Muffe geur in slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-04 16:07
Sinds 2 jaar wonen wij in een rijtjewoning uit 1970. Direct de 1e herfstperiode rook ik in onze slaapkamer een muffe geur. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat het vooral voorkomt in de avond na regenachtige dagen.

Sinds september 2021 hebben wij een Tado systeem en hierop zie je ook de luchtvochtigheid. Deze kan/kon behoorlijk oplopen. Inmiddels wat ingelezen over goed luchten/ventileren dus denk dat we daar wel redelijk mee om gaan. Herfst 2021 is de gevel opnieuw gedaan (nieuwe voegen, geïmpregneerd etc). Verder begin deze zomer spouwmuurisolatie (Glaswol Knauf). Ik dacht vorig jaar nog, die muffe lucht en de luchtvochtigheid zal wel verholpen zijn als we de gevel- en isolatiewerkzaamheden want minder vochtig, maar helaas afgelopen maandag was de lucht weer sterk aanwezig na het regenachtige weekend.

Het is heel typerend dat het alleen in onze slaapkamer op de 2e etage is. Aan dezelfde buitenmuur grenst nog een slaapkamer en daar merk je het niet/nauwelijks. Onze vloeren zijn van beton. Plat dak is nog niet geisoleerd (gebeurt in 2024) en achter de dakrand bevindt zich wel wat hout. Met het monteren van de rolluiken zag dat er goed uit. Binnekort gaat mijn man weer de steiger op dus dan willen we weer een beetje op onderzoek uit.

Wat al door mijn hoofd is gegaan:

Ongedierte - Ik weet niet zo goed of ongedierte bij een betonnenwoning op de 2e verdieping een reeël scenario is? En zouden we dat dan niet ook in de zomer moeten ruiken?

Rioolafvoer is aan andere zijde van de woning, dus valt ook af. Gezien het 1 slaapkamer betreft denk ik dat het ook niet een omgevingsgeur is.

Heb ook nog gedacht aan schimmel, maar ik zie en voel niks aan de muren en de luchtvochtigheid schommelde onder/rond de 60 (af en toe een korte uitschieter naar boven) dus ik vraag me af of je dan al zo sterk de lucht ruikt en waarom dat dan niet in de zomer zo is.

Iemand tips waar op te letten en hoe aan de slag te gaan om dit te achterhalen? Ergens denk ik dat het met de buitenmuur te maken heeft, maar toch vind ik dat wel gek nu deze is geïmpregneerd. Buren aan weerszijde hebben meegedaan met de gevelwerkzaamheden, maar niet met de isolatie.

Hieronder soortegelijke indeling als dat wij hebben. Betreft de slaapkamer rechtsboven en ik lijk het het meest te ruiken rechts van het raam.

Miisschien staat het er los van, maar hebben ook 2 oranje plekjes op de kitranden bij het raamkozijn kunsstof HR++ uit augustus 2020. Zie foto. Lijken er ook meer op te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zioXpAYRu095b_YhcjWT1pzns9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6a47JvVd46eraya9fsCTxMn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2rsdxHdWOgc63EZYSCBcuUXPWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHUb3tWMTRqnOEcntVw5lXGf.jpg?f=fotoalbum_large

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vocht misschien meer ventileren in de slaapkamer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:54
"in de avond na regenachtige dagen" klinkt mij als iets met afvoer/riolering.

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:16
Misschien met een vochtmeter voor muren kijken of je iets kan vinden? Mogelijk dat er toch ergens een lekkage is die nu in de spouw terecht komt.

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-04 11:34
Longshot; Zit er aan die kant ook de hemelwaterafvoer aan de buitenkant?
Daar kan ook van alles mis mee zijn waardoor het bv de spouw inloopt, maar kan ik zo niets over zeggen verder.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 20:36

P_Tingen

omdat het KAN

Gezien combinatie "plat dak" en "oranje vlekjes" zou mijn verdenking naar het dak of de dakrand gaan. Wellicht dat er bij de rand van het dak (naden?) iets lekt waardoor je én oranje vlekjes krijgt én het muf ruikt.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:44
Plekjes zien eruit als sporen van schimmels, ongezond !

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Homewin
Dank voor de reacties.

Ik denk dat ventilatie echt wel goed zit. 4x per dag staan de ramen een tijdje wijd tegenover elkaar open en tussendoor voornamelijk ventilatiestand (op de nachten na).

Riool/afvoer kan het denk ik niet in, zit aan de voorzijde van het huis. Niet alleen de afvoerbuizen van het huis, maar ook verder onder de grond de straat in.

Hemelwaterafvoer zit er inderdaad. Heb dit ook al naar mijn man uitgesproken, want die heeft dit vervangen (probleem was er voor ook al), maar gaf aan dat er niks geks te zien was en hij dacht zelf dat daar niet zo gauw iets mee mee kan zijn, omdat het buiten langsloopt.
Gaan we in ieder geval nog goed bekijken binnenkort.

Dak en de randen dan toch ook nogmaals maar goed bekijken. Zou ook liever hebben dat het daar zit dan in de spouw/muur, want aan het dak gaan we nog wat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homewin
rvdgaag schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:16:
Plekjes zien eruit als sporen van schimmels, ongezond !
Daar maakte ik me ook een beetje zorgen over, maar de luchtvochtigheid is niet buitensporig de laatste weken en de geur is er niet in de zomer. Terwijl je daar ook periodes hebt met een hogere luchtvochtigheid. En hogere luchtvochtigheid = schimmel. Of zie ik dit verkeerd?

Of mijn Tado moet een hele inaccurate weergave tonen van de luchtvochtigheid

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:15

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Homewin schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:19:
[...]

Daar maakte ik me ook een beetje zorgen over, maar de luchtvochtigheid is niet buitensporig de laatste weken en de geur is er niet in de zomer. Terwijl je daar ook periodes hebt met een hogere luchtvochtigheid. En hogere luchtvochtigheid = schimmel. Of zie ik dit verkeerd?

Of mijn Tado moet een hele inaccurate weergave tonen van de luchtvochtigheid
Er zit een kans in dat het mycelium in de wand zelf zit en dat die oranje blobjes de 'paddenstoelen' zijn.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Homewin
FooLsKi schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:24:
[...]

Er zit een kans in dat het mycelium in de wand zelf zit en dat die oranje blobjes de 'paddenstoelen' zijn.
Ah zo. En als het toch een schimmel is, is er dan een logische verklaring dat we het in de herfst en voorjaar ruiken en in de zomer met (ook) een hogere luchtvochtigheid niet?

• LM1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-05 14:40

LM1

Dat oranje spul is volgens mij menie, is om je kozijnen te beschermen. Laatst in mijn nieuwe woning tegengekomen en vroeg me ook af wat het was, zie:
https://www.gamma.nl/asso...verf/metaallak/type-menie
https://www.klusidee.nl/F...rf-op-kozijnen-e-d.20587/

[ Voor 43% gewijzigd door LM1 op 21-09-2022 15:36 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:15

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Homewin schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:29:
[...]

Ah zo. En als het toch een schimmel is, is er dan een logische verklaring dat we het in de herfst en voorjaar ruiken en in de zomer met (ook) een hogere luchtvochtigheid niet?
Daar zal ongetwijfeld een logische verklaring voor zijn. Ik hou het, zonder de specifieke muffe geur te weten en op basis van een onscherpe foto, erop dat schimmelsoorten niet allemaal hetzelfde zijn. Wellicht dat de 'bloeiperiode' van deze specifieke schimmel (als het idd schimmel is) in de herfst en het voorjaar is.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
- Heb je een plat dak op de 2e of een schuine kap?
- Welke kant ligt de kamer qua oriëntatie? Gevel op noord?
- Heb je bij het vervangen van de kozijnen ventilatieroosters laten plaatsen?
- Heeft de woning mechanische ventilatie voor de afzuiging?
- Hebben de buren er ook last van?

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 21-09-2022 15:41 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Homewin schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:17:
Dank voor de reacties.

Ik denk dat ventilatie echt wel goed zit. 4x per dag staan de ramen een tijdje wijd tegenover elkaar open en tussendoor voornamelijk ventilatiestand (op de nachten na).

[...]
Wat doe je 's nachts dan? Alles potdicht? Dat is dé periode waarin de luchtvochtigheid oploopt i.v.m. de aanwezigheid van 2 'dampende' mensen.

Hoe oud is jullie matras? Wat voor bed is het, boxspring of 'gewoon' lattenbodem of lattenbodem met daaronder lades?

Ligt er veel kleding / beddengoed in de kamer in kasten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-05 09:29
Firetrooper schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:07:
Misschien met een vochtmeter voor muren kijken of je iets kan vinden? Mogelijk dat er toch ergens een lekkage is die nu in de spouw terecht komt.
Ik zou inderdaad maar eens naar het dak en de dakrand gaan kijken. Ik heb hier ook een lekkage gehad die zich een etage lager uitte in vochtvlekken in het raamgat. Dat was dus inderdaad tussen de muren naar beneden gekomen.

• Homewin
Señor Sjon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:40:
- Heb je een plat dak op de 2e of een schuine kap?
- Welke kant ligt de kamer qua oriëntatie? Gevel op noord?
- Heb je bij het vervangen van de kozijnen ventilatieroosters laten plaatsen?
- Heeft de woning mechanische ventilatie voor de afzuiging?
- Hebben de buren er ook last van?
Inderdaad een plat dak. Gevel zit op zuidwest, vangen hier flink wat wind en regen.
Geen ventilatieroosters, maar wel ventilatiekiepstand. Zie paar posts hierboven hoe we het luchten/ventileren nu aanpakken.
Geen mechanische afzuiging.

Vraag nooit gesteld aan de buren. Buren zijn wat ouder en hebben bijv. ook wat langer lekkages gehad en zijn uiteindelijk op ons initiatief meegegaan in het aanpakken van de gevel, dus heb ook de indruk dat zij wellicht minder focussen op dat soort zaken en überhaupt niet zo snel uitgaven doen voor dat soort onthouden. Bijv. spouwmuurisolatie wilden ze niet.

• Señor Sjon
Bij platte daken hoeft de lekkage niet bij jou te beginnen. ;)

Maar geen afzuiging en geen roosters. Dat is echt een gemiste kans qua ventilatie bij de aanpassingen die je hebt gedaan. Lucht vervuilt snel. Manco is dat oude huizen veel kieren hadden en dus op die manier wel 'fris' bleven. Na de eerste kierenjacht (jaren '70) kregen huizen al problemen met de vochtbalans omdat alles dichtgepropt werd.

Ik zou echt als een speer de mogelijkheid verkennen om een ventilatiebox te gaan gebruiken. Nu wordt vochtige lucht niet uit je huis geblazen. Vocht van douchen, wassen, drogen, jezelf, blijft nu in het huis zitten.

• Homewin
Tehh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:40:
[...]

Wat doe je 's nachts dan? Alles potdicht? Dat is dé periode waarin de luchtvochtigheid oploopt i.v.m. de aanwezigheid van 2 'dampende' mensen.

Hoe oud is jullie matras? Wat voor bed is het, boxspring of 'gewoon' lattenbodem of lattenbodem met daaronder lades?

Ligt er veel kleding / beddengoed in de kamer in kasten?
Helaas alles dicht. Dat heeft te maken met de ligging aan een drukke weg. Dan doe je geen oog dicht (oordoppen geprobeerd). Voor het slapen gaat ons raam nog een halfuur open en in de ochtend gaat direct alles halfuur tegen elkaar wagenwijd open en volgens de Tado zakt de luchtvochtigheid dan onder de 60% en houd ik het de rest van de dag redelijk onder controle in deze periode (met wat uitzonderingen daargelaten in herfst en voorjaar).

Matras is nu 7 jaar oud. Betreft een boxspring. Ligt wel e.e.a. in kasten, maar het probleem was er al vanaf het begin toen we er kwamen wonen. Dus ik denk zelf niet dat het hem daar in zit.

Dank weer allen voor de reacties!

• Homewin
Señor Sjon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:51:
Bij platte daken hoeft de lekkage niet bij jou te beginnen. ;)

Maar geen afzuiging en geen roosters. Dat is echt een gemiste kans qua ventilatie bij de aanpassingen die je hebt gedaan. Lucht vervuilt snel. Manco is dat oude huizen veel kieren hadden en dus op die manier wel 'fris' bleven. Na de eerste kierenjacht (jaren '70) kregen huizen al problemen met de vochtbalans omdat alles dichtgepropt werd.

Ik zou echt als een speer de mogelijkheid verkennen om een ventilatiebox te gaan gebruiken. Nu wordt vochtige lucht niet uit je huis geblazen. Vocht van douchen, wassen, drogen, jezelf, blijft nu in het huis zitten.
Is een ventilatiestand zoveel minder dan roosters? Ook gezien er 4x per dag gelucht wordt door alles tegenover elkaar open te zetten?

Er komt nog een opbouw dus wil tzt nog best kijken naar een ventilatiebox, maar er is nu niet zeker of dat het probleem is? Vooral gezien het 1 kamer betreft en de aangrenzende kamer het probleem niet heeft.
Of zie ik dat verkeerd?

• Señor Sjon
Nu zit er niks. Je hebt het wel vaker bij huizen uit die periode. Maar je zou bijna een bouwpatholoog bellen om te kijken of iets in de spouw of dakopbouw mis gaat. Is het dak van hout of ook beton?

• Homewin
Dak is van beton, alleen de dakrand is van hout.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Homewin schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:29:
[...]

Ja, dan hebben wij ook een hogere luchtvochtigheid, veel regen, je verwarmt je huis (nog) niet. Vocht in huis wordt lastiger afgevoerd naar buiten (wij hebben daarom een luchtontvochtiger gekocht voor de keuken, afzuigkap klinkt logischer misschien maar die is recirculatie).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-04 23:05
Ik ga je topic even volgen, want zit met exact hetzelfde;

- Jaren 70 woning, maar dan hoek, zonder buren aan de betreffende zijde
- Muffe lucht op slaapkamer beneden, aan binnenmuur kant (scheidingsmuur naar hal)
- Muur zelf ruikt niet, maar ongeveer 30 van de muur, telkens rond dezelfde plek
- Ventileren bijna hele dag met raam op ruime kier
- Muffe lucht lijkt op schimmel/riolering, echter loopt de riolering daar niet en ruikt echt niet als ongedierte
- Slaapkamervloer is hout met ruimte eronder, maar zonder kruipluik

Lucht lijkt sterker sinds ik een plint aan die muurzijde heb weggehaald.

Riolering mannetje heeft alles doorgelopen en kon niets vinden.

Wordt er simpel van zo ondertussen.

• Señor Sjon
Je zou een rooktest kunnen overwegen, waar rook komt, komt ook de lucht. Je zal verbaasd staan waar allemaal kieren zitten.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05 20:21
@Homewin

De dakranden goed controleren op lekkage, en misschien de houten boeidelen tijdelijk verwijderen om te kijken hoe de situatie hierachter is.

Als de lucht lang vochtig is trekt dit natuurlijk ook in kleding en bed, met een half uur ventileren ben je dan wel de luchtvochtigheid kwijt, maar de hoeveelheid vocht in textiel neemt niet zo snel af.

Als het een eigen huis is zou je kunnen overwegen om een decentrale wtw in de muur te boren zodat je 24/7 kunt ventileren.
https://vantubo.nl/air/vantubo_recduo_100_rc_plus.html
Gat boren is een paar tientjes, montage is goed zelf te doen.

De oranje vlekken in combinatie met wat anderen zeggen over sporen doet mij denken aan dit topic waar ook oranje sporen zichtbaar waren.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2147122
Menieverf is ook oranje, maar dat is lastig in te schatten vanaf hier.
Ik zou dat dus zeker goed onderzoeken voor je eigen gezondheid.

Ik neem ook aan dat je geschilderd hebt, en dan laat je geen oranje menievlekken zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door FRANQ op 21-09-2022 16:28 ]

• Homewin
Señor Sjon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:17:
Je zou een rooktest kunnen overwegen, waar rook komt, komt ook de lucht. Je zal verbaasd staan waar allemaal kieren zitten.
Ga me hier is in verdiepen
FRANQ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:24:
@Homewin

De dakranden goed controleren op lekkage, en misschien de houten boeidelen tijdelijk verwijderen om te kijken hoe de situatie hierachter is.

Als de lucht lang vochtig is trekt dit natuurlijk ook in kleding en bed, met een half uur ventileren ben je dan wel de luchtvochtigheid kwijt, maar de hoeveelheid vocht in textiel neemt niet zo snel af.

Als het een eigen huis is zou je kunnen overwegen om een decentrale wtw in de muur te boren zodat je 24/7 kunt ventileren.
https://vantubo.nl/air/vantubo_recduo_100_rc_plus.html
Gat boren is een paar tientjes, montage is goed zelf te doen.

De oranje vlekken in combinatie met wat anderen zeggen over sporen doet mij denken aan dit topic waar ook oranje sporen zichtbaar waren.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2147122
Menieverf is ook oranje, maar dat is lastig in te schatten vanaf hier.
Ik zou dat dus zeker goed onderzoeken voor je eigen gezondheid.

Ik neem ook aan dat je geschilderd hebt, en dan laat je geen oranje menievlekken zitten.
Ah die wtw is wel interessant. Kanalen aanleggen t.b.v. ventilatie is geen optie. Daarvoor is teveel gedaan in het huis en alles is vrij open, dus zou niet weten hoe we dat weggewerkt krijgen

Menie is niet gebruikt, zijn we vrij zeker van.

• Señor Sjon
In basis ventileer je keuken/toilet/badkamer/zolder met een afzuigpunt en de toevoer via roosters. Dat is meestal nog wel te regelen.

• Homewin
Señor Sjon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:38:
In basis ventileer je keuken/toilet/badkamer/zolder met een afzuigpunt en de toevoer via roosters. Dat is meestal nog wel te regelen.
Keuken heeft een recirculatie afzuigkap. Badkamer zit aan andere kant van het huis op de 2e etage (bg is bij ons de woonkeuken en 1e is bij ons woonkamer). Badkamer heeft overigens wel een ventilatie. Zit een gat dat uitkomt op het platte dak en daar is een ventilator op gemonteerd.

• Señor Sjon
Je kan altijd nog een climarad overwegen. Dan heb je ventilatie en radiator in één.

• Homewin
We hebben trouwens net nog gekeken naar die kitranden door voorzichtig wat weg te krabbel en dat blijkt niet goed weggesneden pur te zijn. Mijn man had dat al eerder geopperd, maar ik dacht dat het later is ontstaan. Dat zal dan wel aan mij liggen, dat het mij niet eerder is opgevallen.

Dak en hemelwaterafvoer wordt het eerste wat we gaan bekijken.

Ik zal bij ontwikkelingen een update plaatsen die wellicht andere kan helpen.

Nog andere opmerkingen/tips blijven welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-03-2023

Doo

Toevallig nog een ontwikkeling hierin? Heb eenzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
Doo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:07:
Toevallig nog een ontwikkeling hierin? Heb eenzelfde probleem.
Niet enorm. We zien niks geks aan de dakrand en gaan volgend jaar een dakopbouw plaatsen en het dak isoleren. We vermoeden dat het een samenloop is van (toch) te weinig ventilatie en we stoken vrij weinig op de slaapverdieping ivm slechte dakisolatie dus koelt snel weer af waardoor dus luchtvochtigheid hoog blijft.
Ip dachten we al erg trouw te zijn met ventileren, maar hebben toch wat dingen anders gedaan waardoor het wel stuk beter gaat.
Maar op regenachtige dagen, loopt het toch in de 70.

Wel het meest onder controle tot nu toe. Afgelopen week blijven we bijna continue ruim onder de 60 (op nacht na)

Hopen dat dakisolatie ervoor zorgt dat de ruimtes warmer blijven en dat een positief effect heeft.

Douchen veroorzaakte hier wel echt een hoge luchtvochtigheid die vervolgens lastig zakte. Dus wat we nu doen; ramen in slaapkamers open of tochrstand, tussendeuren dicht, douchen met badkamer deur open en badkamerraam ook dicht.
In ons huis werkt dat dus heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-05 17:20
Homewin schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:10:
[...]

Niet enorm. We zien niks geks aan de dakrand en gaan volgend jaar een dakopbouw plaatsen en het dak isoleren. We vermoeden dat het een samenloop is van (toch) te weinig ventilatie en we stoken vrij weinig op de slaapverdieping ivm slechte dakisolatie dus koelt snel weer af waardoor dus luchtvochtigheid hoog blijft.
Ip dachten we al erg trouw te zijn met ventileren, maar hebben toch wat dingen anders gedaan waardoor het wel stuk beter gaat.
Maar op regenachtige dagen, loopt het toch in de 70.

Wel het meest onder controle tot nu toe. Afgelopen week blijven we bijna continue ruim onder de 60 (op nacht na)

Hopen dat dakisolatie ervoor zorgt dat de ruimtes warmer blijven en dat een positief effect heeft.

Douchen veroorzaakte hier wel echt een hoge luchtvochtigheid die vervolgens lastig zakte. Dus wat we nu doen; ramen in slaapkamers open of tochrstand, tussendeuren dicht, douchen met badkamer deur open en badkamerraam ook dicht.
In ons huis werkt dat dus heel goed.
Ik heb alleen de berichten van T.S. gelezen. Maar is de kruipruimte vochtig? Is deze geïsoleerd? Vloer en of bodemisolatie?

Wij hadden voor bodemisolatie ook in de winter wel eens een muffe lucht in 1 slaapkamer. Na de bodemisolatie niet meer geroken. Bij ons was wel sprake van een natte kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
Arno90 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:30:
[...]

Ik heb alleen de berichten van T.S. gelezen. Maar is de kruipruimte vochtig? Is deze geïsoleerd? Vloer en of bodemisolatie?

Wij hadden voor bodemisolatie ook in de winter wel eens een muffe lucht in 1 slaapkamer. Na de bodemisolatie niet meer geroken. Bij ons was wel sprake van een natte kruipruimte.
Een wat late reactie.. maar ip staat ons huis op zand. We hebben geen kruipruimte of heel minimaal (nog geen 30 cm). Vloeroppervlakte op begane grond is zo'n 50m2. Enige waar we een beetje een kruipruimte hebben is bij de voordeur en meterkast. Maar dat is nog geen 1m2. Dus of dat de oorzaak kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Is dit ook het geval met open ramen?

Bij jaren 70 woningen is het hemelwater afvoer en rioolafvoer nog niet gescheiden opgebouwd. Grote kans dat je regenafvoerbuis dus aangesloten zit op het normale riool en ook direct dient als beluchter van het riool. In sommige situaties kan het dus zijn dat meer dan een gemiddelde hoeveelheid rioolgassen ontsnappen uit je regenpijp ter hoogte van je dakgoot.

Ook komt het voor dat de interne standleiding is doorgevoerd tot net onder je dakpannen en daar belucht. Dit kan ook in sommige situaties leiden tot stank in en rondom de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer_mac
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-12-2023

killer_mac

Life's better when you do RTS

Mijn eerste vraag zou zijn, hoe oud is de dakbedekking van jou en van de buren?

tweede vraag, waar op het platte dak zit de afvoer naar de regenpijp. Ik had voor heen een eind jaren 60 woning 1968 ook een plat dak, wat vooral opviel waren scheurtjes bij de afvoer, waardoor het water doorsijpelde naar mijn kant.

destijds shell bitumen gebruikt dichtgesmeerd en met een verhit plamuurmes verder dichtgebrand. probleem opgelost.

Het tweede euvel was bij mij dat de dakbedekking niet over de rand was gelegd maar tegen de rand aan. waardoor bij verhoogde waterstand het water tussen de boegdelen en de dakbedekking liep

dus als je het dak opgaat, ook even goed daar naar kijken.
veelal is er bij vernieuwing bij de dankranden een miezer klein rvs randje aangebracht in plaats van een fatsoenlijke zinken rand. vaak is dat rvs randje ook onvoldoende.

Leven is mooier dan je denkt, dus kom achter je pc vandaan en geniet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-05 16:29
Wij hebben een vergelijkbare woning gekocht en hadden vergelijkbare problemen. Meerdere problemen eigenlijk, maar op bepaalde plekken rook het erg muf. Zo was de pijp van de regenafvoer kapot, waardoor er onder het huis water bleef staan. Dat veroorzaakte op de benedenverdieping wat stank af en toe en dat was snel verholpen door de buis te repareren. Een ander geurprobleem op de bovenverdieping bleek samen te hangen met een oude schacht die ooit is weggehaald, maar niet goed dichtgemaakt was. Daar kon water in lopen wat je binnen kon ruiken, juist als het raam open stond om te luchten. Soms komt geur dus van een plek die je niet verwacht, blijven zoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geugjesclimarad
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-04-2023
Goedemiddag,

voor een slaapkamer zou ik geen ClimaRad wtw met radiator aan willen bevelen.
Die maakt voor een slaapkamer teveel geluid.
Wel hebben we de ClimaRad s-fan of s-fan plus in ons assortiment.
Die is speciaal ontworpen om slaapkamer stil te ventileren op basis van Co2 vraag.

Klaas Geugjes
Projectmanager ClimaRaad BV
Pagina: 1