Glasvezel vanuit meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:13
Hopelijk iemand die mij kan helpen.

Huidige situatie
Ik heb op dit moment een kabel TV abonnement (Ziggo), waarbij aansluiting binnenkomt in mijn woonkamer. Via deze ingang de volgende configuratie:

Aansluiting -1Meter-> Ziggo Modem --1Meter> Mesh Router -1Meter-> UTP kabel naar Xbox
-10Meter-> UTP kabel naar andere (werk)kamer, hier aangesloten op een Netgear switch. Switch connect weer meerdere devices, waaronder een 8 meter lange kabel naar de meterkast, waar ik een NAS heb staan.

Mijn vraag
Ze gaan binnenkort glasvezel aanleggen, en die komt binnen in de Meterkast. Daar komt dus straks de glasvezel aansluiting en glasvezel modem. Stel ik wil straks een glasvezel abonnement afsluiten, inclusief box voor tv, welke setup zou ik dan moeten hanteren, waarbij ik het meest gebruik maak van bestaande ligging van apparatuur? En moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

Waar ik zelf al vastloop, is dat ik straks in mijn meterkast een NAS heb die ik moet aansluiten aan Internet, plus de kabel richting mijn switch. Dat zou betekenen dat ik volgens mij ook al een Switch in mijn meterkast moet plaatsen, of zie ik dat verkeerd?

Zo zie ik het plaatje voor me, maar ik weet niet of dit überhaupt kan:

GV modem -1Meter-> NAS
-8Meter-> Netgear Switch

Netgear Switch -10meter-> Router (woonkamer). Vanuit Router, de TV box aansluiten.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, zo niet kan ik uiteraard verder toelichten.

Beste antwoord (via lucatoni op 20-09-2022 11:16)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
lucatoni schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:30:
Stel ik wil straks een glasvezel abonnement afsluiten, inclusief box voor tv, welke setup zou ik dan moeten hanteren, waarbij ik het meest gebruik maak van bestaande ligging van apparatuur?
Ten eerste: je moet niks.

Sommige dingen zijn wel handig te maken. Een voordeel van netwerkkabels is dat het twee richtingen op werkt, om een situatie te veranderen hoef je dus niet de kabel om te draaien.

Wanneer je jouw modem in de meterkast gaat plaatsen dan heb je daar in de meeste gevallen al een paar extra poorten. De meeste modems hebben 4 netwerkaansluitingen. 1 daarvan gebruik je dan voor je TV-kastje, 1 voor je NAS, 1 voor naar je werkkamer. Daarbij hoef je dus de kabel naar de werkkamer niet te vervangen of te verplaatsen.

Omdat je in de werkkamer meerdere apparaten aangesloten hebt met netwerkkabel kun je daar je switch blijven houden, zonder problemen.

Misschien dat je alleen even een oplossing moet zoeken voor je TV én je Xbox. Mogelijk kun je een tweede kabel van het modem naar de Xbox trekken óf je legt in je TV-hoek ook een kleine switch neer, dan kun je met één kabel vanaf de meterkast naar de TV-hoek werken.

Feitelijk komt het er op neer dat de "ster" in je netwerk nu in de woonkamer ligt en straks in de meterkast komt. Je 'sub-ster" heb je in je werkkamer, die daar op zich ook prima kan blijven zitten.

Let wel op dat wanneer je TV kijkt via een TV-kastje dat je dan een switch moet hebben die IGMP-snooping ondersteunt. Lees hier waarom dat is.

Mocht je al vast inspiratie zoeken voor hoe je meterkast er uit zou kunnen zien met "al" die apparatuur: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:38

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Persoonlijk ben ik van fan van een centrale switch of punt waar alles vandaan komt.

Gezien de situatie zou een switch in de meterkast het best zijn en vanuit daar naar de rest van je apparaten. Maar dan moet je wel bereid zijn en de mogelijkheid hebben om alles van een eigen kabel te voorzien?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Je zult straks ook vanuit de NTU waar glasvezel naar koper wordt omgezet eerst naar je modem toe moeten. Deze heeft in veel gevallen een switchfunctie. Dus daar steek je je NAS in, en dan bij je tv meubel weer een switch.

Tuurlijk is een centrale plek netter, maar een switch op verschillende plekken gaat prima werken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
lucatoni schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:30:
Stel ik wil straks een glasvezel abonnement afsluiten, inclusief box voor tv, welke setup zou ik dan moeten hanteren, waarbij ik het meest gebruik maak van bestaande ligging van apparatuur?
Ten eerste: je moet niks.

Sommige dingen zijn wel handig te maken. Een voordeel van netwerkkabels is dat het twee richtingen op werkt, om een situatie te veranderen hoef je dus niet de kabel om te draaien.

Wanneer je jouw modem in de meterkast gaat plaatsen dan heb je daar in de meeste gevallen al een paar extra poorten. De meeste modems hebben 4 netwerkaansluitingen. 1 daarvan gebruik je dan voor je TV-kastje, 1 voor je NAS, 1 voor naar je werkkamer. Daarbij hoef je dus de kabel naar de werkkamer niet te vervangen of te verplaatsen.

Omdat je in de werkkamer meerdere apparaten aangesloten hebt met netwerkkabel kun je daar je switch blijven houden, zonder problemen.

Misschien dat je alleen even een oplossing moet zoeken voor je TV én je Xbox. Mogelijk kun je een tweede kabel van het modem naar de Xbox trekken óf je legt in je TV-hoek ook een kleine switch neer, dan kun je met één kabel vanaf de meterkast naar de TV-hoek werken.

Feitelijk komt het er op neer dat de "ster" in je netwerk nu in de woonkamer ligt en straks in de meterkast komt. Je 'sub-ster" heb je in je werkkamer, die daar op zich ook prima kan blijven zitten.

Let wel op dat wanneer je TV kijkt via een TV-kastje dat je dan een switch moet hebben die IGMP-snooping ondersteunt. Lees hier waarom dat is.

Mocht je al vast inspiratie zoeken voor hoe je meterkast er uit zou kunnen zien met "al" die apparatuur: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:13
Dank voor jullie uitgebreide antwoorden en inspiratie hoe het beste aan te pakken! Gelukkig ondersteunt mijn huidige Switch Netgear GS108E IGMP snooping. (ik had hier niet eerder van gehoord).