Vraag over berekening modscore

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiX
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-07 12:27
Ik zat wat oudere reacties door te nemen van mijzelf, en toen kwam ik het volgende tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1gzuYgbCRi-Zkc02KbPTu0Y1W0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zEMz2wu5iaV2dzeON4fycww6.png?f=user_large

Dit is dus puur een kwestie van meningmodden, maar dat terzijde vroeg ik mij af hoe deze effectief een score van -1 kan hebben, terwijl er ook twee 'spotlight' scores zijn gegeven.

Misschien begrijp ik het niet goed, maar als ik de som maak kom ik uit op +1 gemiddeld. (2x +3 = 6, 5x -1 = -5, 6-5 = 1). De som is waarschijnlijk niet zo simpel, maar dan nog kan met twee +'3 scores het totaal toch nooit -1 zijn? 0 of 1 lijkt mij dat logischer.

Is dit een bug in de berekening, of mis ik iets? ;)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:01
Het word dan ook een mediaan genoemd. Oftewel de middelste van de waardes in een reeks.

code:
1
2
-1 -1 -1 -1 -1 +3 +3
          ^

Klopt dus helemaal. En het doet ook zijn werk waar het voor bedoeld is: De mening modder uitschieters minder effectief maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Sleepkever op 23-09-2022 10:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:31
De mediaan wordt berekend, niet het gemiddelde. De mediaan is -1.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiX
Dank voor de reacties. Ik begrijp inderdaad dat het de mediaan het 'middelste' getal is, maar ik doelde meer op de berekening van het getal 'effectief'. Die staat ook op -1 namelijk. Of is dit feitelijk dezelfde berekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:01
Soms kan het zijn dat de mediaan 0,5 is bijvoorbeeld, als hij precies tussen een 0 en een 1 in zit, en volgens mij word de eerste -1 ook genegeerd en naar een 0 terug gezet om de impact van de eerste stem wat te verminderen. En wellicht dat frontpage modjes die score nog kunnen vastzetten/veranderen met modpowers. Dan kan het zijn dat de effectieve score waar een reactie op staat net anders is dan de mediaan. Maar in de meeste gevallen is de effectieve score inderdaad gelijk aan de mediaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiX
Sleepkever schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:14:
Soms kan het zijn dat de mediaan 0,5 is bijvoorbeeld, als hij precies tussen een 0 en een 1 in zit, en volgens mij word de eerste -1 ook genegeerd en naar een 0 terug gezet om de impact van de eerste stem wat te verminderen. En wellicht dat frontpage modjes die score nog kunnen vastzetten/veranderen met modpowers. Dan kan het zijn dat de effectieve score waar een reactie op staat net anders is dan de mediaan. Maar in de meeste gevallen is de effectieve score inderdaad gelijk aan de mediaan.
Ik begrijp dat er een afronding kan zijn, maar ik begrijp eerlijk gezegd nog steeds niet goed hoe bovenstaande moderatie op -1 effectief uitkomt tenzij het inderdaad de mediaan is die wordt gebruikt. Wat ergens wel raar is aangezien het, zeker met meningmodden niet altijd een eerlijk/reële score weergeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 10:46

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Zoals gezegd wordt al geruime tijd gebruik gemaakt van de mediaan voor de uiteindelijke score, in plaats van het gemiddelde. Dit is inderdaad om de invloed van uitschieters qua score te verminderen, die anders een gemiddelde behoorlijk kunnen beïnvloeden. Dat was iets waar we vroeger best veel last van hadden voor die wijziging :) De effectieve score is nagenoeg altijd gelijk aan de mediaan zelf behalve als de mediaan inderdaad een komma getal oplevert.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiX
Oké, dank voor de uitleg allen. Ik blijf het wel een wat onterechte moderatie vinden op mijn post, maar het is wat is het is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-07 17:00
Onterecht? Het betekent feitelijk dat minimaal 3 mensen je een -1 gaven en maximaal 2 een +3. Je comment was denk ik zeer controversieel

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiX
TI_Observer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:12:
Onterecht? Het betekent feitelijk dat minimaal 3 mensen je een -1 gaven en maximaal 2 een +3. Je comment was denk ik zeer controversieel
Ik vond de comment niet persee controversieel en het was zeer relevant en ontopic.
Maar het was een post dat ging over Apple, dus dan modden mensen vaak nogal extreem positief en/of negatief, blijkt maar weer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:00

Herman

FP ProMod
TimmiX schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:51:
Oké, dank voor de uitleg allen. Ik blijf het wel een wat onterechte moderatie vinden op mijn post, maar het is wat is het is. :)
Je geeft geen linkje naar je reactie, dus ik kan moeilijk inschatten of je reactie een onterechte moderatie heeft gekregen.

Wanneer je reactie een moderatie krijgt waar je het niet mee eens bent, dan kun je die altijd melden in het mismoderatietopic:
- Het kleine-mismoderatietopic deel XXX

Let wel op dat reacties (normaliter) 48 uur gemodereerd kunnen worden. Daarna is het (voor gewone gebruikers) niet meer mogelijk om moderaties recht te zetten :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Pagina: 1