Sonoff Zigbee mini in hotelschakelaar inbouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Topicstarter
Ik heb een plafondlamp die te bedienen is met twee schakelaars. Ik wil deze plafondlamp opnemen in mijn Hue
app en heb daarvoor een Sonoff Zigbee mini besteld. Alleen weet ik niet helemaal zeker hoe ik deze moet aansluiten in mijn situatie. Zou iemand mij op de goede weg kunnen helpen?

Schakelaar links:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7gV1wZeZN1ekdxlMOfLq0DpLiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdQC8w773ksn9A0zS8fL77Wg.jpg?f=fotoalbum_large

Schakelaar rechts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Offizpi7PE8iNrDbwv0oXpECoEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2oLgOEMzR5Ordv0FgOziq6S.jpg?f=fotoalbum_large

De handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/94a4bddd-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/951c0ba9dfeea077842137200568f446c3ec853b.jpg?20220919114413

De Sonoff module zal in de linker inbouwdoos moeten, aangezien daar een nuldraad zichtbaar is. Rechts is leeg, alleen die 2 zwarte en 1 bruine draad. Nu moet ik denk ik die 2 nuldraden uit de lasdoos trekken en in N-in en N-in stoppen. Alleen ik weet niet goed welke bruine draad en zwarte draad ik moet pakken. Is dat zo te zien vanaf de foto? Of moet ik iets meten met een multimeter.

Beste antwoord (via Anoniem: 36835 op 20-09-2022 09:07)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 36835 schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:24:
Nu moet ik denk ik die 2 nuldraden uit de lasdoos trekken en in N-in en N-in stoppen.
Dat raad ik af. De twee Nin zit er alleen op als makkelijke aansluiting voor naar een lamp maar is gewoon een één op één doorlussing van de andere Nin. Maar als er meer aan hangt dan een lampje is een lasklem verstandiger.

Een beperking van die Sonoff ZBmini (of eigenlijk alle Sonoff) is dat de schakelaar volledig geisoleerd moet zijn. Dit mag dus niet vanaf de L komen zoals bij een Shelly bijvoorbeeld. Lopen de draden van rechts direct (dus zonder andere zaken ertussen) naar de linker doos? Lijkt erop dat de draden die links naar onder gaan naar de rechter schakelaar gaan. Aangezien er geen N/blauw bij zit lijkt me dat dus direct naar de schakelaar rechts te gaan.

In dat geval in de linker doos de L/bruin die naar de rechter schakelaar gaat uit de lasklem halen. Deze komt op S1. Uit de schakelaars links haal je de L' (zwart) naar de lamp (aka, de zwarte draad die niet naar onder gaat). De L' naar de lamp komt op Lout. Tussen de plek op de linker schakelaar waar je die draad uit hebt gehaald en S2 doe je een draad. Op die manier zijn de schakelaars volledig geïsoleerd. Verder gewoon Nin en Lin aansluiten op respectievelijk de N en L lasklem.

Nogmaals, dit kan dus alleen als de L draad naar de rechter schakelaar nergens anders nog gebruikt wordt. Anders moet je extra draden gaan trekken. Of bijvoorbeeld een tweede ZBmini gebruiken die je via Hue koppelt (maar zal je als nog een N bij de rechter schakelaar moeten hebben).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:06
Pak even een normale hotelschakeling er bij.
Dan is het niet zo moeilijk om te zien wat je moet veranderen.

Zoals deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/72528fef62ddda1a9e79f3e35eabb3c3ecb5a7b5/?url=http%3A%2F%2Fwww.frankkalf.nl%2Ftechniek%2Fwisselschakeling.gif

in dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1696703

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Anoniem: 36835 schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:24:
Nu moet ik denk ik die 2 nuldraden uit de lasdoos trekken en in N-in en N-in stoppen.
Dat raad ik af. De twee Nin zit er alleen op als makkelijke aansluiting voor naar een lamp maar is gewoon een één op één doorlussing van de andere Nin. Maar als er meer aan hangt dan een lampje is een lasklem verstandiger.

Een beperking van die Sonoff ZBmini (of eigenlijk alle Sonoff) is dat de schakelaar volledig geisoleerd moet zijn. Dit mag dus niet vanaf de L komen zoals bij een Shelly bijvoorbeeld. Lopen de draden van rechts direct (dus zonder andere zaken ertussen) naar de linker doos? Lijkt erop dat de draden die links naar onder gaan naar de rechter schakelaar gaan. Aangezien er geen N/blauw bij zit lijkt me dat dus direct naar de schakelaar rechts te gaan.

In dat geval in de linker doos de L/bruin die naar de rechter schakelaar gaat uit de lasklem halen. Deze komt op S1. Uit de schakelaars links haal je de L' (zwart) naar de lamp (aka, de zwarte draad die niet naar onder gaat). De L' naar de lamp komt op Lout. Tussen de plek op de linker schakelaar waar je die draad uit hebt gehaald en S2 doe je een draad. Op die manier zijn de schakelaars volledig geïsoleerd. Verder gewoon Nin en Lin aansluiten op respectievelijk de N en L lasklem.

Nogmaals, dit kan dus alleen als de L draad naar de rechter schakelaar nergens anders nog gebruikt wordt. Anders moet je extra draden gaan trekken. Of bijvoorbeeld een tweede ZBmini gebruiken die je via Hue koppelt (maar zal je als nog een N bij de rechter schakelaar moeten hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:57:
[...]

Gelukt op deze manier, bedankt! :) Past alleen niet allemaal in die inbouwdoos, dus ik heb een opbouwdoos gekocht en erop geplakt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Bij een 50mm diepe doos is het al wel puzzelen als er veel lasklemmen/draden bij moeten. Met een 40mm doos eigenlijk onmogelijk ja.