Toon posts:

Extreem hoog verbruik sinds plaatsing zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• DCAS
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-02-2022
Afgelopen april hebben wij 24 zonnepanelen laten plaatsen op het dak. Net de eind afrekening gekregen en natuurlijk krijgen we geld terug dus dat is super. Echter als ik naar alle cijfers kijk klopt er iets echt niet.

De situatie sinds 2015;
Woonhuis met winkel, 2 bewoners. Slimme meter met hoog en laag tarief. Winkel heeft een aparte verbruiksmeter.

2016 t/m 2020 gemiddeld totaal verbruik van 6500 kWh, waarvan 4000 kWh voor de winkel.
Totaal verbruik varieert tussen 6300 en 6700 kWh, voornamelijk door verschil in verbruik van de winkel airco.

In april 2021 hebben we 24 zonnepanelen laten plaatsen met een totaal vermogen van 8640 Wp incl solar egde monitoring systeem. Volgens de solar edge app hebben we in 2021 6690 kWh opgewekt, wat volgens mij niet slecht is.

Volgens Essent hebben we in 2021, 6338 kWh verbruikt wat in lijn is met historisch verbruik. Echter volgens Essent hebben we slechts 4467 kWh terug geleverd. Ik weet dat energie die je tijdens het opwekken gelijk gebruikt niet terug levert maar dat zou betekenen dat ik in 2021 in totaal: 6338 + (6690-4467) = 8561 kWh zou hebben verbruikt afgelopen jaar 8)7 .

Dat is bijna 2000 kWh meer dan ooit te voren terwijl er niks veranderd is aan de huis situatie behalve de toevoeging van de zonnepanelen. Of doe ik nu iets verkeerd??

Dus of slimme meter is opeens van slag of de opbrengst volgens Solar Edge is compleet verkeerd. Beide klinkt onwaarschijnlijk omdat de opbrengst van de panelen wel overeen komen met het vermogen wat op het dak ligt en in verhouding met de buren.

Iemand anders ook zoiets eerder mee gemaakt? Ervaringen met afwijkende slimme meters of zeer onnauwkeurige solar edge metingen?

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-03 10:38
En hoeveel is in de winkel verbruikt?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwarm je ergens elektrisch? Het was vorig jaar lang bijzonder koud.

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:53
Salderen gebeurt per tarief, dus optelling van dal/piek van zowel opwek als verbruik.

Verklaart dat iets?

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:34
Hou je regelmatig meterstanden bij of vind je 1 keer per jaar wel prima?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:06
Wasp schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:48:
Salderen gebeurt per tarief, dus optelling van dal/piek van zowel opwek als verbruik.

Verklaart dat iets?
En dat is wettelijk dus niet toegestaan: https://www.zelfenergiepr...s/de-wereld-van-salderen/

Eenvoudig op te lossen door enkeltarief te nemen als je de discussie niet aan wil gaan.

• Drardollan
@DCAS Heb je een particuliere of zakelijke aansluiting?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:58

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat ik me al direct af vraag: je bent blijkbaar in staat het verschil uit te splitsen tussen winkel en woning. Dan ga ik er van uit dat er eigen, aparte meters staan voor deze eenheden maar dat die op 1 gezamelijke aansluiting zitten. Heb je de historische gegevens van deze meters en kan je zo al proberen na te gaan wie van de 2 mogelijks het hogere verbruik heeft veroorzaakt?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Drardollan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:52:
[...]

En dat is wettelijk dus niet toegestaan: https://www.zelfenergiepr...s/de-wereld-van-salderen/

Eenvoudig op te lossen door enkeltarief te nemen als je de discussie niet aan wil gaan.
Bijkomende belangrijke vraag dan: hebben we het hier over NL of BE. Want in BE, waar Essent ook actief is, is het net omgekeerd. Daar gaat men de overschot van saldering in het ene niet kunnen verrekenen in het andere tarief.

• Drardollan
Blokker_1999 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:56:
[...]

Bijkomende belangrijke vraag dan: hebben we het hier over NL of BE. Want in BE, waar Essent ook actief is, is het net omgekeerd. Daar gaat men de overschot van saldering in het ene niet kunnen verrekenen in het andere tarief.
De manier van schrijven/woordgebruik voelt Nederlands en de meeste mensen op GoT zijn Nederlands. Dus dat is een aanname van mij, dus goede vraag!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Blokker_1999 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:56:
[...]

Maakt toch niet uit voor de hoeveelheid kWh verbruik?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• DCAS
Goede vragen allemaal, zal ze proberen te beantwoorden.

Winkel verbruik in 2021 is 4058 kWh dus rond het jaars gemiddelde van 4000, dus dit maakt niet het verschil.

Verwarming is alleen in de winkel elektrisch, dus ook dat verklaart het niet.

Meterstanden kan je per dag, maand of jaar inzien in de Essent app

Ik woon in Nederland

Salderen per tarief klopt. Op de specificatie van Essent staat duidelijk verbruik normaal en dal en ook het terugleveren is apart gespecificeerd in normaal en dal. Ik kan aan m’n solar edge monitor niet het verschil zien tussen normaal en dal tijden, maar dat zou voor het totaal toch niet moeten uitmaken?

Feit blijft dat het verschil tussen opgewekte energie en terug levering toegevoegd wordt aan het totale verbruik. En die is dus opeens van gemiddeld 6500 de afgelopen jaren naar 8500 gegaan.

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 16:21
Heb je ook niet iets dat je kan zien wat de panelen opgewekt hebben?
Als daaruit blijkt dat de opwekking meer is dan terug levering dan is de aansluiting niet goed gedaan door het bedrijf die het geplaatst heeft?

• DCAS
Blokker_1999 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:53:
Wat ik me al direct af vraag: je bent blijkbaar in staat het verschil uit te splitsen tussen winkel en woning. Dan ga ik er van uit dat er eigen, aparte meters staan voor deze eenheden maar dat die op 1 gezamelijke aansluiting zitten. Heb je de historische gegevens van deze meters en kan je zo al proberen na te gaan wie van de 2 mogelijks het hogere verbruik heeft veroorzaakt?
1 aansluiting met hoofdmeter. In de meterkast is een losse kWh meter geplaatst voor de groepen van de winkel. Dus ik kan het totale verbruik zien en apart wat de winkel verbruikt.

Zoals gezegd dit is jaarlijks redelijk gelijkmatig

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Rol-Co schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:05:
[...]

Maakt toch niet uit voor de hoeveelheid kWh verbruik?
Ik heb geen inzicht in de ruwe data van TS en wat er dus exact wordt weergegeven. Maar dat kan wel degelijk een significant verschil uitmaken. Als het ene telwerk 2000kWh negatief gaat en dat wordt niet verrekend met het andere telwerk is dat 2000kWh die nu niet geregstreerd staat.

• Rol-Co

Rol-Co

Blokker_1999 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Ik heb geen inzicht in de ruwe data van TS en wat er dus exact wordt weergegeven. Maar dat kan wel degelijk een significant verschil uitmaken. Als het ene telwerk 2000kWh negatief gaat en dat wordt niet verrekend met het andere telwerk is dat 2000kWh die nu niet geregstreerd staat.
Maar dan zou zijn hele pv opbrengst er niet af zijn, hij heeft namelijk een rekening van 6300KWh die hij de jaren ervoor ook ongeveer had, het zou met pv nu een 2000 kWh moeten zijn.

Ook als negatief niet gerekend wordt zou je nog flink minder moeten hebben door meer eigenverbruik.

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-03 10:38
Maar is het niet zo dat je 6338 hebt verbruikt, en ruim 4000 hebt teruggeleverd en dus iets van 2338 kwh moet betalen?

Edit ik moest zelf ook 3 keer goed kijken op mijn afrekening hoe het werd verrekend

[Voor 26% gewijzigd door Bulldock op 01-01-2022 18:31]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:13
Ik zou gewooon eens rustig alles nog eens bekijken, nameten, narekenen en vooral goed opschrijven.. Zo heb je het over 21 en/of 24 zonnepanelen in dit geval maakt dat niets uit voor de uitkomst, maar het kan wel tekenend zijn voor hoe je met de cijfers omgaat. Daarnaast is het helemaal niet handig om je hypothese zo op te stellen dat je eigenlijk maar 2 keuzes hebt. namelijk de metingen van de andere partij zijn niet goed, terwijl wat veel meer voor de hand ligt (Ockhams scheermes) is dat je gewoon extra hebt gebruikt. meten is weten.

• DCAS
twain4me schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:36:
Ik zou gewooon eens rustig alles nog eens bekijken, nameten, narekenen en vooral goed opschrijven.. Zo heb je het over 21 en/of 24 zonnepanelen in dit geval maakt dat niets uit voor de uitkomst, maar het kan wel tekenend zijn voor hoe je met de cijfers omgaat. Daarnaast is het helemaal niet handig om je hypothese zo op te stellen dat je eigenlijk maar 2 keuzes hebt. namelijk de metingen van de andere partij zijn niet goed, terwijl wat veel meer voor de hand ligt (Ockhams scheermes) is dat je gewoon extra hebt gebruikt. meten is weten.
Typfoutje kan gebeuren, fijn dat je niet gelijk oordeelt .

Laat ik het even in een ander perspectief zetten. Gemiddeld totaal verbruik afgelopen jaren is 6500 kWh waarvan 4000 kWh door de winkel. Het verbruik in de winkel is volgens de meter gelijk gebleven. Dat betekend dus dat mijn privé gebruik van gemiddeld 2500 kWh per jaar nu opeens naar 4500 kWh is gegaan.

Dat zijn niet een paar lampjes die even wat vaker aan zijn gezet of een oven die een paar keer extra is gebruikt.

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03:13
DCAS schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:45:
[...]

Laat ik het even in een ander perspectief zetten. Gemiddeld totaal verbruik afgelopen jaren is 6500 kWh waarvan 4000 kWh door de winkel. Het verbruik in de winkel is volgens de meter gelijk gebleven. Dat betekend dus dat mijn privé gebruik van gemiddeld 2500 kWh per jaar nu opeens naar 4500 kWh is gegaan.

Dat zijn niet een paar lampjes die even wat vaker aan zijn gezet of een oven die een paar keer extra is gebruikt.
Je schrijft betekend met een d. Misschien zitten er ook wel fouten in jouw redenering >:)

Het advies van onze medetweakers kan ik wel ondersteunen. De afrekening is ingewikkeld. Niet alles is direct duidelijk en het is mogelijk om de cijfers verkeerd te interpreteren. Zet het nog even op een rijtje, mocht je dat nog niet een tweede keer gedaan hebben. Paar checkvragen:

- Betaal je ook meer dan vorig jaar, zelfs ondanks de zonnepanelen? Of evenveel terwijl je minder had verwacht dankzij de zonnepanelen?
- Ik begrijp dat je het verbruik per dag kan uitlezen. Zie je in het verbruik per dag ook een stijging na installatie van de panelen?
- Heb je de zonnepanelen wel aangemeld?
- Kloppen de meterstanden op de afrekening met de meters?

-

• twain4me
[...]

Exact en dus zou het makkelijk terug te zien moeten zijn in meetgevens ;)
Wat mij tot nu toe opvalt is dat je eigen verbruik iets lager is dan ik zou verwachten als er een overdag functie (winkel) op mee kan draaien. Maargoed dat zou alleen een verschuiving van salderen naar eigenverbruik geven, dus maakt voor de uitkomst niet/weinig uit.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:02
Heeft Essent je verbruiken geschat of uitgelezen van je meter? Of heb je zelf standen doorgegeven?

Als je 6690 kWh opgewekt, dan is 4467 kWh terug geleverd niet gek hoor. Gemiddeld direct eigen verbruik van rond de 30 procent is normaal in elke installatie.

[Voor 45% gewijzigd door No Hands op 01-01-2022 20:02]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Drardollan
Nogmaals, particulier of zakelijk? Daar zit een verschil in qua salderen volgens mij.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Volgens Essent hebben we in 2021, 6338 kWh verbruikt wat in lijn is met historisch verbruik. Echter volgens Essent hebben we slechts 4467 kWh terug geleverd. Ik weet dat energie die je tijdens het opwekken gelijk gebruikt niet terug levert maar dat zou betekenen dat ik in 2021 in totaal: 6338 + (6690-4467) = 8561 kWh zou hebben verbruikt afgelopen jaar 8)7
Volgens mij klopt de rekensom niet, of eigenlijk de gedachtegang achter je rekensom.
Je solaredge geeft 6690 opwek aan. Dat is prima, en die vergeten we nu.

Dan krijg je essent, die geven aan dat je 6338 hebt verbruikt en 4467 hebt teruggeleverd.
6338 - 4467 is 1871 en dat laatste betaal je. (1871x 0,23 dus ongeveer 430?)

Het verschil tussen 6690 en 4467 is je "eigenverbruik" voor de meter. Dus er is 2223 meteen je huis/zaak ingegaan.

Dat dubbel optellen (voor de meter, na de meter) wat jij doet, dat klopt niet. ;)

[Voor 3% gewijzigd door teacher op 01-01-2022 20:24]

Wise enough to play the fool

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32

Exigence

dnkroz

teacher schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:22:
[...]

Volgens mij klopt de rekensom niet, of eigenlijk de gedachtegang achter je rekensom.
Je solaredge geeft 6690 opwek aan. Dat is prima, en die vergeten we nu.

Dan krijg je essent, die geven aan dat je 6338 hebt verbruikt en 4467 hebt teruggeleverd.
6338 - 4467 is 1871 en dat laatste betaal je. (1871x 0,23 dus ongeveer 430?)

Het verschil tussen 6690 en 4467 is je "eigenverbruik" voor de meter. Dus er is 2223 meteen je huis/zaak ingegaan.
2223 plus de 6338 die door de meter is gegaan is een totaalverbruik achter de aansluiting van 8561 kWh. Dit is zo'n 2000 kWh meer dan er tot nu toe elk jaar werd verbruik.

Waar komt dat meerverbruik plotseling vandaan dit jaar. Dát is waar de TS benieuwd naar is. Overige informatie is ruis.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
met @Exigence hierboven idd, helaas klopt de redenering van teacher en sommige anderen niet.

het helpt.misschien voor TS om.het even uit te tekenen op een papiertje als een energiebalans/stroomschema.

je totale opwek van pv was blijkbaar 6690 kwh, mooi. daar is een deel van in je eigen huis gebruikt en een deel het net in gegaan. dat is volgens essent 4467 kwh. op zich ook niet raar qua getallen.

het is daarna wel.heel raar dat je dan ook krijgt te zien dat volgens de meter het verbruik 6338 kwh was. dat kan dus niet kloppen.

• GioStyle
Misschien een idee om TS zijn jaarnota (geanonimiseerd) laten zien?

• DCAS
Exigence schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:39:
[...]

2223 plus de 6338 die door de meter is gegaan is een totaalverbruik achter de aansluiting van 8561 kWh. Dit is zo'n 2000 kWh meer dan er tot nu toe elk jaar werd verbruik.

Waar komt dat meerverbruik plotseling vandaan dit jaar. Dát is waar de TS benieuwd naar is. Overige informatie is ruis.
Precies, bedankt.

En ik kan thuis geen reden bedenken waar zoveel extra verbruik opeens vandaan komt.
Alle cijfers komen van de Essent papieren afrekening, Essent verbruikt app, Liander slimme meter in de meter kast, de winkel kWh tussen meter en de Solar Edge monitor app.

De vraag was of iemand ervaring had met grote afwijkingen in de Solar Edge monitor of de slimme meter van de net beheerder. Dan hoor ik die ervaringen graag.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Er zijn wel issues met 3-fase slimme meters geweest die tegelijk verbruik en teruglevering op een fase registreerden en/of het totaal niet goed verwerkten.
Is dat hier het geval?

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Rol-Co

Rol-Co

DCAS schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:57:
[...]

De vraag was of iemand ervaring had met grote afwijkingen in de Solar Edge monitor of de slimme meter van de net beheerder. Dan hoor ik die ervaringen graag.
Als we het over 100 a 200kWh hadden gehad zou dat kunnen, maar een afwijking van 2000 kWh heb je niet snel natuurlijk.
Daarom speculeren de tweakers hier over jouw rekening, de glazen bollen zijn kapot dus misschien eens wat cijfertjes uppen hier?
Je hebt 4 meters op je slimme meter, welke standen had je vorig jaar opgegeven en welke heb je nu opgegeven, vast nog te zien in je mail of website.
Dan je rekening, maak een foto (s) er van en up dat hier zonder adres enz zodat er naar gekeken kan worden voor je als je het tenminste nog wilt weten.

• twain4me
DCAS schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:57:
[...]

Precies, bedankt.

En ik kan thuis geen reden bedenken waar zoveel extra verbruik opeens vandaan komt.
Alle cijfers komen van de Essent papieren afrekening, Essent verbruikt app, Liander slimme meter in de meter kast, de winkel kWh tussen meter en de Solar Edge monitor app.

Je kan heel erg veel testen met je zonnepanelen en bv een waterkoker en veel van functies van de meter nalopen.
Er zijn ooit een paar slimme meters geweest die verkeerd intern "saldeerde" en er zijn meters die niet terug kunnen tellen. gezien je cijfers is beide onwaarschijnlijk daarnaast zijn of worden dat soort meters geupdate of vervangen zodra je je panelen aanmeld. Er zijn wel eens meters die iets verkeerd meten, maar dat is doorgaans bv met bovenstaande waterkoker vrij makkelijk te ontdekken. meten is weten, daarna zou ik toch gewoon alle groepen en apparaten nagaan met een kWh metertje.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DCAS schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:05:
Meterstanden kan je per dag, maand of jaar inzien in de Essent app
En vanuit de SolarEdge app kun je ook per dag, maand & jaar kijken.
Je bent 2000kWh 'kwijt', die moet ergens te zien zijn. Dat is 5kWh per dag (of 200W 24/7 sluipverbruik).

Makkelijkste is per maand beginnen en kijken of je elke maand zo'n 200kWh kwijt bent of 1 maand meer dan dat. Daarna 'inzoomen' per dag.

En daarna gaan zoeken:
Koude maanden -> iets met verwarming
Continu -> Sluipverbruik?
En belangrijk, vanaf welke maanden zie je extra verbruik? Exact vanaf de start van de PV of eerder/later?

Als losse test kun je het huidige verbruik in de gaten houden (op de meter). Iets staat 200W continu te trekken, of veel meer voor kortere tijd. Als het probleem niet weg is, kun je het isoleren. (Groepen afschakelen bv.)

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-03 20:18
Volgens mij maakt de TS een fout in de gedachte hoe levering en terug levering werkt.

Stel je gebruikt overdag 1kw en je zonnepanelen leveren op dat moment ook 1kw dan is de netto levering gewoon 0 omdat je dan alle of zo goed als alle energie zelf gebruikt.
Wat de SolarEdga app zegt is wat de zonnepanelen TOTAAL hebben opgeleverd deze app heeft geen weet van het eigen verbruik van de overige installaties. Net zoals de energie meter geen idee heeft van het verbruik als er geen terug levering plaats vind omdat je zelf alle energie van de panelen al opgebruikt voor dat het net bereikt.

Wat Essent laat zien is de energie minus de terug levering die plaats vind als je meer levert dan je op dat moment gebruikt.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:14
@DCAS Kun je bij de energieleverancier verbruik per maand inzien? Kun je dat van 2021 eens naast 2020 leggen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:46
Misschien eens kijken naar HomeWizard Energy.

P1 meter kost vrij weinig
De MID gekeurde kWh meters iets meer, maar ideaal voor de zonnepanelen en eventueel winkel als die op aparte groep zitten.
Je ziet dan je netto verbruik (ex zonnepanelen) ook in grafieken.
Sinds kort hebben ze ook sockets. Dan kun je alle kamers afgaan met stekker blokken en/of apparatuur. Wat verbruikt nu werkelijk een hoop?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:44
Big-Foot schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:43:
Volgens mij maakt de TS een fout in de gedachte hoe levering en terug levering werkt.

Stel je gebruikt overdag 1kw en je zonnepanelen leveren op dat moment ook 1kw dan is de netto levering gewoon 0 omdat je dan alle of zo goed als alle energie zelf gebruikt.
Wat de SolarEdga app zegt is wat de zonnepanelen TOTAAL hebben opgeleverd deze app heeft geen weet van het eigen verbruik van de overige installaties. Net zoals de energie meter geen idee heeft van het verbruik als er geen terug levering plaats vind omdat je zelf alle energie van de panelen al opgebruikt voor dat het net bereikt.

Wat Essent laat zien is de energie minus de terug levering die plaats vind als je meer levert dan je op dat moment gebruikt.
De TS heeft dat juist heel goed door hoor, lees het hele topic maar eens goed.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:19
Met slimmemeterportal.nl kan je je slimme meter loggen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
TS, je zal meer informatie moeten delen:
  1. Hoe vaak laat je je slimme meter uitlezen door Essent? Kan je op dagniveau kijken of je het gedrag kan verklaren?
  2. Ik heb ook een eindafrekening van Essent gehad, daar staat heel veel gedetailleerde informatie in zoals de meterstanden aan het begin en aan het einde, uitgesplitst in levering en teruglevering. Kan je deze delen? Voorbeeldje van mij:

(Netto uiteindelijk 937kWh, en dat moet ik ook betalen.)

[Voor 73% gewijzigd door MarcoC op 02-01-2022 01:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-03 02:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DCAS schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:37:
Ervaringen met afwijkende slimme meters of zeer onnauwkeurige solar edge metingen?
Beide nog nooit noemenswaardige afwijkingen gezien en al helemaal geen 2000 kWh per jaar afwijkend.
Dus je kan je richten op 1 van deze 3 mogelijke oorzaken:
1. Je prive verbruik is gestegen met ongeveer een gemiddeld vernogen van 228W. (Een flinke en defecte koelkast of vriezer kan daar in z'n eentje soms al prima voor zorgen). Het permanent aan laten staan van een pc ook.
Zoeken, en: Meten is weten.
2. Je hebt een 3 fasen aansluiting en je slimme meter gaat icm teruglevering daarmee de mist in. Ook dat is te meten.
3. Je interpreteerd de getallen van je eindafrekening en/of app verkeerd, waardoor het allemaal wel meevalt.

Ik denk dat 1 het meest voordehandliggend is.
In de app van Essent zou ik als ik jouw was even het verbruik van de maanden 1,2 en 3 met elkaar vergelijken van 2020 en 2021. Volgens jouw verhaal zou daar geen noemenswaardig verschil tussen moeten zitten. Wellicht zit het dat wel, en dan heb je een spoor naar de oorzaak te pakken.

Mocht dat verschil er niet zijn, dan wil dat nog niet zeggen dat de rest van het jaar dat probleem niet alsnog is ontstaan, je kan die getallen vanaf april alleen niet meer vergelijken met 2020 omdat je toen zonnepanelen hebt gekregen.

Even je nachtelijke sluipverbuik bekijken op de meter is een hele goede om in te schatten hoe hoog je "baseline" is. Misschien is ie wat aan de hoge kant, wat dit zou kunnen veroorzaken.

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-03 02:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Of om er een concrete vraag van te maken: wat is het verbruik in kWh van je hele huis (minus winkel, log die ook even) tijdens een nacht slapen waar alle apparaten in de stand staan zoals ze normaal ook staan?
Meterstand+tijd noteren als je naar bed gaat en weer als je eruit komt.

Om het wat preciezer te doen, kan je dat met 7 nachten doen. Maar voor ons is 1 nacht ook al interessant om te zien.

[Voor 9% gewijzigd door remco_k op 02-01-2022 01:54]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-03 17:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Big-Foot schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:43:

Nog even voor de duidelijkheid, want ik vond het ook even moeilijk om te begrijpen wat er misging en zat op dezelfde gedachtelijn als @teacher: De energie die door de panelen is opgewekt maar als is opgebruikt door het net, die is natuurlijk wel verbruikt maar staat niet op de meter want daar is die energie nooit doorheen gegaan. Dat moet je dus inderdaad optellen bij het verbruik zoals gerapporteerd door Essent omdat die daar zoals je zelf al zegt geen weet van heeft.

EDIT: En om het nog makkelijker voor jezelf te maken kun je het ook omdraaien. Als je energieverbruik in je hele huis 1000 kWh is en je zonnepanelen hebben 250 kWh gegenereerd dat direct in je huis is gegaan, dan krijg je 750 kWh op je rekening.

Wat het in het geval van TS een beetje lastiger maakt is dat de getallen op elkaar lijken.

[Voor 11% gewijzigd door Patriot op 02-01-2022 02:10]

de Tweakers-cookiewall is illegaal

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
Heb je er ook rekening mee gehouden dat het de vorige winter een van de strengste winters sinds tijden is geweest waarbij we 1 week lang ongeveer -10 tot -15 graden hebben gehad en de winter daarvoor een van de zachtste winters sinds tijden?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
DutchKel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 05:55:
Heb je er ook rekening mee gehouden dat het de vorige winter een van de strengste winters sinds tijden is geweest waarbij we 1 week lang ongeveer -10 tot -15 graden hebben gehad
De winter van 2020/ 21 is nog steeds zacht met een gemiddelde van 4,4° C.
Bron: https://frank62weer.com/overzichten-winter-2/
Wij zijn niks meer gewend.

[Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 02-01-2022 08:47]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
frisianstar schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:35:
[...]

Uit de tabel haal ik dat het in de winter van 2019/2020 gemiddeld 6,4 graden was. Dat is dus gemiddeld 2 graden warmer, dus moetje dan ook meer stoken om het binnen warm te houden.

Het heeft geen zin om te vergelijken met 100 jaar geleden.

[Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 02-01-2022 09:22]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Maar gezien alleen de winkel elektrisch verwarmt is, en hij daar los het verbruik van kent, zal dat niet een grote impact hebben op elektriciteitsverbruik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Is de omvormer achter de tussenmeter aangesloten? Dan zou dat veel verklaren en zit er toch meerverbruik in de winkel.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

frisianstar schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:35:
[...]

Gemiddelde zegt niet zoveel. Als het een paar dagen echt koud is stook je je een ongeluk. Daarom wordt normaal gesproken gewerkt met graaddagen.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:36
Ik zou ook even een meter zetten tussen koelkasten/airco/(ventilatie)warmtepomp.

Een tegen defect aan apparaat (of niet goed afgesteld) kan behoorlijk aantikken.

Wij hebben in het verleden een defect gehad aan de ventilatiewarmtepomp. Hij maakte een hoop kabaal. Nadat deze onder garantie is vervangen had men niet verteld dat ze de instellingen op standaard hadden ingesteld en dat veroorzaakte dat het apparaat vrijwel constant 450-500W trok… dat was ook een leuke kostenpost…

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:22
Iemand al rekening mee gehouden dat Essent gewoon de metingen van de slimme meter verkeerd uitleest? Daar moet je sowieso de juiste gegevens kunnen vinden, op je eigen energiemeter.
Heb hier ook zonnepanelen, die gewoon werken en keurig staan aangemeld bij energieleveren, maar de energieleverancier van mij niet altijd de teruglevering registreert en op sommige dagen zelfs de teruglevering als verbruik registreert 8)7
Ben hier al een tijd mee bezig, want dit blijkt ' lastig ', maar wellicht is zoiets bij jou ook aan de hand @ TS

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-03 19:45
JohanNL schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:03:
Iemand al rekening mee gehouden dat Essent gewoon de metingen van de slimme meter verkeerd uitleest? Daar moet je sowieso de juiste gegevens kunnen vinden, op je eigen energiemeter.
Of is de elektriciteitsmeter op één van de fasen verkeerdom aangesloten?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• GioStyle
Heerlijk al dat gespeculeer, terwijl het makkelijk is om even de harde cijfers (jaarnota) neer te plempen om bepaalde hypotheses uit te sluiten.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:02
Ik had bij Greenchoice in het begin dat ze Leveren hoog en laag en Teruglevering hoog en laag in en andere volgorde registreerden, dus ze deden Terugleveren hoog en laag eerst en daarna Levering hoog en laag. Toen liep ook alles in de war.
Dat om laten draaien en ineens klopte alles weer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:22
m_rick schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Of is de elektriciteitsmeter op één van de fasen verkeerdom aangesloten?
Lijkt me niet, de energiemeter geeft namelijk keurig teruggeleverde KWh's aan, net als een negatief actueel vermogen overdag ( bij weinig stroomverbruikers en/of felle zon )
Daar twijfel ik niet aan.
Het is de energieleverancier zelf waarbij ik dagelijks in kan kijken en maandelijks een verbruiksspecificafie krijg die totaal niet overeenkomt met wat mijn energiemeter aangeeft.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jaarnota graag :Y

• DCAS
Bedankt allemaal voor de goed bedoelde adviezen en vragen. Blijkbaar is er meerwaarde in het zien van de jaar nota? Dus hieronder dan een plaatje van de Essent jaarnota, 2019 en 2020 verbruik volgens de Essent app en de productie van de panelen volgens solar edge.

De Essent app geeft nog geen totaal overzicht van 2021 vreemd genoeg. Tevens zit er een afwijking in de totalen tussen de app en de papieren afrekening. :?

Op de slimme meter kan je inderdaad meerdere waardes lezen, deze kwamen vrijwel overeen met de waardes op de Essent jaarnota, dus daar zit hem niet in.

Ik heb inmiddels een losse kWh meter gekocht om bij een aantal apparaten het werkelijke verbruik te meten, zoals geadviseerd hier door iemand. Wellicht gaat er daar toch iets mis.

Wordt vervolgd……

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 18:19
Edit: last maar, @Rol-Co heeft het lek boven.

[Voor 85% gewijzigd door ice-T106 op 03-01-2022 21:09]

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:14
DCAS schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:12:
2019 en 2020 verbruik volgens de Essent app
2020 en 2021 per maand is nuttiger (met zowel levering als teruglevering zichtbaar). In combinatie met de maandtotalen uit de SolarEdge app (je laatste afbeelding) zou je dan een redelijk goede vergelijking moeten kunnen maken.

Dat geeft antwoord op vragen als: Is het verbruik iedere maand hoger? Of is er in één periode een abnormaal hoog verbruik? Is er iets veranderd sinds maart?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Rol-Co

Rol-Co

Als ik bij mijn leverancier kijk zegt ie ook altijd dat ik 5000 kWh verbruik terwijl ik jaarlijks op 0 of min uit kom.

Ofwel, die waarden voor 2020 en 2021 heb je niks aan tenzij per maand of ook de levering erbij.

Edit
Wacht, deze geeft duidelijkheid toch? Je hebt nu al meer opgewekt dan vorig jaar en ook minder verbruikt dus hoe lang loopt je periode nog? Of is het van jan tot jan?

Rood is vorig jaar de rekening, blauw is dit jaar de rekening.

[Voor 59% gewijzigd door Rol-Co op 03-01-2022 20:10]

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Rol-Co schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:03:
Als ik bij mijn leverancier kijk zegt ie ook altijd dat ik 5000 kWh verbruik terwijl ik jaarlijks op 0 of min uit kom.

Ofwel, die waarden voor 2020 en 2021 heb je niks aan tenzij per maand of ook de levering erbij.

Edit
Wacht, deze geeft duidelijkheid toch? Je hebt nu al meer opgewekt dan vorig jaar en ook minder verbruikt dus hoe lang loopt je periode nog? Of is het van jan tot jan?

[Afbeelding]
Nee, rood is deze rekening, waar het draadje over gaat, blauw is de verwachting van de leverancier voor volgend jaar.

• Rol-Co

Rol-Co

Blokker_1999 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:52:
[...]

Nee, rood is deze rekening, waar het draadje over gaat, blauw is de verwachting van de leverancier voor volgend jaar.
In beide gevallen is het dan niet wat de topic titel beweert:) maar Ts is vertrokken....

• DCAS
Rol-Co schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:03:

Edit

[Afbeelding]
De laatste kolom is de voorspelling van Essent voor komend jaar. Periode loopt van 21-12 tot 21-12.

• DCAS
Rol-Co schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:44:
[...]

In beide gevallen is het dan niet wat de topic titel beweert:) maar Ts is vertrokken....
Geen idee wat je precies bedoelt met die opmerking. Leg eens uit.

• Rol-Co

Rol-Co

DCAS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:55:
[...]

De laatste kolom is de voorspelling van Essent voor komend jaar. Periode loopt van 21-12 tot 21-12.
Ja dat gaf @Blokker_1999 al aan, maar maakt geen verschil.
DCAS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:57:
[...]

Geen idee wat je precies bedoelt met die opmerking. Leg eens uit.
Voor je panelen was je verbruik 6742 en 6729 jaarlijks, dit jaar is het 6338 dus je verbruik is minder geworden, dit is mede veroorzaakt door een stuk eigenverbruik van de panelen wat 400 kWh is. (Laag)
Van de 6338 gaat de terug geleverde 4467 nog af waar er dus 1871kWh over blijft om af te rekenen, 125,- voor een heel jaar.
Volgens SE heb je 6690 opgewekt, die staan bekend om de wat hoge waarden, pv output haalt er zelfs een aantal procenten af.
Dus 6300 verbruik en 6690-4%-4467=1955+6300=8255 verbruik dus 1500 meer dan het jaar ervoor. Als je 25% eigengebruik aan houd wat beter klopt dan die 400kWh hierboven kom je ook ongeveer rond die 6300 kWh.
Dus ja je hebt meer verbruikt, komt het door de panelen, nee, die zorgen voor een eindresultaat van 1871 kWh.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dat hogere verbruik zou dus zomaar vanwege het rare weer kunnen komen van het afgelopen jaar. En aangezien de tussenmeter op de winkel geen opbrengst kan meten, kan het zomaar zijn dat er ongemerkt wat in de winkel is verdwenen.

Maand/weekdata en dat dan afzetten tegen temperatuur?
Metertje van de winkel vervangen voor eentje die ook opbrengst meet?

• Rol-Co

Rol-Co

teacher schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:50:
Dat hogere verbruik zou dus zomaar vanwege het rare weer kunnen komen van het afgelopen jaar. En aangezien de tussenmeter op de winkel geen opbrengst kan meten, kan het zomaar zijn dat er ongemerkt wat in de winkel is verdwenen.

Maand/weekdata en dat dan afzetten tegen temperatuur?
Metertje van de winkel vervangen voor eentje die ook opbrengst meet?
Er is een kans aanwezig dat er ook over de winkel meter wordt teruggeleverd, als die een terugdraai blokkering heeft bijv kan het raar gaan.
Hoe de aansluiting van de SE precies zit weten we niet maar het vermoeden gaat voor nu nog uit naar gewoon een hoger verbruik.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee