welke boiler is zuiniger bij een gelijk warmwater verbruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• luuk stellaard
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-06 19:58
Mijn vraag
ik probeer 2 boilers te vergelijken alleen door de aanduiding in volume de ene 110 en de andere 150 vallen ze in verschillende categorieën boilers met ander waterverbruik dus niet echt te vergelijken.

Relevante foto van de specificatie van de 2 boilers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQcAL-pTqG6TMtqJ_oR2k9IWR94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZwvC9IjLFQHYgtUMpSy8EiW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhsLiHbG4z2aRNpI9l7cKF88cLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCJltqhrwCsVw2X1eQtvnDqZ.jpg?f=fotoalbum_large

omdat er maar een klein prijsverschil tussen de 2 boilers zitten leek het me makkelijk om gewoon net wat meer warm water buffer te hebben.

wat ik wel zag is dat het warmte verlies bij de 150 liter ongeveer 35 kw per jaar meer bedraagd, maar de COP is bij kleine 2,5 is en de grote 2,9. dus zou de grote energie efficiënter horen te werken toch?

ik heb nu een oude huurboiler en deze is maar 80 liter en staat op 80 graden. dit is op het moment net voldoende voor ons, maar verbruikt teveel stroom. ik zou de nieuwe boiler graag op 62 graden zetten.

*verwacht dat het verbruik nog wel gaat stijgen over een paar jaar als de kinderen een stukje ouder zijn.

hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven :)

met vriendelijke groet,

luuk stellaard.

Beste antwoord (via luuk stellaard op 22-09-2022 23:09)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

luuk stellaard schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:39:
[...]

ik snap dat even niet. wij douchen op 38 graden als ik in de boiler calculator aangeef dat als je met een 200 liter boiler op 45 graden, en een aanvoers tempratuur van 10 graden, met een douchekop van van 5 liter per minuut ( wat toch een waterbesparende douchekop is.
dat je dan dus maar 10 minuten kan douchen, hoelang moet jou partner dan wachten tot die kan douche of douche jullie elk maar 5 minuten?

btw. echt serieus bedankt voor je hulp alvast. had die boiler al bijna besteld denkend dat ik gewoon 70 procent bespaar als hem gewoon op 62 graden had gezet.
Dan klopt die berekening gewoon niet. 200 liter van 45 graden. 5 liter per minuut. Dat is 40 minuten douchen. Echter zullen koud en warm een klein beetje mengen dus laten we er 30 minuten van maken.

Ik heb nooit een lauwe douche hoor. De aanvoertemperatuur is niet echt relevant.

Alle reacties

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:38
Ten eerste in de titel staat 'boiler' wat dus een warmte pomp boiler blijkt te zijn... verwarrend!
Ten tweede van welk merk zijn de gegevens?
Ten derde er is een groot warmtepomp boiler Topic: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Blader die maar eens door.

Alle drie hebben dezelfde compressor, alle drie zijn -zeg maar- even zuinig.
150 liter met 2 personen is krap, zelf heb ik een wpb van 200 liter, die is met de kraan wijd open in een half uur leeg, en dan duurt 3-4 uren voordat je weer warm kan douchen!
Kom je in aanmerking voor een subsidie (overheid, gemeente...)?
Die van mij zuigt en blaast de aanvoer en afvoer lucht gewoon in de (goed geventileerde) ruimte waar deze staat, meestal wordt de lucht van en naar buiten afgevoerd, die twee gaten in de buitenmuur noodzakelijk maken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Is niet zo eenvoudig te zeggen. Want hangt er vanaf hoe jij hem gaat bedienen en hoe veel je aftapt elke dag en hoe vaak je een legionella-run gaat doen.

Sommige mensen houden hun WPB telkens op de 55-60 graden. Dat is inefficient. Beter is het om hem af te laten koelen en pas enkele uren voor gebruik weer op te laten warmen.

Telkens bijwarmen naar 55-60 graden is slecht voor de COP.

• luuk stellaard
natural colour schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:45:
Ten eerste in de titel staat 'boiler' wat dus een warmte pomp boiler blijkt te zijn... verwarrend!
Ten tweede van welk merk zijn de gegevens?
Ten derde er is een groot warmtepomp boiler Topic: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Blader die maar eens door.

Alle drie hebben dezelfde compressor, alle drie zijn -zeg maar- even zuinig.
150 liter met 2 personen is krap, zelf heb ik een wpb van 200 liter, die is met de kraan wijd open in een half uur leeg, en dan duurt 3-4 uren voordat je weer warm kan douchen!
Kom je in aanmerking voor een subsidie (overheid, gemeente...)?
Die van mij zuigt en blaast de aanvoer en afvoer lucht gewoon in de (goed geventileerde) ruimte waar deze staat, meestal wordt de lucht van en naar buiten afgevoerd, die twee gaten in de buitenmuur noodzakelijk maken.
Beste Natural Colour

Excuses voor de verwarring had ik inderdaad beter erbij kunnen zetten.
Ik wist niet zeker of ik hier ook merken enzo mocht vermelden, dus dat had ik even weggelaten.
Maar het merk betreft Ariston en het type Nuos Evo deze hebben ze in 2 uitvoeringen een van 110 en een van 150.
Ik had zelf berekend dat ik met een 150 liter boiler van 62 graden net zo lang kon douche als met een 80 liter boiler van 80 graden wat ik nu heb) en wat opzich voldoende is. wij douchen allebij dagelijks ook maar 10 minuten per persoon ofzo.

er zijn nog plannen om in de toekomst en een zonnecollector er voor te zetten nadat de kinderen wat groter zijn en wat meer water verbruiken ipv een klein bad van 30 liter.

op de boilers zit allebei een subsidie op de ene 725 gegarandeerd omdat hij op een lijst staat. op de andere kon je hem aanvragen. en was hij 900 begreep ik.

2 gaten in de muur zijn ook geen probleem.
de Peer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:50:
Is niet zo eenvoudig te zeggen. Want hangt er vanaf hoe jij hem gaat bedienen en hoe veel je aftapt elke dag en hoe vaak je een legionella-run gaat doen.

Sommige mensen houden hun WPB telkens op de 55-60 graden. Dat is inefficient. Beter is het om hem af te laten koelen en pas enkele uren voor gebruik weer op te laten warmen.

Telkens bijwarmen naar 55-60 graden is slecht voor de COP.
beste peer,

ik vroeg me eigelijk gewoon af wat het verschil in kosten zou zijn als ze het zelfde gebruikt gaan worden.

de warmtepomp van de boiler zou de boiler kunnen verwarmen tot 62 graden. moet je dan ook nog legionella runs doen?

ik dacht ik stel mijn vraag hier omdat ik zelf dus totaal geen verstand van boilers heb.

ook begrijp ik van jullie dat het beter is de boiler bv. aan te zetten tussen om 8 uur 's ochtends en uit om 10 's avonds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

luuk stellaard schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:37:
[...]

Beste Natural Colour

Excuses voor de verwarring had ik inderdaad beter erbij kunnen zetten.
Ik wist niet zeker of ik hier ook merken enzo mocht vermelden, dus dat had ik even weggelaten.
Maar het merk betreft Ariston en het type Nuos Evo deze hebben ze in 2 uitvoeringen een van 110 en een van 150.
Ik had zelf berekend dat ik met een 150 liter boiler van 62 graden net zo lang kon douche als met een 80 liter boiler van 80 graden wat ik nu heb) en wat opzich voldoende is. wij douchen allebij dagelijks ook maar 10 minuten per persoon ofzo.

er zijn nog plannen om in de toekomst en een zonnecollector er voor te zetten nadat de kinderen wat groter zijn en wat meer water verbruiken ipv een klein bad van 30 liter.

op de boilers zit allebei een subsidie op de ene 725 gegarandeerd omdat hij op een lijst staat. op de andere kon je hem aanvragen. en was hij 900 begreep ik.

2 gaten in de muur zijn ook geen probleem.

[...]

beste peer,

ik vroeg me eigelijk gewoon af wat het verschil in kosten zou zijn als ze het zelfde gebruikt gaan worden.

de warmtepomp van de boiler zou de boiler kunnen verwarmen tot 62 graden. moet je dan ook nog legionella runs doen?

ik dacht ik stel mijn vraag hier omdat ik zelf dus totaal geen verstand van boilers heb.

ook begrijp ik van jullie dat het beter is de boiler bv. aan te zetten tussen om 8 uur 's ochtends en uit om 10 's avonds?
Ik zou hem uit zetten na gebruik en aan zetten enkele uren voor gebruik. Of continu op 45 graden bijvoorbeeld.

Je moet minimaal 1x per week boven de 60 graden komen om legionella te bestrijden. Maar dat elke dag doen is erg zonde. Slecht voor je cop.

Het hangt van de hoeveelheid warm watergebruik af of de kleine of de grote lager is in verbruik. De grote heeft dus een hogere cop maar je legionellarun kost bij die weer meer energie.

• luuk stellaard
de Peer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:50:
[...]

Ik zou hem uit zetten na gebruik en aan zetten enkele uren voor gebruik. Of continu op 45 graden bijvoorbeeld.

Je moet minimaal 1x per week boven de 60 graden komen om legionella te bestrijden. Maar dat elke dag doen is erg zonde. Slecht voor je cop.

Het hangt van de hoeveelheid warm watergebruik af of de kleine of de grote lager is in verbruik. De grote heeft dus een hogere cop maar je legionellarun kost bij die weer meer energie.
Beste De Peer,

we willen hem gaan gebruiken om 's avonds allebij 10 tot 15 minuten te douche en soms de kinderen 's middags in bad te doen.
onze douche gebruikt 5 liter water per minuut.
onze huidige huurboiler is al erg oud en slecht geisoleerd.
deze kost ons alleen aan huur al 120 euro per jaar.
hij staat in onze kelder(onderhuis we wonen aan een dijk) en die is zelfs in de winter behagelijk warm door het warmte verlies van de boiler. ook voelt hij altijd vrij warm aan ± 40 graden.

we willen eigenlijk een oplossing waar we weinig omkijken naar hebben.
dat we gewoon allebij 's avonds allebij 10 tot 15 minuten kunnen douche en 's middags de kinderen in bad.

we hoopte eigenlijk op een energie zuining alternatief voor onze huidige boiler. van max 2000 euro inclusief de subsidie.

het idee was een warmtepomp boiler van 150 liter die dus tot 62 graden verwarmt en dus constant te laten draaien.

nu begrijp ik van jullie dat dat geen goed idee is. terwijl de boiler dealer waar ik langst ging zij van wel.
*nu vertrouw ik jullie beter omdat jullie er geen baat bij hebben en hij wel en hij kwam redelijk ongeïnteresseerd over en legde eigenlijk niks wat ik vroeg uit.

Maar wat zouden jullie dan adviseren, want heb eigenlijk geen zin om die boiler constant handmatig aan en uit te gaan zetten en te plannen wanneer ik ga douche zodat ik hem van te voren handmatig aan kan zetten.

ons huis is trouwens uit 1870 en we hebben geen c.v. vandaar de boiler

hoop dat jullie het een beetje begrijpt
alvast bedankt voor je hulp.

• de Peer

de Peer

under peer review

luuk stellaard schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:14:
[...]

Beste De Peer,

we willen hem gaan gebruiken om 's avonds allebij 10 tot 15 minuten te douche en soms de kinderen 's middags in bad te doen.
onze douche gebruikt 5 liter water per minuut.
onze huidige huurboiler is al erg oud en slecht geisoleerd.
deze kost ons alleen aan huur al 120 euro per jaar.
hij staat in onze kelder(onderhuis we wonen aan een dijk) en die is zelfs in de winter behagelijk warm door het warmte verlies van de boiler. ook voelt hij altijd vrij warm aan ± 40 graden.

we willen eigenlijk een oplossing waar we weinig omkijken naar hebben.
dat we gewoon allebij 's avonds allebij 10 tot 15 minuten kunnen douche en 's middags de kinderen in bad.

we hoopte eigenlijk op een energie zuining alternatief voor onze huidige boiler. van max 2000 euro inclusief de subsidie.

het idee was een warmtepomp boiler van 150 liter die dus tot 62 graden verwarmt en dus constant te laten draaien.

nu begrijp ik van jullie dat dat geen goed idee is. terwijl de boiler dealer waar ik langst ging zij van wel.
*nu vertrouw ik jullie beter omdat jullie er geen baat bij hebben en hij wel en hij kwam redelijk ongeïnteresseerd over en legde eigenlijk niks wat ik vroeg uit.

Maar wat zouden jullie dan adviseren, want heb eigenlijk geen zin om die boiler constant handmatig aan en uit te gaan zetten en te plannen wanneer ik ga douche zodat ik hem van te voren handmatig aan kan zetten.

ons huis is trouwens uit 1870 en we hebben geen c.v. vandaar de boiler

hoop dat jullie het een beetje begrijpt
alvast bedankt voor je hulp.
Een wpb is zeer zuinig als hij verwarmt van 20 naar 45 graden. Daarboven gaat de cop omlaag. Als je dus telkens naar 62 opwarmt, en hem weer laat afkoelen naar 50 graden zodat hij weer opwarmt naar 62.
Dan heb je dus altijd een lage cop.

Daarom kies je beter voor continu 45 graden. Gewoon uitproberen. Of naar 50 graden maar dan niet continu.

• luuk stellaard
de Peer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:33:
[...]

Een wpb is zeer zuinig als hij verwarmt van 20 naar 45 graden. Daarboven gaat de cop omlaag. Als je dus telkens naar 62 opwarmt, en hem weer laat afkoelen naar 50 graden zodat hij weer opwarmt naar 62.

Daarom kies je beter voor continu 45 graden. Gewoon uitproberen. Of naar 50 graden maar dan niet continu.
maar als ik jou advies volg over die 45 graden dan kan ik volgens de rekentool op econo maar 8 minuten douche dan zit ik op veelste weinig warm water om 's avonds met 2 personen te douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

luuk stellaard schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:46:
[...]

maar als ik jou advies volg over die 45 graden dan kan ik volgens de rekentool op econo maar 8 minuten douche dan zit ik op veelste weinig warm water om 's avonds met 2 personen te douchen.
Dan zou je kunnen kiezen voor een grotere boiler, of een waterbesparende douchekop.
Of toch een hogere temperatuur instellen.

Ik werk zelf met 35 graden in de zomer en 45 graden in de winter. 2 personen met een 200L wpb.

• luuk stellaard
de Peer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:56:
[...]

Dan zou je kunnen kiezen voor een grotere boiler, of een waterbesparende douchekop.
Of toch een hogere temperatuur instellen.

Ik werk zelf met 35 graden in de zomer en 45 graden in de winter. 2 personen met een 200L wpb.
ik snap dat even niet. wij douchen op 38 graden als ik in de boiler calculator aangeef dat als je met een 200 liter boiler op 45 graden, en een aanvoers tempratuur van 10 graden, met een douchekop van van 5 liter per minuut ( wat toch een waterbesparende douchekop is.
dat je dan dus maar 10 minuten kan douchen, hoelang moet jou partner dan wachten tot die kan douche of douche jullie elk maar 5 minuten?

btw. echt serieus bedankt voor je hulp alvast. had die boiler al bijna besteld denkend dat ik gewoon 70 procent bespaar als hem gewoon op 62 graden had gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door luuk stellaard op 22-09-2022 21:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

luuk stellaard schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:39:
[...]

Dan klopt die berekening gewoon niet. 200 liter van 45 graden. 5 liter per minuut. Dat is 40 minuten douchen. Echter zullen koud en warm een klein beetje mengen dus laten we er 30 minuten van maken.

Ik heb nooit een lauwe douche hoor. De aanvoertemperatuur is niet echt relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06 09:27
de Peer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:33:
[...]

Dat is natuurlijk alleen als je meerdere dagen geen water hebt gebruikt en de hele boiler afkoelt. Als je warm water hebt gebruikt zit er een grote laag koud water in wat met hoge COP weer naar 50 graden gaat en het laatste stukje met een wat slechtere cop.

• luuk stellaard
de Peer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:57:
[...]

Beste de Peer.

dat klinkt inderdaad logische, maar dan denk ik zoals jij het beschrijft dat ik inderdaad wel mee weg moet komen met een 150 liter boiler op 45 graden. en als dat toch iets te weinig is kan ik hem altijd nog op 50 zetten.

maar denk jij wel dat de boiler die ik gezien hebt een beetje van goede kwaliteit is? Ariston Energion Nuos EVO 150. of heb jij nog een ander advies.

ik wil gewoon niet voor ons zoveel geld uitgeven aan iets dat dadelijk slecht werkt zegmaar.

• luuk stellaard
even nog terugkomen op mijn orginele vraag.
weet iemand nu eigenlijk hoe ik het verbruiksverschil tussen die 2 boilers kan vergelijken bij het zelfde waterverbruik?
aangezien de 110 en 150 op verschillende belasting zijn berekend?
en daardoor in die papieren het verbuik per jaar van die 150 veel hoger uit komt dan die van die 110.
voor de 110 op papier 495 en de 150 858
de 110 heeft belastingklasse M en de 150 belastingsklasse L
Pagina: 1