@WC-éénd-fris ik denk dat Nvidia niet wakker ligt als bepaalde kaarten niet goed verkopen.
Ala Nvidia niet blij was geweest met de verkopen hadden ze de prijzen kunnen verlagen maar dat hebben ze niet gedaan.
Je redeneert vanuit de consument en projecteert dat op een fabrikant en dat is fout. Een fabrikant gaat voor winstoptimalisatie op korte en lange termijn en dat bepaalt zijn strategie.
P.s. groeten doen we hier niet
[
Voor 4% gewijzigd door
Arjant2 op 20-01-2024 16:50
]
Een 4070 non-nonsens hoort een stuk onder de 600€ geprijsd te zijn, nu de "Super" (de nieuwe helden ) er zijn ...
Maar wat stel je vast, dat sommige 4070 (non-super) modellen over de toonbank gaan voor NIET MINDER dan, maar zelfs boven de prijs dan dat van een 4070Ti worden aangeboden !!
Welke individu met wat gezond verstand gaat daarvoor in zijn beugel tasten ???
Prijs vs Kwaliteit VS prestatie is HOEGENAAMD niet meer in balans !!
En dat ziet Nvidia HQ ook aan de SLECHTE verkoopcijfer van bepaalde nvidia kaarten de laatste jaren !
Ta taa
Wcéénd
Nvidia is een AI bedrijf dat GPU’s voor gaming er als een soort hobby bij doet. Daarnaast hebben ze een 2/3e marktaandeel en prijst de enige echte concurrent zijn kaarten ook hoog.
Er is voor nvidia echt 0 reden om prijzen te verlagen.
Inderdaad. Als je een paar pagina's terug gaat kun je van mij een uitgebreide post vinden over prijsmaximalisatie die Nvidia voert door de prijzen maar langzaamaan te zakken, zodat mensen doorgaans de maximumprijs betalen die ze bereid zijn te betalen voor een kaart. Immers, als Nvidia ziet dat mensen doorgaans tussen 500 en 700 EUR bereid zijn te betalen voor een 4070 wat voor reden dan ook, dan is het voor Nvidia aantrekkelijker om hun prijs te beginnen bij 700 EUR en dan elke week met 10 EUR te laten zakken tot 500, want op die manier geven de mensen die bereid zijn om meer uit te geven ook daadwerkelijk meer uit.
Maar anderzijds ook: de nieuwe Super kaarten dienen eerder om de kaarten een niveau hoger goedkoper te maken. Nvidia kan de prijzen niet eeuwig laten zakken, maar mensen vinden de prijzen te hoog, dus door deze nieuwe kaarten uit te brengen met performance die iets lager ligt dan die van erboven kan Nvidia in feite 4070 Ti performance aanbieden voor 600 USD/669 EUR, of lichtjes onder 4080 performance voor de prijs van een 4070 Ti.
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Arjant2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:49:
@WC-éénd-fris ik denk dat Nvidia niet wakker ligt als bepaalde kaarten niet goed verkopen.
Ala Nvidia niet blij was geweest met de verkopen hadden ze de prijzen kunnen verlagen maar dat hebben ze niet gedaan.
Je redeneert vanuit de consument en projecteert dat op een fabrikant en dat is fout. Een fabrikant gaat voor winstoptimalisatie op korte en lange termijn en dat bepaalt zijn strategie.
P.s. groeten doen we hier niet
Dan denk ik dat je niet goed heeft opgelet !
Want Nvidia heeft zeer zeker goed opgelet en met name specifiek gelet op hun jaarlijkse omzet .
Het wolkje is bezaaid met aankondigingen van deze nieuwe kaarten dat men aan dezelfde of zelfs lagere adviesprijzen willen aanbieden. Net om de redenen dat ik al aangaf ondermeer ..
En sterker nog, omwille van veel misgenoegde nvidia gebruikers en gebruikertjes die kloegen over de prijs/kwaliteit verhouding !!
Maar een adviesprijs / msprt is natuurlijk niet de prijs dat uiteindelijk de verkoper/fabrikant ervoor zal willen.
En daar word handig misbruik van gemaakt vind ik !
Ik ziet het vannuit het oogpunt prijs naar waarde.
Of vind jij dat normaal dat je voor 2pekaatje dezelfde som betaalt als dat van een Mclaren ?
p.s: "Groeten doen we hier niet", wat is daar de betekenis van ?
Nvidia is een AI bedrijf dat GPU’s voor gaming er als een soort hobby bij doet. Daarnaast hebben ze een 2/3e marktaandeel en prijst de enige echte concurrent zijn kaarten ook hoog.
Er is voor nvidia echt 0 reden om prijzen te verlagen.
Dit is misschien zo sinds ai/ml in een opmars is sinds kort...
Maar denk je nu echt dat Nvidia het kan veroorloven om 0,0 rekening te houden met hun grootste doelgroep → gamers ?
Nvidia heeft tegenwoordig ECHT veel minder omzet uit hun gamingdivisie dan hun AI divisie. Ze verdienen letterlijk 5X meer aan hun AI accelerators dan aan hun GPU, en die markt groeit met iets van 300% per jaar: https://nvidianews.nvidia...third-quarter-fiscal-2024
Als je dacht dat de 4090 duur was aan 2000 EUR, dan heb je nog niet veel gezien. De H100, Nvidia's huidige AI topkaart, kost tussen de 25,000 en 40,000 USD, en de H200 die ze recent hebben aangekondigd zal NOG meer kosten. En bedrijven zoals Meta, OpenAI, Microsoft, Google, Amazon,... kopen ze met honderdduizenden tegelijk. Dus Nvidia verdient in verhouding vrij weinig aan hun GPU divisie.
[
Voor 3% gewijzigd door
nzall op 20-01-2024 22:50
]
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Maar denk je nu echt dat Nvidia het kan veroorloven om 0,0 rekening te houden met hun grootste doelgroep → gamers ?
Hun grootste doelgroep is AI. De gamemarkt is op dit moment niet meer dan een bijproduct.
En natuurlijk blijven ze daarin actief want deze markt zal blijven bestaan en als er straks specifieke chips komen voor AI dan heb je kans dat Nvidia weer meer de focus verschuift naar de gaming markt.
Niet groeten betekent dat we hier niet groeten, wat is daar niet aan te begrijpen?
[
Voor 23% gewijzigd door
Arjant2 op 20-01-2024 23:00
]
Want Nvidia heeft zeer zeker goed opgelet en met name specifiek gelet op hun jaarlijkse omzet .
Het wolkje is bezaaid met aankondigingen van deze nieuwe kaarten dat men aan dezelfde of zelfs lagere adviesprijzen willen aanbieden. Net om de redenen dat ik al aangaf ondermeer ..
En sterker nog, omwille van veel misgenoegde nvidia gebruikers en gebruikertjes die kloegen over de prijs/kwaliteit verhouding !!
Maar een adviesprijs / msprt is natuurlijk niet de prijs dat uiteindelijk de verkoper/fabrikant ervoor zal willen.
En daar word handig misbruik van gemaakt vind ik !
Ik ziet het vannuit het oogpunt prijs naar waarde.
Of vind jij dat normaal dat je voor 2pekaatje dezelfde som betaalt als dat van een Mclaren ?
p.s: "Groeten doen we hier niet", wat is daar de betekenis van ?
[...]
Dit is misschien zo sinds ai/ml in een opmars is sinds kort...
Ta Taa
Wcéénd UIT .
De grootste doelgroep van Nvidia is toch echt niet de gamer. Ze halen meerdere keren meer uit de professionele markt.
Overigens zijn de adviesprijzen niet lager. 599 dollar voor de 4070 super, omgerekend en met btw, is gewoon rond de 650-700 euro. Precies waar ze nu voor worden verkocht.
Als je dacht dat de 4090 duur was aan 2000 EUR, dan heb je nog niet veel gezien.
Je begrijpt me totaal verkeerd. Alles heeft zijn prijs, helemaal mee eens.. maar dat was mijn punt niet..
MIjn punt is dat de prijzen verschillende Fabrikanten plakken op één en hetzelfde model, maw de éne vraagt 580 euries voor een RTX4070 → 3x fan← en een andere 800+ euro voor dezelfde 4070 triple fan .
Nu moet je mij eens vertellen wat de meerwaarde is ? De naam en "faam" voor wat dit nog waard is in de tegenwoordige tijd? Daar betaal je dus graag 30% meer voor..
En let wel , ik schreef niet 30 roebels.. maar wel 25 a 30 procent! Kortom, al prijzen gespot dat over de 4070ti gingen
Hun grootste doelgroep is AI. De gamemarkt is op dit moment niet meer dan een bijproduct.
En natuurlijk blijven ze daarin actief want deze markt zal blijven bestaan en als er straks specifieke chips komen voor AI dan heb je kans dat Nvidia weer meer de focus verschuift naar de gaming markt.
Niet groeten betekent dat we hier niet groeten, wat is daar niet aan te begrijpen?
Ten eerste, was dit ooit anders. Met gamers bedoel ik de consument in het algemeen.
Vergeet niet het zijn niet alleen bedrijven die aan ai doen of mining, maar jan modaal in de straat..
*knip*
En als ik al een wees gegroet breng, wat o wat is daar in hemels / gods naam verkeerd mee
Overigens zijn de adviesprijzen niet lager. 599 dollar voor de 4070 super, omgerekend en met btw, is gewoon rond de 650-700 euro. Precies waar ze nu voor worden verkocht.
nu nog wel.. maar dan heb je ook nog de triple fan kaartje , en voor één extra koelertje van circa 12cm mag je één klap 10 - 20% meer neertellen in het beste geval. Zie maar naar de geschiedenis van 4070 no-nonesens kaartjes ..
Dat is geen winst maken maar oplichterij .. ← groot verschil!
*knip*
[
Voor 14% gewijzigd door
Blaat op 21-01-2024 09:08
]
Je begrijpt me totaal verkeerd. Alles heeft zijn prijs, helemaal mee eens.. maar dat was mijn punt niet..
MIjn punt is dat de prijzen verschillende Fabrikanten plakken op één en hetzelfde model, maw de éne vraagt 580 euries voor een RTX4070 → 3x fan← en een andere 800+ euro voor dezelfde 4070 triple fan .
Nu moet je mij eens vertellen wat de meerwaarde is ? De naam en "faam" voor wat dit nog waard is in de tegenwoordige tijd? Daar betaal je dus GRAAG 30% meer voor..
En let wel , ik schreef niet 30 roebels.. maar wel 25 a 30 PERCENT !!! Kortom, al prijzen gespot dat over de 4070ti gingen
[...]
Ten eerste, was dit ooit anders. Met gamers bedoel ik de consument in het algemeen.
Vergeet niet het zijn niet alleen bedrijven die aan ai doen of mining, maar jan modaal in de straat..
Ten slotten, WANNEER o WANNEER heeft deze EENd een SALUUT gebracht in mijn initiele postje van dit draadje? Begrijp je nu wat ik niet begrijp aan jou opmerking.
En als ik al een wees gegroet breng, WAT O WAT is daar in hemels / gods naam verkeerd mee
[...]
nu nog wel.. maar dan heb je ook nog de triple fan kaartje , en voor één extra koelertje van circa 12cm mag je één klap 10 - 20% meer neertellen in het beste geval. Zie maar naar de geschiedenis van 4070 no-nonesens kaartjes ..
Dat is geen winst maken maar oplichterij .. ← GROOT VERSCHIL !
Ta TA
Wcéénd Over en UIT (°^°)
Ik ga waarschijnlijk 679 betalen voor een 4070 terwijl je voor 649 een 4070 Super hebt. Ik heb meerdere 3060's (en Ti) gehad van meerdere merken, sommige worden heel heet, sommige blijven wel koel maar moeten de fans keihard draaien, sommige hebben overmatige RGB.
Ik hoop alleen dat de Asus TUF Gaming 4070 nog wel iets gaat zakken de komende weken/maanden, maar je betaalt echt niet alleen voor de naam, voornamelijk bouwkwaliteit en koeling en op welke manier, met veel geweld of heerlijk stil en super koel zonder dat de fans keihard draaien.
Ontopic, ik zie op GPUtracker een pricedrop, de 4070 vanaf 569 en de 4070 Super vanaf 644, maar dit is bij pskmegastore, die winkel heb ik nog niet eerder gezien en volgens mij leveren ze niet in Nederland, kennen belgen hier deze winkel, ze zijn wel met bijna alle kaarten de goedkoopste.
Als het een beetje betrouwbare winkel is zoals in Duitsland NBB kunnen ze misschien het voortouw nemen en de boel wat omlaag trekken. Dan kan je die winkel misschien als referentie nemen waar de prijzen naartoe kunnen gaan. De Asus TUF Gaming 4070 Super is daar 749 en begint verder overal pas bij 799 euro. Maar als het een soort MaxICT is ofzo, dan kijk ik er niet meer naar.
Ik ga waarschijnlijk 679 betalen voor een 4070 terwijl je voor 649 een 4070 Super hebt. Ik heb meerdere 3060's (en Ti) gehad van meerdere merken, sommige worden heel heet, sommige blijven wel koel maar moeten de fans keihard draaien, sommige hebben overmatige RGB.
Ik hoop alleen dat de Asus TUF Gaming 4070 nog wel iets gaat zakken de komende weken/maanden, maar je betaalt echt niet alleen voor de naam, voornamelijk bouwkwaliteit en koeling en op welke manier, met veel geweld of heerlijk stil en super koel zonder dat de fans keihard draaien.
Ontopic, ik zie op GPUtracker een pricedrop, de 4070 vanaf 569 en de 4070 Super vanaf 644, maar dit is bij pskmegastore, die winkel heb ik nog niet eerder gezien en volgens mij leveren ze niet in Nederland, kennen belgen hier deze winkel, ze zijn wel met bijna alle kaarten de goedkoopste.
Als het een beetje betrouwbare winkel is zoals in Duitsland NBB kunnen ze misschien het voortouw nemen en de boel wat omlaag trekken. Dan kan je die winkel misschien als referentie nemen waar de prijzen naartoe kunnen gaan. De Asus TUF Gaming 4070 Super is daar 749 en begint verder overal pas bij 799 euro. Maar als het een soort MaxICT is ofzo, dan kijk ik er niet meer naar.
Ik heb er zelf nog niet gekocht, maar als ik wat Google en websites zoals trustpilot en scamadvisor bekijk zie ik niet meteen grote waarschuwingen. Het lijkt erop dat het een Italiaanse winkel is gevestigd in Napels die al zeker 5 jaar oud is, met overwegend positieve reviews, maar ook een aantal negatieve reviews. Hun website wilt echter momenteel niet laden voor mij, dus ik kan niet veel verder zien.
Ik heb er zelf nog niet gekocht, maar als ik wat Google en websites zoals trustpilot en scamadvisor bekijk zie ik niet meteen grote waarschuwingen. Het lijkt erop dat het een Italiaanse winkel is gevestigd in Napels die al zeker 5 jaar oud is, met overwegend positieve reviews, maar ook een aantal negatieve reviews. Hun website wilt echter momenteel niet laden voor mij, dus ik kan niet veel verder zien.
Ok, nou het zou een mooie touwtrekker kunnen zijn voor de nieuwe series dus. Las ook nog een artikel dat gamers nu al wachten op de 4070 Ti Super, dat het een levertijd(problemen) kaart gaat worden, ik verwacht die (na) woensdag dan ook eigenlijk nergens onder de 1000 euro meer te zien.
Dit kan ook de reden zijn dat de 4070 Super nog niet super loopt, mooie woordspeling
Maar dat die bij een hoge prijs voor de 4070 Ti Super ook gewoon volop voor deze prijzen weg gaat.
Het gaat niet eens zo zeer om waar de omzet zit, maar waar de winst zit. Van de 4,6 miljard omzet die ze meer hebben gedraaid, komt 4,2 uit datacenter. Van de 18,1 miljard is 80% datacenter; een jaar eerder was dat nog net geen 65% (3,8 miljard van de 5,9). De datacenter omzet is met 10,7 miljard gestegen, de opbrengsten met 9,8 miljard. En dat voor nog geen half miljard aan extra kosten. Het is dat ze nog een hoop rente moeten afbetalen, anders was de winst zo'n beetje 1:1 geweest.
De gaming tak is gewoon niet meer interessant voor ze. De marges zijn in verhouding heel laag, er is veel volume nodig om er iets uit te halen. Niet alleen halen ze uit datacenter 4 keer meer omzet, ze doen dat met veel minder volume, veel minder kosten. Van de 3 miljard die ze nu aan kosten maken is minstens de helft voor de gaming chips, maar waarschijnlijk zit het dichter op de 2 miljard. 4 jaar geleden hadden ze nog een miljard aan kosten op 3 miljard aan omzet. En toen was de omzet verhouding slechts zo'n 2:1 (gaming:datacenter) maar was datacenter ook al het winstgevende element.
En erger voor ons als gamers (en graphics in z'n algemeen) is dat de datacenter tak ook veel minder R&D vereist. Hun architecturen zijn daar uitermate geschikt voor, het gaat daar nu vooral om data rondpompen en niet de chips zelf. Voor graphics is het veel ingewikkelder. En dat is waarom ik het somber in zie voor ons, ik verwacht gewoon niet dat er iets revolutionairs vanuit Nvidia komt omdat ze daar geen reden toe hebben. En nee, "generatieve graphics" (lees: "AI") is niet waar we naartoe willen.
@Werelds Ik denk dat Nvidia zich niet zo snel zal terug trekken uit deze markt.
Ik zie wel een sterke overeenkomst met de crypto markt.
Zie bijvoorbeeld OpenAI die een eigen dedicated chip wil ontwikkelen voor AI. Als deze uiteindelijk veel efficienter deze taken kan uitvoeren (zie de historie met crypto coins) dan kan Nvidia altijd weer terugvallen op de gamers markt. En vergeet niet dat de 2 natuurlijk een bepaalde overlap hebben in techniek, dus ze zullen wel willen blijven ontwikkelen.
Overigens hoort deze discussie niet echt in de dit topic thuis.
on-topic: ik denk dat de 4070Ti Super inderdaad de meest gewilde kaart gaat zijn, echter als dat betekent dat de prijzen weer hard omhoogschieten dan wordt een 4080Super misschien wel interessanter. Maar dat blijft koffiedik kijken want voor hetzelfde geldt heeft Nvidia dit voorzien en maken ze vooral 4070 Ti Supers.
[
Voor 7% gewijzigd door
Arjant2 op 21-01-2024 12:22
]
Arjant2 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:20:
Zie bijvoorbeeld OpenAI die een eigen dedicated chip wil ontwikkelen voor AI. Als deze uiteindelijk veel efficienter deze taken kan uitvoeren (zie de historie met crypto coins) dan kan Nvidia altijd weer terugvallen op de gamers markt. En vergeet niet dat de 2 natuurlijk een bepaalde overlap hebben in techniek, dus ze zullen wel willen blijven ontwikkelen.
Terug trekken? Nee, want het blijft wel een stabiele bron van inkomsten zolang ze hun marktaandeel behouden. Maar écht doorontwikkelen en innoveren zie ik ze ook niet doen. De overlap wordt uitgerekend door hun eigen inzet minder. Dit gaat inderdaad te ver voor dit topic, maar met de overgang naar RT voor graphics gaan de twee takken heel erg verschillende kanten op, waarbij de opzet voor RT radicaal anders móet om daar eindelijk eens een stap vooruit te zetten, we zijn er niets op vooruit gegaan sinds Turing. Niets van dat alles is relevant voor datacenter; sterker nog, zelfs qua data toegang zijn andere factoren van belang.
Misschien had ik er even duidelijk bij moeten zetten dat ik daarom de prijzen van z'n leven niet omlaag zie gaan
Wat ze nu met de Supers doen is gewoon de normale jaarlijkse refresh, dus een klein beetje meer voor een klein beetje minder. Maar verder zakken dan dit doen ze niet, zelfs niet als AMD terug naar oude niveaus zou zakken, want dat hoeven ze niet
En dat gaat dan om MSRP, wat winkels en AIB's doen is geen peil op te trekken. Sommige modellen zijn bizar duur.
on-topic: ik denk dat de 4070Ti Super inderdaad de meest gewilde kaart gaat zijn, echter als dat betekent dat de prijzen weer hard omhoogschieten dan wordt een 4080Super misschien wel interessanter. Maar dat blijft koffiedik kijken want voor hetzelfde geldt heeft Nvidia dit voorzien en maken ze vooral 4070 Ti Supers.
offtopic: Ik zou je niet zomaar rijk rekenen met de RTX4070Ti Super.
Ik zie dat helaas constant gebeuren, maar we hebben het hier over Nvidia. Die zijn al jaren heel erg goed in segmentatie van hun chips en ontwerpen steeds prijsstructuren om je te verleiden om bepaalde, duurdere SKU's te laten kopen. Hun architecturen die vanaf Maxwell, ook niet heel veel veranderd zijn, lenen zich hier ook voor. Resultaat is dat Nvidia heel precies kan configureren hoeveel sneller of langzamer een GPU is.
Vervolgens geloofde ik er meteen al weinig van dat Nvidia zomaar RTX4080 prestaties ging leveren voor $800. Dat kannibaliseert immers de RTX4080S meteen. Ondertussen lijkt Zotac per ongeluk al begonnen te zijn met de RTX4070Ti Super te verkopen en lekken er resultaten. Tja, een paar procent tot hooguit 10% in verschillende 3D mark testen. Daarmee moet je nog zien of de RTX4070Ti Super, de RX7900XT zelfs helemaal gaat matchen in rasterisation, zeker op 4K. https://videocardz.com/ne...tx-4070ti-in-3dmark-tests
De RTX4070Ti Super is voor mij ook weinig meer dan een tweede correctie van Nvidia. De oorspronkelijke "RTX4080 12GB" was gewoon beschamend, de RTX4070Ti rebrand was niet veel beter. Nu krijg je tenminste wel 16GB aan VRAM en heb je daar een acceptabele marge. Maar geweldig is het echt niet. De RTX4080S zie ik zo 15% sneller zijn. 15-20% is inmiddels een segmentatie die Nvidia tegenwoordig graag aanhoud. Ooit was het wel wat meer per tier met kleinere prijsverschillen, maar inmiddels zijn die tijden allang voorbij.
Dit is ook waarom ik zeg dat je beter kan wachten totdat alles duidelijk is geworden. Alles is gewoon (veel) te duur. Het gaat erom wat je een acceptabel prestatieniveau vind en wat je echt bereid bent ervoor te betalen. En als je geen acceptabel product ziet, dan koop je niks. Dat is een optie.
[
Voor 5% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 21-01-2024 14:21
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Vooral bij de topmodellen zoals de Asus ROG Strix en MSI Suprim X betaal je ook zeker wel een beetje voor de naam en looks, maar de meeste duurdere AIB's zijn het geld wel waard. Daarom kom ik zelf altijd bij een kaart uit net onder het topmodel, betaal je niet de hoofdprijs, maar wel goed getest.
4070 (opvallend hoe goed de Gigabyte Gaming eruit komt, dat is niet de meest dure AIB)
Inderdaad, ik kijk ook elke ochtend in mijn koffiedik, maar het wordt toch wachten op woensdag, toch wel weer zin in, altijd benieuwd wat die prijzen doen, ook al koop je er maar eentje. Voorspellen wat het allemaal gaat doen vind ik op een of andere manier leuk, nog 3 nachtjes en we weten meer
Vooral bij de topmodellen zoals de Asus ROG Strix en MSI Suprim X betaal je ook zeker wel een beetje voor de naam en looks, maar de meeste duurdere AIB's zijn het geld wel waard. Daarom kom ik zelf altijd bij een kaart uit net onder het topmodel, betaal je niet de hoofdprijs, maar wel goed getest.
4070 (opvallend hoe goed de Gigabyte Gaming eruit komt, dat is niet de meest dure AIB)
[Afbeelding]
Inderdaad, ik kijk ook elke ochtend in mijn koffiedik, maar het wordt toch wachten op woensdag, toch wel weer zin in, altijd benieuwd wat die prijzen doen, ook al koop je er maar eentje. Voorspellen wat het allemaal gaat doen vind ik op een of andere manier leuk, nog 3 nachtjes en we weten meer
Gigabyte Gaming OC is echt wel bovengemiddeld goed voor de prijs. Heb er zelf ééntje (weliswaar gekocht voor 689 EUR wegens Alternate België, mocht hem krijgen in verband met garantie voor een defecte 6700XT die ook 700 EUR gekost heeft) en hij is de prijs zeker waard. maar dit wordt dan al echt ervaringen delen.
Als er bij de 4070 Ti Super net zo'n sleeper hit zit bij de MSRP modellen, dan is er in feite geen reden om een duurder model te kopen lijkt me dan.
[Afbeelding]
Dat soort lijstjes moet je wel in de juiste context plaatsen. De vraag van de tester is welke kaart het best overklokbaar is. Of overklokken zinvol is, moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar als je een 4070 wilt overklokken, kun je net voor een super gaan en als je voor de 4070 super wil gaan, kun je ook voor de ti gaan, enzovoort.
Als je de ventus een lichte undervolt geeft, dan is het voor de 4070 een prima kaart (vind ik), want dieheeft niet zo veel koeling nodig. Een beter fan zou ik vooral vanaf de ti belangrijk vinden, omdat het daar ook echt iets toevoegt.
Gigabyte Gaming OC is echt wel bovengemiddeld goed voor de prijs. Heb er zelf ééntje (weliswaar gekocht voor 689 EUR wegens Alternate België, mocht hem krijgen in verband met garantie voor een defecte 6700XT die ook 700 EUR gekost heeft) en hij is de prijs zeker waard. maar dit wordt dan al echt ervaringen delen.
Als er bij de 4070 Ti Super net zo'n sleeper hit zit bij de MSRP modellen, dan is er in feite geen reden om een duurder model te kopen lijkt me dan.
Dat gaat over de 3070 als ik het goed zie. Veel fabrikanten passen hun kaarten aan tussen generaties. Je kunt niet echt een kaart van generatie X beoordelen door te kijken naar dezelfde kaart in generatie Y.
Gigabyte geeft op hun eigen site aan dat ze voor deze kaart nog steeds sleeve bearings gebruiken (https://www.gigabyte.com/...GV-N407TGAMING-OC-12GD#kf, kijk onder het kopje graphne nano lubricant bij het windforce cooling system).
Gigabyte gebruikt voor de gaming OC dus nog steeds sleeve bearings. Daarmee blijft de opmerking van @JDaniëlWW2 wat mij betreft gewoon staan.
Toevoeging: reviewers hebben de 4070 Ti Super inmiddels al kunnen testen en deze blijkt slechts 8% sneller dan de huidige 4070 Ti en 15% langzamer dan de huidige 4080, valt dus toch een beetje tegen.
While the RTX 4070 SUPER showed a large increase in performance compared to the RTX 4070, the RTX 4070 Ti SUPER appears to offer a smaller improvement. Reviewers are currently conducting tests on the RTX 4070 Ti SUPER, and some benchmark results have been shared with us. For now, we’ll focus on 3DMark scores, with comprehensive gaming benchmarks expected in full reviews set to be released in two days.
Als je van plan bent om voor een 4070 Ti Super te kopen, kan je misschien ook kijken of er ergens een 4070 Ti in de aanbieding komt, of gewoon voor een 4070 Super gaan natuurlijk, je mist dan alleen die 16GB.
[
Voor 65% gewijzigd door
JDx op 21-01-2024 20:40
]
Bijkomende factor is wel dat de onzinnige "OC" modellen bij schaarste wel leverbaar zijn, maar de goedkopere non-OC modellen niet, terwijl het allemaal dezelfde kwaliteit silicium is en je het vaak over een 50 Mhz "overklok" hebt
Je moet dus goed opletten met wat je bestelt. Dat was 3 jaar geleden voor velen een flink probleem met Ampère, omdat ze niet in de "OC" val trapten, maar die modellen niet leverbaar waren en in veel gevallen zelfs volledig geannuleerd werden voordat ze uitgeleverd werden. Nu zie je ook dat de non-OC modellen niet of nauwelijks leverbaar zijn voor de Super, en voor de non-Super zijn ze bijna allemaal al uit de handel gehaald.
Asus Dual was wel grappig. Toen ik die kaart kocht was het gewone en OC model exact dezelfde prijs maar de witte variant 40-50 euro duurder. Inmiddels zie ik wel de prijs van die kaart omhoog kruipen. Alleen bij alternate nog 669 maar niet op voorraad. Waarschijnlijk de meest populaire 4070 Super want alle andere MSRP kaarten zijn nog steeds volop verkrijgbaar voor 669.
Cloggs schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:58:
Asus Dual was wel grappig. Toen ik die kaart kocht was het gewone en OC model exact dezelfde prijs maar de witte variant 40-50 euro duurder. Inmiddels zie ik wel de prijs van die kaart omhoog kruipen. Alleen bij alternate nog 669 maar niet op voorraad. Waarschijnlijk de meest populaire 4070 Super want alle andere MSRP kaarten zijn nog steeds volop verkrijgbaar voor 669.
De RTX4070 Ti Super's staan inmiddels volop in de pricewatch, vanaf een acceptabele €919,-- tot een waanzinnig hoge prijs van €1199,-- Voor dat geld kunnen we over een week zeer waarschijnlijk een 4080 Super krijgen.
Een RTX4070 Super voor inmiddels €659 blijft wat mij betreft een veel betere aankoop; dat scheelt minstens €260.
edit: even geaccentueerd dat ik het over onze pricewatch heb. Het gaat uiteraard ook over de eerste noteringen, de adviesprijzen; er zijn vast spoedig prijsverlagingen te constateren.
[
Voor 24% gewijzigd door
ABD op 22-01-2024 21:12
]
Dat verwacht ik niet, misschien de goedkoopste, maar volgens de Amazon leak worden ze zeker wel 400 dollar duurder dan de goedkoopste 4070 Ti Super. Denk dat die gaan beginnen bij 1299,- euro.
[
Voor 6% gewijzigd door
JDx op 22-01-2024 20:42
]
Ik blijf het toch absurd vinden. Van wat ik op dit moment vast stel, zou een Ti Super 8% sneller zijn dan een Ti, die dan weer zo'n 8% sneller is dan een Super, die dan weer 14% sneller is dan de kale 4070. (Op 1440p)
Vertrekkend van de goedkoopste 4070's die je kan vinden:
4070: 590€
+14% => 4070 Super: 670€
+8% => 4070 Ti: 725€
+8% => 4070 Ti Super: 785€
De enige die naar verhouding geprijsd lijkt, is de 4070 Super. Voor de Ti Super kan er mss nog wat bij owv de 4GB extra, maar toch geen 150-300€?
Dan zou je Ti Super ook 25-50% langer moeten meegaan, maar stel dat je over 4 jaar met een 4070 Super in game X nog maar 30fps haalt, zou je met een Ti Super 35fps halen. Maak er 40 van "want meer RAM". Punt blijft dat beiden quasi voor de verkoop zijn op dat moment... Het verschil dat je dan nog recupereert, is misschien 50€.
Het hart zegt Ti Super om toekomstgericht te kopen en GPU-acceleratie in LR & PS maximaal te benutten. Het verstand zegt "doe ff normaal en neem de Super, en spaar die 150-300€ richting een scherm met eindelijk eens meer dan 60Hz ..."'
Buzz_Fuzz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:21:
Ik blijf het toch absurd vinden. Van wat ik op dit moment vast stel, zou een Ti Super 8% sneller zijn dan een Ti, die dan weer zo'n 8% sneller is dan een Super, die dan weer 14% sneller is dan de kale 4070. (Op 1440p)
Vertrekkend van de goedkoopste 4070's die je kan vinden:
4070: 590€
+14% => 4070 Super: 670€
+8% => 4070 Ti: 725€
+8% => 4070 Ti Super: 785€
De enige die naar verhouding geprijsd lijkt, is de 4070 Super. Voor de Ti Super kan er mss nog wat bij owv de 4GB extra, maar toch geen 150-300€?
Dan zou je Ti Super ook 25-50% langer moeten meegaan, maar stel dat je over 4 jaar met een 4070 Super in game X nog maar 30fps haalt, zou je met een Ti Super 35fps halen. Maak er 40 van "want meer RAM". Punt blijft dat beiden quasi voor de verkoop zijn op dat moment... Het verschil dat je dan nog recupereert, is misschien 50€.
Het hart zegt Ti Super om toekomstgericht te kopen en GPU-acceleratie in LR & PS maximaal te benutten. Het verstand zegt "doe ff normaal en neem de Super, en spaar die 150-300€ richting een scherm met eindelijk eens meer dan 60Hz ..."'
Nu goed, benieuwd naar de reviews morgen.
De originele 4070 Ti was gewoon al te hoog geprijsd. En Ti versie van een kaart zou gewoon 10-20% duurder moeten zijn, maar de 4070 begon bij 579 ofzo en de Ti bij 799, dat was meteen al mis.
Nu kunnen ze met die Ti Super daar weer niet onder gaan zitten, beetje dom.
Bij de 4060 klopt dit veel beter, 300 euro en dan de Ti voor 380. Alsnog meer dan 20% maar dat is tientjeswerk, geen 100 euro meer, zomaar omdat het kan.
[
Voor 4% gewijzigd door
JDx op 22-01-2024 21:49
]
Zo te zien gaat er voorlopig nog gewoon een 3080 in mijn PC blijven.
Geduld duurt het langst en die AI hype stort ook wel weer in wanneer blijkt dat zelf goed nadenken toch handiger is.
PP_Sound schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 00:48:
Geduld duurt het langst en die AI hype stort ook wel weer in wanneer blijkt dat zelf goed nadenken toch handiger is.
De AI markt stort nooit meer in, maar het zal niet veel invloed hebben op de prijzen van de RTX kaarten aangezien daar al gespecialiseerde kaarten en chips voor worden gemaakt.
De huidige prijzen hebben niks te maken met AI, gewoon vraag en aanbod, het wordt blijkbaar gewoon verkocht tegen deze prijzen, dus geen reden om te verwachten dat de 40 serie nog veel goedkoper gaat worden of dat de 50 serie prijzen gaat brengen die mensen "normaal" vinden, maar met normaal bedoelen ze dan prijzen uit 2013 ofzo (toen ik een 980 kocht voor 600 euro), kijk naar de energieprijzen, benzineprijzen, huizenprijzen, prijzen voor boodschappen, niks gaat meer 10 jaar terug in prijs.
Voor alsnog ben ik ook tevreden met mijn 3090 hoor :-) Misschien dat we bij de 5xxx series maar eens gaan kijken of we onderdelen kunnen upgraden. DDR5 is ook al weer een tijdje uit.
[
Voor 15% gewijzigd door
turkeyhakan op 23-01-2024 07:47
]
Volgens een gamer die al een 4070 Ti Super in handen heeft
In the Cinebench benchmark, the RTX 4070 Ti scores 27097 points which appears to be 21% faster than RTX 4070 SUPER. In V-Ray GPU benchmarks, the RTX 4070 TI SUPER appears to be 12% to 14% faster than RTX 4070 Ti.
Wellicht dat die prijs van de Ti Super ten opzichte van de Ti wel te rechtvaardigen is, maar het prijsverschil tussen de Ti en de non-Ti is gewoon te groot, waardoor de Ti Super erg duur uit valt.
Ik heb hetzelfde, ik ga nog wel ff door met de 3080. Ik ben niet enthousiast over de prijzen en of potentie van de 4k (super/ Ti) kaarten ik wacht wel op de 5080 en dan maak ik een echt mooie stap. Dan natuurlijk ook nieuwe CPU erbij etc
Ben geinteresseerd in een Asus ProArt variant van de 4070 Ti Super vanwege de (kleinere)afmetingen en hoopte die deze week ergens te kunnen bestellen.
De ProArt versie van de 4070 Super(non-Ti) lijkt echter nog niet beschikbaar. Zijn de ProArt modellen altijd pas later beschikbaar t.o.v. van de andere modellen? Anders toch eens kijken of een TUF model toch past in mijn kast..
De ProArt versie van de 4070 Super(non-Ti) lijkt echter nog niet beschikbaar. Zijn de ProArt modellen altijd pas later beschikbaar t.o.v. van de andere modellen? Anders toch eens kijken of een TUF model toch past in mijn kast..
De non-super ProArt modellen kwamen pas maanden na de introductie. Wellicht zal het nu zo lang niet duren, maar een beetje vertraging kan wel.
Kijk ook eens naar de Inno3D x3 modellen, die zijn exact even lang en maar dual slot. Het zijn ook gewoon prima kaarten.
Ik heb ze ook wel gezien op GPUtracker gewoon tegelijk met alle andere modellen, dus niet per se.
Bij de 4060 Ti was dat en/of de 4070, want toen filterde ik op Asus voor de TUF en zag ik meteen die ProArt.
[
Voor 8% gewijzigd door
JDx op 23-01-2024 14:46
]
Toch denk ik dat de mensen nu snel een OP=OP kaart kopen de prijzen van de 4080 Super nog niet hebben gezien, die beginnen bij NBB al bij 1109,- euro, de 4070 Ti Super liep in de reviews al verder achter op de gewone 4080 dan verwacht.
JDx schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:18:
Toch denk ik dat de mensen nu snel een OP=OP kaart kopen de prijzen van de 4080 Super nog niet hebben gezien, die beginnen bij NBB al bij 1109,- euro, de 4070 Ti Super liep in de reviews al verder achter op de gewone 4080 dan verwacht.
GPUTracker heeft de 4070 Ti Super er nog steeds niet tussen staan, maar als je de URL handmatig aanpast, dan plakt ie hem er alvast mooi tussen, hier dus het volledige overzicht vanaf de 4060 Ti 16GB tot 4090 https://www.gputracker.eu...pu.video-memory.gb_min=12
Iemand een idee hoe laat volgende week de 4080 Super FE verkrijgbaar is bij Nvidia? Zal wel weer een gigantische run op zijn, maar ik wil het wel gaan proberen .
Thomas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:52:
Iemand een idee hoe laat volgende week de 4080 Super FE verkrijgbaar is bij Nvidia? Zal wel weer een gigantische run op zijn, maar ik wil het wel gaan proberen .
Woensdag om 15:00 lijkt me, dat is 09:00 in New York, de officiële release tijd.
En de reviews mogen volgens mij dinsdag vanaf 09:00 EST geplaatst worden, ook 15:00 hier dus.
[
Voor 11% gewijzigd door
JDx op 24-01-2024 15:55
]
Wel grappig dat Asus de TUF naast de standaard MSRP modellen zet van andere fabrikanten terwijl de TUF toch wel een meer premium model is. Die OC levert nauwelijks significante prestatiewinst op dus als je perse een 4070 Ti Super wil dan is de normale TUF voor 899 euro je beste optie voor nu. Ook nog voldoende op voorraad bij Azerty zo te zien.
Cloggs schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:56:
Wel grappig dat Asus de TUF naast de standaard MSRP modellen zet van andere fabrikanten terwijl de TUF toch wel een meer premium model is. Die OC levert nauwelijks significante prestatiewinst op dus als je perse een 4070 Ti Super wil dan is de normale TUF voor 899 euro je beste optie voor nu. Ook nog voldoende op voorraad bij Azerty zo te zien.
[...]
NBB rekent wel met Duitse prijzen dus je moet nog 2% extra btw erbij op tellen. Kun je beter bij een Nederlandse webwinkel je aankoop doen.
Bedoelde dat er 5 verschillende tegen MSRP weg gaan.
Met verzending en NL BTW ben je idd meestal duurder uit en een NL webshop is makkelijker. Al was het een tientje duurder dan zou ik alsnog eerder bij de grote 3 kopen.
Ik was ook sowieso voor de TUF gegaan, nu hopen dat de TUF 4070 Super nog wat in prijs gaat zakken.
[
Voor 5% gewijzigd door
JDx op 24-01-2024 17:49
]
Kijk, dat zijn tenminste redelijke prijzen. Nog steeds een immens bedrag overigens, maar ik ben blij dat je niet meer raar hoeft op te kijken van 1400+ voor een 4080...
Thomas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:52:
Een run vanwege....? Ik verwacht het niet, ook niet voor de circa (vanaf) 1100 euro. Voor 1149 bestel je een nieuwe inno3d 4080, gaat ook niet als warme broodjes. De extra 5% performance gaat het hem ook niet doen denk ik.
Misschien handiger om de non super prijzen in de gaten te houden, misschien worden er nog een paar gedumpt.
Een run vanwege....? Ik verwacht het niet, ook niet voor de circa (vanaf) 1100 euro. Voor 1149 bestel je een nieuwe inno3d 4080, gaat ook niet als warme broodjes. De extra 5% performance gaat het hem ook niet doen denk ik.
Misschien handiger om de non super prijzen in de gaten te houden, misschien worden er nog een paar gedumpt.
De 4070 Super FE was ook snel weg. Ik vind zelf de FE qua uiterlijk het mooist, mag ook wel iets kosten.
Zijn die FE-kaarten alleen in de nvidia store verkrijgbaar, of ook bij de megekko's en azertys van deze wereld?
Ik heb ze tot nu toe alleen op Nvidia's eigen website gezien en de bestelling gaat dan via ProShop.nl (en zal geleverd worden via Denemarken). En ja de 4070S FE bijvoorbeeld was in enkele minuten uitverkocht alhoewel er hier en daar een aantal terug komen in de dagen erna.
Ik wilde voor een MSI 4070 Ti Super gaan, maar de Ventus 3x modellen staan allemaal op nog onbekend qua prijzen in de pricewatch. Vanwege de bios misschien teruggeroepen? Of is er een andere reden?
- peter - schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:48:
Ik wilde voor een MSI 4070 Ti Super gaan, maar de Ventus 3x modellen staan allemaal op nog onbekend qua prijzen in de pricewatch. Vanwege de bios misschien teruggeroepen? Of is er een andere reden?
Schijnt iets mis te zijn met de bios. Zie ook review
PSK Mega Store heeft al een 4070 Ti Super 60 euro onder MSRP, dus dat komt wel goed, denk dat de release van de 4080 Super de prijs van die kaart echt wel gaat drukken. En dan hopelijk de rest ook.
Zie dat de prijs van de 4090 ook weer flink onder de 2000 komt, voor diegene die daar op wachten.
Heb gister net een bureaustoel gekocht voor de prijs van een 4070, dus laat de boel maar lekker droppen de komende maanden
[
Voor 36% gewijzigd door
JDx op 26-01-2024 09:34
]
PNY is toch ook de fabrikant van de FE? Ik las net een review over welke 4070 to buy en daar kwamen de Asus Dual, TUF, ROG, MSI Slim en PNY uit. Als best deal, best overal, best performance en nog wat.
dit had een edit moeten zijn van bovenstaande, maar goed, hij staat eronder
[
Voor 18% gewijzigd door
JDx op 27-01-2024 08:30
]
De 4070 Super kruipt toch heel stiekem richting de 600 euro, de goedkoopste is nu 639, terwijl de goedkoopste 4070 nog 575 kost, dat scheelt niet veel.
De Asus TUF Gaming 4070 is ook wel lekker gezakt naar 659,- euro. Voor die prijs had ik hem bij de release wel gekocht denk ik, die was toen 729,- euro.
Maar de Super kost nog een dikke 799,- euro bij dezelfde winkel (Azerty), dat is wel een verschil van 140 euro!
JDx schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:39:
De 4070 Super kruipt toch heel stiekem richting de 600 euro, de goedkoopste is nu 639, terwijl de goedkoopste 4070 nog 575 kost, dat scheelt niet veel.
De Asus TUF Gaming 4070 is ook wel lekker gezakt naar 659,- euro. Voor die prijs had ik hem bij de release wel gekocht denk ik, die was toen 729,- euro.
Maar de Super kost nog een dikke 799,- euro bij dezelfde winkel (Azerty), dat is wel een verschil van 140 euro!
beetje off-topic, maar waarom wil je zo nodig een TUF in plaats van een ander MSRP model? zijn al die kaarten niet praktisch hetzelfde?
Wat is een fatsoenlijke website die zn zaakjes goed op orde heeft om de 31e in de gaten te houden om een 4080 super te kopen? Heb namelijk nooit een kaart eerder op launch gekocht
sven1506 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:42:
Wat is een fatsoenlijke website die zn zaakjes goed op orde heeft om de 31e in de gaten te houden om een 4080 super te kopen? Heb namelijk nooit een kaart eerder op launch gekocht
Hangt af van het model dat je wilt kopen, hoe groot de vraag is en hoeveel er geleverd worden aan de winkels. Maar doorgaans zijn Megekko en Azerty wel redelijk wat dat betreft. Je hebt ook Alternate en in België Tones, maar die zijn doorgaans iets duurder. Ik zou zelf in ieder geval wegblijven van MaxICT, SI Computers, LA Systems, bol.com plaza en Amazon Marketplace.
Hangt af van het model dat je wilt kopen, hoe groot de vraag is en hoeveel er geleverd worden aan de winkels. Maar doorgaans zijn Megekko en Azerty wel redelijk wat dat betreft. Je hebt ook Alternate en in België Tones, maar die zijn doorgaans iets duurder. Ik zou zelf in ieder geval wegblijven van MaxICT, SI Computers, LA Systems, bol.com plaza en Amazon Marketplace.
Thanks! Weet je ook toevallig waar ik kan zien hoelaat ze online komen? Bij de websites is er niks over vermeld namelijk. Betekent dat dan gewoon 00:00 of moet ik de hele dag F5'en haha
Thanks! Weet je ook toevallig waar ik kan zien hoelaat ze online komen? Bij de websites is er niks over vermeld namelijk. Betekent dat dan gewoon 00:00 of moet ik de hele dag F5'en haha
Vanaf 15:00 te bestellen, maar daarvoor kan je ze op MeGekko al in je mandje doen, bij Alternate en Azerty liepen ze bij de 4070 Ti Super wat achter. Maar wilde jij niet de FE of was dat iemand anders?
Vanaf 15:00 te bestellen, maar daarvoor kan je ze op MeGekko al in je mandje doen, bij Alternate en Azerty liepen ze bij de 4070 Ti Super wat achter. Maar wilde jij niet de FE of was dat iemand anders?
Het wordt wss de Asus TUF 4080 super en als ik die voor rond de 1100/1150 kan krijgen vind ik het prima!
Nou die non-OC (ook niet nodig) gaat volgens mij weg tegen MSRP en zal idd wel de kaart zijn die het snelste weg is, want je kan hem overmorgen dan bestellen voor 1119,- euro als ik het goed heb.
Viel me ook op dat er vandaag (of dit weekend) veel B-Ware 4080's bij zijn gekomen, allemaal nog net binnen de 30 dagen toch voor hetzelfde geld nog even een 4080 Super meepakken, zou het ook doen
[
Voor 19% gewijzigd door
JDx op 29-01-2024 13:38
]
Die zien natuurlijk ineens dat je voor 1109 woensdag een 4080 Super kan krijgen terwijl ze waarschijk net 2 weken geleden meer hebben neergelegd voor een gewone 4080.
Tja, op zich, 5% goedkoper voor een kaart die 5-10% trager zou zijn lijkt me redelijk. maar de vraag is of meer dan 1000 EUR voor een 80 series kaart sowieso niet nogal extreem is. Ik denk dat voor veel mensen die prijs nog altijd een beetje te hoog gegrepen is. Misschien als die kaart onder de 1000 EUR gaat...
nzall schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:15:
Tja, op zich, 5% goedkoper voor een kaart die 5-10% trager zou zijn lijkt me redelijk. maar de vraag is of meer dan 1000 EUR voor een 80 series kaart sowieso niet nogal extreem is. Ik denk dat voor veel mensen die prijs nog altijd een beetje te hoog gegrepen is. Misschien als die kaart onder de 1000 EUR gaat...
De Super is goedkoper dan de goedkoopste 4080, dus dan zou ik hem ook retour doen als ik hem net had aangeschaft, anders voel je je toch behoorlijk genaaid. Al had je het de afgelopen 30 dagen wel al kunnen weten en even geduld kunnen hebben natuurlijk.
Voor mij is het niet alleen dat ik het niet heb, maar ik vind het gewoon te veel geld, net als een telefoon van meer dan 300-400 euro, ik zou het gewoon eng vinden om daar mee op straat te lopen. En een beetje een principe dingetje, ik wil gewoon geen 1000 euro uitgeven aan enkel een videokaart, ook geen 800 eigenlijk.
Voor mij is het niet alleen dat ik het niet heb, maar ik vind het gewoon te veel geld, net als een telefoon van meer dan 300-400 euro, ik zou het gewoon eng vinden om daar mee op straat te lopen. En een beetje een principe dingetje, ik wil gewoon geen 1000 euro uitgeven aan enkel een videokaart, ook geen 800 eigenlijk.
Ben ik het min of meer mee eens. In plaats van 1200 EUR uit te geven aan een videokaart denk ik dat het voor de meeste mensen een beter idee is om nu 600 EUR uit te geven aan een 4070 en dan de volgende generatie nog eens 600 EUR aan een 5070. Die 5070 zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn qua performance met de 4080.
Ben ik het min of meer mee eens. In plaats van 1200 EUR uit te geven aan een videokaart denk ik dat het voor de meeste mensen een beter idee is om nu 600 EUR uit te geven aan een 4070 en dan de volgende generatie nog eens 600 EUR aan een 5070. Die 5070 zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn qua performance met de 4080.
Ja ik kijk ook met een scheef oog naar deze hierarchy en dan zie je de 4070 gewoon beter performen dan een kaart waar menig gamer nog 1200 voor betaalde (3080) vorig jaar.
Voor mij is de reden van een 4080 super ook puur dat ik PCVR op een hoog fps wil kunnen spelen, waar een 4080 eigenlijk een beetje de must is. Anders had ik waarschijnlijk ook een 4070 super genomen.
sven1506 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:23:
Voor mij is de reden van een 4080 super ook puur dat ik PCVR op een hoog fps wil kunnen spelen, waar een 4080 eigenlijk een beetje de must is. Anders had ik waarschijnlijk ook een 4070 super genomen.
Met de 4070 Super zit je zo'n beetje op de FPS van een 3090 Ti, wat tot voor kort nog een onbetaalbaar beest was, behalve op 4K, dan moet je het doen met de performance van een gewone 3090, nou poeh.
En dat vanaf 639,- euro, ik vind het allemaal wel mee vallen, te veel mensen ranten op deze generatie.
Maar die is er nog steeds, blijkbaar toch wel een erg dure kaart, zeker met de 4080 Super voor 1109,- euro.
De 4070 Ti vervalt, die kan je helemaal vergeten, wordt ook niet goedkoper zo te zijn, dus de eerste kaart eronder is dan de 4070 Super, behoorlijk verschil van 639 naar 849.
[
Voor 29% gewijzigd door
JDx op 29-01-2024 17:41
]
Met de 4070 Super zit je zo'n beetje op de FPS van een 3090 Ti, wat tot voor kort nog een onbetaalbaar beest was, behalve op 4K, dan moet je het doen met de performance van een gewone 3090, nou poeh.
En dat vanaf 639,- euro, ik vind het allemaal wel mee vallen, te veel mensen ranten op deze generatie.
Klopt! Daarom ook puur voor de VR waar een 4070 super echt tekort schiet in de veeleisende games. Maar voor normaal gamen is een 4070 super echt prima
Waarom is dat een beter idee? Dan ben je na 2 jaar ongeveer even veel geld kwijt, alleen heb je dan maar 1 jaar 4080 performance gehad ipv 2 jaar, als je de 4080 gewoon vanaf t begin had gehaald. Deze logica ontgaat mij een beetje.
Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd of gemod.
Let bij het reageren op het volgende:
Geen "ik ook" berichten.
Blijf vriendelijk naar elkaar!
Ranten is niet toegestaan.
Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
Scalping bespreken is niet toegestaan.
V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
Net zoals in heel VB; geen persoonlijk aankoopadvies!