Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huis + 4000 Liter zeewater verwarmen met meerder bronnen?

Pagina: 1
Acties:

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Maar even een apart topic voor aangemaakt, want dit is een beetje een apart verhaal :)

Ik heb een oude dijkwoning uit de jaren 30, met een grote vrijstaande garage ernaast. Kweek voor de hobby koralen en wil dat wat groter aan gaan pakken. Een paar voorbeeld foto's van wat ik aan het doen ben voor de leut:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-TK_-VniyzR9lxkAnUseEClN4s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Pc2BCEcp4X0EJvk5IxbPDhR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLtzGeZ8kFIfGhHIfSY1AlVaqHY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OT3uMOG8BUAacbTIhM5wrNr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFBiGraIaDRFsIaqQyONmU795YM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5lFHkI4OGj7yXYVSMR7OyjU.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb nu in huis een paar aquaria staan, ongeveer 1200 liter totaal. Maar dit moet eigenlijk in een aparte ruimte, en richting de 4000l, dus er komt een verdieping op de garage (ongeveer 35m2). Ik heb al wat groene voorzieningen zoals zonnepanelen en een palletkachel, maar wil wat meer gaan doen. Met de huidige energieprijzen (en subsidies) wil ik het natuurlijk zo efficient mogelijk in gaan richten. En 1 systeem creëren voor alle warmte vraag van het huis en de aquaria. Met backups mocht er wat niet functioneren, stroomuitval of storing of iets dergelijks.

Belangrijk punt in dit verhaal; ik kan alles zelf installeren (lees: ik kan het 8x verzieken en het opnieuw doen totdat het werkt >:) ) Ook veel familie en vrienden in de installatie branche, dus heb alle materialen, gereedschappen, hulp etc voorhanden. Dat het foutgevoelig is of lang duurt maakt niet uit, leuk project, WAF is niet van toepassing en ik kan ergens anders slapen als de boel overstroomt. Huis wordt meer gebruikt als hobbyruimte dan als woning.

Wat heb ik momenteel:
-Bosch HR ketel uit 2016
-Vloerverwarming in het huis, zowel beneden als boven. Niets in de garage.
-20 zonnepanelen, slechte hoek en schaduw, brengen op een goeie dag in de zomer 20kw op, een dag als gisteren (21-09) met bewolking en regen stond de teller op 8.

Paar dingen die ik heb staan maar nog niet in bedrijf genomen:
-5x 360w zonnepanelen aan de voorkant
-Palletkachel CV 4-24KW, ingebouwde regeling met expansievat pomp etc. Kan dus direct op de CV leiding aangesloten worden, nog geen groot buffervat of iets dergelijks voor nodig, kan daar later natuurlijk wel op aangesloten worden.

En dan de plannen:
-Zonnecollectoren op het dak van de garage, 100 tubes, buffervat in de garage (Hygiënische combi-boiler 500L met 1.9 m2 solar en 5.8m2 RVS drinkwater warmtewisselaar, 120mm isolatie, Duits fabrikaat). Verre van ideale ligging voor de collectoren maar door hoge subsidie en vrienden met installatie bureau blijven de kosten beperkt, ongeveer 2500 euro.
-Panasonic 5KW WP (1300 euro na subsidie + paar honderd voor aansluitmat)
-Gevels isoleren, supafill waarschijnlijk. (Het dak en de vloer zijn al geïsoleerd, beide met 80mm PIR platen)
-Warmtewisselaars in de aquaria, gestuurd met kleppen, moet heel het jaar door op 25 graden blijven. Andere optie hierin is om heel de ruimte op 25c te houden (zie onderaan bij de vragen).
-Hele verhaal wordt aangestuurd door een TA controller, de UVR16x2. Het idee is dus om alle bronnen op de buffer aan te sluiten, zonnecollectoren zorgen voor een mooie 'gratis' start temperatuur, en de rest vult aan afhankelijk van efficientie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G03JH0B1bAyLCOsJoeA0NwwulJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozcFqnx4Rv8BcFQm77kOae3t.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom deze opzet?
WP: Ik moet de gevel sowieso gaan isoleren, maar 2 maatregelen nodig om de ISDE te gebruiken. WP is niet noodzakelijk maar met de subsidie eraf en eigen installatie blijven de kosten beperkt en geeft het meer mogelijkheden qua duurzaamheid. Als de temperatuur bijvoorbeeld laag is, verliest de wp een hoop efficiëntie, dit kan dan gestuurd worden met kleppen, dus alleen aan als bijvoorbeeld de temp >+5 is, en anders via pelletkachel of gas verwarmen.

Zonneboiler: Omdat ik in de maanden dat de zon schijnt maar het snachts wel deftig afkoelt de buffer kan gebruiken. (Hier is natuurlijk een andere use case, normaliter gebruik je weinig energie snachts, maar ik moet duizenden liters op 25 graden houden 24/7. Dus bufferen is noodzakelijk voor efficient energie gebruik, en accus zijn nog geen fatsoenlijke optie). Ik zou natuurlijk enkel een groot buffervat kunnen kopen, en deze met extra zonnepanelen en de wp opwarmen. Maar een groot vat is al 2000 euro+, als ik een hele collector set koop ben ik dat ook kwijt, maar krijg ik de rest van de materialen uit de ISDE, en ook niet de kosten van extra zonnepanelen & omvormer.

Als er iemand op- of aanmerkingen heeft hoor ik het graag, leveranciers hebben input gegeven maar die willen ook iets verkopen dus dat neem ik altijd met een korrel zout :z

Openstaande vragen:
1: Ik kom de controller (TA UVR16x2) niet vaak tegen op dit forum, komt dat omdat er weinig mensen zijn die dit soort over gecompliceerde installaties hebben of zijn er betere alternatieven?

2: De palletkachel is on demand aan te sturen, dus heb niet het issue van een cv houtkachel dat ik een 1000l vat nodig heb om de restwarmte bij uitschakelen kwijt te kunnen. Maar vroeg me wel af wat de ervaring is met de warmte in de ruimte. Je kunt niet blijven stoken om je cv op temp te houden als je ruimte zelf al 20+ graden is. Raam open en door stoken kan natuurlijk maar klinkt ook weer zo zonde :+ Zijn hier nog slimme oplossingen voor?

3: Heeft de WP nog zin met het huidige prijs plafond? Ik heb het idee dat hij er beter vast kan staan, kan daarna altijd nog schakelen tussen verschillende bronnen, en die prijzen kunnen nog alle kanten op gaan. Voor die 1300 euro vind ik het zonde om het niet te doen, maar wellicht is er ook een goede reden om hem juist weg te laten? Denk nu dat ik mooi kan schakelen tussen HR en WP, om beide plafonds te gebruiken, en eventuele restenergie uit de zonnepanelen.

4: De nieuwe ruimte waar al het water komt te staan heeft een groot issue: verdamping. Zodra de lucht vochtig is binnen kost het weer extra energie om deze op te warmen. Dus er moet op een efficiente manier water uit de lucht onttrokken worden. Het liefst zou ik een goed geïsoleerde ruimte bouwen, en deze vervolgens met een WTW systeem van schone lucht voorzien, en geheel verwarmen tot 24/25 graden, dan is het minder gedoe met warmtewisselaars in het water. Scheelt ruimte, complexiteit, en risico, maar hoe komt je weer van al dat water af? Ventilatie doet wel iets, maar gaat niet genoeg zijn, dus of meer energie kwijt aan verwarming door overmatig ventileren, of een grote lucht ontvochtiger neer zetten?

Dank alvast voor iedereen die mee wil denken in deze puzzel _/-\o_

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

40 ton op een verdieping boven je garage? Ik ben geen bouwkundige, maar dat mag wel een hele stevige constructie worden volgens mij?

Hoe stabiel moet die 25 graden van het zeewater zijn? Is het geen optie om die 40000 liter als cv buffer te gebruiken? Bij goede isolatie moet je met water van 25 graden een groot deel van het jaar je huis kunnen verwarmen.

Groetjes, FaceDown.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
FaceDown schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:48:
40 ton op een verdieping boven je garage? Ik ben geen bouwkundige, maar dat mag wel een hele stevige constructie worden volgens mij?

Hoe stabiel moet die 25 graden van het zeewater zijn? Is het geen optie om die 40000 liter als cv buffer te gebruiken? Bij goede isolatie moet je met water van 25 graden een groot deel van het jaar je huis kunnen verwarmen.
Ho heb ik ergens een nulletje teveel gezet? 4.000 niet 40.000, zoveel ruimte heb ik niet :P

Er mag ongeveer een halve graad verschil in zitten, dit soort volumes houden redelijk lang hun temp vast en bijverwarmen of koelen is elektrisch natuurlijk ook mogelijk, maar kost meer energie.

[ Voor 14% gewijzigd door intuliegend op 22-09-2022 23:57 ]

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 09:43

MieJuul

3970Wp

FaceDown schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:48:
4000 Liter is in mijn optiek nog steeds 4 ton, geen 40 ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

MieJuul schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:57:
[...]

Ik weet vrij zeker dat er 40.000 liter stond.

Groetjes, FaceDown.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:58
Als ik zie hoe snel ik mijn buffervat van 600l koud trek als ik de vloerverwarming aanzet (van 40 naar 25 graden bijvoorbeeld), dan verwacht ik niet dat die 4000 als buffervat gaat werken. Zeker niet als je slechts een halve tot hele graad tolerantie hebt.

Wat betreft je vochtige lucht: je kunt overwegen om hier een interne warmtepomp/airco te plaatsen. De verdamper zorgt dan voor vochtonttrekking uit de lucht. De warmte die daarbij vrij komt stop je weer terug in je bassin. Verdamping kost namelijk een boel energie, dat naar buiten blazen zou erg zonde zijn. Die moet je hergebruiken.

Wat voor ruimtetemperatuur mik je op rondom je bassin?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
FaceDown schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:05:
[...]
Ik weet vrij zeker dat er 40.000 liter stond.
Nope, maar het is ook al laat :z
Wel een leuk idee om het hele concept om te draaien en het zeewater als buffer te gebruiken. Helaas te weinig om echt zinvol te maken, is ook verdeeld over meerder bakken, en wat meer risico met de sturing. Ik heb het liever zelf koud en dat de bak op temperatuur blijft :7

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
storeman schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:17:
Wat betreft je vochtige lucht: je kunt overwegen om hier een interne warmtepomp/airco te plaatsen. De verdamper zorgt dan voor vochtonttrekking uit de lucht. De warmte die daarbij vrij komt stop je weer terug in je bassin. Verdamping kost namelijk een boel energie, dat naar buiten blazen zou erg zonde zijn. Die moet je hergebruiken.

Wat voor ruimtetemperatuur mik je op rondom je bassin?
Als alles in een afgesloten ruimte staat zou ik zeggen dat de temperatuur daar gelijk moet zijn aan de gewenste Temp van het water? Dus ook 25, dan komt het water daar ook vanzelf op uit. Misschien een graadje minder om het verschil met de apparatuur op te vangen bedenk ik me net, de stroming en opvoer pompen genereren namelijk ook warmte in de bak.

Ik heb losse 20l/24u ontvochtiger in huis staan, die verbruikt al 450w maar kan het moeilijk bij houden. Als ik nog x4 ga met de liters, moet ik dus ook 4x meer capaciteit hebben. Continue 1800w verbruiken om te ontvochtigen klinkt niet echt efficiënt. Met een goeie split unit/wp met een cop van 5 zou je daar bijna 10kw aan warmte mee kunnen maken? Dus als ik hiermee zou verwarmen met een raam open, kom ik wellicht beter uit? Dan zou continue 1kw erin 5kw eruit bijvoorbeeld ook al genoeg kunnen zijn, en een besparing van 50% op een grote ontvochtiger? En wat als je interne ontvochtiger draait maar je hebt geen warmte nodig omdat de ruimte en het water al 25 graden zijn, en niet snel afkoelen door de isolatie, dan moet je die warmte dus alsnog dumpen?

Vraag is dus even hoe je dat kunt berekenen, warmte genereren en extra ventilatie, of ontvochtigen. Kan er weinig voorbeelden van vinden. Meeste grotere oplossingen zijn gemaakt voor bedrijven, die kijken niet naar een mw meer of minder. Voor mij is het hobby, geen werk, dus elke KW telt.

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 18:41

klaaz

it's me!

Even compleet offtopic maar ook weer niet helemaal: Wat is het toch prachtig om te zien wat voor hobbies mensen af en toe hebben! Het is helemaal niets voor mij maar het ziet er echt fantastisch uit.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MieJuul schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:57:
[...]

Dat is nog erg veel. Ik heb dit een keer nagevraagd bij een leverancier van grote aquariums en die gaven aan dat je boven de 500 liter al je fundering moet laten checken omdat veel oudere huizen waar gewoon een houten vloer op houten balken ligt hier niet tegen kunnen. Een garage met gewoon gestort beton kan dat prima, maar niet als je het geheel een verdieping hoger zet.

Ik hoop dus dat TS toch echt wel met een constructeur heeft overlegd over de plannen, van 4000 kilo is niet niks om even op je tweede verdieping te zetten, zeker op een garage die vaak al niet gemaakt is met het idee dat je er een verdieping bovenop zet.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-11 19:32
Je energie zit in het koelen van water rond het vriespunt naar ijs. Daar zit net zoveel energie in als van 100C naar 0C. Viessmann heeft een tank van 10m3 en PVT om zoiets te doen. Maar die maakt er wel ijs van en ontdooit met PVT.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:44
Een zwembad warmtepomp?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:58

Reinier

\o/

Gooi je europallets in die palletkachel? :D

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:08
Aah heerlijk! Zelf vroeger ook een aquarium gehad, vooral de techniek was natuurlijk het meest interessant :)

Met dit project zelf kan ik je niet zoveel helpen, ik weet wel dat ik vroeger op aquaforum.nl veel info en hulp heb kunnen vinden, ook over technische delen.

Veel van je problemen zal een aqua speciaalzaak ook mee te dealen hebben gehad, met name dat vocht gedeelte. Lijkt me dat er wel oplossingen zijn, ik ben benieuwd waar mede-tweakers mee komen.. Dit topic ga ik zeker volgen! :)

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Ik ben niet zo thuis in airco's, zou je daar efficient mee kunnen ontvochtigen?

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik denk dat je de ruimte handiger kan isoleren dan de aquaria (vooral om dat je de inhoud daarvan wil kunnen blijven zien).

Wat betreft de verdamping: zijn die aquaria verplicht open aan de bovenkant, of kan daar gewoon een deksel op, dat de waterdamp binnen houdt?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:45

BCC

Heb je al naar aard warmte gekeken? Gezien de relatief lage temperatuur is dat misschien nog een optie (horizontaal of verticaal)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Oon schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:48:
[...]
4000 kilo is niet niks om even op je tweede verdieping te zetten, zeker op een garage die vaak al niet gemaakt is met het idee dat je er een verdieping bovenop zet.
Correct, maar hier wordt natuurlijk rekening mee gehouden, en het gewicht wordt verdeeld over een grotere oppervlakte en meerdere verdiepingen. De bakken zijn een stuk lager als wat je normaliter in huis zou gebruiken, dus meer m2 en minder hoogte. Tevens zit een gedeelte van het water in de 'sump', een losse bak waar de filtering in plaats vind. Deze kan remote geplaatst worden, en hoeft dus niet perse op dezelfde verdieping te staan.

Voorbeeldje laag frag systeem op pro schaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_-GTT3vQZvZSxJwksRvCuW8rxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pbiKK67dlejZtDYswdg3EqLb.png?f=fotoalbum_large

En een voorbeeld van een sump, deze hoeft dus niet perse op de eerste verdieping, wat al 30% van het gewicht kan schelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lC1xKlpFuN0vGAeANB5a4je9WW8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QhgoLytt77wPiQgf0kElm57C.jpg?f=user_large

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Daar ga ik eens naar kijken, weet eigenlijk niet hoe dat werkt met zoutwater. Issue bij dit soort systemen zijn vaak metalen, als je hogere waardes krijgt qua aluminum of zeker koper, gaat al je koraal snel naar de knoppen.

Nadeel hiervan is natuurlijk wel dat er geen subsidie op zit, en dan niet geïntegreerd zit in het algemene systeem. De Panasonic WP wordt gesponsord, en veel info hier op het forum bekend qua afregeling en tweaks.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BCC schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:13:
Heb je al naar aard warmte gekeken? Gezien de relatief lage temperatuur is dat misschien nog een optie (horizontaal of verticaal)
Zeker de beste optie, maar aardwarmte in een dijkwoning kan ik nu al voorspellen dat het niet zal mogen ;)

Ik zou gezien het gewicht toch al snel kijken naar een ondersteuning op de begane grond met een staalconstructie, de vloer zal ook zo een paar duizend kilo wegen immers.

[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 23-09-2022 09:46 ]

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Reinier schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:51:
Gooi je europallets in die palletkachel? :D
Ja het is een beetje een bakbeest :F Maar hij kwam 2e hands voorbij voor 700 euro, hele nette staat en een koopje dus kon het niet laten.. Voordeel is wel dat ik wat sneller kan stoken, wil hem liever niet aan zetten als ik er niet ben, dus kan hem even een paar uur laten knallen als ik dat vat vol wil hebben. Vond het ook interessant omdat dit een snelle oplossing is, kan gelijk aan de cv zonder dat ik de andere installaties nodig heb. Het vat van de zonnecollectoren bijvoorbeeld heeft een levertijd van 3 tot 4 maanden..

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Overigens zou ik ook even melden bij de politie/energiebedrijf als je deze installatie in gebruik gaat nemen, zeker als je er niet vaak bent. Grote kans als je dit niet doet dat er een keer een antidrugsbrigade je deur openbreekt ;)

En heb je in het bestemmingsplan gekeken of een verdieping op de garage wel mag? Dat mag eigenlijk zelden, zeker langs een dijk.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 23-09-2022 09:50 ]

• BCC
  • Laatst online: 10:45

BCC

pagani schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:45:
[...]

Zeker de beste optie, maar aardwarmte in een dijkwoning kan ik nu al voorspellen dat het niet zal mogen ;)
Goed punt :) Horizontaal misschien nog wel.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
mijn eerste ingeving zou zijn dat je een zonneboiler goed zou kunnen gebruiken eventueel met een warmtepomp. Vaak vind je die combinaties voor niet al teveel geld na verrekening van de subsidies. Dan zou je je pelletkachel kunnen gebruiken om bij te schalen mocht dat te weinig warmte opleveren in de winter. Even goed kijken hoe je dat dan doet met je buffervat of zonneboilervat. Een zonneboiler en warmtepomp zijn het meest efficient op lage temperaturen. Je kan in de winter niet naar 40 graden verwarmen met een zonneboiler maar misschien nog wel tot 25 in veel gevallen

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
BCC schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:13:
Helaas heb ik een klein huisje zonder grond, geen tuin of iets dergelijks waar je wat kwijt kunt. En de bodem hier is aardig onstabiel.. Mag hier niet zomaar iets in de grond, waarschijnlijk ook omdat het oude dijkwoningen zijn, er zit niet eens een fatsoenlijke fundering onder, staat op oude ijsselsteentjes die ondertussen zo zacht zijn dat je er met een metalen pen zo doorheen kunt duwen..
thunder7 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:11:
Ik denk dat je de ruimte handiger kan isoleren dan de aquaria (vooral om dat je de inhoud daarvan wil kunnen blijven zien).

Wat betreft de verdamping: zijn die aquaria verplicht open aan de bovenkant, of kan daar gewoon een deksel op, dat de waterdamp binnen houdt?
Ja zeker, de ruimte wordt sowieso goed geïsoleerd, zeker niet de bakken. Ze zijn inderdaad open, dit is helaas niet af te sluiten. Hebben mensen al vaak geprobeerd maar qua onderhoud is dit niet handig, je krijgt zout afzetting waardoor glas snel vies/lelijk wordt, het licht wordt gereflecteerd door het glas en geblokkeerd door het zout waardoor je veel vermogen kwijt raakt etc.

Voorbeeldje van 'salt creep', dit gebeurd bij alles wat in de buurt zit van het wateroppervlak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17LGBxh68T06EGZZbsYP3aOElEM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YkcoxbZAocTJhC9Hyw1UVtfA.jpg?f=user_large

Voorbeeldje van een grote lamp die een hele tijd dicht boven het water heeft gehangen, die had wel iets eerder schoon gemaakt mogen worden :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIq45fFcScMAuxGJfceE0htNyAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZrYEOsJ4vsGzu9tFdXRzfsm.jpg?f=fotoalbum_large

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
pagani schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:49:
Overigens zou ik ook even melden bij de politie/energiebedrijf als je deze installatie in gebruik gaat nemen, zeker als je er niet vaak bent. Grote kans als je dit niet doet dat er een keer een antidrugsbrigade je deur openbreekt ;)

En heb je in het bestemmingsplan gekeken of een verdieping op de garage wel mag? Dat mag eigenlijk zelden, zeker langs een dijk.
Ja die zijn al binnen geweest :)

Ja gesprekken zijn al gevoerd bij de gemeente, valt allemaal binnen het plan. Wordt alleen beperkt door bouwhoogte (nokhoogte, dakgoot etc). Dus kan er geen woonruimte van maken, maar hoef dan dus ook niet te voldoen aan alle bouwregels, het wordt gewoon een grote schuur.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Amtelode schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:04:
Ik ben niet zo thuis in airco's, zou je daar efficient mee kunnen ontvochtigen?
Ja dat is eigenlijk wat een ontvochtiger ook doet. Enige verschil is dat een split unit airco zn warmte buiten dumpt, en een ontvochtiger laat die warmte binnen. Maar er wordt dus sowieso gekoeld, dus kost energie, en je bepaald alleen waar je die energie laat.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
pagani schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:45:
[...]

Ik zou gezien het gewicht toch al snel kijken naar een ondersteuning op de begane grond met een staalconstructie, de vloer zal ook zo een paar duizend kilo wegen immers.
Inderdaad.

Jazeker, heb een goede constructeur. Gelukkig zijn er al oversized 'beertjes' gebruikt om de huidige dakconstructie van de garage te dragen, dus er is een mooie basis om op door te bouwen. Ben alleen nog met de prijzen bezig, het kan zijn dat het goedkoper is om te slopen ipv alles aan te passen op huidige bouw.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Hrugnir schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:56:
mijn eerste ingeving zou zijn dat je een zonneboiler goed zou kunnen gebruiken eventueel met een warmtepomp. Vaak vind je die combinaties voor niet al teveel geld na verrekening van de subsidies. Dan zou je je pelletkachel kunnen gebruiken om bij te schalen mocht dat te weinig warmte opleveren in de winter. Even goed kijken hoe je dat dan doet met je buffervat of zonneboilervat. Een zonneboiler en warmtepomp zijn het meest efficient op lage temperaturen. Je kan in de winter niet naar 40 graden verwarmen met een zonneboiler maar misschien nog wel tot 25 in veel gevallen
Ja hier kwam het plan origineel ook vandaan, ik begreep dat een zonneboiler ook in de winter nog wat doet. Als het inderdaad 25 graden is zou dat natuurlijk helemaal top zijn, laat dat nu net de temp zijn die ik voor 4m3 water nodig heb :) Ik heb echter wel begrepen van de zonncoll leverancier dat het niet zo'n feest is. Als je gaat googlen zie je inderdaad allemaal site waar dat soort dingen worden geroepen, maar waar ze het niet over hebben met welke energie die 25c geleverd wordt. Dat het eruit komt is prima, maar dat wil niet zeggen dat er genoeg energie in zit om iets mee te verwarmen. Goed, dat moet uit de praktijk blijken, dat vat heb ik toch nodig, en de rest van de installatie is 'gratis', dus mij hoor je niet klagen.

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-11 15:43
Geen verstand van aquaria verder, maar aangezien je de subsidie wilt gebruiken voor WP/isolatie.... Ik dacht dat die door een erkende installateur geïnstalleerd moet worden om aanspraak te kunnen maken op die subsidie. Als je hulpvrienden daaraan voldoen is er geen probleem natuurlijk.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Bucephalus schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:31:
Geen verstand van aquaria verder, maar aangezien je de subsidie wilt gebruiken voor WP/isolatie.... Ik dacht dat die door een erkende installateur geïnstalleerd moet worden om aanspraak te kunnen maken op die subsidie. Als je hulpvrienden daaraan voldoen is er geen probleem natuurlijk.
Jazeker, mijn broertje heeft een klusbedrijf en een van mn vrienden is loodgieter, en een derde is nu druk bezig om met zijn bedrijfje overal wartmepompen te installeren :) Alleen hebben zij geen klanten met dit soort vage constructies.. Dus vandaar dat ik even de GOT krachten op wilde roepen om er gaten in te schieten :>

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-11 22:18
Je vragen kan ik helaas niet beantwoorden, maar ik kan het niet laten even te zeggen dat ik wel zeer onder de indruk ben van deze mooie hobby!
Echt prachtig!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 13:49
Ik denk dat je een van de belangrijkste dingen over het hoofd ziet, koeling in de zomer. In het verleden had ik van die HQI lampen, die hielden het water al bijna warm genoeg, enkel een simpel staafverwarminkje erbij was voldoende. Zo te zien heb je LED verlichting, dat scheelt al enorm in de warmte, maar als je het aquarium onder een dak gaat zetten dan hou je het niet onder de 30 graden zonder kunst en vliegwerk. Wat je dan het beste kan doen is airco aanleggen, die aquarium waterkoelers (Aquamedic Titan enz) zijn toch eigenlijk niet zo handig. Het probleem is dat ze de warmte zo je kamer inblazen, wat weer het water opwarmt. Airco koelt de hele kamer af, waardoor het water ook meteen koelt.

Overigens, wat ik ooit eens in een tuincentrum heb gezien... Stuk dikke tuinslang aan een CV ketel, Die slang liep door een ton met water, waar ook een slang vanuit het aquarium door liep. In geval van lekkage geen kans op problemen. Wat ook kan is een RVS spiraal kopen, dat is in feite gewoon een opgerolde buis van RVS die dan geen invloed zou hebben op je water. Hier warm of koud water door laten lopen en klaar. Ik weet niet of ik dat zou doen, zout water vreet echt bijna alles aan.

Een andere mogelijkheid van goedkoop koelen is een stuk slang door je kruipruimte laten lopen, daar is het toch altijd wel koel.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

* Water neemt de natteboltemperatuur aan. Die is lager dan de omgevingstemperatuur. De omgeving moet dus iets warmer zijn dan de gewenste watertemperatuur.
* De aluminium warmtewisselaar van een airco gaat zoute mist niet leuk vinden.
* Als je een warmtepomp + pv hebt staan, dan levert die meer warmte én stroom voor minder € en minder dakoppervlak dan een zonneboiler (reken maar na).

Dat samen doet me vermoeden dat een L/W zwembadwarmtepomp (titanium wisselaar) met een glycolgevuld tyleencircuit eraan door of onder de aquaria de goedkoopste optie wordt. Misschien zelfs een direct circuit? De hippere invertervarianten werken door tot onder het vriespunt en kunnen ook koelen.
Een reguliere L/W warmtepomp heeft een wisselaar die niet geschikt is voor zuurstofrijk water, dat zou je ook kunnen gebruiken met zuurstofdichte slangen (geen tyleen dus). Als de exacte temperatuur echt heel kritisch komt kan je een buffervat toevoegen voor defrosts, maar met 4000 liter zal dat wel meevallen en ruim binnen de halve graad blijven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Oli87
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-11 22:35
Gaaf topic! Zelf ook een tijdje hiermee aan het stoeien geweest en uiteindelijk oplossing gevonden.

Mijn bak is 6 meter lang, 1 meter hoog en 40 cm diep. Totaal gewicht inclusief zand, stenen, omkasting, pompen, etc ong. 3500kg. Staat op een betonnen verdiepingsvloer, op een stalen frame met 10 staanders. Flinke puntbelasting dus, laten berekenen door een civiel ingenieur, geen probleem, mits ik het frame met 5 keilbouten aan de muur zet (om zo niet in de gevaren zone puntbelasting te komen). Zelfs zonder deze keilbouten zal het goed gaan maar dekt de verzekering waterschade niet.. Woning is overigens uit 2004, aquarium staat tegen draagmuur, vloer in woonkamer is 10 x 6 meter overspanning. Berekende doorbuiging bij continue belasting 2mm, resultaat in praktijk 1.4 - 1,6mm in het midden van de woonkamer. Simpelweg gemeten door, voor het plaatsen van de bak, een precisie meter op een muur eronder te plaatsen.

Kortom, bakken tegen de draagwanden plaatsen en dit even laten narekenen door erkent bedrijf, anders heb je sowieso geen dekking op waterschade. Daarna verzekering inlichten en hopen dat ze niet moeilijk doen, zo wel, gebruik het voorbeeld van een waterbed op verdiepingsvloer, deze staat vaak in het midden en hier doen meeste verzekeraars niet moeilijk over.

Dan het stukje verdamping. Ook ik was hier erg bang voor, vooral omdat er bij ons een kast om het aquarium heen gebouwd is, dus open bovenzijde zit in een kast van hout. Hierin een extra afzuig aansluiting gemaakt welke op de centrale afzuig unit zit. Daarnaast hangt er flink wat verlichting boven, wel LED maar zorgt toch nog voor de nodige warmte. Als je er voor zorgt dat de omgeving dezelfde temp is als je water, je er een afzuiging op maakt (aanrader via WTW gezien vochtige lucht energetisch erg interessant is) zal de verdamping minimaal zijn en hoef je je echt geen zorgen te maken, wij hebben geen druppelvorming oid..
Dus mijn inziens gaan voor een vloerverwarming om constante temperatuur te houden, hydor inline elektrische verwarming voor de zekerheid erbij, niet ontvochtigen maar vochtige lucht afzuigen met WTW systeem en je bent er.
Onze bak staat nu 3 jaar zonder enig probleem, heater slaat bijna nooit aan omdat vloerverwarming altijd op 25 graden staat.

Tipje van Pagani over politie zeker meenemen, ik ontving na een week een telefoontje, waarom ik ineens 24/7 2kW extra verbruik. Blijkbaar was de inspecteur al langs geweest en gelukkig hadden ze door het raam kunnen zien dat er een bak stond en was het dus alleen een controle telefoontje...

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:09
@intuliegend Ervaring met de UVR16x2 heb ik, zowel hobbymatig als bedrijfsmatig. wat wil je weten?

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-11 21:41
intuliegend schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:04:
[...]

Helaas heb ik een klein huisje zonder grond, geen tuin of iets dergelijks waar je wat kwijt kunt. En de bodem hier is aardig onstabiel.. Mag hier niet zomaar iets in de grond, waarschijnlijk ook omdat het oude dijkwoningen zijn, er zit niet eens een fatsoenlijke fundering onder, staat op oude ijsselsteentjes die ondertussen zo zacht zijn dat je er met een metalen pen zo doorheen kunt duwen..

[...]

Ja zeker, de ruimte wordt sowieso goed geïsoleerd, zeker niet de bakken. Ze zijn inderdaad open, dit is helaas niet af te sluiten. Hebben mensen al vaak geprobeerd maar qua onderhoud is dit niet handig, je krijgt zout afzetting waardoor glas snel vies/lelijk wordt, het licht wordt gereflecteerd door het glas en geblokkeerd door het zout waardoor je veel vermogen kwijt raakt etc.

Voorbeeldje van 'salt creep', dit gebeurd bij alles wat in de buurt zit van het wateroppervlak
[Afbeelding]

Voorbeeldje van een grote lamp die een hele tijd dicht boven het water heeft gehangen, die had wel iets eerder schoon gemaakt mogen worden :P
[Afbeelding]
Oof, die tweede foto zal je wel interesse wekken bij de AIVD ;)

Ik zou zeggen. Als je wil verduurzamen kijk of je iets kan doen met lucht-warmtepompen (warmtewisselaar). Als je b.v een warmtepomp op het dak zet en je kan vervolgens een spiraal onder de waterbak leid kan die het water prima verwarmen. Let alleen op dat gas voor warmte pompen nou niet bepaald DIY-friendly is.Je zou eens kunnen kijken of er al oplossingen bestaan om water via dit soort warmte pompen te laten verwarmen. Theoretisch zou je een spiraal van een koelkast kunnen gebruiken onder de bak (gezien een koelkast in princiepen ook een lucht-warmtepomp is), maar nogmaals. Spelen met dit soort gassen is niet aan te bevelen als een DIY project.

Anders zou je misschien een zonnecollector kunnen gebruiken om water te verwarmen? Pomp water uit de bak, laat het door de zon verwarmen en pomp het terug totdat het water op de juiste temperatuur is. Dit werkt natuurlijk alleen overdag.

TIME TO UPGRADE !!!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:12
Wauw dat is een super gave hobby!

Niet helemaal het antwoord op de vragen in de startpost, maar mogelijk niet minder uitdagend: Als ik het goed begrijp staat de dijkwoning niet op palen maar is die gefundeerd op staal. Ook las ik dat de grond instabiel is. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar de constructieberekening van de fundering. 4000 kg is erg veel. Ter equivalent, dat alleen al is de maximale rekenkundige belasting van 5 houten heipalen. Daar komt de rest van de garage met 2 verdiepingen dan nog bij, inclusief een extra zwaar uitgevoerde vloer. Ter informatie, onder onze standaard garage staan 'maar' 4 palen. Ik betwijfel dan ook zeer sterk of het nu al direct geschikt is om de opbouw en de aquaria toe te voegen.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
elhopo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:19:
Ik denk dat je een van de belangrijkste dingen over het hoofd ziet, koeling in de zomer.

Een andere mogelijkheid van goedkoop koelen is een stuk slang door je kruipruimte laten lopen, daar is het toch altijd wel koel.
Koeling valt gelukkig mee, als in het goed geïsoleerde gesloten ruimte staat is dat met een split unit vrij efficient te koelen. Kwestie van ophangen en de temp op 26 zetten, klaar :P Maar dit is gescheiden van het plan wat ik nu aan het bekokstoven ben.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Proton_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:33:
1* Water neemt de natteboltemperatuur aan. Die is lager dan de omgevingstemperatuur. De omgeving moet dus iets warmer zijn dan de gewenste watertemperatuur.
2 * De aluminium warmtewisselaar van een airco gaat zoute mist niet leuk vinden.
3 * Als je een warmtepomp + pv hebt staan, dan levert die meer warmte én stroom voor minder € en minder dakoppervlak dan een zonneboiler (reken maar na).

4: Dat samen doet me vermoeden dat een L/W zwembadwarmtepomp (titanium wisselaar) met een glycolgevuld tyleencircuit eraan door of onder de aquaria de goedkoopste optie wordt. Misschien zelfs een direct circuit? De hippere invertervarianten werken door tot onder het vriespunt en kunnen ook koelen.
Een reguliere L/W warmtepomp heeft een wisselaar die niet geschikt is voor zuurstofrijk water, dat zou je ook kunnen gebruiken met zuurstofdichte slangen (geen tyleen dus). Als de exacte temperatuur echt heel kritisch komt kan je een buffervat toevoegen voor defrosts, maar met 4000 liter zal dat wel meevallen en ruim binnen de halve graad blijven.
1: Ok dat is goed om te weten!
2: Dat valt mee, want zout verdampt niet, dus is puur waterdamp.

3: Dit is een hele interessante. Heb meerdere berekeningen gevonden van gebruikers maar daar komt toch iets anders uit.. Deze bijvoorbeeld: https://www.familie-klein...nelen-of-een-zonneboiler/

Het hele issue was dat je zonnepanelen salderen en je zonneboiler niet. Ook was een zb erg duur in aanschaf. Maar doordat de saldering eraf gaat, en ik nu al bijna niets meer terug krijg voor de kw's (gedwongen in variabel contract bij budget energie), lijkt dit toch te verschuiven, zeker na de subsidie verhoging. De ZB is per m2 al efficiënter, is nu ook op te slaan waar dat met panelen niet kan, en heeft een grote subsidie die de panelen ook niet meer hebben. Als ik nu 8 panelen weg leg + omvormer ben ik meer kwijt als wat de zb kost, en dan heb ik nog geen vat, die ook als buffer voor de andere warmtebronnen gebruikt kan worden. Dan zouden er dus enkele duizenden euro's bijkomen.

4: Daar ga ik even research naar doen. Ik zie een wel paar nadelen, zoals het gebrek aan subsidie, en clycol door een bak klinkt gevaarlijk. Een WP kan natuurlijk defrosten maar dat wil je eigenlijk niet heb ik begrepen, je COP gaat er dan onder lijden, en die is met bepaalde temperaturen sowieso al niet best. Je wilt toch juist je WP gebruiken als je COP bijvoorbeeld >4.5 is, en anders pellets of gas (met prijsplafond) gebruiken, om zo goedkoop mogelijk te verwarmen.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Oli87 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:56:
Als je er voor zorgt dat de omgeving dezelfde temp is als je water, je er een afzuiging op maakt (aanrader via WTW gezien vochtige lucht energetisch erg interessant is) zal de verdamping minimaal zijn en hoef je je echt geen zorgen te maken, wij hebben geen druppelvorming oid..
Dus mijn inziens gaan voor een vloerverwarming om constante temperatuur te houden, hydor inline elektrische verwarming voor de zekerheid erbij, niet ontvochtigen maar vochtige lucht afzuigen met WTW systeem en je bent er.
Interessant, heb je een linkje naar je 6 meter bak? dat klinkt indrukwekkend 8)

Ik kan helaas geen kap gebruiken, en het vocht probleem is denk ik veel groter als bij jouw systeem. Je hebt namelijk een 1 meter diep aquarium, de stekkenbakken zijn een cm of 20/25. Dus ik hebt 5x de oppervlakte om vocht af te geven aan de lucht.

Ik ga me even verder verdiepen in de WTW systemen. Wat ik nog even mis is de manier waarop dit vocht afgevoerd wordt? De warme vochtige lucht van binnen gaat langs een warmtewisselaar, dat botst dus tegen een object met een andere temp en gaat dus nog extra condenseren? Op dat punt ontstaat dan toch erg veel vocht, kan me niet voorstellen dat dit er doorheen geduwd wordt en allemaal met de luchtstroom mee naar buiten gaat?

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
MBgek schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:35:
@intuliegend Ervaring met de UVR16x2 heb ik, zowel hobbymatig als bedrijfsmatig. wat wil je weten?
Top, ik begrijp dat het gewoon een PLC is, met een handige interface en wat functies voor een specifiek doel, wat het geheel wat simpeler zou moeten maken dan zelf een complete PLC optuigen. Maar ik vraag me dan wel af wat jouw ervaring ermee is. Stabiliteit is zeker bij bedrijfsmatig gebruik belangrijk, is dit in de praktijk ook zo? En is er support vanuit de fabrikant, of aangewezen op fora/fb etc? En voorzie je issues of zaken waar ik rekening mee moet houden in mijn use case?

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
rickboy333 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:15:
[...]

Oof, die tweede foto zal je wel interesse wekken bij de AIVD ;)

Ik zou zeggen. Als je wil verduurzamen kijk of je iets kan doen met lucht-warmtepompen (warmtewisselaar).

Anders zou je misschien een zonnecollector kunnen gebruiken om water te verwarmen?
Haha geen zorgen, iedereen mag komen kijken, politie heeft al eens aan de deur gestaan. En ik heb ook al vragen gehad van leveranciers over mijn stroom en water gebruik..

Misschien had je het topic nog niet helemaal doorgelezen maar zowel de WP als de ZB zijn onderdeel van het huidige plan :) Ik ga zeker niet zelf met gassen aan de gang. De WP is een monoblok panasonic, dus geen stek cert nodig.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Nilvo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:54:
Wauw dat is een super gave hobby!

Als ik het goed begrijp staat de dijkwoning niet op palen maar is die gefundeerd op staal. Ook las ik dat de grond instabiel is.
Merci, hoop tijd en geld, maar je hebt wel iets bijzonders. Een van de weinige hobbies die interessant blijft, er gaat zelfs na 7/8 jaar nog steeds van alle mis waardoor het uitdagend blijft ;)

Ja klopt, maar moet er wel even bij vermelden dat de garage later gebouwd is. Het huis is drama, je gaat uit van palen of staal, maar niets is minder waar. Er zit letterlijk geen fatsoenlijke fundering onder het huis, enkel gemetselde steentjes direct op de klei, die nu als een soort spons fungeren. We drijven met het rijtje huizen lekker op de dijk :+ Staat er wel al een jaar of 100, dus komt wel goed.

De garage is in de jaren 80 gebouwd en een stuk steviger. Constructeur heeft hier naar gekeken en voorziet geen problemen. Kan alleen zijn dat de bakken niet op de 1e verdieping kunnen maar enkel op de bg, op zich geen issue, dan verhuist de garage/hobbyruimte functie gewoon naar boven.

[ Voor 9% gewijzigd door intuliegend op 25-09-2022 00:40 ]

• Ronald
  • Laatst online: 11:45
op zich geen issue, dan verhuist de garage/hobbyruimte functie gewoon naar boven.
Is dat niet sowieso een beter plan?
De ruimte met de aquaria gaat vast warmer zijn dan de hobbyruimte.

Als je de warmere ruimte beneden hebt verwarm je boven via het plafond. Dat scheelt dus kosten, want andersom gebeurd amper.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

intuliegend schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:16:
[...]

1: Ok dat is goed om te weten!
2: Dat valt mee, want zout verdampt niet, dus is puur waterdamp.

3: Dit is een hele interessante. Heb meerdere berekeningen gevonden van gebruikers maar daar komt toch iets anders uit.. Deze bijvoorbeeld: https://www.familie-klein...nelen-of-een-zonneboiler/

Het hele issue was dat je zonnepanelen salderen en je zonneboiler niet. Ook was een zb erg duur in aanschaf. Maar doordat de saldering eraf gaat, en ik nu al bijna niets meer terug krijg voor de kw's (gedwongen in variabel contract bij budget energie), lijkt dit toch te verschuiven, zeker na de subsidie verhoging. De ZB is per m2 al efficiënter, is nu ook op te slaan waar dat met panelen niet kan, en heeft een grote subsidie die de panelen ook niet meer hebben. Als ik nu 8 panelen weg leg + omvormer ben ik meer kwijt als wat de zb kost, en dan heb ik nog geen vat, die ook als buffer voor de andere warmtebronnen gebruikt kan worden. Dan zouden er dus enkele duizenden euro's bijkomen.

4: Daar ga ik even research naar doen. Ik zie een wel paar nadelen, zoals het gebrek aan subsidie, en clycol door een bak klinkt gevaarlijk. Een WP kan natuurlijk defrosten maar dat wil je eigenlijk niet heb ik begrepen, je COP gaat er dan onder lijden, en die is met bepaalde temperaturen sowieso al niet best. Je wilt toch juist je WP gebruiken als je COP bijvoorbeeld >4.5 is, en anders pellets of gas (met prijsplafond) gebruiken, om zo goedkoop mogelijk te verwarmen.
2. Hoe komen die zoutvlokken nu op je hanglampen :) maar inderdaad, misschien valt het mee.
3. Sinds 2015 zijn panelen zowel goedkoper, groter als efficiënter geworden waar ZB techniek stil gestaan heeft. Maar ook mkleinman's sommetje komt in het voordeel van panelen, want je neemt sowieso een warmtepomp:
12,8 GJ van collectoren
3.5 GJ van panelen * COP5 = 17.5 GJ warmte van PV+WP (nogmaals: cijfers 2015, opbrengst en sCOP zal hoger zijn met zomerbedrijf en 25°C output.)
Salderen is geen issue, met de lampen en de warmtepomp kan je de boel eenvoudig zonder accu op maximaal eigenverbruik inregelen.
4. defrosten is onvermijdelijk en kost vooral tijd en (daarmee) capaciteit, weinig rendement/geld.
Als je goed dimensioneert dus geen issue :)
Glycol is optioneel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-11 19:32
@intuliegend Vocht van WTW gaat normaal naar riool, mogelijk kan het bij jouw terug naar je hobby.

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:09
intuliegend schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:29:
[...]

Top, ik begrijp dat het gewoon een PLC is, met een handige interface en wat functies voor een specifiek doel, wat het geheel wat simpeler zou moeten maken dan zelf een complete PLC optuigen. Maar ik vraag me dan wel af wat jouw ervaring ermee is. Stabiliteit is zeker bij bedrijfsmatig gebruik belangrijk, is dit in de praktijk ook zo? En is er support vanuit de fabrikant, of aangewezen op fora/fb etc? En voorzie je issues of zaken waar ik rekening mee moet houden in mijn use case?
Het is inderdaad een PLC, universeel en vrij programmeerbaar. Stabiliteit heb ik sinds een aantal jaar geen problemen mee gehad, er komen nog regelmatig firmware updates van de fabrikant.
Support vanuit de fabrikant vind ik zelf erg netjes, snel reageren via mail en/of de chat op hun eigen site.

Wat je eerst moet doen is in kaart brengen wat je wil gaan regelen, beschrijven hoe dat moet gaan werken en daarna de componenten er bij gaan zoeken, dan kom je er wellicht achter dat je een extra UVR16x2 nodig hebt vanwege de I/O's bijvoorbeeld. Die zijn overigens eenvoudig te koppelen.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-11 22:30
Met een volume van 4000 l heb je een behoorlijk buffer en zou ik mij in beginsel niet veel zorgen maken om temperatuurschommelingen. Een goede thermostaat met een kleine delta T en een goede geprogrammeerde anti-hysteresis moet het geheel prima op temperatuur kunnen houden. Monteer een separate temperatuurmonitor waarop je alarmwaarden instelt die jou per e-mail of SMS een bericht stuurt.

Goede isolatie is de kern van alles. Voor koelen en verwarmen zou ik in beginsel een water/water warmtepomp of een lucht/lucht airconditioning aanraden. Bij adequate isolatie moet dat prima lukken.

Als achtervang zou je nog kunnen denken aan elektrische verwarmingselementen in het water of matten onder de bakken als backup-verwarming. Voor backup-koeling kun je bijvoorbeeld denken aan een warmtewisselaar die kraanwater gebruik om het systeem te koelen indien de warmtepomp defect is of niet voldoende kan leveren, ervan uitgaande dat kraanwater altijd kouder is dan 25 graden. Het is niet heel efficient maar het is dan ook een noodvoorziening.

Kijk bij een warmtepomp bijvoorbeeld naar de Mitsubishi Electric Hyper-Heat serie, die heeft bij een buitentemperatuur van -20 graden nog steeds een goede capaciteit.

Zet voor de zekerheid een kleine Dieselgenerator neer, 4 kVA moet in beginsel voldoende zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door FrankHe op 26-09-2022 13:48 ]

Pagina: 1