tambayo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:08:
Hoe kan je stroomverbruik van stroomslurpers als wasmachine, vriezer, etc. afstemmen op productie eigen zonnepanelen ook als je niet thuis bent overdag?
En kan je bv een vriezer/koelkast op timer zetten zodat die overdag wel (zonne)stroom pakt en 's nachts uit staat? Ze zijn gemaakt om inhoud tijdje koel te houden, maar wat voor invloed zou dagelijks stop/start hebben op levensduur en stroomverbruik?
Ik zou dit niet doen voor waar je het eten bewaard, risico zou mijn inziens te groot zijn voor wat betreft bederving. Volgens mij is het ook niet super goed om in te vriezen te ontdooien en dat heel vaak achter elkaar. Niet dat het na de nacht ontdooit is maar toch.
Qua financieel aspect is de winst ook marginaal. Een beetje koelkast doet 220kwh per jaar en stel dat je deze voor een periode van 8 uur per dag uitzet is je winst om en nabij de 73kwh. Lijkt mij haast de moeite niet omdat te laten opwegen tegen bovenstaand risico.
Wel kan je dit met alle andere sluipverbruikers doen zoals televisie, boiler, etc.
Je kan heel ver gaan met automatiseren of indien je apparaten nog niet zo slim zijn, gewoon sochtend uitgesteld laten draaien dus zeg om 7u de wasmachine aanzetten met 5u vertraging dan draait die om 12uur smiddags
[
Voor 8% gewijzigd door
Mistacal op 23-09-2022 14:23
]