Wisselschakeling (hotelschakeling)werkt niet zoals het hoort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 19:46
Mijn vraag
Ik ben al mijn schakelmateriaal aan het vervangen en ik krijg de wisselschakeling niet juist op één lamp

Wisselschakelaar Niko 170-01600

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende keren de zwarte draad van plek gewisseld. Ik weet ook niet meer zeker of het voordien wel of niet correct werkte...
Verschillende bouw/klus fora afgezocht en gelezen, ook Youtube films bekeken, alsnog kom ik er niet uit. Ik heb onderstaande tabel gemaakt, door telkens met een electriciëns schroevedraaier te kijken of er wel of geen spanning op stond.

Diversen
Tabel wisselschakeling

[ Voor 67% gewijzigd door flip75 op 07-06-2016 12:42 ]

Beste antwoord (via flip75 op 08-06-2016 17:57)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Ik snap volgens mij best veel van wisselschakelingen, maar van jouw tabel kan ik zo even geen kaas maken. :P

Ik zou persoonlijk beide schakelaars even lostrekken en goed uitzoeken wat wat is, dan kun je het in één keer goed aansluiten volgens dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.frankkalf.nl/techniek/wisselschakeling.gif

- Zet de groep uit
- Haal beide schakelaars los, dop alle draden apart af. Als het goed is heb je nu 6 afgedopte draden.
- Zet de groep aan
- Ga alle 6 de draden af en meet waar je spanning hebt. Als het goed is dan is dit maar op één draad. Dit is de draad die bruin hoort te zijn en de doos waar je deze aantreft is "WS1" in dit plaatje. Markeer deze draad, die moet straks op "L", de andere moeten op 1 en 1'.
- Zet de groep uit
- Bij de doos waar je in de vorige stap de "bruine" draad aantrof, nu alle draden in één lasklem steken (doorverbinden dus)
- Zet de groep aan
- Loop naar de andere doos, waar "WS2" zit, en meet op welke draden je spanning hebt. Als het goed is heb je spanning op 2 van de 3 draden. Markeer deze draden, die moeten straks op 1 en 1'. De derde draad is de lampendraad, die moet straks op L.
- Zet de groep uit
- Monteer de schakelaars af volgens de bevindingen die je net gedaan hebt, and profit.

Als de dikgedrukte regels in dit stappenplan niet kloppen, dan klopt je meetmethode niet (wellicht dat je draden inderdaad capacitieve spanning oppikken van naastliggende draden), of is het geen klassieke wisselschakeling maar bijvoorbeeld de "verboden" wisselschakeling die Techneut al aanhaalt. Dan wordt het denk ik tijd om een vakman in te schakelen.

Ow, en je kleurcodering klopt dus inderdaad ook weinig van, je hoort helemaal geen blauw op de schakelaars te hebben.

edit:
Volgens jouw tabel is er bij geen van de schakelaars een draad die altijd spanning heeft, ongeacht de stand van de schakelaars. Dat kan eigenlijk niet. Zelfs met de meest obscure alternatieve wisselschakelingen moet er ergens op een schakelaar een fasedraad zitten...

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 07-06-2016 23:25 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:04
Afbeelding werkt niet helaas.
Werkt nu wel.

[ Voor 27% gewijzigd door Arn0uDz op 07-06-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

hm, spanning op blauw? Dat mag niet.
Bruin = spanning
zwart= geschakelde draad
blauw = 0
geel/groen = aarde

Bruin naar L op S1
zwart van 1 naar 1
zwart van 1' naar 1'
zwart van L op S2 naar de lamp.
blauw vanaf de lamp naar de andere blauwen in de centraaldoos.

Edit: genoeg plaatjes te vinden: https://www.google.nl/sea...g#imgrc=6ZewhJXWHpbTUM%3A

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:07

Cheezus

Luiaard

Alleen jammer dat bij de meeste plaatjes de kleuren niet kloppen, dat maakt het toch wat lastiger voor de leek. Then again moet je als leek misschien ook niet met elektra gaan prutsen als er spanning op de blauwe draad staat...

Aansluitingen verder zoals Tens beschreef, het schema ziet er dan met de, voor NL, juiste kleuren zo uit (animated!):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Welke kleur draden zitten er aan de lamp vast?

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Coffeemonster schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:52:
Welke kleur draden zitten er aan de lamp vast?
Blauw en zwart.

Ik heb de schakelschema's gevonden, zelfs die uit de link hierboven en kom er niet verder mee. Heb dit huis nog niet zolang geleden gekocht. IMHO zou iemand mij met behulp van de rabel moeten kunnen helpen, volgens mij zijn dat nml alle mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Tens schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:08:
hm, spanning op blauw? Dat mag niet.
Bruin = spanning
zwart= geschakelde draad
blauw = 0
geel/groen = aarde

Bruin naar L op S1
zwart van 1 naar 1
zwart van 1' naar 1'
zwart van L op S2 naar de lamp.
blauw vanaf de lamp naar de andere blauwen in de centraaldoos.

Edit: genoeg plaatjes te vinden: https://www.google.nl/sea...g#imgrc=6ZewhJXWHpbTUM%3A
In een ideale wereld idd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:10

Reinier

\o/

flip75 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:07:
[...]

In een ideale wereld idd....
Je bedoelt, overal waar het is aangesloten zoals het hoort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 08:50

BCC

Ik vermoed dat je ws 1 incorrect hebt aangesloten waardoor ws 2 niet meer goed te krijgen is

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
BCC schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:28:
Ik vermoed dat je ws 1 incorrect hebt aangesloten waardoor ws 2 niet meer goed te krijgen is
Ik heb niks aangepast aan de bedrading, alleen de oude wisselschakelaar verwijderd en de nieuwe erop gezet.

Wie kan mij vertellen of de tabel die ik heb gemaakt steek houdt? Daar moet het antwoord toch inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 29-04 17:36
Volgens mij zitten er een paar foutjes in je tabel, want ik kan er zo niet uitkomen. Maar het lijkt erop dat in de schakelaar van de onderste deel van de tabel de draden verkeerd zitten. Er is één draad waar altijd spanning op staat (middelste rij van onderste deel). Die moet je omwisselen met de draad in de L-aansluiting van dezelfde schakelaar, want dat is de fasedraad. Waarschijnlijk zul je in de andere schakelaar ook de draad in de L-aansluiting moeten omwisselen, want ik denk dat er een blauwe en een zwarte draad tussen de twee schakelaars lopen in plaats van twee zwarte draden.

Misschien dat je hiermee verder kunt komen? Ik kan geen garanties geven. ;)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

Weet niet of je S1, of S2 hebt verwisseld; je hebt twee opties:

of bruin, en twee zwarten
of drie zwarten.
In het eerste geval: simpel, bruin moet op L.
in het tweede; iets lastiger, maar er zijn vaak twee getwist om elkaar, en eentje niet. Die enkele moet op L1
ALs het verschil niet zichtbaar is: één zwarte van de 1 of 1' aansluiting wisselen met de L, proberen of het werkt, anders de andere '1' wisselen met L.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
flip75 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:28:
Ik heb onderstaande tabel gemaakt, door telkens met een electriciëns schroevedraaier te kijken of er wel of geen spanning op stond.
Dat werkt niet echt lekker: een "zwarte" onaangesloten draad pakt via inductie voldoende spanning op om zo'n schroevendraaier op te laten lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Aan de draden niks veranderd. Ieder potje heeft 1 blauwe en 2 zwarte.
Blauw zou de faze draad zijn (zaten bij beide OUDE schakelaars aan de onderkant) en zit daarmee op L bij beide.
Vraag: maakt het uberhaupt uit welke zwarte op 1 of 1' zit?

Op hcQd: draden waren aangesloten op de schakelaars.

Op Coffemonster: interesting, maar ik betwijfel het, heb met veel zorg uitgeplozen en genoteerd omdat ik in andere fora am had gelezen dat er over de aansluitingen vaak verwarring ontstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Blauwe draden op beide wisselschakelaars??
Zeer ongebruikelijk, maar het kan in geval van knoeiwerk. Namelijk bij de als verboden bekend staande schakeling, in dit artikel ook wel verkeerde of Franse schakeling genoemd. Motief om het zo te doen is het op beide lokaties beschikbaar hebben van fase en nul en het kunnen volstaan met maar één zwarte draad aan elke kant. Volstrekt verkeerde zuinigheid en niet toegestaan!
Zie Wikipedia: Wisselschakeling bijna onderaan, ondeste schema van alternatieve schakelingen.
Blauw is daar dus niet de fasedraad, dat is bruin. Een andere mogelijkheid is een nog veel erger knoeiwerk van de vorige bewoner, maar dat laat ik maar buiten beschouwing.

Edit:
Ik zie bij nog eens nalezen een blauwe en twee zwarte draden aan beide kanten. Tja, dan is het inderdaad knoeiwerk. Het zou kunnen dat inderdaad bij gebrek aan verstand van zaken blauw in plaats van bruin voor de fasedraad is gebruikt (je komt soms bij doe-het-zelvers de gekste dingen tegen) en verder het bovenste schema van de alternatieve schakelingen is toegepast.

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 07-06-2016 23:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Xander
Ik snap volgens mij best veel van wisselschakelingen, maar van jouw tabel kan ik zo even geen kaas maken. :P

Ik zou persoonlijk beide schakelaars even lostrekken en goed uitzoeken wat wat is, dan kun je het in één keer goed aansluiten volgens dit schema:

- Zet de groep uit
- Haal beide schakelaars los, dop alle draden apart af. Als het goed is heb je nu 6 afgedopte draden.
- Zet de groep aan
- Ga alle 6 de draden af en meet waar je spanning hebt. Als het goed is dan is dit maar op één draad. Dit is de draad die bruin hoort te zijn en de doos waar je deze aantreft is "WS1" in dit plaatje. Markeer deze draad, die moet straks op "L", de andere moeten op 1 en 1'.
- Zet de groep uit
- Bij de doos waar je in de vorige stap de "bruine" draad aantrof, nu alle draden in één lasklem steken (doorverbinden dus)
- Zet de groep aan
- Loop naar de andere doos, waar "WS2" zit, en meet op welke draden je spanning hebt. Als het goed is heb je spanning op 2 van de 3 draden. Markeer deze draden, die moeten straks op 1 en 1'. De derde draad is de lampendraad, die moet straks op L.
- Zet de groep uit
- Monteer de schakelaars af volgens de bevindingen die je net gedaan hebt, and profit.

Als de dikgedrukte regels in dit stappenplan niet kloppen, dan klopt je meetmethode niet (wellicht dat je draden inderdaad capacitieve spanning oppikken van naastliggende draden), of is het geen klassieke wisselschakeling maar bijvoorbeeld de "verboden" wisselschakeling die Techneut al aanhaalt. Dan wordt het denk ik tijd om een vakman in te schakelen.

Ow, en je kleurcodering klopt dus inderdaad ook weinig van, je hoort helemaal geen blauw op de schakelaars te hebben.

edit:
Volgens jouw tabel is er bij geen van de schakelaars een draad die altijd spanning heeft, ongeacht de stand van de schakelaars. Dat kan eigenlijk niet. Zelfs met de meest obscure alternatieve wisselschakelingen moet er ergens op een schakelaar een fasedraad zitten...

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 07-06-2016 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Top Xander bedankt. Het bleek idd dat de draad die de faze zou moeten zijn niet de faze was, go figure... ;)
Faze draad op de L gezet en werkt vlekkeloos.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Aan de anderen: helaas komt de werkelijkheid niet altijd overeen met wat er in de lesboeken staat. Noem het onwetendheid, zuinigheid, prutswerk, bricolage. Feit blijft dat we allemaal dergelijke situaties tegenkomen op alle vlakken. Daarvoor is het tweakersforum zo geweldig. Ik heb het nu met dank aan een andere tweaker kunnen oplossen. Ik had ook een electricien kunnen inhuren, dan was ik waarschijnlijk over 3 weken aan de beurt geweest en meer dan €100 lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
... maar dan had het nu waarschijnlijk wel netjes gezeten. d:)b

Als het mijn huis was dan had ik er ondertussen al de juiste draadkleuren in getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
Hakken en breken zodat de juiste kleurtjes erin zitten, en dan alles weer netjes afwerken? Denk het niet.
Heb een huis van net voor 1900, 2 eigenaren terug heeft alle draden vervangen door modern spul, de vorige eigenaar heeft nog een aantal upgrades gedaan. Kom wel meer tegen wat niet klopt helaas.
Geen geld en energie/tijd om alles aan te passen. Staan heel wat dingen hoger op ons need to do en wensen lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Daar hoef ik niet voor te hakken en te breken hoor, aangezien alles in mijn woning is aangelegd met draad in buis. Trekveertje erdoor en nieuwe draad er in. ;)

Of woon je toevallig in België en is het kabel rechtstreeks in de muur gesmeerd ofzo?

Mooi dat het na mijn tips in ieder geval wel werkt. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:12
Als je geen andere draad trekt, markeer hem dan op zijn minst aan beide kantwn met isolatietape in de juiste kleur. Dan voldoe je weer aan de norm, en je bespaart mogelijk iemand een optater...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Xander schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 18:38:
Daar hoef ik niet voor te hakken en te breken hoor, aangezien alles in mijn woning is aangelegd met draad in buis. Trekveertje erdoor en nieuwe draad er in. ;)

Of woon je toevallig in België en is het kabel rechtstreeks in de muur gesmeerd ofzo?

Mooi dat het na mijn tips in ieder geval wel werkt. d:)b
Je habite en Anvers ;) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Xander schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 18:38:
Volgens TS gaat het om een huis uit 1900, dus geen mooie centraaldozensysteem maar overal lasdozen, mogelijk achter stuc (als je ze al allemaal kunt vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
flip75 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 17:58:
Top Xander bedankt. Het bleek idd dat de draad die de faze zou moeten zijn niet de faze was, go figure... ;)
Faze draad op de L gezet en werkt vlekkeloos.

Thanks!
Oké flip75, het was dan ook een kwestie van gissen met dat hoogst merkwaardige gegeven.
Waar ik nog een beetje nieuwsgierig naar ben, dat zijn de twee blauwe draden. Waren dat dan inderdaad geen, zoals de kleur dat wel doet veronderstellen, geen nuldraden? Of zat ergens toch nog een bruine draad verborgen?

Helemaal eens met Xander, ik zou het zodra ik in dat huis was komen wonen meteen hebben aangepakt zoals het hoort. Hak- en breekwerk kon je wel eens enorm meevallen gezien dat er recentelijknogal wat is vernieuwd. Zij het dat dit niet vakkundig is gebeurd. Wellicht kun je gewoon de juiste kleuren gewoon door de buis trekken door deze even aan de verkeerde draad te bevestigen. Werk wel met twee man doen, de een leiden, de ander voorzichtig trekken.

Uiteraard zelf weten en als je pas ergens woont zullen er ongetwijfeld andere prioriteiten zijn. Maar denk ook aan de toekomst. Over een x aantal jaren ben je gegarandeerd vergeten hoe die foute boel ook al weer zat.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 08-06-2016 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Techneut schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 18:53:
[...]

Oké flip75, het was dan ook een kwestie van gissen met dat hoogst merkwaardige gegeven.
Waar ik nog een beetje nieuwsgierig naar ben, dat zijn de twee blauwe draden. Waren dat dan inderdaad geen, zoals de kleur dat wel doet veronderstellen, geen nuldraden? Of zat ergens toch nog een bruine draad verborgen?

Helemaal eens met Xander, ik zou het zodra ik in dat huis was komen wonen meteen hebben aangepakt zoals het hoort. Hak- en breekwerk kon je wel eens enorm meevallen gezien dat er recentelijknogal wat is vernieuwd. Zij het dat dit niet vakkundig is gebeurd. Wellicht kun je gewoon de juiste kleuren gewoon door de buis trekken door deze even aan de verkeerde draad te bevestigen. Werk wel met twee man doen, de een leiden, de ander voorzichtig trekken.

Uiteraard zelf weten en als je pas ergens woont zullen er ongetwijfeld andere prioriteiten zijn. Maar denk ook aan de toekomst. Over een x aantal jaren ben je gegarandeerd vergeten hoe die foute boel ook al weer zat.
Nope, echt alleen die draden. Testen zoals Xander aangaf en een google image search op oud type Niko wisselschakelaar en het was duidelijk. Ik had de aanname gedaan dat de anders gekleurde draad EN die draad aan de onderkant van de schakelaar de faze zou zijn, dom dom dom, nooit aannames doen!

In mijn situatie van oud huis gekocht, met 2 kleine kinderen, een fijne hypotheek en een fulltime baan ga ik echt niet hakken en breken om centraaldozen te plaatsen en buizen te leggen over 5 verdiepingen. Ik heb ons vorige appartement bijna volledig verbouwd en ook de elektriek gedaan, je komt altijd weer iets tegen waardoor je over budget en tijdsplanning gaat. Niet zoveel zin in en geld voor. Het werkt nu weer, werkt goed en is veilig! Iemand die de stroom er niet af haalt en een optater krijgt vraagt er toch om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:10

Reinier

\o/

Mooi dat het opgelost is :)
Blauw bij een schakelaar komt soms wel voor trouwens, als je een schakelaar met controlelampje hebt. En het is fase, niet faze, zelfs in Anvers (geloof ik) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1223598

Nu het vorige probleem opgelost is, hopelijk een korte vraag.
Daar komt ie:
Kan ik met hotelschakelaar 2 lampen in serie schakelen of moet dat parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

T-MOB schreef op woensdag 8 juni 2016 @ 18:42:
Als je geen andere draad trekt, markeer hem dan op zijn minst aan beide kantwn met isolatietape in de juiste kleur. Dan voldoe je weer aan de norm, en je bespaart mogelijk iemand een optater...
Iemand die niet zelf even meet verdiend misschien wel een optater :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 1223598 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 23:27:
Nu het vorige probleem opgelost is, hopelijk een korte vraag.
Daar komt ie:
Kan ik met hotelschakelaar 2 lampen in serie schakelen of moet dat parallel?
Het maakt niet uit of je de lampen parallel of in serie schakelt. Beide kunnen met een wisselschakeling.

Nadeel van een serieschakeling is dat je alle lampen moet doormeten op het moment dat er één kapot raakt. Bij parallel kom je niet meteen helemaal in het donker te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:31
Uiteraard maakt het uit of je ze parallel of in serie zet: In serie gaan ze zwakker branden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1223598

Dat had ik inderdaad bemerkt, ik hoopte dat dat wel mee zou vallen. Maar het rare is dat beide schakelaars het ook niet doen. De lampen blijven branden,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 19:46
@flip75 Ik heb je tabel even bekeken, maar hoe heb je gemeten waar spanning staat? Als dat met een spanningzoeker is dan kun je soms "rare" dingen zien, het lampje gaat al branden bij kleine inductiespanning en dan kan het lijken alsof er spanning staat terwijl het niet zo is.
Het is dan beter voor een tientje (of twee) een multimeter te halen bij de bouwmarkt.

//EDIT: Onzinnig, keek niet naar de datum van de post van @flip75 die is al 3 jaar oud...

[ Voor 11% gewijzigd door BernardV op 18-06-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 11:23
Anoniem: 1223598 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:16:
Dat had ik inderdaad bemerkt, ik hoopte dat dat wel mee zou vallen. Maar het rare is dat beide schakelaars het ook niet doen. De lampen blijven branden,...
Dan heb je toch wel een grote fout in je bedrading |:(

Vraag een vriend/familielid om hulp of post duidelijke foto's van al je aansluitingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Anoniem: 1223598 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:16:
Haha, hoe dan 8)7

Twee gelijke lampen krijgen in serie ieder het halve voltage. Halogeenlampen geven op 0,5 x Un natuurlijk bijna geen licht...

Maargoed, zonder plaatjes wordt dit toch lastig. Maar dat je iets niet goed aangesloten hebt is al wel duidelijk.

En no offense hoor, maar als je denkt lampen in serie aan te kunnen sluiten ontbreekt er wellicht wat basale kennis.
Pagina: 1