Switch met meerdere poorten OF Mesh Routers OF ... ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-08 20:02
Hallo,
Ik zou mijn thuis netwerk willen en moeten aanpassen om verschillende redenen.dat het zowel niet meer aangenaam te gebruiken is, maar ook omdat de snelheid op bepaalde locaties echt niet meer oké is.

Het netwerk dat ik nu heb is niet direct het meest simpele netwerk (als in 'hoe alles met elkaar verbonden is + welke SSID's er zijn etc.), het is op verschillende plaatsen niet snel genoeg, er moet constant verandert worden van netwerk als men zich verplaatst, etc.

Om het huidige en gewenste netwerk toch makkelijker te kunnen uitleggen heb ik 2 tekeningen gemaakt, hopelijk zijn ze duidelijk.

Huidige netwerk (Current): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFD8MvDDnUPkmFc7IFwrs61GMz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j4o2d7u4MsWRDU7ALexqQEpY.png?f=user_large

Hopelijk toekomstig netwerk (Future): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtHUgNsHdniAhb06XDpVX79wmlk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4FYivwEU2bDHSKWUPE6S8ZQ9.png?f=user_large

Uitleg van het huidige netwerk:
  • Ik zit in een huis met een gelijkvloers (0) + 3 verdiepingen (1, 2, 3).
  • Het internet komt naar binnen in de modem/router combo van mijn internet provider, deze staat op het gelijkvloers (verdieping 0). Deze moet blijven, want kan en mag geen eigen modem/router zijn. Hier is dus al een netwerk/SSID beschikbaar (SSID nr1)
  • Vanuit de router van de internet provider gaat er een kabel naar verdieping 1 die daar is aangesloten op een 8-poort switch.
  • Er is op verdieping 1 een oude router verbonden met die switch. Die router heeft zijn eigen SSID (SSID nr2).
  • Vanuit die switch vertrekken er nog 2 kabels naar verdieping 2 en 3.
  • Op verdieping 2 is er een desktop aangesloten aan de kabel. Ook is er een powerline adapter ontvanger om toch wifi te kunnen hebben (weer een nieuw netwerk: SSID nr3), want SSID nr1 of SSID nr2 zijn niet krachtig genoeg.
  • Op verdieping 3 is er terug een 5-poort switch en vanuit die switch gaat er een kabel naar een desktop en naar een powerline adapter verstuurder. Ook op verdieping 3 is er een powerline adapter ontvanger om ook hier toch een beetje redelijke wifi te hebben (ook SSID nr3).
Ik zou dus graag:
  • Willen kunnen roamen met mijn gsm of laptop zonder constant te moeten switchen van netwerk als die toch nog vast blijft houden aan bv. het netwerk van twee verdiepingen lager.
  • Desktops en of laptops toch nog makkelijk kunnen aansluiten met de kabel. Liefst dus een soort van alles in één oplossing, zodat er niet een access point + switch op elke verdieping moet komen. Ik zou het anders namelijk niet makkelijk kunnen wegwerken.
    Bestaan er switches met genoeg poorten (minimum 3; 1 in en 2 out) die ook roaming ondersteunen?
  • In het algemeen gewoon de snelheid verhogen. De de oude router en de powerline adapters hebben namelijk een max van 100mbit.
Zelf was ik al aan het kijken naar:Vragen die ik ook heb:
  1. Is de opstelling die te zien is in de "Future"-afbeelding mogelijk met access points (die extra poorten hebben)?
  2. Is die opstelling mogelijk met Mesh routers? Ik zou graag via elke router wel het maximum willen kunnen halen via wifi en via kabel. Ik heb kabels naar elk verdiep en dan maak ik er ook liefst gebruik van. Een mesh router als wifi repeater of wifi bridge wil ik dus niet.
  3. Communiceren mesh routers echt altijd met een "hoofd/basis mesh router"? Zou dit werken als er een niet-mesh-router van de internet provider + een switch tussen zit?
En dan misschien de belangrijkste vraag: Wat is mijn beste optie en wat zou je aanraden om te doen of aan te passen?

[ Voor 8% gewijzigd door MattiVM op 24-09-2022 12:17 . Reden: Enkele toestellen toegevoegd die ik zelf al bekeken had. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Als ik het goed begrijp heb je nu overal ethernet liggen (waarom dan powerline gebruiken?). Als dat klopt is werken met normale AP's (of routers in AP-mode) een no-brainer. Je 'something' in je Future plaatje is dus overal gewoon een Access Point.

Doorgaans kun je de wifi van je ISP modem gewoon uitzetten. Als je vervolgens zorgt dat alle AP's hetzelfde SSID hebben (naam, wachtwoord, beveiliging) zullen je mobiele apparaten vanzelf ramen tussen de AP's. Eventueel het zendvermogen iets bijstellen als ze te veel zouden overlappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Laten we ook gewoon in bullit points werken, wel zo overzichtelijk :-)

- Op de plekken "Something" passen die Netgear dingen goed. Genoeg ethernet poorten en wifi.
- Roaming is niet iets wat een access point kan ondersteunen. Het is de client die bepaalt met welke AP hij verbind. Dit kun je verbeteren door het zendvermogen van de AP te verlagen; de client zal dan sneller naar het dichtsbijzijnde AP verbinden.
- Mesh is geen ding. óf je hebt een wireless backhaul en je bent enorm traag, óf je hebt een wired backhaul en dan heb je geen mesh nodig. Gewoon helemaal vergeten. Het is een doodgeboren kind.
- Powerline onmiddelijk er uit gooien. Je hebt overal kabels liggen.

Eigenlijk is je oplossing dus vrij eenvoudig. Pak je tweede plaatje, plak daar zo'n Netgear Essential WAX202 in ieder slot en gaan met die banaan. WiFi op je ISP router uit zetten zodat het niet in de weg zit.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
Ik zou een managed multi ap set kopen
Klinkt heel duur maar betekent gewoon setje accesspoints die je op 1 plek confugureert.
Als je 4x een los ap koopt zoals de wax202 heb je weer het risico dat je tegen dezelfde problemen gaat aanlopen

zon set noem je in prosumer managed wifi (unifi, tplink eap, aruba instant on) en in consumer: mesh (ja ik weet dat mesh eigk wireless uplink is).

Den mesh kun je draadloos en bijna altijd ook bekabeld aansluiten.

Als je geen specifieke eisen hebt is prijs/kwaliteit
een bekabelde mesh set de beste keus. De meeste mesh setjes zijn qua architectuur vervelend omdat de hoofd node centraal moet staan (meterkast) waarna de rest volgt. Bij een deco hoeft dit niet perse als je de juiste switch gebruikt.

Lang verhaal kort:
- provider wifi uit
- tplink switch (action van tientje) in meterkast
- x50 in ap mode zetten en bekabeld op de switch verspreid over huis
- powerline verwijderen

Ik zou gewoon met 3 aps beginnen (3 node kit van x50) en evt uitbreiden als het alleen nodig is

Owja welke provider heb je? Wifi mesh worden vaak goedkoop verkocht via provider

Als je cheap wilt gaan:
Scoor deco m4 op marktplaats, 3 nodes voor 50 euro. Is wel wifi 5 en 2 switch poort ipv3 maar geeft je ook 350mbit wifi

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 24-09-2022 09:07 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• MattiVM
Wekko306 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:07:
Als ik het goed begrijp heb je nu overal ethernet liggen (waarom dan powerline gebruiken?).
Correct, er is inderdaad ethernet beschikbaar op elk verdiep. Waarom dan nog powerline? Wel, dat is ondertussen al enkele jaren de "tijdelijk" oplossing om toch nog een beetje "deftige" wifi te hebben op verdiepingen 2 en 3.

• MattiVM
Croga schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:19:
Roaming is niet iets wat een access point kan ondersteunen. Het is de client die bepaalt met welke AP hij verbind. Dit kun je verbeteren door het zendvermogen van de AP te verlagen; de client zal dan sneller naar het dichtsbijzijnde AP verbinden.
Hoe doen bedrijven en scholen dit dan? Op het werk of vroeger op school had ik nooit problemen met dat ik met de verkeerde AP verbonden was. Moet de sterkte dan echt zo perfect zijn dat je eigenlijk net het signaal zou verliezen vooraleer je met een volgende AP zou verbinden? Want "het signaal verliezen" heb ik nog nooit gemerkt. Zakt de snelheid van de internet verbinding dan ook niet enorm naarmate je verder weg gaat van je huidige AP?

• MattiVM
laurens0619 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:56:
Ik zou een managed multi ap set kopen
Klinkt heel duur maar betekent gewoon setje accesspoints die je op 1 plek confugureert.
Als je 4x een los ap koopt zoals de wax202 heb je weer het risico dat je tegen dezelfde problemen gaat aanlopen

zon set noem je in prosumer managed wifi (unifi, tplink eap, aruba instant on) en in consumer: mesh (ja ik weet dat mesh eigk wireless uplink is).

Den mesh kun je draadloos en bijna altijd ook bekabeld aansluiten.
Kan je misschien enkele voorbeelden geven van zo een managed multi ap set?
Als je geen specifieke eisen hebt is prijs/kwaliteit
een bekabelde mesh set de beste keus. De meeste mesh setjes zijn qua architectuur vervelend omdat de hoofd node centraal moet staan (meterkast) waarna de rest volgt. Bij een deco hoeft dit niet perse als je de juiste switch gebruikt.
Wat bedoel je met "Als je de juiste switch gebruikt?
Lang verhaal kort:
- provider wifi uit
- tplink switch (action van tientje) in meterkast
- x50 in ap mode zetten en bekabeld op de switch verspreid over huis
- powerline verwijderen

Ik zou gewoon met 3 aps beginnen (3 node kit van x50) en evt uitbreiden als het alleen nodig is
Ik versta dus dat ik voor de TP LINK DECO X50 mesh router zou moeten kiezen, maar deze in AP mode zetten? Wat is dan nog het voordeel dat ik kies voor een mesh router en niet direct voor een echte AP?
Owja welke provider heb je? Wifi mesh worden vaak goedkoop verkocht via provider
Ik ben klant bij Telenet (België).
Als je cheap wilt gaan:
Scoor deco m4 op marktplaats, 3 nodes voor 50 euro. Is wel wifi 5 en 2 switch poort ipv3 maar geeft je ook 350mbit wifi
Goedkoop hoeft echt niet, maar de prijs moet ook wel redelijk blijven. 3 poorten is ook wel echt de minimum, met twee poorten zou ik niet kunnen doen wat ik zou willen, tenzij ik er nog eerst een switch tussen zou zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@MattiVM een mesh set bestaat uit meerdere accesspoints. Dus het zijn echte aps

Voordeel van zon set is dat het op 1 plek instellen en klaar is. Voorbeelden:
prosumer managed wifi (unifi, tplink eap, aruba instant on)
Consumer: tplink deco, netgear orbi, linksys velop, kpn superwifi

eigenelijk wil jij een non-mesh bedrade multi ap set, die bestaan alleen niet in de consumer segment. Een mesh functie zit er altijd gratisch bij, is ook niet erg want je gebruikt t toch niet. Maakt het apparaat veelzijdiger voor de toekomst.

Wil dit perse dat het geen mesh heeft, ga dan voor prosumer in de tplink eap reeks. Echter alleen de on walls hebben meerdere poorten uitvoering: TP-Link EAP615-WALL

Lees anders deze post even door, ik heb daar geprobeerd de verschillen uit te leggen
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Nadeel van een los standalone ap is dat ze ontworpen zijn als standalone en risico op roaming problemen groter is. Een multi ap setje is zo afgesteld vanuit de situatie dat er meerdere nodes zijn en er een netwerk aangeboden wordt waardoor de client sneller en beter zal roamen naar het volgende ap
Wat bedoel je met "Als je de juiste switch gebruikt?
Dat is wat complex. Een wifi apparaat als een deco (bijna alle mesh setjes) gebruikt een techniek om elkaar te vinden op het netwerk. Dit is niets bijzonders maar om een vreemde reden wil de switch uit een providermodem dit vaak verstoren. Om dat op te lossen moet je dan een switch ertussen zetten (of alles aansluiten achter de eerste deco)

———————-
Eigenlijk heb je dus keuze uit:
Eap-615: managed wifi, prosumer wel iets meer voor geavanceerde gebruikers. Ook iets hoger risico op issues waar je dan moet tweaken/firmware (maar kan ook leuk zijn!)

Deco x50: managed wifi, consumer wel iets meer risico/gedoe met switches die potentieel bokken in jouw setup. Wifi nauwelijks instelbaar daardoor wel
Simpel en stabiel

Als je een beetje wilt pielen/tweaken en misschien zelfs iets met vlans in de toekomst dan zou ik de eap overwegen. Wil je gewoon goed wifi dan de deco

[ Voor 99% gewijzigd door laurens0619 op 24-09-2022 11:06 ]

• MattiVM
laurens0619 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:48:
Lees anders deze post even door, ik heb daar geprobeerd de verschillen uit te leggen
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"
Dat bericht was zeer interessant. Bedankt daarvoor!
Nadeel van een los standalone ap is dat ze ontworpen zijn als standalone en risico op roaming problemen groter is. Een multi ap setje is zo afgesteld vanuit de situatie dat er meerdere nodes zijn en er een netwerk aangeboden wordt waardoor de client sneller en beter zal roamen naar het volgende ap
Oké, maar na correcte configuratie en installatie (waar ik nu dus wel echt werk in wil steken) zou er toch geen verschil meer mogen zijn tussen een "echte" AP of een Mesh router als AP?
Dat is wat complex. Een wifi apparaat als een deco (bijna alle mesh setjes) gebruikt een techniek om elkaar te vinden op het netwerk. Dit is niets bijzonders maar om een vreemde reden wil de switch uit een providermodem dit vaak verstoren. Om dat op te lossen moet je dan een switch ertussen zetten (of alles aansluiten achter de eerste deco)
Oké, hier was ik dus al bang voor. Maar dat kan inderdaad nog wel makkelijk opgelost worden door de switch die ik op verdieping 3 niet meer zou nodig hebben, dan te gebruiken achter de ISP router. Dan van daaruit te vertrekken naar de DECO op verdieping 0 en naar de switch op verdieping 1. Vanuit de switch op verdieping 1 dan weer verder naar de andere DECOs.
Is dit eigenlijk van belang als de DECO X50 routers ingesteld staan als AP?
Eigenlijk heb je dus keuze uit:
Eap-615: managed wifi, prosumer wel iets meer voor geavanceerde gebruikers. Ook iets hoger risico op issues waar je dan moet tweaken/firmware (maar kan ook leuk zijn!)

Deco x50: managed wifi, consumer wel iets meer risico/gedoe met switches die potentieel bokken in jouw setup. Wifi nauwelijks instelbaar daardoor wel
Simpel en stabiel

Als je een beetje wilt pielen/tweaken en misschien zelfs iets met vlans in de toekomst dan zou ik de eap overwegen. Wil je gewoon goed wifi dan de deco
Ik heb net ontdekt dat de EAP-615 eigenlijk geen optie zou zijn. Ik kan het niet bevestigen op de muur zoals zou moeten. Daarnaast is de switch op verdieping 1 geen POE switch en zou ik dus ofwel een nieuwe switch moeten aanschaffen ofwel een POE adapter aansluiten... en dat laatste doe ik liever niet.

De opties die dus overblijven zouden dan de DECO X50 zijn of een Netgear Essentials WiFi 6 (WAX202) switch.

• laurens0619
@MattiVM correct en tevens juist :)
her verschil tussen 3x standalone en managed wifi is:
- je kan geen fouten maken, roaming problemen komen bijna altijd door config fouten
- ze doen vaak wat slimme dingen om een client te laten roamen. Dat kan bv 802.11krv zijn maar bv ook wat lagere signaalsterkte op de 2.4 standaard wat lager doen waardoor client vaker op 5 zit wat weer sneller roamed.
Dat kan een standalone ap, in theorie, ook allemaal maar omdat die niet weet dat hij onderdeel is van een groter netwerk zijn staan ze vaak zo afgesteld om zoveel mogelijk dekking te geven (en krijg je dus sticky clients).

Dus die netgear kan prima werken maar ik zie wel risicio op roaming issues. Kwestie van testen/reviews vinden :)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 24-09-2022 12:36 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:56
Heb je niet gewoon genoeg aan een aantal goede access points en dan gewoon overal hetzelfde SSID?
Eventueel dan ook het WiFi gebruiken van het modem/router van je provider?
En om welke provider gaat het hier eigenlijk?

Misschien ook nog wat info wat betreft roaming hier:
Ubiquiti: alleen losse AP's of inclusief router/gateway
The_Doman schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:20:
Maar soepel roamen is allemaal erg afhankelijk de clients.
Mijn Samsung phone/tablets schakelen al heel snel over snel naar een wat sterker signaal.
Een oudere Lenovo Tablet (LineageOS/Android7) wacht al weer heel veel langer met omschakelen.

Met laptops let ik er eigenlijk niet zo op omdat ik er niet zoveel mee rondloop hier.
Maar je kan daar ook wel wat instellen:
TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance
Of het effect heeft hangt ook weer van de fabrikant/driver af.

Ook eventueel instellen om 5Ghz netwerk de voorkeur te geven is dan wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
The_Doman schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:20:
Heb je niet gewoon genoeg aan een aantal goede access points en dan gewoon overal hetzelfde SSID?
Eventueel dan ook het WiFi gebruiken van het modem/router van je provider?
Dat is inderdaad gewoon de bedoeling. Echter heb ik niet enkel wifi nodig en was ik dus naar de beste optie aan het zoeken dat mij ook minimum 3 ethernet poorten geeft (1 in, 2 uit). Natuurlijk is dit mogelijk door ook op elke plaats een, switch te zetten, maar dat zijn dan ook weer allemaal extra (power) kabels, tenzij ik de volledige switch zou/kan maken naar POE (?).

Op verdieping 0 zou het dus eventueel niet nodig zijn om iets te plaatsen, want daar heb ik geen extra ethernet poorten nodig en zou ik inderdaad gewoon daarvan de wifi kunnen gebruiken, mits dit goed in te stellen is om gemakkelijk te roamen.
The_Doman schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:20:
En om welke provider gaat het hier eigenlijk?
Het gaat hier om de Belgische provider Telenet.

[ Voor 9% gewijzigd door MattiVM op 26-09-2022 19:14 ]

Pagina: 1