Samen met mijn ouders ben ik van plan een mantelzorgwoning te bouwen. Dit gaan we maken in een bestaande loods. Deze woning willen we graag verwarmen met een warmtepomp, maar ik twijfel nu over de opbouw van het systeem en de grootte van de warmtepomp.
Tegen de bestaande spouwmuren (zonder isolatie) komen voorzetwanden met een R-waarde van 4. Het dak van de woning zal ongeveer eenzelfde R-waarde hebben, of beter.
De woning zal ongeveer 150m2 oppervlakte hebben en voorzien zijn van 18mm slangen die 10cm HoH gelegd worden, dit in combinatie met een WTW balans ventilatie.
Ik denk dat ik met een vermogensvraag van 40-45W/m2 redelijk hoog zit voor wat betreft de vermogensvraag. Daarmee zou ik uitkomen op een warmtepomp met een vermogen van 7kW. (uit het plaatje van warmtepomp-weetjes.nl)
- 150/200 liter nodig
2: Ga ik de woning op temperatuur kunnen houden met een warmte pomp van 7kW of is deze veel te groot?
3: Welke warmte pomp raden jullie aan icm zelfinstallatie?
Alvast bedankt voor jullie reacties en adviezen
Uitgangssituatie:
Omdat het een mantelzorgwoning betreft, is er geen bouwvergunning nodig en heb ik (nog) geen warmteverlies berekening.Tegen de bestaande spouwmuren (zonder isolatie) komen voorzetwanden met een R-waarde van 4. Het dak van de woning zal ongeveer eenzelfde R-waarde hebben, of beter.
De woning zal ongeveer 150m2 oppervlakte hebben en voorzien zijn van 18mm slangen die 10cm HoH gelegd worden, dit in combinatie met een WTW balans ventilatie.
Ik denk dat ik met een vermogensvraag van 40-45W/m2 redelijk hoog zit voor wat betreft de vermogensvraag. Daarmee zou ik uitkomen op een warmtepomp met een vermogen van 7kW. (uit het plaatje van warmtepomp-weetjes.nl)
Afgiftesysteem:
- 150m² vloerverwarming, slangen 18mm 10 cm HoH, 16 groepen, ik weet nog niet hoeveel groepen daarvan altijd open staan.SWW:
- Boiler op de zolder- 150/200 liter nodig
Warmtepompvoorkeur:
L/W , DIY/tweakersvriendelijk, zuinig, verkrijgbaarheid, goedkoop, stil, domotica-integratie, milieuvriendelijk, designWie gaat het installeren?
Voorkeur gaat uit naar zelf installeren, daarom een voorkeur voor een monoblock. Als ik op het forum rondlees, zie ik veel enthousiaste verhalen over Panasonic. Helaas gaat dat volgens mij niet goed samen met goede verkrijgbaarheid ;-)Concrete vragen:
1: Hoe gaat mijn hydraulisch schema eruit zien? Met of zonder buffervat tussen de vloerverwarming?2: Ga ik de woning op temperatuur kunnen houden met een warmte pomp van 7kW of is deze veel te groot?
3: Welke warmte pomp raden jullie aan icm zelfinstallatie?
Alvast bedankt voor jullie reacties en adviezen
Elshout: SMA 44x360Wp Oost en 44x360Wp West & SMA 12x265Wp Zuid PVOutput