Reiskoffer 30 of 44 liter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik ga eind oktober met een stel vrienden 8 dagen met OV naar Lissabon, en met het vliegtuig weer terug. We slapen in AirBnB's.

Nu ben ik aan het zoeken naar 'n goede tas die ook als handbagage het vliegtuig in mag. Ik heb 3 opties:

Rugzak van 30 liter (aanwezig)
Rugzak van 44 liter (prijs € 40)
Rugzaktrolley van 44 liter (prijs € 90-130, 2,9kg)
Rugzaktrolley van 30 liter (prijs € 60-95, 1,7kg)

Nu ben ik geen ervaren reiziger, en ik vraag me af of 30 liter voldoende is voor 1 week aan kleding en wat je nog meer nodig hebt.

Tevens ben ik nogal klein en heb wat fysieke beperkingen, 1 kilometer lopen met 5 kilo op m'n rug is eigenlijk al meer dan ik kan hebben. Ik neem aan dat die rugzak van 44 liter al snel meer weegt dan 5 kilo? Dan zou die eigenlijk sowieso afvallen, maar ik heb geen idee of 'n rugzak van 30 liter ook al snel meer dan 5 kilo weegt, maar dat zou ik nog uit kunnen proberen.

Dan is dus de vraag: heb je voldoende aan 30 liter in zo'n rugzaktrolley voor 8 dagen, of is 44 liter toch echt wel handig?
En hoe snel kom je door het gewicht van die grote rugzaktrolley aan de 10kg die het maximaal mag wegen?

Als laatste: zijn er dingen die je absoluut niet mag vergeten? Of handige tips?

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Laatst online: 30-04 14:34
Let vooral even op de toegestande maten: https://www.travelbags.nl...r-luchtvaartmaatschappij/

Wij zijn vorige maand een week naar Lissabon geweest met alleen handbagage en dat was echt prima te doen! Mijn vrouw had van deze "zakken" gekocht bij de Ikea en daar al onze kleding in opgerold.

Ik zou het de voglende weer doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:53

Bob Popcorn

Plop!

Hangt natuurlijk van jezelf af. Ik ben redelijk bedreven in reizen en weet exact wat ik (zelf) nodig heb voor X aantal dagen. Mijn 38L koffertje is voor max een week (5 dagen), en dan neem ik één paar extra schoenen mee, en een redelijk uitgebreide toilettas.

Daar zit dan in:

5x overhemd
5x ondershirt
2x lange broek
3x polo
6x onderbroek
6x paar sokken
1x net jasje
1x paar schoenen
1x toilettas

Dat is niet heel erg overdreven. Ik denk dat je daarom aan 30L tekort komt, maar dat baseer ik puur op het feit dat ik altijd een paar extra schoenen mee neem die uiteraard veel (loze) ruimte innemen.

Vwb je vraag over rugzaktrolley of gewone rugtas, het trolleymechanisme neemt óók plek in, en dit wordt niet meegerekend met de interieurmaat. Een trolley is dus zwaarder en lomper. Ik kan niet oordelen over je fysieke tekortkomingen, maar ik zou voor een "normale" rugtas gaan en proberen die op de airport zoveel mogelijk voor je uit te duwen en zo'n karretje gebruiken.

En ja, 44L kleding weegt meer dan 5kg. Veel meer zelfs. :X

[ Voor 26% gewijzigd door Bob Popcorn op 20-09-2022 13:53 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Na 2 edits dan maar een extra post ook :p

Ik heb zelf alleen maar verschrikkelijk dure Tumi bagage, soort van fetish van me, dus die zal ik je niet aanraden. Maar ik heb thuis ook een Eastpak rolkoffer liggen die van m'n vrouw is en daar ben ik elke keer enorm van onder de indruk, zowel kwa capaciteit als kwa kwaliteit van de wielen en het trekstang mechanisme. Ik denk dat het deze is: https://www.travelbags.nl/eastpak-transitr-s-black.html

Sowieso een stuk chiller als je weinig gewicht op je rug kan torsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 16:25

Chiron

Moderator Discord
Wat ben je van plan Ardana? 44L koffer pas je zelf in ;)

Voor een weekje naar de zon heb je ook geen zware/grote winterkleding nodig, een 30L rugzak zou prima moeten zijn voor wat luchtige kleding, ondergoed en zwemspul, toilettasje. Dat vest wat je nodig hebt voor de ijskoude airco in het vliegtuig trek je gewoon aan :)

Je kan nu al verzamelen wat je denkt mee te gaan nemen. Als een rugzak dragen lastig wordt kan je idd ook nog naar een 30L trolley kijken, ik neem aan dat je niet de jungle in gaat waar niks kan rollen. Nadeel is wel dat het wielsysteem en de hendel ook wel wat weegt, als je het ding een keer wel moet tillen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Handbagage mag 12 kilo wegen. Maximale afmetingen: 56x45x25. En dan mag je nog een accesoire (handtas?) meenemen, al kan een klein rugzakje ook. Zo'n trolley is wel lekker praktisch. Neem er wel 1 met vier wielen zodat je deze rechtop met je mee kan rijden.
Zorg voor 8 dagen ondergoed. Een T-shirt en broek kun je best meerdere dagen dragen (niet achter elkaar, beetje afwisselen).
En wat @Chiron zegt: Zoek alles alvast eens bij elkaar.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Wat Danielson zegt, eerst kijken met welke vlucht je terug gaat. Het is een zooitje qua afmetingen en gewichten over de verschillende luchtvaartmaatschappijen. Wil je een rugzak/trolley kopen die voor de meeste vluchten goed is, dan moet je kijken wat de kleinste afmetingen zijn. Is je rugzak/trolley te groot volgens de regels, gaat ie het ruim in met een behoorlijke meerprijs en met de chaos op sommige luchthavens, hopen dat je hem terug krijgt.

Daarnaast in de gaten houden dat je qua vliegen ook met beperkingen zit qua vloeistoffen. Niet meer dan 100ml per verpakking en niet meer dan in een 1 liter doorzichtige tas past in totaal. (dat waren de regels de laatste keer dat ik vloog in 2019) Een deospray of een lensenvloeistof verpakking gaan al snel boven deze maten, net als een douchegel. Je zal dus of deze ter plekke moeten kopen/achterlaten of kleinere verpakkingen kopen. (Die vaak ook nog duurder zijn)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 15:10
Net terug van 1,5 week VS met een rugzak van 36 liter (die niet helemaal vol zat overigens). Kan prima. Rugzak was 8 kilo oid en dat kwam met name doordat er nog wat extra spul in zat wat niet direct nodig was (accupack, koptelefoon, etc.). Paklijst vergelijkbaar met @Bob Popcorn maar dan zonder nette spullen.

5x sokken
5x shirt
1x extra korte broek
1x lange broek
1x lange zwembroek
5x ondergoed
1x microvezel handdoek
1x generiek oplader Anker Powercore III
1x toilettas

Wel ter plekke een keer gewassen in zo'n wasserette.

Gewicht en inhoud was totaal het probleem niet. Formaat wel. Vloog met een maatschappij waar handbagage maar 20 cm 'dik' mocht zijn (55 x 40 x 20 cm max 12 kg). Rugzak kon dus niet helemaal vol ivm formaat. Op de aansluitende vlucht werden er daadwerkelijk ook van die veel te grote koffers zonder pardon naar het ruim verwezen. (En terecht. Ik kan er altijd erg slecht tegen dat ik m'n best doe om aan het formaat te voldoen en er dan mensen voorbij komen met gewoon ongeveer een ruimkoffer als handbagage die dan ook nog eens vooraan gaan staan waardoor jij je spullen niet meer kwijt kan).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

@Korvaag Idd, ik heb ook altijd nog een beetje auxiliary gear bij me in m'n koffer. Te weten 6x kleerhanger die opvouwbaar is, een Eu -> US plug, een EU-> UK plug en een mini stekkerblokje. :) Neemt bij elkaar evenveel plek in als een paar gympen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bob Popcorn op 20-09-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 15:10
Bob Popcorn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:52:
@Korvaag Idd, ik heb ook altijd nog een beetje auxiliary gear bij me in m'n koffer. Te weten 6x kleerhanger die opvouwbaar is, een Eu -> US plug, een EU-> UK plug en een mini stekkerblokje. :)
Dat zat hier in m'n 'accessoire' laptoptas:
2x laptop
1x adapter
1x converter US
1x muis
1x zonnebril met (helaas) vrij grote brillenkoker

Stekkerblokje niet echt nodig door Anker Powercore III als generiek oplaaddevice (ook ff toegevoegd).

Klerenhangers doe ik niet aan :P (maargoed, ik had ook geen overhemden of jasjes mee). Dus kortom @Ardana Ik zou gewoon je bestaande rugzak pakken. Je bent klein dus je kleren zijn ook klein :P Moet makkelijk kunnen en ik vermoed dat niet veel verder komt dan 6kg mits de rugzak zelf geen zwaar frame heeft oid. Heb zelf zo'n bagageweger om dit te wegen. Kost niet zoveel en kan je ook ff halen eventueel.

[ Voor 27% gewijzigd door Korvaag op 20-09-2022 15:07 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ardana schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:42:
Tevens ben ik nogal klein en heb wat fysieke beperkingen, 1 kilometer lopen met 5 kilo op m'n rug is eigenlijk al meer dan ik kan hebben. Ik neem aan dat die rugzak van 44 liter al snel meer weegt dan 5 kilo?
Je mag ervan uit gaan dat de handbagage voor één week meer weegt dan 5 kg en waarschijnlijk ook meer dan 10 kg. Het gewicht wordt vrijwel nooit gecontroleerd dus als je boven de 10 kg komt is dat geen probleem. Focus dus op de grootte en niet op het gewicht want je hebt sowieso iets met wieltjes nodig.
Nu ben ik aan het zoeken naar 'n goede tas die ook als handbagage het vliegtuig in mag.
Met welke maatschappij vlieg je en wat mag je meenemen? Een tas voor onder de stoel voor je is ongeveer 30 L en kan groot genoeg zijn voor een weekje, maar dan moet je het heel erg goed plannen. Probeer dat eens uit met je rugzak.
Mijn ervaring is dat je sokken met merinowol zonder problemen 5 dagen kunt dragen zonder dat het comfort daaronder lijdt. Dat scheelt een hele stapel sokken in je handbagage.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

fopjurist schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:17:
[...]

[...]

Mijn ervaring is dat je sokken met merinowol zonder problemen 5 dagen kunt dragen zonder dat het comfort daaronder lijdt. Dat scheelt een hele stapel sokken in je handbagage.
Nouja, 6 paar sokken is nou ook weer niet zoveel volume. Daarnaast draag ik graag schone sokken en kunnen mijn sokken nogal vochtig raken van een dag lopen op een beurs. Dan is het wel lekker om een paar droge, schone sokken aan te trekken voor het avondprogram :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:50
Vergeef me mijn bemoeizucht (Bemoeizucht van de gemiddelde tweaker)

Maar waarom niet die paar tientjes betalen om een normale koffer mee terug te nemen in het vliegtuig? Ik heb zelf redelijk veel gereisd met de trein in Europa en kon eigenlijk overal gewoon prima mijn koffer kwijt en een trolley met 4 wieltjes vind ik sowieso gewoon het makkelijkste reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Chiron schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:58:

Voor een weekje naar de zon heb je ook geen zware/grote winterkleding nodig, een 30L rugzak zou prima moeten zijn voor wat luchtige kleding, ondergoed en zwemspul, toilettasje. Dat vest wat je nodig hebt voor de ijskoude airco in het vliegtuig trek je gewoon aan :)
Oktober in Lissabon kan ook tegenvallen qua weer/temperatuur. Meestal valt het wel mee maar het is wel een kuststad dus het weer kan snel omslaan cq. 's avonds vrij snel afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:33
De rugzak van 30 liter heb je al, dus daar kan je sowieso thuis kijken of het daar in past. ja: dan of deze nemen, of alsnog de trolly halen. Nee: dan bepalen of je liever een rugzak wil (probeer alvast aan te voelen met de volle 30 liter die dus nog zwaarder gaat worden) of een trolly en daar dus de 44 liter variant van halen... Wat er allemaal mee moet is geheel afhankelijk van wat je allemaal gaat doen en het weer en hoe vaak je je wil omkleden enzo.. Gezien je beperkingen denk ik dat een trolly wel de fijnste optie voor je is, hoef je alleen maar achter je aan te trekken en heb je geen gewicht op je schouders.

[ Voor 15% gewijzigd door Hopjesvla79 op 20-09-2022 15:34 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 16:25

Chiron

Moderator Discord
PolarBear schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:26:
[...]

Oktober in Lissabon kan ook tegenvallen qua weer/temperatuur. Meestal valt het wel mee maar het is wel een kuststad dus het weer kan snel omslaan cq. 's avonds vrij snel afkoelen.
Ik heb het ff opgezocht, gemiddeld 23 overdag en 15 's nachts. Maar Frankrijk zit tussen de 10 en 17 graden.

Dat wordt dan werken in laagjes, ipv 1 dik schaap in 1 keer :P

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ok, het is géén weekje naar de zon, het is 'n weekje Tienertoeren voor volwassenen. Of beter gezegd, pub crawl in diverse steden, want genoeg stops onderweg :P

Dus: de koffer moet handzaam zijn (dus geen normale koffer die in 't ruim moet, dat is niet handzaam als je in de bus of tram moet, of ergens strand om wat te gaan eten), en ook kleine stukjes te sjouwen op de rug. Een 4-wiel-koffer is out of the question, die kun je nauwelijks 100 meter tillen en rijdt een stuk minder aangenaam op onregelmatige ondergrond.

Maar gezien ik hier 'n 30 liter rugtas heb, ga ik eens kijken of daar voldoende in kan voor 8 dagen. Dan ga ik daar m'n keuze op baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Ardana schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:58:
Ok, het is géén weekje naar de zon, het is 'n weekje Tienertoeren voor volwassenen. Of beter gezegd, pub crawl in diverse steden, want genoeg stops onderweg :P

Dus: de koffer moet handzaam zijn (dus geen normale koffer die in 't ruim moet, dat is niet handzaam als je in de bus of tram moet, of ergens strand om wat te gaan eten), en ook kleine stukjes te sjouwen op de rug. Een 4-wiel-koffer is out of the question, die kun je nauwelijks 100 meter tillen en rijdt een stuk minder aangenaam op onregelmatige ondergrond.

Maar gezien ik hier 'n 30 liter rugtas heb, ga ik eens kijken of daar voldoende in kan voor 8 dagen. Dan ga ik daar m'n keuze op baseren.
Die trolley die ik linkte van Eastpak heeft softwielen (2 stuks) en rijdt super chill over onregelmatige bestrating. 4 wielen zijn idd kut, want op elke helling moet je hem tegen houden. En die wieltjes zijn altijd mini mini mini klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:58:
Je kan eventueel ook voor 5-6 dagen inpakken en naar een wasserette gaan wanneer het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:16

Theo

moederbord

@Ardana Wat voor rugzak heb je? Als je er veel mee moet lopen dan kan het best wat schelen om een lichte rugzak te hebben met een heupband zodat het gewicht van de tas niet enkel aan je schouders hangt. Een generieke 30 liter rugzak, of een goede zak met support is nogal wat verschil.

Voor een gezond en fit iemand is het wellicht niet zo belangrijk, maar wanneer lepels beperkt zijn kan een goede tas best veel verschil maken wanneer je er veel mee moet lopen.

En qua gewicht; je kan overleggen of bepaalde zaken niet in jouw tas hoeven, maar je ze bij reisgenoten kan stoppen (zoals laders of een paar schoenen). Ook kun je sommige dingen ook lokaal kopen ipv ze mee te nemen (flesjes water), en van bijna alles kun je bijna lege verpakkingen meenemen (of mini's), en ze daar achterlaten (tandpasta, shampoo, enz) om zo gewicht op de terugweg te besparen.
En maak een paklijst/pakbon van te voren zodat je goed kunt nadenken over wat je (vooral niet) mee gaat nemen, en wees vooral kritisch met wat je opschrijft. Dan kun je op de dag zelf rustig alles bijeen rapen, en kun je op de bestemmingen ook makkelijk controleren of je alles hebt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Joesv schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:27:
[...]
Je kan eventueel ook voor 5-6 dagen inpakken en naar een wasserette gaan wanneer het nodig is.
Volgens mij zijn we daarvoor te veel onderweg. Maar goed, we gaan 8 dagen, dus dan passen die paar onderbroeken en sokken er ook wel bij.

@Theo ik heb nu 'n Jack Wolfskin Berkely 30 liter, met heupband, maar tenzij hij heel licht en klein is, zit daar eigenlijk altijd meer in dan ik comfortabel kan dragen. Ik heb niet heel veel praktische lepeltjes.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je zou ook nog kunnen kijken of je voor je stedentrip een goedkope boodschappentrolley kunt scoren en daar je 33L rugzak in doen, slot mee en je kunt hem ook nog ergens aan vastmaken in de trein. Die kun je dan op de eindbestemming achterlaten als je het vliegtuig in gaat, of opvouwen en in je rugzak stoppen als dat past. Ik zou zelf ivm medicatie niet genoeg ruimte hebben in een 33L rugzak, zeker niet als ik nog een tweede paar schoenen mee wil nemen. Misschien kunnen jullie samendoen met bijv shampoo, douchegel, tandpasta en zonnebrandcreme, dat scheelt ook weer plek en gewicht.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:41
Ik vind vooral dat je je geen zorgen moet maken om de onderbroek of sok of w/e die je wellicht gaat missen.
Je gaat niet de rimboe in dus als je wat extras nodig hebt hop je ff snel een kledingzaak in.

Dus het geld dat je bespaart voor een andere tas kun je daar juist een leuke broek/shirt voor kopen.

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Alles, genoeg voor 8 dagen, past in minder dan 20L. Simpelweg door alles wat overbodig is niet mee te nemen en een paar slimme keuzes voor wat je wel meeneemt. Geen extra schoenen, geen jasje, beperkte bovenkleding, geen koptelefoon of andere bulky zaken.

Qua elektronica: alleen oplader mee, verder niets. Het is een week met vrienden, je hoeft jezelf niet te vermaken, en anders heb je daarvoor je telefoon.

Qua kleding: geen wasmachine, dus 7 paar sokken + 7x ondergoed is misschien wel zo fris (700g). 1x lange broek (jeans 700g) en 2x een pullover van bijvoorbeeld merinowol (500g, geschikt voor de hele reis eind oktober). Qua broek kun je ook een lichter dunner materiaal dan spijkerstof kiezen. Max 1900g.

Alle toiletartikelen op reisformaat (mini's), ben je ook met een paar honderd gram klaar.

...en dat is het. Alles past wel in een kleine, goedkope, lichte tas: https://www.decathlon.nl/...o/_/R-p-192613?mc=8497302
Pagina: 1