afstemmen stroomgebruik op productie zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tambayo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-09-2022
Hoe kan je stroomverbruik van stroomslurpers als wasmachine, vriezer, etc. afstemmen op productie eigen zonnepanelen ook als je niet thuis bent overdag?
En kan je bv een vriezer/koelkast op timer zetten zodat die overdag wel (zonne)stroom pakt en 's nachts uit staat? Ze zijn gemaakt om inhoud tijdje koel te houden, maar wat voor invloed zou dagelijks stop/start hebben op levensduur en stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-06 16:28
Niet om te zeuren, maar dat is toch niet relevant zolang je kan salderen? Dat is juist het mooie, dan hoef je (nog) niet na te denken over zaken zoals je nu mee bezig bent..

HODL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tambayo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-09-2022
Nog niet dringend maakt foutjes minder ernstig. Proefperiode is wel zo handig. Panieken als het wel ernstig wordt is recept voor verkeerde beslissingen.
En nu al verbruiken wat anders ivm mega aanbod midden op de dag je panelen afschakeld heeft ook zo zijn handige kanten. Niet terug kunnen leveren en ook niet verbruiken is alsnog geld weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-07 15:50
Dit kun je automatiseren met bijvoorbeeld Home Assistant, een P1 (slimme meter) lezer zoals HomeWizzard en slimme apparatuur.
Wasmachine met WIFI kun je automatisch laten aangaan als productie boven X zit bijvoorbeeld, evenals een lader voor een auto of alle apparatuur die je achter een slimme stekker kunt koppelen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Daar ga je toch wat anders tegenover moeten zetten dan om die piek te dempen, dan heb je het over een verwarmingselement in je boiler, je EV laden, je thuisaccu laden.

Maar schakelt je omvormer af dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:49
tambayo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:08:
Hoe kan je stroomverbruik van stroomslurpers als wasmachine, vriezer, etc. afstemmen op productie eigen zonnepanelen ook als je niet thuis bent overdag?
En kan je bv een vriezer/koelkast op timer zetten zodat die overdag wel (zonne)stroom pakt en 's nachts uit staat? Ze zijn gemaakt om inhoud tijdje koel te houden, maar wat voor invloed zou dagelijks stop/start hebben op levensduur en stroomverbruik?
Ik zou dit niet doen voor waar je het eten bewaard, risico zou mijn inziens te groot zijn voor wat betreft bederving. Volgens mij is het ook niet super goed om in te vriezen te ontdooien en dat heel vaak achter elkaar. Niet dat het na de nacht ontdooit is maar toch.

Qua financieel aspect is de winst ook marginaal. Een beetje koelkast doet 220kwh per jaar en stel dat je deze voor een periode van 8 uur per dag uitzet is je winst om en nabij de 73kwh. Lijkt mij haast de moeite niet omdat te laten opwegen tegen bovenstaand risico.

Wel kan je dit met alle andere sluipverbruikers doen zoals televisie, boiler, etc.

Je kan heel ver gaan met automatiseren of indien je apparaten nog niet zo slim zijn, gewoon sochtend uitgesteld laten draaien dus zeg om 7u de wasmachine aanzetten met 5u vertraging dan draait die om 12uur smiddags

[ Voor 8% gewijzigd door Mistacal op 23-09-2022 14:23 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-07 22:14

Barrycade

Through the...

Je vriezer en koelkast uit zetten lijkt me duurder uiteindelijk door je eigen risico van je zorgverzekering.

Voor de stroomslurpers: apparaten met start uitstel kan je laten aangaan op de momenten dat de productie het hoogst kan zijn. Doe ik soms wel, maar is zoals genoemd door de saldering niet echt noodzakelijk. Dus laat vaatwasser of wasmachine na 12 starten (dan is mijn productie voldoende om beide te kunnen bedienen).

Daarnaast kan je aan de slag met domotica wellicht. Maar dat is dus alleen interessant voor apparaten die dat aankunnen. Onze wasdroger is bv niet zodanig dom dat hij na stroom afschakelen en dan weer inschakelen weer verder gaat. Dan staat ie in standby en blijft in standby staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-07 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@tambayo een goed begin zou zijn om vast te stellen hoeveel kWh je 'stroomslurpers' eigenlijk gebruiken, en dat naast de zonnestroomopbrengst te leggen.
Waarschijnlijk komt daar uit dat het niet de moeite waard is, alleen bij boilers en autoladers is dat zinvol.
Vervolgens kun bij volharding aan technische aanpassingen denken: hotfill voor de (vaat)wasmachine, een tweede thermostaat in de vriezer inbouwen etc.
Dat kan je schakelen met domotica en smartplugs.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Mistacal schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:21:
[...]

Ik zou dit niet doen voor waar je het eten bewaard, risico zou mijn inziens te groot zijn voor wat betreft bederving. Volgens mij is het ook niet super goed om in te vriezen te ontdooien en dat heel vaak achter elkaar. Niet dat het na de nacht ontdooit is maar toch.

Qua financieel aspect is de winst ook marginaal. Een beetje koelkast doet 220kwh per jaar en stel dat je deze voor een periode van 8 uur per dag uitzet is je winst om en nabij de 73kwh. Lijkt mij haast de moeite niet omdat te laten opwegen tegen bovenstaand risico.

Wel kan je dit met alle andere sluipverbruikers doen zoals televisie, boiler, etc.

Je kan heel ver gaan met automatiseren of indien je apparaten nog niet zo slim zijn, gewoon sochtend uitgesteld laten draaien dus zeg om 7u de wasmachine aanzetten met 5u vertraging dan draait die om 12uur smiddags
Een koelkast / vriezer staat niet continue te verbruiken. Deze heeft intern een thermostaat om binnen een bepaalde temperatuurrange te pendelen.
Je verbruik zal er niet minder op worden, maar je kunt je verbruik wel een beetje 'sturen' door je koelkast / vriezer uit te schakelen wanneer je geen overschot op je zonnepanelen hebt. Ik zou zeker de temperatuur in de gaten houden om te voorkomen dat je boven een bepaalde temperatuur komt (7°C bij koelkast en bijv. -20°C van je vriezer)

De grootste winst zul je boeken bij EV opladen, huis verwarmen / koelen met airco.
Nogmaals, je verbruik wordt er niet minder op, maar je kiest wel het moment waarop het verbruik plaatsvindt.

[ Voor 6% gewijzigd door CappieL op 23-09-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:49
CappieL schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:28:
[...]

Een koelkast / vriezer staat niet continue te verbruiken. Deze heeft intern een thermostaat om binnen een bepaalde temperatuurrange te pendelen.
Je verbruik zal er niet minder op worden, maar je kunt je verbruik wel een beetje 'sturen' door je koelkast / vriezer uit te schakelen wanneer je geen overschot op je zonnepanelen hebt. Ik zou zeker de temperatuur in de gaten houden om te voorkomen dat je boven een bepaalde temperatuur komt (7°C bij koelkast en bijv. -20°C van je vriezer)

De grootste winst zul je boeken bij EV opladen, huis verwarmen / koelen met airco.
Nogmaals, je verbruik wordt er niet minder op, maar je kiest wel het moment waarop het verbruik plaatsvindt.
Dat is logisch, dit wordt al bijzonder gecompliceerd als je koelkast (zoals de mijne) 3 compartimenten qua temperatuur heeft namelijk 0, 4 en algemene ingestelde temperatuur. Ook al heb je maar 1 algemene temperatuur zal je de koelkast moeten voorzien van een sensor en die weer koppelen aan een smart plug.

Ook kom je dan bij geen overschot op een gegeven moment boven de temperatuur uit, waar een koelkast zelf misschien bij een afwijking van 1 graden minimaal gaat koelen of dat de koelkast wacht tot deze 7 graden is dan zal die meer moeten bij koelen tot de ingestelde temperatuur en dus meer verbruiken. Dit is volgens mij niet anders dan de koelkast instellen op 7 graden en klaar, heb je geen smart spul voor nodig.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-07 10:32
Je koelkast moet op een constante temperatuur blijven, kijk eerst naar alle andere mogelijkheden in je huis voordat je hier een optimalisatie gaat zoeken ten koste van je gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Nu online
PatrickH89 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:45:
Je koelkast moet op een constante temperatuur blijven, kijk eerst naar alle andere mogelijkheden in je huis voordat je hier een optimalisatie gaat zoeken ten koste van je gezondheid.
Hoeveel Watt trekt je koelkast als hij aanslaat? Dit is natuurlijk erg afhankelijk van het type koelkast (tafelmodelletje A+++ of een Amerikaanse koelkast G---) en hoe vaak je hem open trekt.

In de VS is het optimaliseren / balanceren met de verhoogde kans op black-outs actueler geworden. Denk bijvoorbeeld aan je huis een uur eerder koelen / verwarmen, je auto opladen in nacht etc.

Zoals eerder gezegd, kijk naar de grootste verbruikers (wasmachine, vaatwasser, wasdroger, boiler, airco, EV). Dit zijn naar mijn idee beter planbare verbruikers die je batchgewijs aan kunt zetten / uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 16:28
CappieL schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:28:
[...]

Ik heb hier een vrieskast staan van 176 hoog, energieklasse E (2019). Staat standaard op -20, automatisch No Frost systeem. Verbruik ligt tussen 0,4 en 0.6kWh per dag. Als je daar winst op denkt te pakken, dan ga je inderdaad aan een hoop mogelijkheden om te besparen voorbij.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Nu online
Zoals de TS aangeeft... het gaat hem niet om besparen, maar om het beter afstemmen van elektra-verbruik op zijn PV-opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:25
Tsja. De iets duurdere wasmachines hebben allang al een timer die je kan programmeren.
Voor je de deur uit gaat even kijken naar het weerbericht en de opbrengst van je zonnepanelen op een vergelijkbare dag en je kan wel behoorlijk goed gokken wanneer het rendabel is.

Koelkast en vriezer niet mee rommelen maar gewoon dag en nacht aanlaten.
met de vriezer maak je meer winst door die zo af en toe eens goed te ontdooïen en schoon te maken.

Je afwasmachine kan je oko programmeren net zoals je wasmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:54
Overdag en dan vooral midden op de dag wasmachine en vaatwasser late draaien, dat zijn de twee grootste energieslurpers in de meeste huishoudens en tevens de apparaten waarbij het het makkelijkst is om met wat beleid te kiezen wannneer je ze laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:56
Naast dat het minder goed is voor je eten en drinken wat warmer (en daarna weer kouder) zal worden, zal het qua stroombesparing ook geen zoden aan de dijk zetten. Want als je vriezer van -18°C naar -10°C gaat en vervolgens weer aan de bak moet om terug naar -18°C te gaan, omdat 'ie een tijd uit heeft gestaan, dan ben je waarschijnlijk alle besparing alweer kwijt.

Zou me zelfs niks verbazen als je zuiniger uit bent als je je vriezer en koelkast niet uit zou zetten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad overdag rond middaguur is vaak meeste zonne energie (12-14u), protip: in de winterdagen met weinig opbrengst is daarbij in weekend tussen 12-14u het beste omdat je dan én zoveel mogelijk PV stroom meepakt en het onvermijdelijke gedeelte wat van het net komt in weekend netwerk lager belast.

Daarnaast wat betreft koelkast (in dit geval ook net wat het je waard is qua gedragsaanpassing) zou het bijdragen om vroeger op de dag boodschappen te kunnen inladen zodat de uren daarna nog zoveel mogelijk zonlicht kWh wordt gebruikt voor bv. invriezen, zelfde doe ik bijvoorbeeld met wasjes etc zoveel mogelijk in weekend begin van middag plannen dan valt evt gedeelte wat je van het net gebruikt ook meteen onder het lage ipv hoge stroomtarief.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2022 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 11:57
tambayo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:15:
Nog niet dringend maakt foutjes minder ernstig. Proefperiode is wel zo handig. Panieken als het wel ernstig wordt is recept voor verkeerde beslissingen.
En nu al verbruiken wat anders ivm mega aanbod midden op de dag je panelen afschakeld heeft ook zo zijn handige kanten. Niet terug kunnen leveren en ook niet verbruiken is alsnog geld weggooien.
Paniek lijkt mij niet nodig. Bij veel tweakers is al genoeg ervaring met dit onderwerp. De beste opties die nu al zo verkrijgbaar zijn,

1. Laden van je EV op overschot van je PV. Dit werkt perfect met een Zappi van myEnergy.
2. Overschot gebruiken voor warm water via een boiler. Dit kan via uitlezen van je P1 poort en domitica of bv de Eddi van myEnergi
3. Thuisaccu installeren. Nu nog niet zinvol maar dit kan snel veranderen als het salderen is verdwenen.
4. Afleren om ‘s nachts de wasmachine te laten draaien.

Engineering

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-07 13:00
Tupolev schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:50:
[...]

Paniek lijkt mij niet nodig. Bij veel tweakers is al genoeg ervaring met dit onderwerp. De beste opties die nu al zo verkrijgbaar zijn,

1. Laden van je EV op overschot van je PV. Dit werkt perfect met een Zappi van myEnergy.
2. Overschot gebruiken voor warm water via een boiler. Dit kan via uitlezen van je P1 poort en domitica of bv de Eddi van myEnergi
3. Thuisaccu installeren. Nu nog niet zinvol maar dit kan snel veranderen als het salderen is verdwenen.
4. Afleren om ‘s nachts de wasmachine te laten draaien.
Als aanvullingen hierop. Mijn warmtepomp van Nibe heeft al een dergelijke ingebouwde regeling. En ook steeds meer moderne wasmachines en wasdrogers hebben domotica integratie. Daarnaast ben je dan ook voorbereid op dynamische stroom prijs contracten (lees variabele prijzen gedurende de dag), zodat je stroom op de meest goedkope momenten kunt gebruiken.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Pagina: 1