Redelijk nieuwe woning gasloos met L/W warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:57
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
2021 - 635
2020 - 436
Afgiftesysteem
:
benedenverdieping
- ongeveer 51 m² vloerverwarming, slangen 10 HoH (denk ik aan de hand van de foto), 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open
bovenverdiepingen (tot nu toe nooit aan). Ook niet de planning hooguit als kinderen een keer huiswerk moeten gaan maken ofzo. Mocht dat nodig zijn dan kan ik altijd de radiatoren vervangen/pimpen.
Er zijn daar iig 7 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden geen idee meer dan genoeg tot nu toe
SWW:
- plek voor boiler : technische ruimte waar nu de ketel is. Enig obstakel is dat de trap nogal smal is.
- X liter nodig :Heb een hotbath douche die lucht bijmengt. Toch was een 10L emmer (stond onderop) in ongeveer een minuut vol We zijn met zijn 5en en hebben een bad.Lijkt me dan ongeveer 300L
- DWTW aanwezig? JA
Warmtepompvoorkeur:
L/W zet op volgorde: zuinig, goedkoop, stil, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design,
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

extra info:
zonnepanelen hebben ongeveer 1200kWh overcapaciteit.
volgens de koevlaas formule 650 * 8 / 1650 = 4 kWH
Ik heb geen haast, met het huidige verbruik loop ik niet echt leeg, heb ook nog een contract tot eind volgend jaar met gas van 0.80. Ik lees overal dat een panasonic een goede keus zou zijn?
De luchtvochtigheid is eigenlijk altijd heel laag dus koelen lijkt me een leuke extra, ik weet dat het niet veel gaat schelen maar die paar graden lijken me lekker.

Ik heb al een tijdje meegelezen maar ik zit met de volgende zaken:
- Mijn bovenverdiepingen hebben een eigen (draadloze) thermostaat. Dit wordt dmv een driewegklep door mijn ketel (intergas xtreme) geregeld. Kan dit nog steeds met de warmtepomp of moeten ze parallel aangesloten gaan worden? Dit uiteraard in combinatie met SWW dat ook al een driewegklep nodig heeft.
- Een andere lastige is de plaats voor de buitenunit. Aan de muur is te dicht bij de buren (1,9m) dus moet hij bijna wel het dak op. Andere ideen?
- Daarnaast weet ik niet of mijn vloeroppervlak voldoende buffer is? Hoe kan je dat uitrekenen?
- ik heb 2 loze leidingen in de richting van die ruimte. Ik kan ook driefase erheen krijgen, is dat genoeg? Binnenunit/buitenunit/SWW element? Of kan ik driefase erheen en het boven opsplitsen in 3x 230?

Als ik naar Panasonic kijk dan is de kleinste lijkt me de MDC05H3E5 bij me passen.Qua boiler heb ik geen idee, zitten daar nog aan of afraders in (buiten de 2 die in de TS staan)?

Zijn dat nou de elementen die ik nodig heb of vergeet ik dan nog wat?
Dus qua kosten ongeveer: boiler €2000
panasonic WH-MDC05H3E5 : 4500
kleinmateriaal: €1000?
installatie ???

opmerkingen/tips/commentaar wordt gewaardeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdpZ-xNEfgYiJf6CtW26c_TbDqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxjw7qctIgsAmO4dfsr2acaY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlSpMYhQdT7ijYSclXVMbZn_pnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3DQeHEOWXxQrPHtcayCsOEP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9USuKi9G-1DtbWJ54CyBsEAotc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h3O6V5v2TDnBbBWSLVhAWX0j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdagMZioaI56r8yZGDaj0U1PUKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1koeqNeO9ze6EjKs8MZcSv5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGmqXnHaFvS4G0PPrnoEgTH2whE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNO3B4ZGeUU1sVNze91nJGSX.png?f=user_large

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Alle reacties

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Snowhite0901 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:02:
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
2021 - 635
2020 - 436
Afgiftesysteem
:
benedenverdieping
- ongeveer 51 m² vloerverwarming, slangen 10 HoH (denk ik aan de hand van de foto), 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open
bovenverdiepingen (tot nu toe nooit aan). Ook niet de planning hooguit als kinderen een keer huiswerk moeten gaan maken ofzo. Mocht dat nodig zijn dan kan ik altijd de radiatoren vervangen/pimpen.
Er zijn daar iig 7 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden geen idee meer dan genoeg tot nu toe
SWW:
- plek voor boiler : technische ruimte waar nu de ketel is. Enig obstakel is dat de trap nogal smal is.
- X liter nodig :Heb een hotbath douche die lucht bijmengt. Toch was een 10L emmer (stond onderop) in ongeveer een minuut vol We zijn met zijn 5en en hebben een bad.Lijkt me dan ongeveer 300L
- DWTW aanwezig? JA
Warmtepompvoorkeur:
L/W zet op volgorde: zuinig, goedkoop, stil, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design,
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

extra info:
zonnepanelen hebben ongeveer 1200kWh overcapaciteit.
volgens de koevlaas formule 650 * 8 / 1650 = 4 kWH
Ik heb geen haast, met het huidige verbruik loop ik niet echt leeg, heb ook nog een contract tot eind volgend jaar met gas van 0.80. Ik lees overal dat een panasonic een goede keus zou zijn?
De luchtvochtigheid is eigenlijk altijd heel laag dus koelen lijkt me een leuke extra, ik weet dat het niet veel gaat schelen maar die paar graden lijken me lekker.

Ik heb al een tijdje meegelezen maar ik zit met de volgende zaken:
- Mijn bovenverdiepingen hebben een eigen (draadloze) thermostaat. Dit wordt dmv een driewegklep door mijn ketel (intergas xtreme) geregeld. Kan dit nog steeds met de warmtepomp of moeten ze parallel aangesloten gaan worden? Dit uiteraard in combinatie met SWW dat ook al een driewegklep nodig heeft.
Klep kan weg. Radiatoren gewoon parallel aan de VVW. Ik mis trouwens je badkamer, daar zal ook wel iets hangen of VVW zijn toch?
- Een andere lastige is de plaats voor de buitenunit. Aan de muur is te dicht bij de buren (1,9m) dus moet hij bijna wel het dak op. Andere ideen?
Tuin. Als je maar met een leiding (korter = beter) bij je SWW-vat kunt komen. Anders een WP-boiler.
- Daarnaast weet ik niet of mijn vloeroppervlak voldoende buffer is? Hoe kan je dat uitrekenen?
Waterinhoud bepalen en vergelijken met de specs in de installatiehandleiding van je WP. Praktisch gezien zou ik me geen zorgen maken. Kan makkelijk.
- ik heb 2 loze leidingen in de richting van die ruimte. Ik kan ook driefase erheen krijgen, is dat genoeg? Binnenunit/buitenunit/SWW element? Of kan ik driefase erheen en het boven opsplitsen in 3x 230?
Ja, en ja. Kan met een 3-fasen onderverdeler.
Als ik naar Panasonic kijk dan is de kleinste lijkt me de MDC05H3E5 bij me passen.Qua boiler heb ik geen idee, zitten daar nog aan of afraders in (buiten de 2 die in de TS staan)?

Zijn dat nou de elementen die ik nodig heb of vergeet ik dan nog wat?
Dus qua kosten ongeveer: boiler €2000
panasonic WH-MDC05H3E5 : 4500
kleinmateriaal: €1000?
installatie ???
Je begroting is te optimistisch en lukt alleen als je alles zelf doet. Onderaan een offerte gaat minimaal 10k staan, maar gezien de offertes van de laatste tijd eerder 15k.
Daarmee wordt je het (zeker gezien je lage gasverbruik, en lage gasprijs en het feit dat er dus relatief veel SWW bij zal zitten wat je sCOP drukt) financieel wel een moeilijk verhaal. Doorstoken op gas is waarschijnlijk nog lang goedkoper.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Snowhite0901
Bedankt voor de reactie.
-Badkamer is een van de radiatoren. Daar heb ik ook al een infrarood paneel hangen.
- tuin wordt lastig. Ik heb alleen een achtertuin en dat betekent dat het dus twee verdiepingen naar beneden en naar de andere kant van mijn huis.
-ik weet dat het ongeveer 15k gaat kosten naar ik vroeg me af wat ik qua dure/lange levertijd onderdelen nodig had
- ik hoef niet precies uit te komen qua kosten, door mijn overcapaciteit neem ik aan dat ik mijn gaskosten ( iig de eerste jaren door het salderen) weg kan schrappen. Dat betekent volgens mij 600*1.70 + vastrecht (150 ofzo) per jaar aan besparing. Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Snowhite0901 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:31:
- ik hoef niet precies uit te komen qua kosten, door mijn overcapaciteit neem ik aan dat ik mijn gaskosten ( iig de eerste jaren door het salderen) weg kan schrappen. Dat betekent volgens mij 600*1.70 + vastrecht (150 ofzo) per jaar aan besparing. Of zie ik wat over het hoofd?
Stroom is niet gratis. Ook niet van je eigen PV, want dat kun je verkopen voor 60 cent (momenteel zelfs nog hoger). Bovendien is de salderingsregeling binnenkort afgelopen. Dan moet je die stroom ook gewoon inkopen.
Die 600 kuub van nu geeft een warmtebehoefte van ongeveer 4800 kWh.
Dat delend door 4 (maximaal, want veel SWW) geeft 1200 kWh aan stroom. Als je daar 60 cent voor rekent, kost je dat altijd nog 720 euro.
Hierboven schrijf je dat je 80 cent voor gas betaalt. Dat is met 600 kuub dus € 480. + 150 vastrecht is € 630.
Je zou dus met je WP alleen al qua variabele kosten duurder uit zijn, en dan komt daar de extra afschrijving nog bij.

Maar zelfs al was de stroom wel gratis, dan nog lukt het je nooit om de installatie binnen zijn levensduur (maximaal 15 jaar) terug te verdienen.

Zoals ik al schatte, dit project kan nooit uit. Ik zou het nog maar even uitstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 21-09-2022 18:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Snowhite0901
Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:40:
[...]

Stroom is niet gratis. Ook niet van je eigen PV, want dat kun je verkopen voor 60 cent (momenteel zelfs nog hoger). Bovendien is de salderingsregeling binnenkort afgelopen. Dan moet je die stroom ook gewoon inkopen.
Die 600 kuub van nu geeft een warmtebehoefte van ongeveer 4800 kWh.
Dat delend door 4 (maximaal, want veel SWW) geeft 1200 kWh aan stroom. Als je daar 60 cent voor rekent, kost je dat altijd nog 720 euro.
Hierboven schrijf je dat je 80 cent voor gas betaalt. Dat is met 600 kuub dus € 480. + 150 vastrecht is € 630.
Je zou dus met je WP alleen al qua variabele kosten duurder uit zijn, en dan komt daar de extra afschrijving nog bij.

Maar zelfs al was de stroom wel gratis, dan nog lukt het je nooit om de installatie binnen zijn levensduur (maximaal 15 jaar) terug te verdienen.

Zoals ik al schatte, dit project kan nooit uit. Ik zou het nog maar even uitstellen.
Mijn contract loopt tot volgend jaar september. Daarna zal ik de normale prijs moeten betalen. Laten we uitgaan van de maximum prijs van 1.70. dan kom ik toch uit op 1020 +150 = 1170. Dat tegen die 720 die je maximaal voor het terugleveren( al zit ik nu bij Eneco dus krijg er zo goed als niets voor) is inderdaad maar 450 euro... Dan wordt het financiële plaatje inderdaad wel erg lastig haalbaar...