De game pagina op PSN geeft aan:
Hotas ondersteuning
PSVR2 Sense controllers optioneel
Dual Sense controller vibration optioneel
Volgens mij is iedereen vrij om te kiezen hoe men speelt. Met de controller, met de Sense controllers waarbij je een hotas simuleert, of met een echte hotas.
Ik heb nog een Hotas 4 voor Ace Combat VR op PS4. Hij wordt op PS5 direct herkend en werkte ook prima met UltraWings. Bedenk wel voordat je hem koopt dat het een vrij groot ding is dat je niet zomaar voor je op schoot zet, ook niet met een plankje. Door de manier waarop je de hotas vast moet houden komt RSI wel heel snel om de hoek kijken.
Het beste is om een Hotas 4 los te koppelen, het snoer tussen beide delen is zo'n 60 cm lang. Ik heb ze bevestigd voor op de leuningen van een comfortable Ikea stoel, precies zodat m'n rechterarm op de stoelleuning rust en m'n hand precies op de 'handpalmsteun' van de hotas zelf rust. Dat laatste was geen kattepis: ik had de rechter stick aanvankelijk op dezelfde hoogte gemonteerd als de linker throttle, dat zag er mooier uit. De rechter stick zat hierdoor wel iets te hoog waardoor mijn pols blijkbaar niet in de juiste hoek de stick bediende. Gevolg: flinke pijn binnen 5 minuten, echt heel snel.
Na opnieuw monteren en even goed passen en meten had ik gelukkig nergens meer last van. Het heeft er ook mee te maken dat je alle vliegbewegingen met je rechterpols uitvoert, ook de roerfunctie: je kan de Hotas 4 in elke stand (dus tijdens links/rechts rollen en stijgen/dalen) ook nog een stukje naar links of rechts 'twisten' zodat je tegelijk het roer gebruikt. Dat kan ook met een onhandige dualbutton op de throttle maar dan stuur je weer met 2 handen en dat voelt niet zo intuïtief zoals met de rechter stick.
Enfin, dat u het weet. Een Hotas 4 speelt fantastisch maar pas op voor RSI.