Vraag over isoleren van helend dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 15:26

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Topicstarter
Ha klussers !

Ik ben bezig met het verbouwen van mn huis uit 1969, en loop daarbij tegen mijn kennisgebrek aan mbt het isoleren van een helend dak.

De oude bewoners hebben laten weten dat ze niets aan isolatie hebben gedaan, op dubbelglas beneden na, en dat is te zien.

Ik kijk op zolder recht op het dakbeschot en naar wat de oude bewoners wisten zit er ook geen folie aan de buitenzijde, al twijfel ik of ze dat zouden weten. Er is voor mij helaas geen fatsoenlijke manier om een dakpan op te tillen.. voor het gemak wel even wat foto's van wat ik voor me zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOB2kdh1tuU17atoUxACxBWnf4A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/je2X1KY4ONYfC5GLGfiTTHcn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLSpV9BwWrm8vTV4fadlxX0S8Rg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WZJ9DQMCdhtGQbkrqgY6uvt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0q_pSbJyBncsA_ee14ppthE11M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpbIZSjLP0zlBLDz1bb010dS.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zit enorm te twijfelen i.v.m. de verschillende folies die er te krijgen zijn (dampremmend, dampwerend) en of ik nog met meer zaken rekening moet houden als ik glaswol ga plaatsen (op de beschermingsmiddelen na uiteraard). Volgens mij moet ik een raamwerk maken van hoh 60 breed en daarna glaswol plaatsen met de dampremmende folie aan de binnenzijde, naden afplakken met aluminiumtape en daarover gipsplaat.

Is er hier iemand die ook voor deze situatie gestaan die mij uit de brand kan helpen?

Alvast enorm bedankt!

Weddings are basically funerals with cake.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:11
Hier moet je wezen. Hier zou je antwoorden op je vragen kunnen vinden + voorbeelden

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kijkend naar je dakpannen (en de witte spikkels) zou een keer met een zelftester kijken of het asbesthoudend is ook geen kwaad kunnen.

Verder wat @Rainesh zegt, dat topic beschrijft je vraag aardig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Hier kan je toch een dakpan optillen?
Het beste is ietsje optillen (paar cm) en, beetje wibelend/wrikkend naar boven schuiven, onder de andere die er boven ligt.

Het hout moet kunnen ventileren, dus het is wel van belang om te weten of er dampdicht folie tussen dakbeschot en pannen ligt.

Misschien is er iets te zien, of een dakbeschot plank te verwijderen in een hoekje of bij een doorvoer (rioolventilatie of cv-ketel-rookgaskanaal)?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 15:16
Is gelijkwaardig aan mijn huis, dakpannen -> regelwerk -> dakbeschot -> gipsplaat aan de binnezijde.

Ik heb het gips verwijderd, isover 16cm er tussen geduwd (met dampremmende laag) en daarboven weer gisplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 15:26

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Topicstarter
Dankjewel voor alle reacties! Ik heb inmiddels een dakpan kunnen optillen (dacht dat er minder kracht voor nodig was), en er is geen folie geplaatst. Ik kijk namelijk direct op het dakbeschot.

Ik ga glaswol met dampremmende folie plaatsen en daarna de gipsplaten 😁

Nogmaals dank voor de snelle reacties!

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Neem dan lekker steenwol of vlasplaten. Dat is niet zulk naar spul als glaswol. Wel afwerken met dampdichte folie aan de warme binnenkant.

[ Voor 27% gewijzigd door No Hands op 20-09-2022 13:42 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

TweakOverflow schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:26:
Dankjewel voor alle reacties! Ik heb inmiddels een dakpan kunnen optillen (dacht dat er minder kracht voor nodig was), en er is geen folie geplaatst. Ik kijk namelijk direct op het dakbeschot.

Ik ga glaswol met dampremmende folie plaatsen en daarna de gipsplaten 😁

Nogmaals dank voor de snelle reacties!
Bij ons dak hebben we eerst houtvezelplaten (van die groene) zitten en daar de gipsplaten op geschroefd.
Met een net latten/regelwerk kan je direct gipsplaten gebruiken.
Overigen zijn er ook andere soorten afwerk-platen beschikbaar die makkelijker te verwerken zijn dan hele gipsplaten, en hoeven niet gestuct te worden. Ligt er aan waar je de ruimte voor wilt gebruiken natuurlijk.
Bijv. zoiets: https://www.hornbach.nl/s...2-mm/8596955/artikel.html

Ik heb overigens het dak nageisoleerd door de 10cm glaswol er uit te trekken en er 16cm PIR-platen (B-keus) in te zetten https://www.isolatiemater...zijdig-aluminium?op=1:100
Nadeel was wel dat elke plaat op de juiste breedte gezaagd moest worden, ze zijn 600 breed terwijl vaak je balken hart-op-hart ook 600 zijn (dus minder dan dat er tussen). Die platen er tussen en de kieren met wat PUR opgevuld.
PIR zagen geeft wel veel vlokken overal, en duurt veel langer dan gewoon glas/steenwol er in duwen. Maar de isolatiewaarde is hoger.
No Hands schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:41:
Neem dan lekker steenwol of vlasplaten. Dat is niet zulk naar spul als glaswol. Wel afwerken met dampdichte folie aan de warme binnenkant.
Steenwol is inderdaad fijner werken, maar kan je niet zo samendrukken cq in hoekjes proppen zoals glaswol.

[ Voor 53% gewijzigd door DropjesLover op 20-09-2022 13:50 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 15:16
Uit voorzorg zou je eventueel klimaatfolie kunnen gebruiken aan de binnen zijde. Ik heb dat zelf niet gedaan omdat er geen onderdak aanwezig is en het dakbeschot op die manier voldoende kan ademen.
Ik heb dus enkel de cachering van de isover er tussen zitten en meetttterrsss tape voor alle naden.
Pagina: 1