Toon posts:

Afkoppelen 1van2 boilers

Pagina: 1
Acties:

• phille_gio
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-09-2022
Beste tweakers,

Ik zit met een kleine uitdaging ivm de setup van de warmwaterboilers.

Momenteel zijn er 2 Sauter boilers van 150L elk aangesloten en in werking.
Ik zou naar een setup willen gaan met 1 boiler daar 150L voldoende is voor de huidige gezinssituatie.

Ik heb een plaatje bijgevoegd met labels voor de aansluitingen/kraantjes.

Boiler A en Boiler B hebben telkens 2 aansluitingen, respectievelijk aansluiting A1, A2 en B1, B2.

Boiler aansluitingen A1 en B1
* Boileraansluiting A1 splitst in A1.1 en A1.2. Telkens zit er direct na de splitsing wat lijkt op een kraantje
* Dezelfde situatie voor aansluiting B2 van de 2de boiler, die splitst ook in B1.1 en B1.2 en daar zit telkens iets wat een overdrukventiel lijkt (al ziet A1.1 er niet exact hetzelfde uit als B1.2)
* Achteraf komen A1.1 en B1.1 samen en verdwijnen in 1 buis in de vloer. (dit is vermoedelijk het warme water voor naar de badkamer&keuken. Ook A1.2 en B1.2 komen samen en verdwijnen in een buis in de vloer (is dit een afvoer naar de riool?)

Boiler aansluitingen A2 en B2 (vermoedelijk de koudwater toevoer - die is geïsoleerd daar de boilers in een niet geïsoleerde zolder liggen) komen direct samen en gaan in een buis de vloer in. Er is geen kraantje op de buizen te zien (ook niet thv de aansluiting aan de boilers).

Stel dat ik boiler A wil afsluiten, volstaat het dan dat ik kraantje A1.1 dichtdraai?
En zoja, hoe kan ik het water van de boiler aflaten?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Groet,
Philippe

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Had je hier laatst ook een topic over?
Het komt me bekend voor.

Ik zou A1 en A2 dicht zetten.
Je wil niet dat er een open watervoorraad aan je leiding hangt. (in verband met legionella)
Door beide kranen dicht te zetten is het water in die tank afgesloten van je watersysteem.

Edit, niet goed gelezen, ter plaatse van A2 id geen kraan.

Dan zit er weinig anders op dan het water af te koppelen, en beide leidingen af te doppen.

[Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 22-09-2022 15:40]

• phille_gio
FRANQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:39:
Had je hier laatst ook een topic over?
Het komt me bekend voor.

Ik zou A1 en A2 dicht zetten.
Je wil niet dat er een open watervoorraad aan je leiding hangt. (in verband met legionella)
Door beide kranen dicht te zetten is het water in die tank afgesloten van je watersysteem.

Edit, niet goed gelezen, ter plaatse van A2 id geen kraan.

Dan zit er weinig anders op dan het water af te koppelen, en beide leidingen af te doppen.
Klopt, ik was toen op zoek naar de thermometer.

't afdoppen van de leidingen, is dat te doen voor een leek? Of beter een loodgieter inschakelen?
En moet daarvoor al het water doorvoor uit de boilers? :'(

• FRANQ
  • Nu online
Heb je wel eens met knelkoppelingen gewerkt?

Als je een loodgieter inschakelt zou ik op alle 4 de leidingen een afsluiter laten plaatsen zodat het in de toekomst makkelijker aan te passen is. Ook is een boiler vervangen dan makkelijker.

Die man zit er dan toch, en of hij nou 2 of 4 kraantjes moet plaatsen maakt qua tijd niet veel uit.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De inlaatcombinaties (lees: overdrukventiel) zit altijd op de koudwaterleiding die in de boiler gaat.
Dat wil zeggen dat in bovenstaande afbeelding A1.2 en B1.2 de inlaatcombinaties zijn en de PVC afvoer die eronder zit (voor het water wat eruit druppelt tijdens het opwarmen als dat van toepassing is).

Dat wil zeggen dat de leiding die bovenin tussen A1.1 en B1.1 met een T-stuk zit de koudwater toevoer is.
En dan is A2 en B2 de gecombineerde warmwaterleiding.

Om het zeker te weten zou ik de isolatie er een stukje afhalen en de leidingen voelen als je een warm water kraan open hebt staan.

Om 1 boiler netjes af te koppelen zul je ervoor moeten zorgen dat er geen 'dode' leiding stukken in je drinkwatervoorziening terecht komen (in verband met mogelijk stilstaand water). Dus alle splitsingen richting de af te koppelen boiler zullen volledig afgekoppeld moeten worden, zodanig dat er geen stukken leiding overblijven waar water in stil kan laten staan.

Is dit een permanente afkoppeling of is het de bedoeling dat het later weer in bedrijf gesteld kan worden?
Je zult inderdaad ook het water uit de boiler moeten laten, dat wil je niet jaren stil hebben staan.

• phille_gio
FRANQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:13:
Heb je wel eens met knelkoppelingen gewerkt?
Ik heb ooit wel eens een douche geïnstalleerd (zo'n "opbouwmodel"), en ik heb ook al wel eens een kraan vervangen in de badkamer. Maar verder heb ik geen ervaring met loodgieterij.

• phille_gio
BlueKeenan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:25:
De inlaatcombinaties (lees: overdrukventiel) zit altijd op de koudwaterleiding die in de boiler gaat.
Dat wil zeggen dat in bovenstaande afbeelding A1.2 en B1.2 de inlaatcombinaties zijn en de PVC afvoer die eronder zit (voor het water wat eruit druppelt tijdens het opwarmen als dat van toepassing is).

Dat wil zeggen dat de leiding die bovenin tussen A1.1 en B1.1 met een T-stuk zit de koudwater toevoer is.
En dan is A2 en B2 de gecombineerde warmwaterleiding.

Om het zeker te weten zou ik de isolatie er een stukje afhalen en de leidingen voelen als je een warm water kraan open hebt staan.

Om 1 boiler netjes af te koppelen zul je ervoor moeten zorgen dat er geen 'dode' leiding stukken in je drinkwatervoorziening terecht komen (in verband met mogelijk stilstaand water). Dus alle splitsingen richting de af te koppelen boiler zullen volledig afgekoppeld moeten worden, zodanig dat er geen stukken leiding overblijven waar water in stil kan laten staan.

Is dit een permanente afkoppeling of is het de bedoeling dat het later weer in bedrijf gesteld kan worden?
Je zult inderdaad ook het water uit de boiler moeten laten, dat wil je niet jaren stil hebben staan.
't is een permanente afkoppeling.

Als ik het zo lees dan vraag ik me af of al het water niet uit beide boilers zal moeten worden verwijderd om de werken uit te voeren? Aangezien bvb op de A2- en B2-aansluiting momenteel al geen kraantjes zitten ...

• FRANQ
  • Nu online
Beide boilers zullen inderdaad leeg moeten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee