Voor dit soort hoogtes is een kleine hoogwerker ideaal; dan kun je gelijk de panelen naar boven krijgen (wil je met een windvangend vlak van bijna twee vierkante meter op een ladder staan

) Slijpen van de dakpannen doe je beneden op de grond/werkbank.
Eventueel kun je twee dakhaken aan een lat schroeven, en deze buiten het bakje van de hoogwerker plaatsen, dan hoef je ook niet aan te klooien om een paneel over de reling te tillen (zowel op de grond als op het dak). Je kan dan alles vanuit het bakje doen, en zal geen voet op je dak hoeven te zetten.
Een aantal jaren geleden heb ik op mijn garage ook panelen gelegd, en mijn garage is qua dak redelijk gelijk aan dat van jou. Een hoogwerker kost iets van 150 euro om te huren, en je kan deze gewoon opvoeren bij je BTW aftrek
Ik ben zelf ervaren muurklimmer en heb een goed harnas, heb klim (en zeker) kennis en ervaring met vallen. Maar ik zou niet zomaar met een klimharnas het dak opgaan. Je staat niet stabiel, je loopt nog steeds moeilijk te doen om de panelen omhoog te krijgen, en idealiter wil je ook speciaal touw gebruiken dat licht elastisch is (soortgelijk touw dat ze in een klimhal hebben hangen), en net het oranje bouwtouw van de Gammm.. En het touw moet niet al te los hangen zodat je altijd maar een metertje vrije val hebt. Maar dit is zonder een tweede persoon die actief zekert gewoon niet mogelijk; het touw aan de auto knopen klikt leuk, maar gaat niet werken. Van de nok val je dan nog steeds 3+ meter naar beneden. Plus je moet jezelf elke keer losklikken wanneer je het dak afgaat. En dus ook weer vastklikken wanneer je het dak op komt (met je handen vol met spullen..) Ofwel; je zal jezelf niet altijd vastklikken waarmee je harnas geen optie is.
De kosten van een hoogwerker huren zijn kleingeld in vergelijking met de rest van je PV setup. Terwijl je hier enorm veel risico neemt; de meeste personen vallen maar één keer in hun leven van het dak helaas, en vaak ook pas aan het eind van hun (gezonde) leven...
Doe jezelf, en eventuele nabestaanden een plezier en wees niet zo'n krent om
wel een paar duizend euro aan PV te willen uitgeven, en dan 100 euro te willen besparen op je eigen veiligheid...
Huur die hoogwerker voor een weekend en werk gewoon lekker veilig vanuit het bakje.