Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:11
Mijn vraag
Ik lees en zie (YouTube) verschillende ideeën om cv ketels zuiniger af te stellen.
Wat is Wijsheid?
Ik heb een 4 jaar oude Nefit ketel. En tbv verwarming wil ik 'm zuiniger krijgen. Deze zomer ben ik flink aan het isoleren geweest dus 50graden aanvoertemperatuur lijkt haalbaar. Ik heb op mijn verwarmingplaten ventilatoren bevestigd.

De aanvoertemperatuur staat dus op 50graden.
Een YouTubende cv man beweert dat je je aanvoer op 70 moet zetten en daarbij je vermogen zo laag mogelijk en je toerental zowel min als max op 30%.

Is dat wijs?
Consensus over Aanvoertemperatuur is vooral: zo laag mogelijk. Daardoor is je retourtemperatuur vaak laag genoeg om HR te leveren .
Toerental laag zetten betekent veel warmte afgifte vs te koud water in je platen.
Vermogen : is dat logisch, een minimaal vermogen? Als ie de 50 gr niet haalt, oké dan moet het vermogen omhoog. Maar haalt hij wel de 50gr is dat dan inderdaad met zo min mogelijk gasgebruik?

Wie kan daar meer over vertellen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Om niet de zoveelste mens met een mening op internet te zijn...
Wat vond je zelf van de onderbouwing waarom de retourtemperatuur "zo laag mogelijk" en het liefst < 50 graden moet zijn?
Hoe is dat te rijmen met de argumenten voor de aanvoer op 70?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:10
Probeer eens dit topic, daar wordt het exact in uitgelegd

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:11
@proton, vwb de temperatuur volg ik de meerderheid, want die gedachtegang snap ik. Het gaat mij meer om het terug schroeven van het vermogen en toerental. Levert dat een zuinige ketel...
@ddark, ik ga koffie pakken en lezen. Dank je.

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04 10:48
Het ingestelde vermogen heeft geen invloed op de maximaal ingestelde aanvoertemperatuur maar op de hoeveelheid doorstroming (l/u). Het ingestelde vermogen heeft dus vooral invloed op hoe snel je huis op de gewenste temperatuur is. Eenmaal op temperatuur zal de ketel gaan moduleren en zowel het vermogen als aanvoertemperatuur gaan verlagen.

Welke instellingen voor jouw systeem het beste zijn is een kwestie van uitproberen en het gasverbruik dagelijks bijhouden.

Zelf heb ik afgelopen jaar de ketel afgesteld en de radiator ingeregeld nadat ik alle radiatoren had voorzien van ventilatoren. Begonnen met een maximale aanvoer van 50 graden en het vermogen op 30% (Intergas kompakt HRE 18/24 / Woning 140m2 energielabel A). Dit ging goed tot het kouder werd in december en het verbruik flink omhoog ging omdat het erg lang duurde voordat de gewenste kamertemperatuur bereikt werd.

Uiteindelijk uitgekomen op een vermogen van 40% en een maximaal ingestelde aanvoer van 55 graden. In de praktijk stookt de ketel alleen op dit vermogen en aanvoertemperatuur als het echt koud is buiten.

Let op met gebruik van ventilatoren dat je ook een minimale aanvoertemperatuur instelt, te laag en ze gaan niet aan. Ik heb mijn minimale aanvoer op 38 staan.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Jailhouse.

Die temperatuur van 70 graden is alleen maar omdat jouw ketel bij opstarten wellicht heel snel in temperatuur omhoog schiet. Hoewel het maar van korte duur is kan de ketel weer uitschakelen als je gekozen zou hebben voor 50 graden. Experimenteren met een laag ketelvermogen kan je verbruik toch redelijk verlagen.

Die Youtuber kon wel eens John Visser zijn die het doorgaans duidelijk uitlegt en het bij het juiste eind heeft.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.