Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
2021 - 635
2020 - 436
benedenverdieping
- ongeveer 51 m² vloerverwarming, slangen 10 HoH (denk ik aan de hand van de foto), 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open
bovenverdiepingen (tot nu toe nooit aan). Ook niet de planning hooguit als kinderen een keer huiswerk moeten gaan maken ofzo. Mocht dat nodig zijn dan kan ik altijd de radiatoren vervangen/pimpen.
Er zijn daar iig 7 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden geen idee meer dan genoeg tot nu toe
- X liter nodig :Heb een hotbath douche die lucht bijmengt. Toch was een 10L emmer (stond onderop) in ongeveer een minuut vol We zijn met zijn 5en en hebben een bad.Lijkt me dan ongeveer 300L
- DWTW aanwezig? JA
extra info:
zonnepanelen hebben ongeveer 1200kWh overcapaciteit.
volgens de koevlaas formule 650 * 8 / 1650 = 4 kWH
Ik heb geen haast, met het huidige verbruik loop ik niet echt leeg, heb ook nog een contract tot eind volgend jaar met gas van 0.80. Ik lees overal dat een panasonic een goede keus zou zijn?
De luchtvochtigheid is eigenlijk altijd heel laag dus koelen lijkt me een leuke extra, ik weet dat het niet veel gaat schelen maar die paar graden lijken me lekker.
Ik heb al een tijdje meegelezen maar ik zit met de volgende zaken:
- Mijn bovenverdiepingen hebben een eigen (draadloze) thermostaat. Dit wordt dmv een driewegklep door mijn ketel (intergas xtreme) geregeld. Kan dit nog steeds met de warmtepomp of moeten ze parallel aangesloten gaan worden? Dit uiteraard in combinatie met SWW dat ook al een driewegklep nodig heeft.
- Een andere lastige is de plaats voor de buitenunit. Aan de muur is te dicht bij de buren (1,9m) dus moet hij bijna wel het dak op. Andere ideen?
- Daarnaast weet ik niet of mijn vloeroppervlak voldoende buffer is? Hoe kan je dat uitrekenen?
- ik heb 2 loze leidingen in de richting van die ruimte. Ik kan ook driefase erheen krijgen, is dat genoeg? Binnenunit/buitenunit/SWW element? Of kan ik driefase erheen en het boven opsplitsen in 3x 230?
Als ik naar Panasonic kijk dan is de kleinste lijkt me de MDC05H3E5 bij me passen.Qua boiler heb ik geen idee, zitten daar nog aan of afraders in (buiten de 2 die in de TS staan)?
Zijn dat nou de elementen die ik nodig heb of vergeet ik dan nog wat?
Dus qua kosten ongeveer: boiler €2000
panasonic WH-MDC05H3E5 : 4500
kleinmateriaal: €1000?
installatie ???
opmerkingen/tips/commentaar wordt gewaardeerd.
:strip_exif()/f/image/bxjw7qctIgsAmO4dfsr2acaY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W3DQeHEOWXxQrPHtcayCsOEP.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/h3O6V5v2TDnBbBWSLVhAWX0j.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K1koeqNeO9ze6EjKs8MZcSv5.jpg?f=fotoalbum_large)
2021 - 635
2020 - 436
Afgiftesysteem
:benedenverdieping
- ongeveer 51 m² vloerverwarming, slangen 10 HoH (denk ik aan de hand van de foto), 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open
bovenverdiepingen (tot nu toe nooit aan). Ook niet de planning hooguit als kinderen een keer huiswerk moeten gaan maken ofzo. Mocht dat nodig zijn dan kan ik altijd de radiatoren vervangen/pimpen.
Er zijn daar iig 7 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden geen idee meer dan genoeg tot nu toe
SWW:
- plek voor boiler : technische ruimte waar nu de ketel is. Enig obstakel is dat de trap nogal smal is.- X liter nodig :Heb een hotbath douche die lucht bijmengt. Toch was een 10L emmer (stond onderop) in ongeveer een minuut vol We zijn met zijn 5en en hebben een bad.Lijkt me dan ongeveer 300L
- DWTW aanwezig? JA
Warmtepompvoorkeur:
L/W zet op volgorde: zuinig, goedkoop, stil, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design,Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteedextra info:
zonnepanelen hebben ongeveer 1200kWh overcapaciteit.
volgens de koevlaas formule 650 * 8 / 1650 = 4 kWH
Ik heb geen haast, met het huidige verbruik loop ik niet echt leeg, heb ook nog een contract tot eind volgend jaar met gas van 0.80. Ik lees overal dat een panasonic een goede keus zou zijn?
De luchtvochtigheid is eigenlijk altijd heel laag dus koelen lijkt me een leuke extra, ik weet dat het niet veel gaat schelen maar die paar graden lijken me lekker.
Ik heb al een tijdje meegelezen maar ik zit met de volgende zaken:
- Mijn bovenverdiepingen hebben een eigen (draadloze) thermostaat. Dit wordt dmv een driewegklep door mijn ketel (intergas xtreme) geregeld. Kan dit nog steeds met de warmtepomp of moeten ze parallel aangesloten gaan worden? Dit uiteraard in combinatie met SWW dat ook al een driewegklep nodig heeft.
- Een andere lastige is de plaats voor de buitenunit. Aan de muur is te dicht bij de buren (1,9m) dus moet hij bijna wel het dak op. Andere ideen?
- Daarnaast weet ik niet of mijn vloeroppervlak voldoende buffer is? Hoe kan je dat uitrekenen?
- ik heb 2 loze leidingen in de richting van die ruimte. Ik kan ook driefase erheen krijgen, is dat genoeg? Binnenunit/buitenunit/SWW element? Of kan ik driefase erheen en het boven opsplitsen in 3x 230?
Als ik naar Panasonic kijk dan is de kleinste lijkt me de MDC05H3E5 bij me passen.Qua boiler heb ik geen idee, zitten daar nog aan of afraders in (buiten de 2 die in de TS staan)?
Zijn dat nou de elementen die ik nodig heb of vergeet ik dan nog wat?
Dus qua kosten ongeveer: boiler €2000
panasonic WH-MDC05H3E5 : 4500
kleinmateriaal: €1000?
installatie ???
opmerkingen/tips/commentaar wordt gewaardeerd.
:strip_exif()/f/image/bxjw7qctIgsAmO4dfsr2acaY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W3DQeHEOWXxQrPHtcayCsOEP.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/h3O6V5v2TDnBbBWSLVhAWX0j.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K1koeqNeO9ze6EjKs8MZcSv5.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/zNO3B4ZGeUU1sVNze91nJGSX.png?f=user_large)
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput