• Kymco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-09-2022
Hoi ik heb je bericht gelezen.
Mocht je een oplossing hebben hoor ik het graag.
Je klacht is dat het opgeleverde vermogen van de zonnepanelen praktisch parallel loopt met het oplopende verbruik.
MAW de zonnepanelen kosten stroom ipv dat ze leveren.
Nou ik heb hetzelfde probleem sinds april 2022.
De zonnepanelen heb ik laten plaatsen in Februari 2020 en tot April 2022 geen problemen totdat ik helaas begin september 2022 op de maandelijkse uitdraai van de energiemaatschappij keek en zag dat het VERBRUIK gestaag opliep van 200 kw (april) naar 800kw (Juli)
Verbruik en oplevering zonnepanelen gaat opbouwend naar de zomer toe met de curve mee in de grafiek van Solar Edge en Homewizard.
Dus de oplevering gaat gelijk op met het verbruik.
Homewizard app.laat dat ook zien De curve staat paars in de plus van de grafiek en dat betekent verbruik op dat moment.
Dit om uit te sluiten of het zo is heb ik een collega op dat moment een screenshot van mijn Homewizard grafiek gestuurd.
Hij heeft ook zonnepanelen en de Homewizard app.
Hierop heeft hij direct hetzelfde gedaan naar mij toe en het verschil was direct te zien.
Zijn oplevering van de zonnepanelen staat in teruglevering kleur groen en in de min van de grafiek.
Om een discussie uit te sluiten of er een apparaat aanstaat of aangesloten was op dat moment kan ik zeggen dat ik alles qwa apparatuur afgesloten had wat stroom kon verbruiken.
Mijn eigen actie is dat ik nu de zonnepanelen uitgezet heb en het verbruik gaat omlaag.
Heb met Stedin, energiemaatschappij en zonne installateur gebeld en je komt in een cirkel terecht van verwijzingen naar elkaar.
Kortom ik sta hier dus voor dezelfde niet opgeloste raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kymco schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:29:
Hoi ik heb je bericht gelezen.
Mocht je een oplossing hebben hoor ik het graag.
Je klacht is dat het opgeleverde vermogen van de zonnepanelen praktisch parallel loopt met het oplopende verbruik.
MAW de zonnepanelen kosten stroom ipv dat ze leveren.
Nou ik heb hetzelfde probleem sinds april 2022.
De zonnepanelen heb ik laten plaatsen in Februari 2020 en tot April 2022 geen problemen totdat ik helaas begin september 2022 op de maandelijkse uitdraai van de energiemaatschappij keek en zag dat het VERBRUIK gestaag opliep van 200 kw (april) naar 800kw (Juli)
Verbruik en oplevering zonnepanelen gaat opbouwend naar de zomer toe met de curve mee in de grafiek van Solar Edge en Homewizard.
Dus de oplevering gaat gelijk op met het verbruik.
Homewizard app.laat dat ook zien De curve staat paars in de plus van de grafiek en dat betekent verbruik op dat moment.
Dit om uit te sluiten of het zo is heb ik een collega op dat moment een screenshot van mijn Homewizard grafiek gestuurd.
Hij heeft ook zonnepanelen en de Homewizard app.
Hierop heeft hij direct hetzelfde gedaan naar mij toe en het verschil was direct te zien.
Zijn oplevering van de zonnepanelen staat in teruglevering kleur groen en in de min van de grafiek.
Om een discussie uit te sluiten of er een apparaat aanstaat of aangesloten was op dat moment kan ik zeggen dat ik alles qwa apparatuur afgesloten had wat stroom kon verbruiken.
Mijn eigen actie is dat ik nu de zonnepanelen uitgezet heb en het verbruik gaat omlaag.
Heb met Stedin, energiemaatschappij en zonne installateur gebeld en je komt in een cirkel terecht van verwijzingen naar elkaar.
Kortom ik sta hier dus voor dezelfde niet opgeloste raadsel.
ik zou eerst even alle externe elementen elimineren en gewoon de boel aflezen in de meterkast (dus zonder apps, howewizard etc etc. eventuele meetfouten van de meter moeten dan ook vrij makkelijk te spotten zijn.

stap 1 zou bij mij zijn alles uitzetten behalve de groep van de zonnepanelen en kijken of het teruglever register wordt aangesproken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04:13
Als je echt goed gemeten hebt via de slimme meter zoals hierboven beschreven staat is het niet zo'n raadsel meer. Dan is een deel van jouw slimme meter verkeerd aangesloten. Dat komt niet vaak voor, maar het is niet onmogelijk.
Je kunt 2 dingen doen. Goed uitzoeken op welke fase het verkeerd om gaat en daar de zonnepanelen niet op zetten. Grote verbruikers er wel opzetten, want die stroom krijg je dan betaald.
Of je kunt met de juiste cijfers/bewijzen richting het netwerkbedrijf melden. Als Stedin dan niets wil doen, heb jij gedaan wat je moest doen.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kymco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-09-2022
Bedankt voor de reacties. Gistermiddag de gok genomen om de overige fases te proberen. BINGO!!!...Heb de plus van de zonnepanelen op een andere fase gezet en de slimme meter gaf het vermogen practisch parallel aan met het vermogen van de zonnepanelen met de kreet "terugleveren" ipv "geleverd". De homewizard grafiek staat op groen en in de min.
Bedankt voor de tip om de grootverbruikers op de (FOUTE) fase te zetten. Ga ik uitzoeken.
Mijn volgende vraag nu is dan...heb ik nu bewijs dat het echt de meter aansluiting van stedin is, die verkeerd is aangesloten of zou het ook aan de omvormer (solaredge SE5000H) kunnen liggen die destijds is aangesloten op onze 1 fase aansluiting van de meterkast.
Of het net zo moet valt de eindafrekening in de bus met het totaal verbruik van 5000 kw piek/dal bij elkaar. Heb 14 panelen van 350 wat met 14 optimizers wat staat voor 4900kw per jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Eh, de plus van de zonnepanelen is gelijkstroom. De fase van je huisnet is wisselstroom. En die heb je aan elkaar verbonden?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
Hij bedoelt natuurlijk de fase draad (van de omvormer) ipv de plus draad van de zonnepanelen.
Die fase draad ligt al naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

afgesplitst van Extreem hoog verbruik sinds plaatsing zonnepanelen. @Kymco je hebt een eigen topic voor jouw eigen probleem, in plaats van iemand anders zijn topic. Verder het verzoek om iets leesbaarder te schrijven, wat alinea's hier en daar zou helpen? Thanks, en welkom op got.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04:13
Het ligt niet aan de aansluiting van je zonnepanelen. Dat gaat niet lukken. Je sluit die aan in de meterkast na de slimme meter. In de meterkast kun je het niet verkeerd aansluiten. Alleen als de meter zelf verkeerd om is aangesloten, zoals bij jou gebeurd is.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Pagina: 1