Hallo,
Ik zou mijn thuis netwerk willen en moeten aanpassen om verschillende redenen.dat het zowel niet meer aangenaam te gebruiken is, maar ook omdat de snelheid op bepaalde locaties echt niet meer oké is.
Het netwerk dat ik nu heb is niet direct het meest simpele netwerk (als in 'hoe alles met elkaar verbonden is + welke SSID's er zijn etc.), het is op verschillende plaatsen niet snel genoeg, er moet constant verandert worden van netwerk als men zich verplaatst, etc.
Om het huidige en gewenste netwerk toch makkelijker te kunnen uitleggen heb ik 2 tekeningen gemaakt, hopelijk zijn ze duidelijk.
Huidige netwerk (Current)::fill(white):strip_exif()/f/image/j4o2d7u4MsWRDU7ALexqQEpY.png?f=user_large)
Hopelijk toekomstig netwerk (Future)::fill(white):strip_exif()/f/image/4FYivwEU2bDHSKWUPE6S8ZQ9.png?f=user_large)
Uitleg van het huidige netwerk:
Ik zou mijn thuis netwerk willen en moeten aanpassen om verschillende redenen.dat het zowel niet meer aangenaam te gebruiken is, maar ook omdat de snelheid op bepaalde locaties echt niet meer oké is.
Het netwerk dat ik nu heb is niet direct het meest simpele netwerk (als in 'hoe alles met elkaar verbonden is + welke SSID's er zijn etc.), het is op verschillende plaatsen niet snel genoeg, er moet constant verandert worden van netwerk als men zich verplaatst, etc.
Om het huidige en gewenste netwerk toch makkelijker te kunnen uitleggen heb ik 2 tekeningen gemaakt, hopelijk zijn ze duidelijk.
Huidige netwerk (Current):
:fill(white):strip_exif()/f/image/j4o2d7u4MsWRDU7ALexqQEpY.png?f=user_large)
Hopelijk toekomstig netwerk (Future):
:fill(white):strip_exif()/f/image/4FYivwEU2bDHSKWUPE6S8ZQ9.png?f=user_large)
Uitleg van het huidige netwerk:
- Ik zit in een huis met een gelijkvloers (0) + 3 verdiepingen (1, 2, 3).
- Het internet komt naar binnen in de modem/router combo van mijn internet provider, deze staat op het gelijkvloers (verdieping 0). Deze moet blijven, want kan en mag geen eigen modem/router zijn. Hier is dus al een netwerk/SSID beschikbaar (SSID nr1)
- Vanuit de router van de internet provider gaat er een kabel naar verdieping 1 die daar is aangesloten op een 8-poort switch.
- Er is op verdieping 1 een oude router verbonden met die switch. Die router heeft zijn eigen SSID (SSID nr2).
- Vanuit die switch vertrekken er nog 2 kabels naar verdieping 2 en 3.
- Op verdieping 2 is er een desktop aangesloten aan de kabel. Ook is er een powerline adapter ontvanger om toch wifi te kunnen hebben (weer een nieuw netwerk: SSID nr3), want SSID nr1 of SSID nr2 zijn niet krachtig genoeg.
- Op verdieping 3 is er terug een 5-poort switch en vanuit die switch gaat er een kabel naar een desktop en naar een powerline adapter verstuurder. Ook op verdieping 3 is er een powerline adapter ontvanger om ook hier toch een beetje redelijke wifi te hebben (ook SSID nr3).
- Willen kunnen roamen met mijn gsm of laptop zonder constant te moeten switchen van netwerk als die toch nog vast blijft houden aan bv. het netwerk van twee verdiepingen lager.
- Desktops en of laptops toch nog makkelijk kunnen aansluiten met de kabel. Liefst dus een soort van alles in één oplossing, zodat er niet een access point + switch op elke verdieping moet komen. Ik zou het anders namelijk niet makkelijk kunnen wegwerken.
Bestaan er switches met genoeg poorten (minimum 3; 1 in en 2 out) die ook roaming ondersteunen? - In het algemeen gewoon de snelheid verhogen. De de oude router en de powerline adapters hebben namelijk een max van 100mbit.
- Access point: Netgear Essentials WiFi 6 WAX202
- Access point: Netgear Essentials WiFi 6
- Access point: Netgear WAX204
- Access point: TP-Link EAP615-WALL (Niet ideaal)
- Mesh router: TP-Link Deco X50 (3-pack)
- Is de opstelling die te zien is in de "Future"-afbeelding mogelijk met access points (die extra poorten hebben)?
- Is die opstelling mogelijk met Mesh routers? Ik zou graag via elke router wel het maximum willen kunnen halen via wifi en via kabel. Ik heb kabels naar elk verdiep en dan maak ik er ook liefst gebruik van. Een mesh router als wifi repeater of wifi bridge wil ik dus niet.
- Communiceren mesh routers echt altijd met een "hoofd/basis mesh router"? Zou dit werken als er een niet-mesh-router van de internet provider + een switch tussen zit?
[ Voor 8% gewijzigd door MattiVM op 24-09-2022 12:17 . Reden: Enkele toestellen toegevoegd die ik zelf al bekeken had. ]