Huiszwam vervangen voor een betonvloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 09:18
Dag allemaal,

In mijn kruipruimte heeft zich een mooie huiszwam genesteld. Van de 10 a 15 vloerbalken zijn er sowieso 2 a 3 aangetast, mogelijk meer.

Het gaat om een jaren '50 rijtjeshuis met een kruipruimte die alleen onder de woonkamervloer (30m2, 40cm diep) zit. De vloerconstructie van deze woonkamer is van hout, onderin de kruipruimte ligt een laagje beton.

De rest van het huis heeft een betonnen constructie en geen kruipruimte. Op het dak, voorzetwanden en wat kozijnen na is er gelukkig geen ander hout in de woning.

De best case-offerte van een zwamverwijderbedrijf was 5400 euro. Daarbij vervangen ze 2 vloerbalken en behandelen ze de kruipruimte. Dit met de kanttekening dat ze niet goed hebben kunnen inspecteren omdat de kruipruimte eerst moet worden leeggezogen (isolatieparels). Er is een aannemelijke kans dat ze meer ellende aantreffen, waarmee de prijs snel oploopt. Daarbij is de kruipruimte erg vochtig, waarmee er een risico blijft dat de zwam terugkomt (al geeft men 15 jaar garantie).

Volgens mij kom je voor zo’n klein oppervlak qua prijs al snel in een de buurt van een (schuim)betonnen(broodjes)vloer. Voordeel van zo'n vloer is dat je voorgoed van die zwam af bent en je kan er ook vloerverwarming inzetten. Geen gekke gedachte, toch?

Maar als je al het hout weghaald en een betonvloer neemt, moet je dan alsnog de muren e.d. behandelen tegen zwam? Of is dit niet meer nodig omdat de zwam vanzelf verdwijnt aangezien er niks te eten meer is? (De zwam is van de kruipruimte door de gevel heen in de tuin op een boomstronk gaan zitten, dus het zit wel in de stenen - maar doet daar verder volgens mij geen kwaad)

En vraag 2: weet iemand misschien wat zo'n betonnen vloer ongeveer zal kosten? Dan weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden.

Dank voor jullie inzichten!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Ik zou ook ff goed nadenken over mijn gezondheid. Als die zwam in je muur zit zou ik uitzoeken of deze zwam ook in je woning in de lucht zit. Dat laatste is geen goed nieuws ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
Boudewijn schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:59:
offtopic:
Ik zou ook ff goed nadenken over mijn gezondheid. Als die zwam in je muur zit zou ik uitzoeken of deze zwam ook in je woning in de lucht zit. Dat laatste is geen goed nieuws ;)
Dank, helaas zit het daar inmiddels wel in. We kwamen erachter omdat er al een tijd rood gruis onder plint vandaan kwam. We dachten aan steengruis. Het bleken sporen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
Meestal zit die zwam dan ook bij je buren en mijn ervaring is dat het gewoon weer terug komt. Leuk die garantie, maar als je na een paar jaar weer de hele bende kan openbreken ben je niet zo gelukkig.

Hier in de straat was het schuimbeton een populaire maatregel om er voor eens en altijd vanaf te komen als je toch niet in je kruipruimte hoeft te zijn.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
Uberprutser schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:47: … als je na een paar jaar weer de hele bende kan openbreken ben je niet zo gelukkig.

Hier in de straat was het schuimbeton een populaire maatregel om er voor eens en altijd vanaf te komen als je toch niet in je kruipruimte hoeft te zijn.
Ja, dat openbreken wil ik het liefst weer voorkomen - de boel moet nu al compleet op z’n kop en dat is geen feest. Daarnaast ben ik ook wel klaar met alle naaktslakken die mijn kruipruimte gezellig vinden, zijn zo glibberig tussen je tenen ;) Maar of je dan alsnog de boel moet behandelen om de restanten van de zwam weg te krijgen… dat weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wij waren voor een 80m2 2 jaar geleden een kleine €20.000 verder om de houten vloer te vervangen voor een betonnen vloer met behoud van de kruipruimte.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:15
FirePuma142 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:12:
Wij waren voor een 80m2 2 jaar geleden een kleine €20.000 verder om de houten vloer te vervangen voor een betonnen vloer met behoud van de kruipruimte.
Dat is wel erg veel geld, hier 2 jaar geleden €5500 betaald voor 50cm schuimbeton, vloerverwarming en anhydriet gietvloer.
Ik heb dan geen kruipruimte maar die heb ik tot nu toe nog niet gemist. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:25

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Idanue schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:39:
[...]

Dat is wel erg veel geld, hier 2 jaar geleden €5500 betaald voor 50cm schuimbeton, vloerverwarming en anhydriet gietvloer.
Zou daar misschien dan het verschil in zitten?

Een gat vol blaffen met schuimbeton kan iedere joker. Een fatsoenlijke draagvloer met een kruipruimte eronder is een heel ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:59
Wij hebben dit jaar een combifor renovatie vloer laten plaatsen. Dit is tijdens een gehele renovatie van het pand gebeurt, maar dit kwam voor 28m² op zo'n €7500,- ex btw.

Dit bedraagt dan de combifor vloer met EPS isolatie, zwaluwstaartplaat, cementdekvloer en arbeid. Slopen had ik zelf al gedaan.

De isolatie waarde van dat EPS is RC 4.8 dus als je nog een andere maatregel erbij doet krijg je er nog subsidie op ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Idanue schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:39:
[...]

Ik was bij de grootste schuimboer van NL ook al €12.000 kwijt volgens de offerte en dan moest ik zelf slopen.

Ik heb voor de glasvezelaansluiting toch echt een kruipruimte nodig. Of ik moet accepteren dat het in de hal over de vloer of lambrisering loopt. Ook kon ik makkelijk een extra stroomaansluiting naar de achtertuin leggen vanuit de meterkast. Ik zou mijn kruipruimte niet willen missen :)

[ Voor 24% gewijzigd door FirePuma142 op 16-09-2022 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 19-09 15:07
DrNizeGuy schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:01:
De isolatie waarde van dat EPS is RC 4.8 dus als je nog een andere maatregel erbij doet krijg je er nog subsidie op ook.
Wel goed opletten; soms moet je een bepaald type folie aanbrengen in je kruipruimte anders krijg je de subsidie niet. Kwam bij mij neer op dat de subsidie ongeveer gelijk zou zijn aan de meerprijs van het folie. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
Die bedragen doen mij denken dat het (veel) slimmer is om het hout eruit te halen. Ik heb er volgens mij geen voordeel bij het te laten zitten. De kruipruimte is ook vrij nutteloos: er lopen vrijwel geen leidingen, op wat utp dat ik er zelf heb ingelegd na. Dus waarom behouden?

Blijft de vraag of ik nog iets met de zwam moet als ik al het hout weghaal…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FirePuma142 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:16:
[...]

Ik was bij de grootste schuimboer van NL ook al €12.000 kwijt volgens de offerte en dan moest ik zelf slopen.

Ik heb voor de glasvezelaansluiting toch echt een kruipruimte nodig. Of ik moet accepteren dat het in de hal over de vloer of lambrisering loopt. Ook kon ik makkelijk een extra stroomaansluiting naar de achtertuin leggen vanuit de meterkast. Ik zou mijn kruipruimte niet willen missen :)
Op zich zou je natuurlijk een paar (loze) leidingen kunnen meestorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MikeyMan schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:50:
[...]

Op zich zou je natuurlijk een paar (loze) leidingen kunnen meestorten.
Ja, dat kan natuurlijk altijd. Ik heb een stukje onbereikbaar onder een aanbouw, en daar hebben de vorigen bewoners geen loze leidingen gelegd. Dat had wel wat kopzorgen gescheeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 21:14
Hoe kan het dat je vloer zo nat is na de bodemisolatie, was dit ervoor ook al zo?
Heb je wel ventilatie?
Is de isoleerder niet aansprakelijk voor deze schade?
Ik denk zelf dat je voor een €6000 wel een mooie betonvloer hebt liggen, met rc5 en mogelijkheid voor vv ( altijd doen!)
Schuimbeton vind ik te duur, reparatie ook te duur

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_MA
technopeuter schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:56:
Hoe kan het dat je vloer zo nat is na de bodemisolatie, was dit ervoor ook al zo?
Heb je wel ventilatie?
Ik denk zelf dat je voor een €6000 wel een mooie betonvloer hebt liggen, met rc5 en mogelijkheid voor vv ( altijd doen!)
Dank. De kruipruimte is met name nat omdat het grondwater hier gewoon hoog staat. Er zitten ventilatieroosters in.

Maar zowel de zwammeninspecteur als een aannemer wisten mij te vertellen dat het oliedom was om het steenwol, dat de vorige bewoner al had laten plaatsen, onder de vloer te laten zitten en vervolgens de kruipruimte te isoleren met EPS parels… Dat zorgt dat de ruimte tussen parels en vloerbalken juist erg vochtig wordt. Dat had het isolatiebedrijf natuurlijk moeten zien.

Ik heb het vermoeden dat dit de zwam een zet heeft gegeven, maar kan dat niet hard maken. Dan wordt het moeilijk om iets te verhalen. Misschien dat ik wel de kosten voor het verwijderen van de isolatie kan verhalen, maar daar ben ik nog niet over uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnugter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01 16:40
Zwam voedt zich met met hout en met name het bindmiddel lignine in hout. Als het hout eruit is blijft de zwam weg.
Balken vervangen is een tijdelijke oplossing want de zwam blijft aanwezig.
Schuimbeton erin is een heel goede en afdoende oplossing, zeker i.c.m. vloerverwarming
succes
Als je zelf de vloer verwijderd bespaar je flink wat kosten. De kosten van schuimbeton moet je navragen bij een leverancier.
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
hnugter schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:49:
Zwam voedt zich met met hout en met name het bindmiddel lignine in hout. Als het hout eruit is blijft de zwam weg.
Balken vervangen is een tijdelijke oplossing want de zwam blijft aanwezig.
Schuimbeton erin is een heel goede en afdoende oplossing, zeker i.c.m. vloerverwarming
succes
Als je zelf de vloer verwijderd bespaar je flink wat kosten. De kosten van schuimbeton moet je navragen bij een leverancier.
Henk
Helder, geen hout = geen zwam. Maar betekent dit dat ik de muren waar de zwam deels doorheen is gegroeid, ongemoeid kan laten? De vloer zelf verwijderen moet niet zo’n probleem zijn, slopen kan ik wel. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnugter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01 16:40
Meer dan met een bezem afborstelen hoef je niet te doen. Als je buren nog wel een houten vloer hebben dan is iets beter reinigen misschien wel zo netjes. De zwam blijft lange tijd aanwezig in metselwerk en de grond dus helemaal wegkrijgen lukt toch niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:34
Ik heb bij mijn oude/vorige woning ook houtzwam gehad.

Alles van hout weggehaald waar de zwam te zien was, plus 1,5 meter.
Dit hield dan in dat de complete vloer eruit moest en de gipsen wanden, want houten rachels.
Ik had op plaatsen in de kruipruimte tegen de stenenmuur stukken zwam van ruim 5m², op sommige plekken druppelde vocht uit de zwam.
Bedrijf laten komen die de zwam ging bestrijden, hierna opnieuw opbouwen, dit kon ook met houtenbalken volgens het bedrijf.
Niet dus. Na 2 weken zagen we de eerste zwam alweer terugkomen. Hoop gedoe, en aansprakelijk stellen.
Ik zal dat hele verhaal maar even achterwege laten.

Alles laten inspuiten door een ander erkend bedrijf, daarna de resten afgebrand met een dakbrander, en later nog eens met een staalborstel de muren schoon geschraapt.

Ik heb er toen voor gekozen om (zelf) een broodjesvloer te leggen, en de kruipruimte te laten isoleren met isoparels. Ook de muren zijn onderdruk ingespoten met een soort van gel, om optrekkend vocht tegen te gaan.
Dit deden ze 20 a 30 cm onder de vloergrens.
Alle gipsen wanden zijn toen opgebouwd met stalen profielen, of de wanden zijn toen gestuced.

Gelukkig was dit afdoende, ik had hierna een keurig droge kruipruimte en geen zwam meer.

Mijn kortte tip dus: geen hout gebruiken, en zorg voor een droogklimaat in de kruipruimte, lukt dit niet dan zou ik persoonlijk de hele kruipruimte vol laten storten met beton.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 18:25
Je zegt dat je voorzetwanden hebt? Zijn dat toevallig de wanden waar bij de plinten die sporen verschenen? Dan mag je die er ook uithalen. Een renovatievloer, schuimbeton of betonvloer op isolatie zijn allemaal prima oplossingen maar die wanden kunnen toch een punt van zorg blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-07-2023
mr_MA schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:56:
Dag allemaal,

In mijn kruipruimte heeft zich een mooie huiszwam genesteld. Van de 10 a 15 vloerbalken zijn er sowieso 2 a 3 aangetast, mogelijk meer.

Het gaat om een jaren '50 rijtjeshuis met een kruipruimte die alleen onder de woonkamervloer (30m2, 40cm diep) zit. De vloerconstructie van deze woonkamer is van hout, onderin de kruipruimte ligt een laagje beton.

De rest van het huis heeft een betonnen constructie en geen kruipruimte. Op het dak, voorzetwanden en wat kozijnen na is er gelukkig geen ander hout in de woning.

De best case-offerte van een zwamverwijderbedrijf was 5400 euro. Daarbij vervangen ze 2 vloerbalken en behandelen ze de kruipruimte. Dit met de kanttekening dat ze niet goed hebben kunnen inspecteren omdat de kruipruimte eerst moet worden leeggezogen (isolatieparels). Er is een aannemelijke kans dat ze meer ellende aantreffen, waarmee de prijs snel oploopt. Daarbij is de kruipruimte erg vochtig, waarmee er een risico blijft dat de zwam terugkomt (al geeft men 15 jaar garantie).

Volgens mij kom je voor zo’n klein oppervlak qua prijs al snel in een de buurt van een (schuim)betonnen(broodjes)vloer. Voordeel van zo'n vloer is dat je voorgoed van die zwam af bent en je kan er ook vloerverwarming inzetten. Geen gekke gedachte, toch?

Maar als je al het hout weghaald en een betonvloer neemt, moet je dan alsnog de muren e.d. behandelen tegen zwam? Of is dit niet meer nodig omdat de zwam vanzelf verdwijnt aangezien er niks te eten meer is? (De zwam is van de kruipruimte door de gevel heen in de tuin op een boomstronk gaan zitten, dus het zit wel in de stenen - maar doet daar verder volgens mij geen kwaad)

En vraag 2: weet iemand misschien wat zo'n betonnen vloer ongeveer zal kosten? Dan weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden.

Dank voor jullie inzichten!
Waarom verkoop je dit probleem huis niet en ga voor een modern huis, op de langere termijn is dat een goedkopere (en veel beter voor het milieu) keuze dan steeds achter dure zwammen en slakken aan zitten. Want wat is next? Asbest? Rot dak, who knows money pit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:44
Vic-Green schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:00:
[...]

Waarom verkoop je dit probleem huis niet en ga voor een modern huis, op de langere termijn is dat een goedkopere (en veel beter voor het milieu) keuze dan steeds achter dure zwammen en slakken aan zitten. Want wat is next? Asbest? Rot dak, who knows money pit
Graag wel even door de makelaar toe laten voegen in de eerste zin van de advertentie en de prijs hier ook naar laten zijn, alvorens je er andermans probleem van wil maken 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10

pietje63

RTFM

Ik zie het volgende topic al langs komen "huiszwam - verborgen gebrek?".

Maar NFI, als ik een dergelijk probleem had, zou ik mijn huis ook niet willen verkopen. Bij een verkoop en verhuizing komen wel meer kosten kijken die geen toegevoegde waarde hebben tov de huidige situatie (makelaar, verhuizing, schilderen). Dan kun je beter in het huidige huis door de zure appel heenbijten.

T.a.v. je vraag; betonnen vloer is toch helemaal niet nodig voor vloerverwarming? wij hebben jaren 30 woning; balken, houten draagvloer en daarop fermacellplaten voor de vloerverwarming. In de kruipruimte nog wat isolatie aangebracht, werkt prima.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• mr_MA
Dank voor alle reacties, jullie gedachten en ervaringen helpen mij enorm om langzaam maar zeker te beslissen wat de beste aanpak is.

Er is inderdaad een lange voorzetwand. De sporen zijn daar zichtbaar geweest bij een stopcontact. Niet de primaire bron, maar gezien de constructie van hout is zal die wand er ook aan moeten geloven. Hij staat ook op de vloer die er waarschijnlijk uitgaat, dus het is sowieso makkelijker om een nieuwe te plaatsen (zonder hout).

Het huis verkopen is geen optie voor dit (goed) is aangepakt. Naast het feit dat er een meldingsplicht is, wil ik niet iemand anders met mijn probleem opzadelen. Daarnaast lijkt het in mijn situatie relatief makkelijk om de zwam voorgoed mijn huis uit te krijgen en daar zelfs wat comfort en energiebesparing voor terug te krijgen met vloerverwarming. Het huis is verder prima op orde, en we wonen er goed.

Stap 1 is nu de kruipruimte helemaal leegzuigen zodat we zien wat de schade echt is. En wat offertes opvragen voor de verschillende opties voor een betonnen vloer, want daar neig ik toch wel naar. Hopelijk zijn aannemers niet zo schaars als ik vermoed..

• Vic-Green
Anton2610 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:28:
[...]

Graag wel even door de makelaar toe laten voegen in de eerste zin van de advertentie en de prijs hier ook naar laten zijn, alvorens je er andermans probleem van wil maken 8)7 .
Uiteraard, ben je ook verplicht tot
mr_MA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:46:

Het huis verkopen is geen optie voor dit (goed) is aangepakt. Naast het feit dat er een meldingsplicht is, wil ik niet iemand anders met mijn probleem opzadelen. Daarnaast lijkt het in mijn situatie relatief makkelijk om de zwam voorgoed mijn huis uit te krijgen en daar zelfs wat comfort en energiebesparing voor terug te krijgen met vloerverwarming. Het huis is verder prima op orde, en we wonen er goed.
Sorry dat ik toch ga doorvragen, heb je wel een aankoop keuring laten uitvoeren? Wat kwam daar uit? Wat waren je beweegredenen geweest een huis aan het einde van zijn levenscyclus te kopen en niet gewoon verstandig een nieuw huis te kopen (tot paar jaar terug nog goedkoper ook waarschijnlijk)?

En als laatste is alle asbest al uit je woning gehaald? Ik kan me niet voorstellen dat jou huis geen Asbest bevat.

Ik hoop dat je snel deze pijnlijke situatie achter je kan laten en mijn advies voor een nieuwe start overweegt.

(Betreft verkopen, zelfs met zwam en slak kopen mensen je huis al dan niet tegen een redelijke korting)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
@Vic-Green sommige mensen willen geen kant en klaar huis maar willen het zelf kant en klaar maken. Dan kom je soms dingen tegen die tegenvallen, dat fix je en je gaat weer verder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr_MA
Sorry dat ik toch ga doorvragen, heb je wel een aankoop keuring laten uitvoeren? Wat kwam daar uit? Wat waren je beweegredenen geweest een huis aan het einde van zijn levenscyclus te kopen en niet gewoon verstandig een nieuw huis te kopen (tot paar jaar terug nog goedkoper ook waarschijnlijk)?

En als laatste is alle asbest al uit je woning gehaald? Ik kan me niet voorstellen dat jou huis geen Asbest bevat.

Ik hoop dat je snel deze pijnlijke miskoop achter je kan laten en mijn advies voor een nieuwe start overweegt.

(Betreft verkopen, zelfs met zwam en slak kopen mensen je huis al dan niet tegen een redelijke korting)
Eeeh, Ik begrijp niet zo goed waar dit over gaat. Volgens mij trek je nogal extreme conclusies zonder dat je een beeld heb van het type woning dat ik (al jaren) heb.

Ik heb een prima huis dat nog decennia lang mee kan, alleen er zit een zwam in een de kruipruimte. Een kruipruimte die goed aan te pakken is, alleen ik wil weten wat de beste manier is.

• Vic-Green
*snip* In welke wereld is 'had je maar een nieuw huis moeten kopen' een oplossing voor dit probleem? Zeker in de huidige woningmarkt is keuze schaars.

[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 22-09-2022 09:48 ]

• mr_MA
*snip* laat het rusten

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 22-09-2022 09:49 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:24

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Vloer eruit, isolatie en (schuim) beton plaatsen, vloerverwarming, en leg dan gelijk in de betonvloer een 50mm rioolpijp ringleiding zodat je waar dan ook in de kamer je audio/video aansluitingen kunt (ver)plaatsen.
Mocht je meterkast aan de woonkamer grenzen dan is het nog mooier, leg overal je extra leidingen naar toe in de kamer waar het altijd al te moeilijk voor was om netjes te doen.

"ieder nadeel heeft een voordeel"

Inspiratie: Vervanging volledige vloer

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_MA
ollie1965 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:44:
Vloer eruit, isolatie en (schuim) beton plaatsen, vloerverwarming, en leg dan gelijk in de betonvloer een 50mm rioolpijp ringleiding zodat je waar dan ook in de kamer je audio/video aansluitingen kunt (ver)plaatsen.
Mocht je meterkast aan de woonkamer grenzen dan is het nog mooier, leg overal je extra leidingen naar toe in de kamer waar het altijd al te moeilijk voor was om netjes te doen.

"ieder nadeel heeft een voordeel"

Inspiratie: Vervanging volledige vloer
Zo probeer ik er ook naar te kijken. Gelukkig ligt er werkelijk niks in de kruipruimte, alle leidingen lopen via de muur en het plafond. Maar zo’n ringleiding is een best interessant idee!

• mr_MA
technopeuter schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:56:
Heb je wel ventilatie?
Hier kom ik graag nog even op terug, want ik heb contact gezocht met Eigen Huis voor advies. Eerst zeiden ze dat het inderdaad niet goed is om én EPS parels op de bodem én steenwol aan de onderkant van de vloer te hebben. Daarna met de isolatieman gesproken (goed gesprek) en hij gaf aan dat hij daar echt anders tegenaan kijkt. Mits er goede ventilatie is, kan deze aanpak volgens hem prima. Hij zei dat ze zelden de steenwol weghalen als ze parels storten. Vervolgens weer Eigen Huis gebeld, en nu beamen ze het verhaal van de isolatieman. Dus ja, wat is dan de waarheid? Nu eerst maar eens de kruipruimte leeg zien te krijgen zodat we kunnen zien waar die zwam precies zit en vandaan komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Modbreak:Berichten verwijderd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 21:14
Bodemisolatie zorgt er juist voor dat het vocht niet naar boven komt. Daarom heet het ook isolatie, erboven hoort de ventilatie in orde te zijn. Dat is waarschijnlijk dichtgezet.
Steenwol tussen de balken zorgt voor de echte warmteisolatie.

Het is dus vaag waarom er vocht is, als dat er is slaat het neer op het koudste punt. Dat zijn in principe niet je balken, de onderkant van de steenwol zou kouder moeten zijn.

Weet je 100% zeker dat je geen lekkage hebt? Bijv in de muur waar de balken liggen?

diskeltische lurker

• mr_MA
technopeuter schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:57:

Het is dus vaag waarom er vocht is, als dat er is slaat het neer op het koudste punt. Dat zijn in principe niet je balken, de onderkant van de steenwol zou kouder moeten zijn.

Weet je 100% zeker dat je geen lekkage hebt? Bijv in de muur waar de balken liggen?
Dat komt overeen met wat de isolateur zei, inderdaad. Ik heb in ieder geval geen weet van lekkage, maar om het zeker te weten moet de kruipruimte eerst leeg. Hopelijk lukt dat binnen nu en een week of twee. Er lopen daar verder geen waterleidingen o.i.d, het zou dan bijvoorbeeld door het voegwerk moeten komen.

Eigen Huis opperde de mogelijkheid van een koudebrug als oorzaak. Lekkage zou wellicht een zegen zijn, want dan kan (met de nadruk op kan) de rest onder gevolgschade vallen, wat meer opties biedt voor de opstalverzekering.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mr_MA
Een korte update voor degenen die in de toekomst tegen een vergelijkbaar probleem aanlopen:

Na veel advies in te hebben gewonnen, o.a. bij Eigen Huis (erg behulpzaam, een aanrader!) hebben we besloten de hele vloer te vervangen voor een vrijliggende betonvloer. Alternatief was een broodjes-/renovatievloer, maar dat was een stuk duurder en bood niet echt voordelen bij ons. De muren e.d. hoeven niet te worden behandeld omdat al het hout uit de woning wordt verwijderd.

Een gesprek met de buurman gaf de doorslag: hij heeft de zwam ook, en ik zie hem dat niet goed aanpakken (geen kwade wil, wel onwetendheid). Daarmee valt in mijn ogen het herstellen van ons hout af, want die zwam komt hoe dan ook via de buren wel weer een keer terug.

Alles eruit dus, en de woonkamer weer spik en span maken.

Dank voor al jullie advies, het heeft mij enorm geholpen in dit nare traject!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kan het een beetje snel gefixt worden ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_MA
MikeyMan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:36:
Kan het een beetje snel gefixt worden ook?
Als het goed is, kan het op vrij korte termijn - maar er zijn nog geen handtekeningen gezet, dus ik hou een slag om de arm.
Pagina: 1