op letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:44
Tarkin schreef op zondag 25 september 2022 @ 06:01:
[...]

Daarom dat bedrijven verplicht worden om zoveel afsluitingen /valbeveiliging te voorzien wanneer er op hoogte dient gewerkt te worden.

Misschien dat de lokale zelfstandige dakwerker nog zo werkt, maar standaard is het niet meer nee.

De grap daarvan is dat het 100x goed mag gaan, maar maar 1x fout en als het dan fout loopt, dan loopt het meteen goed fout
De gemiddelde zonnepanelenboer gaat gewoon zonder valbeveiliging het dak op hoor :F .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Noshi schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:39:
[...]

De gemiddelde zonnepanelenboer gaat gewoon zonder valbeveiliging het dak op hoor :F .
Ja klopt. ik zou dat echter niet 'gewoon' noemen, eerder gewoon dom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:57
Noshi schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:39:
[...]

Het is niet omdat het gebeurt, dat het normaal is he. Ik kan ook gewoon zonder gordel rijden, toch is dit al 50 jaar aanvaard als veiligheidsverhogend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:11
Ik ben zelf helaas niet stoer genoeg om zonder PBM's te werken, daarom heb ik voor mijn zonnepanelen een steigertje gehuurd. Kost amper wat en is gelijk makkelijker dan een ladder om spullen mee naar boven te slepen.

De eerste twee reacties op dit topic zijn goeie adviezen als je toch liever met een harnas wil werken. Mijn ervaring is echter wel dat veel verhuurbedrijven geen harnassen willen verhuren aan particulieren.

[ Voor 32% gewijzigd door jordje op 25-09-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:44
Tarkin schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:13:
[...]

Het is niet omdat het gebeurt, dat het normaal is he. Ik kan ook gewoon zonder gordel rijden, toch is dit al 50 jaar aanvaard als veiligheidsverhogend
Ik doelde meer op het feit dat valbeveiliging als standaard omschreven werd, terwijl dat voor mijn gevoel nog niet zo is. De meeste vaklui die ik op daken heb gezien hadden geen valbeveiliging.
Ik ben het met je eens dat het wel standaard zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Je hebt hier duidelijk niet over nagedacht.

al het advies over trappen en steigers zijn allemaal waardeloos.
Het beste en veiligste keuze is het huren van een hoogwerker.

Je moet er toch niet aan denken om straks met al je zonnepanelen 1 voor 1 op je schouder naar boven moet gaan klimmen op die kleine wankelende laddertjes van je.
En dan eenmaal boven heb je handen te kort om tegelijkertijd jezelf vast te houden en die dingen te monteren .
Dit is vragen om ellende.
Zonnepanelen installeren op een schuin dak is eigenlijk ook een 2 man job.

[ Voor 65% gewijzigd door tweakmember op 25-09-2022 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 21:15

thijsco19

KTM 990 SMT

Noshi schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:30:
[...]

Ik doelde meer op het feit dat valbeveiliging als standaard omschreven werd, terwijl dat voor mijn gevoel nog niet zo is. De meeste vaklui die ik op daken heb gezien hadden geen valbeveiliging.
Ik ben het met je eens dat het wel standaard zou moeten zijn.
Gek genoeg is valbeveiliging ook niet de eerste optie bij werken op hoogte.
Immers moet je (volgens VCA) het probleem eerst bij de bron aanpakken, als dat niet kan moet je maatregelen treffen om het risico te beperken of verkleinen (denk aan een steigers, werk platforms of hoogwerker). Als dat ook niet mogelijk is komt pas het stukje PBM, dus de val beveiliging of een positioneringssyteem.

Dus die vaklui op die daken kunnen daar prima zonder valbeveiliging werken mits het gevaar op een andere manier is weggenomen of geminimaliseerd.

Bedrijven moeten voor dat soort werkzaamheden ook allemaal een Taak risico analyse maken waarin dat allemaal keurig beschreven staat.

Zodoende de theorie..

Voor @geerttttt mocht je gaan werken met een valbeveiliging (harnas) lees goed hoe je dat moet gebruiken. Er gebeuren nog genoeg ongelukken waarbij er een valbeveiliging gedragen word omdat deze niet volgens instructie gebruikt is. Zorg dat er of werk ook altijd met 2 mensen zodoende de ander 112 kan bellen en jouw eventueel kan helpen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 23:34
LuisjeNL schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:58:
[Afbeelding]

Dit hebben ze bij mij gebruikt, wellicht een optie voor het goede gevoel. Geen idee hoe het heet.
Bij mij zijn ze er zo op geklomen danwel een steiger gebruikt en uiteraard bij droog weer vanwege mogelijk glad dak.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Dennis1812 schreef op zondag 25 september 2022 @ 02:50:
[...]

Als goed kijkt zie je dat het maar 1 etage is, nog niet eens 3 meter, van goot tot grond. Erg theatraal overdreven om dat te associëren met ambulances en traumaheli's.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Oke prima. Vertel je dat even tegen alle neurotrauma patiënten die ik met fors letsel van de grond heb mogen plukken?

Er ligt geen mooie valmat onder hoor
3 meter is gewoon een val van hoogte waarmee fors letsel een prima mogelijkheid is. Heb er genoeg gezien.
(Ik werk voor de ambulancedienst overigens, denk dat ik er prima zicht op heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
tweakmember schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:42:
Je hebt hier duidelijk niet over nagedacht.

al het advies over trappen en steigers zijn allemaal waardeloos.
Het beste en veiligste keuze is het huren van een hoogwerker.

Je moet er toch niet aan denken om straks met al je zonnepanelen 1 voor 1 op je schouder naar boven moet gaan klimmen op die kleine wankelende laddertjes van je.
En dan eenmaal boven heb je handen te kort om tegelijkertijd jezelf vast te houden en die dingen te monteren .
Dit is vragen om ellende.
Zonnepanelen installeren op een schuin dak is eigenlijk ook een 2 man job.
meeste hoogwerkers komen daar helemaal niet bij, of je moet t bakje zo kantelen dat je er helemaal in hangt.
Nee, ik heb ze er sneller veiliger en comfortabeler op liggen met steiger dan hoogwerker hoor ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 21:13
digifun schreef op zondag 25 september 2022 @ 05:14:
[...]

Nee , is standaardprocedure bij werken op hoogte en kan er niks fout gaan.
Welkom bij de generatie waar veiligheid belangrijk is: https://ondernemersplein....or%20ze%20kunnen%20vallen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Met hierboven. Vanaf 2,5m is valbeveiliging verplicht, daar gaan we niet over discussiëren.

Dus wil je het goed doen: zet een steiger neer. Vanaf die steiger kun je veilig het dak op door de pannen op te schuiven en zo het dak op te lopen. Een harnas kan, maar vergt weer expertise om dat goed te gebruiken als de lijn te bevestigen die jou moet dragen mocht je vallen.

Daarnaast kan een harnas onpraktisch zijn, zeker als je het niet gewend bent. Kortom die stijger is het makkelijkste.

Ga geen ladder op het dak leggen, dat is alleen maar gevaarlijker.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
susscorfa schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:25:
[...]

Als je van plan bent een zo een harnas te gebruiken is het waarschijnlijk wel de moeite waard een lijn te hebben met een rem/schok demper er in. Zonder kan een behoorlijk sterke schok opleveren als je van boven je anker punt valt. Ik weet niet precies wat de regels/richtlijnen zijn maar vanuit mijn klettersteig ervaring zou ik daar op letten
Het is voor mij alweer 4 jaar geleden, maar je moet inderdaad nog een lijn los apart aanschaffen, ik dacht dat het inbegrepen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
tweakduke schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:01:
[modbreak]Met hierboven. Vanaf 2,5m is valbeveiliging verplicht, daar gaan we niet over discussiëren.[/]
Dus wil je het goed doen: zet een steiger neer. Vanaf die steiger kun je veilig het dak op door de pannen op te schuiven en zo het dak op te lopen. Een harnas kan, maar vergt weer expertise om dat goed te gebruiken als de lijn te bevestigen die jou moet dragen mocht je vallen.

Daarnaast kan een harnas onpraktisch zijn, zeker als je het niet gewend bent. Kortom die stijger is het makkelijkste.

Ga geen ladder op het dak leggen, dat is alleen maar gevaarlijker.
Een steiger kan ja, maar ik vraag me dan af, dan sta ik op hoogte van de dakgoot. Als ik dan richting de top van het dak ga en er dan vanaf val dan is het nog steeds een val van bijna 3 meter tot de stijger, en dan maar hopen dat ik niet aan de zijkant van de steiger erdoor val?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
geerttttt schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:30:
[...]

Een steiger kan ja, maar ik vraag me dan af, dan sta ik op hoogte van de dakgoot. Als ik dan richting de top van het dak ga en er dan vanaf val dan is het nog steeds een val van bijna 3 meter tot de stijger, en dan maar hopen dat ik niet aan de zijkant van de steiger erdoor val?
Daarom is een harnas eigenlijk in dit geval nodig om die hoogte ook af te vangen.

De steiger maakt de opstap al een stuk veiliger en vanaf daaruit kun je dus meer veiligheid aanbrengen. Ook is het materiaal naar het dak toe brengen gewoon een stuk makkelijker en veiliger vanaf een stijger. Je moet de situatie zo veilig mogelijk maken, maar tegelijkertijd ook naar wat kan uiteindelijk.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Makrolon schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:41:
[...]

meeste hoogwerkers komen daar helemaal niet bij, of je moet t bakje zo kantelen dat je er helemaal in hangt.
Nee, ik heb ze er sneller veiliger en comfortabeler op liggen met steiger dan hoogwerker hoor ;)
hoogwerkers worden in meeste gevallen gebruikt voor het plaatsen van zonnepanelen, het reinigen van zonnepanelen, rieten daken leggen, schoorsteen vegen en dak reparaties uit te voeren na bijvoorbeeld een storm. Puur omdat dit het veiligste en handigste middel is om jezelf + materiaal mee de lucht in te krijgen.

Voordeel van een hoogwerker is ook dat je deze makkelijk aan 1 kant van je huis kan parkeren en met de arm over het dak heen aan de andere kant van je huis/dak kan komen.
Daarnaast zijn deze ook veel makkelijker te plaatsen.
Een hele steiger op en af bouwen zit al paar uur in.
Als je dit door een aannemer laat doen ben je nog duurder uit ook omdat zijn halve werk uit het op en afbouwen van steigers bestaat.

Maar goed als jij wilt klungelen op trappetjes en steigers moet jij weten natuurlijk.
Hopelijk ben je goed verzekerd en zijn je vrouw en kinderen bewust dat je door dit dommigheid wel eens in een rolstoel kan belanden.

[ Voor 26% gewijzigd door tweakmember op 25-09-2022 15:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:10

MLLL

Palm Treo 650

tweakmember schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:08:
[...]

hoogwerkers worden in meeste gevallen gebruikt voor het plaatsen van zonnepanelen, het reinigen van zonnepanelen, rieten daken leggen, schoorsteen vegen en dak reparaties uit te voeren na bijvoorbeeld een storm. Puur omdat dit het veiligste en handigste middel is om jezelf + materiaal mee de lucht in te krijgen.

Voordeel van een hoogwerker is ook dat je deze makkelijk aan 1 kant van je huis kan parkeren en met de arm over het dak heen aan de andere kant van je huis/dak kan komen.
Daarnaast zijn deze ook veel makkelijker te plaatsen.
Een hele steiger op en af bouwen zit al paar uur in.
Als je dit door een aannemer laat doen ben je nog duurder uit ook omdat zijn halve werk uit het op en afbouwen van steigers bestaat.

Maar goed als jij wilt klungelen op trappetjes en steigers moet jij weten natuurlijk.
Hopelijk ben je goed verzekerd en zijn je vrouw en kinderen bewust dat je door dit dommigheid wel eens in een rolstoel kan belanden.
Een rolsteiger staat binnen 10 minuten bij deze hoogte en lengte.
Als je daar een halve dag over doet kun je beter een andere baan gaan zoeken.

Mijn mening is een rolsteiger huren bij een Boels of Bo-rent de beste manier.

Zeker omdat je ook niet in de goot kan staan die bestaat uit een paar beugels en zink

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zoest
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-10 20:08
Als je valbescherming gebruik,
Is het wel zo verstandig dat er meerdere mensen aanwezig zijn
Als je valt, moet je er wel van bewust zijn en in de valbescherming hangt,
er wel personen zijn die je er uit kunnen halen.
Alleen kan dit wel eens heel moeilijk gaan,
Lang in een valbescherming hangen is dodelijk !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Sowieso niet alleen zijn als je op je dak gaat klooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amirantha
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-10 09:38
Je zou een dakkapelsteiger kunnen huren als je de planten wilt sparen, en anders het steiger gewoon tussen de planten zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36

KrazyJay

Het is echt goed dat je met je veiligheid mee bezig bent. Noem het beroepsmisvorming, maar als ik volk op hoogte zie werken begint het me vaak al te frustreren.

Werken op hoogte is risicovol en niet voor de onopgeleide. Er is eerder al de VCA aangehaald, daar is veel informatie uit te halen. Zoals dat je niet mag werken op een ladder maar dat enkel mag gebruiken om je te verplaatsen. Helaas heb ik al mensen moeten ontzetten van op hoogte nadat ze van een ladder binnen in een constructie gevallen zijn. Dat was in een omgeving waar iedereen een VCA had en de nodige opleidingen genoten had, maar ja, kleine hoekjes...

Zoals gezegd is een valbeveiliging niet de eerste oplossing. Voor het dragen van een valbeveiliging heb je eigenlijk ook opleiding nodig en toezicht. Val je, kan je lijn te lang zijn waardoor je op de grond ligt voor het je opvangt, kan de harnas verkeerd aangetrokken zijn waardoor je een testikel (of twee) kwijt bent, en kan je na te lang hangen last krijgen van dood bloed door afknelling waardoor je na het uiteindelijke redden alsnog sterft als dat bloed weer gaat circuleren. Ik denk dan ook dat het daarom is dat deze oplossingen niet aan Jan en Alleman uitgehuurd worden.

Nu voor een hoogtewerker, zoals voorgesteld, zou je ook valbeveiliging moeten gebruiken. Zeker omdat je niet geïsoleerd in de bak blijft werken. Let ook, dat vanwege de arm van de hoogtewerker, de kleine bewegingen over de grond, zowel horizontaal als vericaal, vergroot worden in de bak. Er zijn er zo al genoeg gekatapulteerd.

Je kunt denken aan een oplossing zoals in dit topic al geopperd is: de dakbeveiliging die je tegen de gevel klemt. Alternatief een steiger en een ladderlift. Sowieso iets statisch. Los van alles zou ik je aanraden een extra persoon (partner, buurman, kennis) in te schakelen, zowel voor het werk op het dak als voor toezicht te houden, zodat als er wat gebeurd, je iemand hebt voor eerste zorgen en het inschakelen van de nooddiensten.

Ja dit alles kost natuurlijk geld. Maar wat kost het je als het mis gaat? De beste oplossing is dan het uitbesteden aan een professionele partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-10 23:40
Will_M schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:00:
Dit is zo'n non-argument. Soms realiseer je pas iets nadat je het probeert.

Ik hoop dat je iets vindt als valbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
KrazyJay schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:13:
Het is echt goed dat je met je veiligheid mee bezig bent. Noem het beroepsmisvorming, maar als ik volk op hoogte zie werken begint het me vaak al te frustreren.

Werken op hoogte is risicovol en niet voor de onopgeleide. Er is eerder al de VCA aangehaald, daar is veel informatie uit te halen. Zoals dat je niet mag werken op een ladder maar dat enkel mag gebruiken om je te verplaatsen. Helaas heb ik al mensen moeten ontzetten van op hoogte nadat ze van een ladder binnen in een constructie gevallen zijn. Dat was in een omgeving waar iedereen een VCA had en de nodige opleidingen genoten had, maar ja, kleine hoekjes...

Zoals gezegd is een valbeveiliging niet de eerste oplossing. Voor het dragen van een valbeveiliging heb je eigenlijk ook opleiding nodig en toezicht. Val je, kan je lijn te lang zijn waardoor je op de grond ligt voor het je opvangt, kan de harnas verkeerd aangetrokken zijn waardoor je een testikel (of twee) kwijt bent, en kan je na te lang hangen last krijgen van dood bloed door afknelling waardoor je na het uiteindelijke redden alsnog sterft als dat bloed weer gaat circuleren. Ik denk dan ook dat het daarom is dat deze oplossingen niet aan Jan en Alleman uitgehuurd worden.

Nu voor een hoogtewerker, zoals voorgesteld, zou je ook valbeveiliging moeten gebruiken. Zeker omdat je niet geïsoleerd in de bak blijft werken. Let ook, dat vanwege de arm van de hoogtewerker, de kleine bewegingen over de grond, zowel horizontaal als vericaal, vergroot worden in de bak. Er zijn er zo al genoeg gekatapulteerd.

Je kunt denken aan een oplossing zoals in dit topic al geopperd is: de dakbeveiliging die je tegen de gevel klemt. Alternatief een steiger en een ladderlift. Sowieso iets statisch. Los van alles zou ik je aanraden een extra persoon (partner, buurman, kennis) in te schakelen, zowel voor het werk op het dak als voor toezicht te houden, zodat als er wat gebeurd, je iemand hebt voor eerste zorgen en het inschakelen van de nooddiensten.

Ja dit alles kost natuurlijk geld. Maar wat kost het je als het mis gaat? De beste oplossing is dan het uitbesteden aan een professionele partij.
https://www.boels.com/nl-...liging-schuin-dak/p/17700

Bedoel je zoiets? Is dat betrouwbaar? Ik kan me voorstellen dat er een behoorlijke klap op je dakgoot komt als je zou komen te vallen en daar tegenaan valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Zoest schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:23:
Als je valbescherming gebruik,
Is het wel zo verstandig dat er meerdere mensen aanwezig zijn
Als je valt, moet je er wel van bewust zijn en in de valbescherming hangt,
er wel personen zijn die je er uit kunnen halen.
Alleen kan dit wel eens heel moeilijk gaan,
Lang in een valbescherming hangen is dodelijk !!
Nou ja het is bij mij thuis en we hebben kleine kinderen dus er is vrijwel constant wel iemand anders thuis dus dat moet lukken, wel goed om je bedacht op te zijn inderdaad.

Maar wat ik eigenlijk zelf hoopte te kunnen krijgen is een soort koord van een meter ofzo die ik aan het harnas vast kan maken en dan aan een aluminium balk. Dan val ik maximaal een meter ver, en val ik nog steeds op een hoogte dat ik nog steeds op het dak zit, en niet ergens hang ofzo .. weet niet of dat een optie is, het aluminium zou het moeten kunnen houden opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
@geerttttt
Ik zou een dakladder huren, zoiets .. Die leg je over de nok heen en dan kan je vrij bewegen over het dak. Vervolgens een klimsetje* huren (ook wel bij Boels denk ik) en vanaf de andere kant een touw over de nok heen trekken, die aan de onderkant (aan de andere kant van je huis) vast zit. Dan kan je met een stijgklem gezekerd omhoog en omlaag. Val je dan dan val je maar enkele cm's.

*harnas + touw + zelfzekering + stijgklem

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 25-09-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Genoeg inspiratie. Mocht je vallen en in een touw hangen, onmiddellijk de brandweer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Laatst online: 13-09 17:01
De klus aan een prof overlaten die én de juiste goedgekeurde materialen én kennis heeft?

Werken op hoogte en vallen is met stip nog altijd de grootste van arbeidsongevallen op de bouwplaats.

[ Voor 9% gewijzigd door Skyrunner op 26-09-2022 03:00 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Een paar dikke matrassen op elkaar onder het schuine dak scheelt al een boel wanneer je naar beneden kukelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:55

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
geerttttt schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:09:
[...]

De eerste 2 rijen liggen er ondertussen op. [Afbeelding]
Eerste wat mij opvalt, rail 1 op de eerste pan en rail 2 op de tweede? Weet niet welk systeem je gebruikt en hoeveel rails je wilt gebruiken, maar lijkt me niet meest logische plaats.

Verder het begin dit jaar zelf op een vergelijkbaar garage dak gedaan. Zelf vond ik deze hoogte zo nog wel te doen, gewoon rustig aan. Maar zou het nooit met regen of kou doen, valbeveiliging of niet. En twijfel je zou ik inderdaad wat voorzien maar lijkt me een steiger afgezien van het gemak vooral schijnveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Septillion schreef op maandag 26 september 2022 @ 03:57:
[...]

Eerste wat mij opvalt, rail 1 op de eerste pan en rail 2 op de tweede? Weet niet welk systeem je gebruikt en hoeveel rails je wilt gebruiken, maar lijkt me niet meest logische plaats.
panelen in landscape vermoed ik. dan is het geen gekke keuze lijkt me.
Wel verwacht ik dat water dat van de panelen loopt niet in de dakgoot zal lopen maar er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-10 16:49
Valbeveiliging haalt pas wat uit boven de 3,5 a 4 meter meter. Officieel moet je namelijk een demper toepassen, deze scheurt bij een val uit waardoor de valsnelheid geremd wordt. Volledig uitgescheurd is deze circa 2 a 2,5 meter tel daar de helft van jou lengte en de eventuele rek in de lijn op en je zit zo aan die 3 a 3,5 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:21

Theo

moederbord

Voor dit soort hoogtes is een kleine hoogwerker ideaal; dan kun je gelijk de panelen naar boven krijgen (wil je met een windvangend vlak van bijna twee vierkante meter op een ladder staan :? ) Slijpen van de dakpannen doe je beneden op de grond/werkbank.
Eventueel kun je twee dakhaken aan een lat schroeven, en deze buiten het bakje van de hoogwerker plaatsen, dan hoef je ook niet aan te klooien om een paneel over de reling te tillen (zowel op de grond als op het dak). Je kan dan alles vanuit het bakje doen, en zal geen voet op je dak hoeven te zetten.

Een aantal jaren geleden heb ik op mijn garage ook panelen gelegd, en mijn garage is qua dak redelijk gelijk aan dat van jou. Een hoogwerker kost iets van 150 euro om te huren, en je kan deze gewoon opvoeren bij je BTW aftrek :)

Ik ben zelf ervaren muurklimmer en heb een goed harnas, heb klim (en zeker) kennis en ervaring met vallen. Maar ik zou niet zomaar met een klimharnas het dak opgaan. Je staat niet stabiel, je loopt nog steeds moeilijk te doen om de panelen omhoog te krijgen, en idealiter wil je ook speciaal touw gebruiken dat licht elastisch is (soortgelijk touw dat ze in een klimhal hebben hangen), en net het oranje bouwtouw van de Gammm.. En het touw moet niet al te los hangen zodat je altijd maar een metertje vrije val hebt. Maar dit is zonder een tweede persoon die actief zekert gewoon niet mogelijk; het touw aan de auto knopen klikt leuk, maar gaat niet werken. Van de nok val je dan nog steeds 3+ meter naar beneden. Plus je moet jezelf elke keer losklikken wanneer je het dak afgaat. En dus ook weer vastklikken wanneer je het dak op komt (met je handen vol met spullen..) Ofwel; je zal jezelf niet altijd vastklikken waarmee je harnas geen optie is.

De kosten van een hoogwerker huren zijn kleingeld in vergelijking met de rest van je PV setup. Terwijl je hier enorm veel risico neemt; de meeste personen vallen maar één keer in hun leven van het dak helaas, en vaak ook pas aan het eind van hun (gezonde) leven...

Doe jezelf, en eventuele nabestaanden een plezier en wees niet zo'n krent om wel een paar duizend euro aan PV te willen uitgeven, en dan 100 euro te willen besparen op je eigen veiligheid...
Huur die hoogwerker voor een weekend en werk gewoon lekker veilig vanuit het bakje.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:19

WouterG

Dit is geen ondertitel

Hier team steiger, ik heb het zelf ook met een steiger uitgevoerd en dat werkte ideaal. Door de steiger voelt het ook veel veiliger waardoor je effectiever en sneller kunt werken. Wel zorgen dat de leuningen van de steiger hoog genoeg zijn en de steiger breed genoeg is. Van het schuine dak glij je sowieso naar beneden en val je niet echt. Daarnaast werk je waarschijnlijk van beneden naar boven dus wordt je opgevangen door de rails onder je mocht je naar beneden glijden. Ook met het naar boven halen van de zonnepanelen is een steiger veel handiger als een ladder.
Mocht je je nog niet prettig voelen dan kun je alsnog een gordel gebruiken maar let op de lengte van het touw. Dat moet zo kort zijn om niet alsnog op de grond te eindigen dat het ook weer veel extra handelingen gaat opleveren. In een hoogwerker is een gordel sowieso verplicht.
Ik werk regelmatig met hoogwerkers maar voor het leggen van zonnepanelen lijkt het me wat onhandig werken. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het nog nooit geprobeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door WouterG op 26-09-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:11
Theo schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:25:
Huur die hoogwerker voor een weekend en werk gewoon lekker veilig vanuit het bakje.
Oprechte vraag, maar is het niet heel onhandig om over het bakje heen te hangen of op je knieën door het hekje terwijl je met een paneel van 1,5m² staat te manoeuvreren? Of stap je dan steeds uit het bakje het dak op? Ik neem aan dat je gewoon zo'n ding bedoelt: Afbeeldingslocatie: https://www.jekuntmijhuren.nl/wp-content/uploads/2019/10/P1070237.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is ongeveer net zo handig als bougies vervangen via de uitlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:16:
[...]

panelen in landscape vermoed ik. dan is het geen gekke keuze lijkt me.
Wel verwacht ik dat water dat van de panelen loopt niet in de dakgoot zal lopen maar er overheen.
Correct. 3 rijen panelen in landscape wordt het.
Wat betreft de dakgoot, ik denk dat het goed gaat maar goed punt om in de gaten te houden qua plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke dus de meningen over wat slim is zijn ook hier vrij divers ;) de gemene deler is denk ik dat het verstandig is om in ieder geval iets te doen.

Vervolgens rond gebeld, alle boels-en hier in de buurt hadden verrassend veilig op korte termijn beschikbaar. Geen dakladders, geen reling die je in de dakgoot hangt en ook geen harnas.

Ik kan nu elders dit huren voor een week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKsb82hTsX6gbtulkciRTZQca14=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vFiReEYp9tp9QkYcH48BKeyJ.jpg?f=user_large
Met 2 meter touw eraan met haak. Die kan ik dan aan de dichtsbijzijnde aluminium balk vastmaken.

Een steiger twijfel ik nog over, het is misschien handig met materialen, maar aan de andere kant heb ik een gedeelte dak wat aansluit op het platte dak. Het is mogelijk om panelen eerst vanaf de grond daarheen te tillen en dan door naar het schuine dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Liggen die panelen er nu nog steeds niet op? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Will_M schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:35:
Liggen die panelen er nu nog steeds niet op? :+
Haha sorry. Zondag kon niet en ik moet ook nog werken he ;) woensdag ga ik verder met uitloop op vrijdag of zaterdag ;)

En naast de panelen zelf moet er ook een omvormer binnen komen, 5x4mm2 kabel tot de garage, etc. etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik kom een beetje laat dit topic ingevallen, TS is nu onderaan begonnen; ik ben verder niet bekend met die frames voor zonnepanelen, maar als je bovenaan kunt beginnen dan schuif je gewoon wat pannen opzij en loop je over de panlatten naar boven. Iedere keer als je wat lager moet zijn schuif je de pannen gewoon weer terug en ga je een paar latten lager staan :?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Harrie_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:59:
Ik kom een beetje laat dit topic ingevallen, TS is nu onderaan begonnen; ik ben verder niet bekend met die frames voor zonnepanelen, maar als je bovenaan kunt beginnen dan schuif je gewoon wat pannen opzij en loop je over de panlatten naar boven. Iedere keer als je wat lager moet zijn schuif je de pannen gewoon weer terug en ga je een paar latten lager staan :?
En hoe draagt dit precies bij aan TS' zijn veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

GioStyle schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:03:
[...]

En hoe draagt dit precies bij aan TS' zijn veiligheid?
Dan staat hij stabiel op de panlatten en als je *knip*

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 27-09-2022 21:34 . Reden: Dat soort 'advies' draagt niks bij. ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
jordje schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:45:
[...]

Oprechte vraag, maar is het niet heel onhandig om over het bakje heen te hangen of op je knieën door het hekje terwijl je met een paneel van 1,5m² staat te manoeuvreren? Of stap je dan steeds uit het bakje het dak op? Ik neem aan dat je gewoon zo'n ding bedoelt: [Afbeelding]
Inderdaad. Dat gaat helemaal niet. Of de mensen die een hoogwerker aanraden hadden een heel steil dak, of ze hebben er helemaal geen ervaring mee. Zonnepanelen plaatsen vanuit een hoogwerker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
Harrie_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:59:
Nee, rails begin je altij onderaan mee. Als je bovenaan begint kun je geen pannen meer omhoog schuiven omdat dan die haken daar al zitten. Rails van onderaf naar boven werken.

Dit dakje kun je prima veilig met een steiger benaderen, die zet je op goothoogte. Dan kun e naar boven en beneden klimmen over de panlatten. Als je panelen gaat leggen doe je dat even samen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Even maar een update om dit verhaal compleet te maken :) 10 v/d 12 panelen liggen er ondertussen op, en de 1e string wekt momenteel al stroom op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23JRIji1zyPXQgSWDUQmEtrlM88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEcZtVXAkEHaHOdSMPOujfjx.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het vastmaken van de haken en de rails was de valbeveiliging wel een fijne veiligheid/gedachte. Met het monteren van de panelen hebben zowel ik als degene waarmee ik het samen bevestigde eigenlijk geen beveiliging gehad.

De werkwijze was, paneel omhoog tillen via het platte dak, dan op het dak leggen en samen verder omhoog schuiven over het dak tot de juiste plek.

Het lastigste is dat je 2 klemmen waar het naastgelegen paneel vast zit, los moet maken en dan dus 2 panelen tegelijk omhoog moet houden terwijl je dat weer vastmaakt... Voor mijn gevoel had dat makkelijker moeten kunnen. Maar goed, so far so good. :)

Pagina: 1