Hoog stroomverbruik, hoe kan ik de oorzaak achterhalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:52
Beste Tweakers,

Tijdens onze vakantie viel het mij op dat wij standaard 3,85 KwH per dag oftewel 0,16 per uur een stroom verbruiken. Ik zit midden in het proces van het opsporen van de grootverbruikers en loop helaas vast. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Stroomverbruik in de vakantie, de kleine piekjes zijn van de koelkast en vriezer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSFyDxeSX936o-vBOaWWihI4KAY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QYcyOL9h5A8CNA52dAklZ10S.jpg?f=user_large

Toen ik groep 6 uitzette in de meterkast daalde het verbruik naar 0,02 per uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/956r-kwE1B2_v-OgNMb1ma00nHQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/49daxRKf4FnHpMf1ncC9hoYn.jpg?f=user_large

Met andere woorden: 87% van ons stroomverbruik zit op groep 6.

Groep 6 heb ik nagelopen, daarop zitten:
- Vriezer
- Koelkast
- Stroom garage
- Lamp kelder, lamp hal, lamp gang, lampen keuken, lampen logeerkamer, lamp washok
- Afzuigkap
- Stopcontacten woonkamer voorzijde, keuken, onze slaapkamer
- Badkamer
- Vloerverwarmingspomp badkamer

Ik heb de vriezer en koelkast nagemeten:

Vriezer verbruikt 0,8 KwH per dag (0,03 per uur)
Koelkast verbruikt 0,3 KwH per dag (0,01 per uur)

Iets op die groep verbruikt dus nog 2,2 KwH per dag.

We hebben vannacht alles wat met een stekker vast zat er uit getrokken. Dus de stroom naar de garage, de vloerverwarmingspomp, de stekkers van de tv / Ziggo box / router. Op de vriezer en koelkast na die al nagemeten zijn. Helaas blijft het stroomverbruik nog steeds zo'n 0,16 KwH per uur. Dat is vier keer zo veel als wat de koelkast en vriezer samen verbruiken.

Hebben jullie enig idee wat ik nog kan doen? Ik heb alles nagemeten wat ik kan nameten, de stekkers uit getrokken waar ze uit konden.

Edit: ons huis heeft geen mechanische ventilatie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:56
Toevallig in de badkamer een "scheerapparaat" stopcontact / WCD zitten?

Ooit in een grijs verleden in een ouder huis hier issues mee gehad.

Even vertalend je hebt het over 160 watt constant verbruik op groep 6?

[ Voor 20% gewijzigd door cossy nl op 19-09-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
cossy nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:56:
Toevallig in de badkamer een "scheerapparaat" stopcontact / WCD zitten?

Ooit in een grijs verleden in een ouder huis hier issues mee gehad.
Alleen een tandenborstel oplader, vrij nieuwe. Zal hem er eens uit halen al kan ik mij niet voorstellen dat die zo veel verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Mechanische ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:38
Centraal afzuiging / ventilatie systeem? Dat zijn beruchte stroomverbruikers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ons huis heeft geen mechanische ventilatie, vergeten bij te vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:56

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valentino-46
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 16:49
Van de vriezer en koelkast kun je ook wel even de stekker uit trekken, kan geen kwaad zolang je de deurtjes maar dicht laat.
Dan kun je die 2 tenminste met zekerheid uitsluiten als dan het sluipverbruik nog steeds hetzelfde blijft.

Weet je zeker dat 't lampje van de koelkast uitgaat als je de deur dicht doet? :+

[ Voor 17% gewijzigd door Valentino-46 op 19-09-2022 12:01 ]

I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
cossy nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:56:
Even vertalend je hebt het over 160 watt constant verbruik op groep 6?
Klopt ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
160watt per uur vind ik op zich niet bijzonder veel.
Met een beetje oude vriezer en koelkast zit je daar zo aan.

Ik zit op 120watt, en heb niet veel bijzonders aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44

D4NG3R

kiwi

:)

Vriezer en koelkast welke bij elkaar 40W per uur trekken? Heb je het nieuwste van het nieuwste met een zeer goed energielabel? Ik vind dat persoonlijk namelijk erg laag klinken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Huh, totaal toch?
Of kun jij met Enelogic groepen apart uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Cheesy schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:01:
[...]

Huh, totaal toch?
Of kun jij met Enelogic groepen apart uitlezen?
My bad. 0,16 KwH per uur waarvan 87% in groep 6 zit.

Vriezer en koelkast zijn al nagemeten maar ik zal vannacht voor de zekerheid eens daar de stekker een uur of twee uit laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
D4NG3R schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:01:
Vriezer en koelkast welke bij elkaar 40W per uur trekken? Heb je het nieuwste van het nieuwste met een zeer goed energielabel? Ik vind dat persoonlijk namelijk erg laag klinken.
De vriezer is nieuw maar heeft helemaal geen goed label hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2Q581yDQfFTi_ynmrRZ9lc-p40=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UX8ykM2Tw3q8CgwtcuJq1GQM.jpg?f=user_large

Toch komt het verbruik behoorlijk overeen met het energielabel. 234 KwH per jaar zou 0,65 KwH per dag zijn. Bij het nameten zit die iets hoger; 0,8 KwH per dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:08
Piet_Piraat7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:07:
[...]

De vriezer is nieuw maar heeft helemaal geen goed label hoor.

[Afbeelding]

Toch komt het verbruik behoorlijk overeen met het energielabel. 234 KwH per jaar zou 0,65 KwH per dag zijn. Bij het nameten zit die iets hoger; 0,8 KwH per dag.
Dit was vorig jaar waarschijnlijk nog A+++ ofzo, ze hebben die energy labels herzien, en nu is alles wat een jaar geleden nog heel zuinig was ineens E geworden.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
als dat een oudere pomp is, die 24/7 draait, zou dat best de hoofdoorzaak kunnen zijn. Nieuwere pompen zijn meestal zuiniger, en draaien niet continu

oude (halogeen) transformator, oude bel transformator kunnen ook continu stroom trekken. Als de transformator warm is, als hij niets doet, kan je 'm beter vervangen.

[ Voor 21% gewijzigd door MSXBas op 19-09-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
MSXBas schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:08:
[...]

als dat een oudere pomp is, die 24/7 draait, zou dat best de hoofdoorzaak kunnen zijn. Nieuwere pompen zijn meestal zuiniger, en draaien niet continu
Had ik ook op gehoopt dat dat de oorzaak was, maar de stekker is er al sinds gisteren uit en er is geen verschil in verbruik te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
TheFes schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:08:
[...]

Dit was vorig jaar waarschijnlijk nog A+++ ofzo, ze hebben die energy labels herzien, en nu is alles wat een jaar geleden nog heel zuinig was ineens E geworden.
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Onbekend

...

Uit die de grafiek te zien, verwacht ik dat die pieken van de koelkast/vriezer zijn. Ze nemen namelijk niet constant het zelfde vermogen af.

Heb je ook nog adapters of een wekkerradio aangesloten? Anders zou ik ook de pomp van de vloerverwarming verdenken.

Zet dat laatste eens uit (nu kan dat nog) , en kijk of het stroomverbruik meteen omlaag gaat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-06 09:54
Wat ook nog wel eens vergeten wordt:

1. Close-in boiler onder het aanrecht
2. C.V. ketel, pomp vloerverwarming
3. Stekkerblok vol laders
4. Modem, router, Sonos, Wifi AP's

Wij zitten met 2 koel/vries combi's van elk 90W, een Quooker en de rest op ca. 175W sluipverbruik.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Laatst online: 01-05 14:12
Tip: maak een excel lijstje (heb ik ook ooit gedaan), want al die kleine verbruikers (voeding router, mediabox, computer, koffiezetter, oven, wasmachine, telefoon, wekkerradio, standy tv, standby stereo, etc.) eten bij elkaar toch behoorlijk wat(t).
Kijk op de typestickers, en/of zoek op wat het standby verbruik is.

Ik kwam erachter dat de oude magnetron en de ongebruikte VHS vrij veel gebruikten!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik denk dat het handig is om ten eerste de eenheden goed te gebruiken, hier zie ik een aantal fouten in gemaakt worden en dat maakt het verwarrend. Of je meet kWh of je meet watt, zorg dat je duidelijk bent wanneer je wat meet.

Daarnaast goed documenteren, per apparaat wat het gebruik is en tegelijkertijd wat de impact is op het totale verbruik wanneer je dat apparaat los koppelt. Vergeet niet dat stroom meters soms echt moeite hebben met kleine verbruikers.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:05
Ik vind 160W in rust niet extreem veel. Alle kleine beetjes bij elkaar zullen waarschijnlijk optellen tot dit verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Laatst online: 00:53
Ik vind 160W voor 1 groep in rust wel veel.
Zelf zit ik op max 60W tot 100W verbruik in rust voor m'n hele huis (jaren 70 hoekwoning) met m'n gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
MarcoC schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:32:
Ik vind 160W in rust niet extreem veel. Alle kleine beetjes bij elkaar zullen waarschijnlijk optellen tot dit verbruik.
Als je nagaat dat het vier keer zo veel is als de vriezer, dan is het aardig wat. Zeker als je het niet kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Zitten er dimmers op de lampen? Als je een gare dimmer hebt met een lek stroom loopt dat ook hard op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Piet_Piraat7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:21:
[...]

Als je nagaat dat het vier keer zo veel is als de vriezer, dan is het aardig wat. Zeker als je het niet kan verklaren.
Ik snap dat je het wilt verklaren, maar het is niet ongebruikelijk veel in rust in ieder geval.

Wat maakt het precies dat het je niet lukt om het te verklaren? Als je alles uitzet kan je toch vanaf 0 beginnen en dan kijken waar het stroomverbruik precies vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44

fynrd1

Fooled by Randomness

Ik zit met twee koelkasten, één vriezer, een mediabox (next), een modem, een hue hub, switch + drie accesspoints en vier vloerverwarmingspompen op iets minder verbuik dan jij. Ongeveer 3,5 KWh per dag. Even ruim genomen is dat 1300KWh per jaar, klinkt vrij fors eigenlijk als je erover nadenkt, maar met gebruik van andere apparaten erbij komt het totaal uit op een 2200 per jaar. We zijn met zijn tweeën en vrij weinig thuis. Ik vind het lastig om in te schatten of dat "sluipverbruik" veel is? Bij jou is het met minder apparaten toch iets zwaarder in vebruik? Heb je werkelijk aan alles gedacht?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
MarcoC schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:32:
[...]
Wat maakt het precies dat het je niet lukt om het te verklaren? Als je alles uitzet kan je toch vanaf 0 beginnen en dan kijken waar het stroomverbruik precies vandaan komt?
Ik weet dat de boosdoener in groep 6 zit en in die groep heb ik alles al nagemeten / stekker uit getrokken, en dan nog blijft het stroomverbruik hoog binnen deze groep. Vandaar deze forum post, ik weet even niet meer wat te doen.
lex schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:27:
Zitten er dimmers op de lampen? Als je een gare dimmer hebt met een lek stroom loopt dat ook hard op
Niet binnen deze groep

[ Voor 18% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 19-09-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:30
fynrd1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:36:
Ik zit met twee koelkasten, één vriezer, een mediabox (next), een modem, een hue hub, switch + drie accesspoints en vier vloerverwarmingspompen op iets minder verbuik dan jij. Ongeveer 3,5 KWh per dag. Even ruim genomen is dat 1300KWh per jaar, klinkt vrij fors eigenlijk als je erover nadenkt, maar met gebruik van andere apparaten erbij komt het totaal uit op een 2200 per jaar. We zijn met zijn tweeën en vrij weinig thuis. Ik vind het lastig om in te schatten of dat "sluipverbruik" veel is?
Ik gebruik in m'n eentje 1400kWh in totaal per jaar. Dus ik schik wel van een sluipverbruik wat bijna mijn jaarverbruik is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:29
Heb je toevallig nog locaties die onder die groep vallen waar je niet zo vaak komt? Zit de schuur er op aangesloten bijvoorbeeld of een zolder? Persoonlijk heb ik een keer gehad dat iemand anders was vergeten om een tweetal oude lampen uit te zetten die op zolder de schuine berging verlichten (2x 60 watt, dus het 'sluipverbruik' was ineens 120watt hoger). Die berging zit dicht, dus je ziet er niks van. Ik dacht dus alles eruit gehaald te hebben, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:43

Cr3ator

1 bar is geen bar

100+ Watt is serieus veel als dat door 1 device in standby wordt verbruikt continu. Probeer eens alles uit te zetten behalve 'groep 6' en werkelijk alle stekkers eruit trekken. Er moet iets aan staan dat best wel wat warmte genereerd ook. Structureel uitsluiten van elke verbruiker per ruimte / groep is de enige betrouwbare manier vrees ik.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:54
Meestal is het een optelsommetje dat toevallig op 1 groep zit.
Bijvoorbeeld:
Vloerverwarming 50W
Modem 15W
Computer standby. 30W
Router 10W
Ziggo kastje. 35W
enz.

Maar dat zou je met stekkers trekken toch wel moeten kunnen vinden.
Vloerverwarming zou zeker even meten of testen iig.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Cr3ator schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:52:
100+ Watt is serieus veel als dat door 1 device in standby wordt verbruikt continu. Probeer eens alles uit te zetten behalve 'groep 6' en werkelijk alle stekkers eruit trekken. Er moet iets aan staan dat best wel wat warmte genereerd ook. Structureel uitsluiten van elke verbruiker per ruimte / groep is de enige betrouwbare manier vrees ik.
Plan voor vannacht is de koelkast en vriezer er uit te trekken. Al zijn die al gemeten, dubbel meten kan geen kwaad. Daarnaast alles wat stekkers heeft en op groep 6 zit gaat er ook uit. En dan nogmaals kijken, al vrees ik dat het antwoord hetzelfde zal zijn; 2,2 KwH per dag aan een onbekend apparaat.

Stroom kan niet lekken, toch? Niet dat er een stroomdraad ergens tegen ijzer hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Piet_Piraat7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:56:
[...]

Stroom kan niet lekken, toch? Niet dat er een stroomdraad ergens tegen ijzer hangt?
Als je een aardlek hebt zou die er dan uitslaan, bij 30mA ( = 6,9 watt)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15
Wel als je van alles waarvan je denkt dat het dat kan zijn, de stekker er uit hebt getrokken.

Het is niet zo veel als de vriezer en koelkast aan staan, idd. Maar die zijn hier dus al afgehaald.

Dus: ja, het is wel veel en ik snap dat TS wil achterhalen waar het van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 21:58

ericplan

5180 Wp PV

Verstelbare bedbodem?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:21
Niet toevallig iets vergeten wat wel op de groep zit?

Toen wij gingen verbouwen (o.a. nieuwe keuken met nieuwe meterkast en extra groepen) heb ik in kaart gebracht wat er allemaal op de groepen zat. Netjes opgeschreven uiteraard.

Op een ochtend kwam ik beneden en was een deel van de stroom weg in de keuken. Ik dacht gelijk dat er ergens iets fout was in de hagelnieuwe keuken. Lang zoeken, maar kon het niet vinden.

Totdat ik erachter kwam dat een van de spotjes onder de carport de geest had gegeven, die zitten dus op dezelfde groep als de keuken. Deze kan ik niet met een schakelaar aan/uit doen, maar gaan automatisch aan met een sensor. Tsja, die had ik dus even gemist in mijn rondje langs de schakelaars/stopcontacten....

Misschien dat jij ook iets minder voor de hand liggend over het hoofd hebt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbos
  • Laatst online: 31-05 21:31
Ik volg dit ook met veel interesse. Wij zitten momenteel op ~180 watt maar daar zitten nog 2 koelkasten in en 2 ovens. Ik moet de deurbel transformator nog vinden, zit achter hout verborgen maar geeft de hele nacht een zoem in onze hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:53

PB-powell

Mr. Laziness

Ik zit totaal in de nacht rond 80W verbruik met 2 koelkasten met vriezers plus wat ander los spul. Dus ik snap TS dat hij wil onderzoeken waar dit vandaan komt.

@Piet_Piraat7 je kan ook een slimme stekker kopen van Homewizard die je tussen je stopcontact en apparaat inplugt welke het verbruik kan meten. HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter in dit topic kan je er meer over lezen.
Er zijn vast ook andere merken, maar met zo'n stekker kan je gewoon per apparaat precies meten wat het verbruik is. Elke nacht een ander apparaat eraan hangen en de resultaten in een Excel noteren. Kan je daarna alle berekeningen erop los laten die je wil :)

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27
De vloerverwarmingspomp draait als je niks doet continu. Afhankelijk van de instelling en pomp is dat zomaar continu 25-75W.

Sinds een jaar of 2 deze ertussen hangen: https://www.bol.com/nl/nl...akelaar/9200000123525481/

Zo schakelt de pomp uit als er geen warmtevraag is, maar laat wel de pomp af en toe draaien om vastzitten te voorkomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik waardoor ieders input, echt, maar in de start topic staan veelal dingen die ik al geprobeerd heb en dus niet meer aangedragen hoeven te worden.

Ik heb zo'n stekker waarmee ik dingen meet, ook al gedaan bij de vriezer en koelkast.

De vloerverwarmingspomp is de stekker van uit het stopcontact sinds eergisteren, stroomverbruik blijft onverminderd hoog.

@B-Real wellicht zit er dan een apparaat op groep 6 die ik niet in kaart heb. Ik heb alle 9 groepen nagelopen en ik kan mij geen apparaat indenken wat niet op die andere groepen zit. Dingen als CV, wasmachine, magnetron, pc, airco's, droger, vaatwasser. Allemaal andere groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinus73
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:01
Leuk topic. Een wat ouder vriezertje van mij was ook een van de boosdoeners. Ik dacht eerst een kapot rubber de voornaamste oorzaak, echter een stoffig lucht systeem (onderbouw vriezer) was de grootste boosdoener van het hoge verbruik; eerste schoonmaak was al een halvering van de kosten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RIlzFePl408_awKRKUkK1FV0Z8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HpPr2GB8O7Z4AIoY97DHxBHp.png?f=user_large
Mijn oude CV (HR) ketel trekt ook in standby zomaar 10W. Zou je hier ook zomaar een schakelaar op kunnen zetten? Of is dat niet verstandig ivm 'slijtage electronica' van dergelijk apparaat. (PS ik kan deze schakelaar automatisch laten schakelen in geval van warmte behoefte en/of periodiek de pomp laten draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:38
- Pomp onder de vloer die de kruipruimte drooghoudt (en waarvan de niveau schakelaar defect is)?
- Vorstbeveiliging in ruimte (garage) of om leidingen die onterecht aan staat?
- Spiegelverwarming? (kan bij ons 60 W gebruiken voor maar 0.25 m2)
- Motor van de garagedeur?

Als ergens continue 160 W wordt verbruikt, kan dat als warmterijkomen --> thermische camera
Maar ja, die gadget zit helaas nog niet op een standaard mobiele telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Ik zie bij de aangesloten ruimten garage en kelder staan. Wellicht heb je daar een (buiten)lamp met een bewegingssensor ? Dat zijn ook beruchte sluipverbruikers.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Piet_Piraat7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:22:

Ik heb zo'n stekker waarmee ik dingen meet, ook al gedaan bij de vriezer en koelkast.
Heb je dit voor alle apparaten op die groep al gedaan? Meten = weten.
Ik zou nu zelf eerst elk apparaat gaan meten ook al lijken sommige onschuldig. En is er misschien in je garage ergens een apparaat aangesloten wat je vergeten bent qua lader? Dat is typisch een plek waar je een keer je accuboor aan het stroom legt om vervolgens te vergeten en 3 dagen te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:54
Oekiejoekie schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:38:
Ik zie bij de aangesloten ruimten garage en kelder staan. Wellicht heb je daar een (buiten)lamp met een bewegingssensor ? Dat zijn ook beruchte sluipverbruikers.
Mbt de lampen: Toevallig smart lampen in de rest van de genoemde ruimtes die op die groep zitten? Die hebben uiteraard ook een verbruik als ze uit staan. (niet veel natuurlijk)

[ Voor 9% gewijzigd door Puc van S. op 19-09-2022 14:49 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
Piet_Piraat7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:56:
[...]

Plan voor vannacht is de koelkast en vriezer er uit te trekken. Al zijn die al gemeten, dubbel meten kan geen kwaad. Daarnaast alles wat stekkers heeft en op groep 6 zit gaat er ook uit. En dan nogmaals kijken, al vrees ik dat het antwoord hetzelfde zal zijn; 2,2 KwH per dag aan een onbekend apparaat.

2.2 Kelvin watt Henry, dat is een hele koude spoel... ;) ik denk dat je 2.2 kWh/dag bedoelt, of ook wel 92W.

Heb je een slimme meter? Dan kan je het volgende doen:
kijk wat het actuele verbruik (vermogen in watts) is als je groep 6 uitzet. trek nu alle verbruikers van groep 6 uit het stopcontact, en zet hem weer aan. Als het afgenomen vermogen nu stijgt, is er blijkbaar nog ergens een verbruiker die je gemist hebt. Is dat niet het geval, dan weet je dat het verbruik veroorzaakt wordt door de apparaten die je uit het stopcontact getrokken hebt.

btw, 92W zit je snel aan met een paar oudere apparaten op stand by. Ik heb hier een subwoofer die vanzelf op standby gaat. Maar omdat er zo'n dikke voeding met ringkern inzit, trekt ie dan nog steeds 25W. Opladers, pompen, netwerk infra, wtw, etc telt snel op.

[ Voor 10% gewijzigd door borft op 19-09-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Oekiejoekie @Puc van S. Geen smart lampen of bewegingssensoren. Er is geen lamp in dit huis wat heel de tijd aan staat, ook geen sensor.

@PB-powell ik heb de overige groepen niet gemeten, omdat 87% van het stroomverbruik op groep 6 zit.

@borft ik lees mijn verbruik af op de website van Enelogic, vandaar dat ik pas een dag later kan zien wat ik wanneer verbruikt heb. Ik ga vannacht precies doen wat je zegt; eerst groep 6 uit, daarna alle aangesloten apparaten uit het stopcontact (zoals vriezer en koelkast) en daarna groep 6 weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Piet_Piraat7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:52:
@Oekiejoekie @Puc van S. Geen smart lampen of bewegingssensoren. Er is geen lamp in dit huis wat heel de tijd aan staat, ook geen sensor.

@PB-powell ik heb de overige groepen niet gemeten, omdat 87% van het stroomverbruik op groep 6 zit.

@borft ik lees mijn verbruik af op de website van Enelogic, vandaar dat ik pas een dag later kan zien wat ik wanneer verbruikt heb. Ik ga vannacht precies doen wat je zegt; eerst groep 6 uit, daarna alle aangesloten apparaten uit het stopcontact (zoals vriezer en koelkast) en daarna groep 6 weer aan.
Volges het advies op van @PB-powell en koop de P1 HomeWizard. Dan kan je direct zien wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Maar heb je alle apparaten op groep 6 al gemeten? Je roept telkens dat de vriezer en koelkast het niet zijn, prima. Maar zijn dat de enige apparaten die zijn aangesloten op een stopcontact op die groep? Zonder de rest ook te meten blijft het gissen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• borft

Wat ook nog kan is groep 6 uit laten, en dan je koelkast en vriezer even met een verlengsnoer op een andere groep aansluiten en dan kijken wat dat over 24 uur doet met je verbruik.

Bedenk wel, koelkasten en vriezers hebben geen continue belasting, af en toe slaan ze aan, draaien even en gaan dan weer uit. Dat zie je pas als je over een paar uur meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@PB-powell @borft

Overige apparaten met stekker op groep 6 zijn sinds eergisteren niet meer aangesloten, had geen/nauwelijks effect op stroomverbruik. Ik wil alles zeker nog eens nameten, maar ik laat dat meet apparaat er 24 uur in om een goede meting te hebben. Dus dat duurt even.

Koelkast en vriezer naar een andere groep omleggen middels verlengsnoer ga ik zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je niet ergens nog een extra contactpunt zoals in de meterkast of in een andere kamer waar apparatuur op draait? Ik zou toch echt elk apparaat en elk stopcontact in huis af gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Tsurany schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:40:
Heb je niet ergens nog een extra contactpunt zoals in de meterkast of in een andere kamer waar apparatuur op draait? Ik zou toch echt elk apparaat en elk stopcontact in huis af gaan.
Ik ben met pen en papier laatst aan de slag geweest. Een overzicht:

Groep 1
- 3 airco's

Groep 2
- Magnetron

Groep 3
- Droger

Groep 4
- Wasmachine

Groep 5
- CV
- Lamp slaapkamer
- Stopcontacten slaapkamer

Groep 6
- Vriezer
- Koelkast
- Stroom garage (stekker uit)
- Lamp kelder, lamp hal, lamp gang, lampen keuken, lampen logeerkamer, lamp washok
- Afzuigkap
- Stopcontacten woonkamer voorzijde, keuken, slaapkamer
- Badkamer
- Vloerverwarmingspomp badkamer (stekker uit)

Groep 7
- Vaatwasser

Groep 8
- Lampen woonkamer achterzijde

Groep 9
- Oven

Ik ga alles nogmaals nalopen maar er is op dit moment geen elektrisch apparaat in huis wat niet is terug te zien in die groepen. Ik begrijp dat jullie ook niet magisch kunnen weten wat er stroom verbruikt in mijn huis, maar zelf ben ik ook alle apparaten die wij uberhaupt hebben nagelopen en aan/uit gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 19-09-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Piet_Piraat7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:49:
[...]

Groep 1
- 3 airco's

Groep 2
- Magnetron

Groep 3
- Droger

Groep 4
- Wasmachine

Groep 5
- CV
- Lamp slaapkamer
- Stopcontacten slaapkamer

Groep 6
- Vriezer
- Koelkast
- Stroom garage
- Afzuigkap
- Badkamer
- Vloerverwarmingspomp badkamer

Groep 7
- Vaatwasser

Groep 8
- Lampen woonkamer achterzijde

Groep 9
- Oven

Ik ga alles nogmaals nalopen maar er is op dit moment geen elektrisch apparaat in huis wat niet is terug te zien in die groepen. Ik begrijpen dat jullie ook niet magisch kunnen weten wat er stroom verbruikt in mijn huis, maar zelf ben ik ook alle apparaten die wij uberhaupt hebben nagelopen en aan/uit gezet.
toon volledige bericht
maar heeft je huis helemaal geen mechanische ventilatie? Hoe oud is het dan? zo'n beetje alle huizen die de afgelopen 50 jaar gebouwd zijn hebben dat. Enne, staat er in je garage niet ergens in de hoek iets op te laden oid? ;) Ik mis in je lijstje ook dingen als router, wifi, switches, modems en andere meuk die 24/7 aanstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
borft schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:52:
[...]

maar heeft je huis helemaal geen mechanische ventilatie? Hoe oud is het dan?
1924 ;)

Router, wifi e.d. valt ook onder groep 6: stopcontacten woonkamer voorzijde en slaapkamer. Gaan ook de stekkers van uit vannacht, net als de andere stekker apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickko
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-06 17:23
Alle apparaten in groep 6 die je in kaart hebt 1 uur de stekker eruit. Dan na 1 uur je vriezer en koelkast weer aanzetten. Zodat je in dat uur een duidelijke meting hebt. Weet je direct of er nog een verborgen verbruiker zit.

Ben benieuwd naar de uitkomst.

Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 09:44
Je hebt geen "slimme" lampen, maar heb je wel LED of spaarlampen? Misschien dat deze een (blind) vermogen lekken die jouw "slimme" meter wel meet?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:54
Plus 1 voor de Homewizard P1. Vind het knap hoever je bent gekomen met vertraagde feedback. Maar feedback binnen een seconde maakt het echt een stukje makkelijker om dergelijke zaken te identificeren.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:18
Piet_Piraat7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:49:
[...]

Groep 6
- Vriezer
- Koelkast
- Stroom garage (stekker uit)
- Afzuigkap
- Badkamer
- Vloerverwarmingspomp badkamer (stekker uit)
Je meldt badkamer, maar wat zit er allemaal binnen, lampen, spiegelramen/verwarming, wcd’s met stroomverbruikers erin, enz..
Daarbij staat blijkbaar het gros van je lampen dus op groep zes. Hier zijn dan centraaldozen waar er dus nog meer stroom naar een voor jou onbekende plek kan gaan denk ik. Heb je al je wcd’s goed inzichtelijk met eventuele apparaten aangesloten?
Mogelijk nog iets op een “verborgen” plek? Dus iets in de kruipruimte, iets wat direct is aangesloten in de garage, of in je knieschotten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38
Door vocht in de wcd's of leidingen kan er ook stroomverbruik ontstaan. Er lekt dan een stroom van de fase naar de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Laatst online: 20:44

Managelorian

“This is the workflow.”

TL;DR

Als je er echt niet uitkomt en je wil echt tot het gaatje gaan dan kun je ook delen van de groep afschakelen door de bedrading op een bepaald punt in de installatie los te halen. Dit vereist dan wel dat je wat ervaring hebt van elektra, want het is niet helemaal zonder gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emrvb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-12-2022
Mastermind schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:23:
Door vocht in de wcd's of leidingen kan er ook stroomverbruik ontstaan. Er lekt dan een stroom van de fase naar de nul.
Ik wilde net vragen, is er ook stroom buiten aanwezig? Buitenverlichting? Tuinverlichting? Stekkerdoosje aan de buitenmuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:33

_Arthur

blub

Ik zou toch eens verfijnder gaan meten dmv een P1-uitlezer aan je slimmemeter (ga ik er even vanuit dat je die hebt). Dan heb je ook op detailniveau informatie ipv op hoog-over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Mijn ervaring is dat de meet gegevens vanuit de netbeheerder grafiek nooit kloppen, vaak 0,5kWh verschil…

Gewoon de standen per dag noteren of een P1 meter kopen a €30,-

Als je normaal leeft, dus tv gebruiken etc fluctueert je stroomverbruik gewoon teveel om echt nauwkeurig te kunnen meten.

Ook je aardlek testen is geen overbodige luxe.
Bij een familielid deed deze dus blijkbaar niks meer, na de nieuwe groepenkast bleef de aardlek eruit vliegen bij gebruik droger.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchWing op 19-09-2022 17:49 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:42
Toevallig in de badmaker een verwarmde spiegel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:01
Wellicht gemist, maar heb je geen slimme meter in de meterkast hangen waar je direct op het apparaat het totale verbruik kan zien?

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 11:57
Als je een aantal keer drukt op de knop van je slimme meter, heb je dan geen uitlezing voor actueel vermogen?

Dat zoekt wat makkelijker namelijk.

Eventueel via videobellen op zoek naar de verbruiker..

Edit, net iets te laat 😅

[ Voor 6% gewijzigd door Xtremer op 19-09-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15
Heb je een degelijke aardlekschakelaar? Als er ergens stroom weglekt naar aarde zou die er uit moeten slaan (om dat uit te sluiten), maar in een huis van 1924 - hoe ziet de groepenkast/meterkast er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Wilke als een pan spaghetti met alle draden die overal heen lopen.. moet nodig vernieuwd worden.

@Xtremer ik zal zo eens kijken maar ik geloof niet dat onze slimme meter dan kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:03
@Piet_Piraat7
Ben je nog verder gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ja, enigszins. Het verbruik is tijdelijk gedaald van 0,16 kWh/uur naar 0,1 kWh/uur met wat aanprutsen. Er bleken twee stekkers en twee onderdelen op de vloerverwarmingspomp van de keuken te zitten. Eentje redelijk verborgen. Die hebben we tijdelijk er uit gedaan en staat nu aan op Eco stand. Daarbij de Horizonbox van Ziggo op eco stand gezet. Als ik dan ook nog de stekkers uit zet van de router en het mesh netwerk daalt het verbruik dus naar 0,1 kWh in de nacht wat acceptabel is. Ik wil nu kijken naar een eenvoudige manier om alles uit te zetten als ik naar bed ga, bijvoorbeeld met een klik-aan-klik-uit tussen de verschillende stekkers. De vloerverwarmingspomp is dus een behoorlijke boosdoener, maar al die andere dingen bij elkaar tikken ook aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 02-10-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Ik herken piet_piraat7 zijn zoektocht in mijn eigen 'project' afgelopen maanden. Goed bezig!!!

'oude' vloerverwarming circulatie pompen (enkelvoud in mijn geval) was de grootste boosdoener in mijn geval. De drie standen pomp verstookt 30 ,45 of 60 Watt continue afhankelijk van de pompsnelheid, dat tikt hard aan.

Zonder reclame te willen maken voor een specifiek type noch merk, heeft een vergelijkbaar product als onderstaande, voor mij het verbruik hard geholpen omlaag te krijgen. Iets vergelijkbaars als dit ding kan ik van harte aanbevelen als je oude, continue draaiende vv pomp(en), hebt. https://www.thermostaat.e...hakelaar-amframatic-v-3dp De kosten zijn in een half tot heel jaar terugverdiend....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Het is vrij bizar maar per toeval kwam ik achter een enorme verbruiker in dit huis en het is nog een nutteloos apparaat ook. Ongelofelijk.

In de kelder bleek een waterontharder verstopt te zitten achter een houten stelling. Blijkbaar hebben de vorige bewoners die ooit gekocht en dat ding staat nonstop aan. Nooit eerder gezien. Stekker daar van er uit getrokken en het stroomverbruik daalt enorm.

Waterontharders die op stroom werken zijn kwakzalverij. De enige waterontharders die kúnnen werken, werken met zout en zijn zo'n € 2k. Dit soort prutskastjes voor een paar honderd euro zijn pure geldklopperij. Dat juist zo'n kastje zorgt voor zoveel stroomverbruik is echt ongelofelijk. Had ik hem maar eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wauw. Hoe ziet dat ding eruit en hoe "werkt" het?

Mijn ontharder gebruikt alleen stroom om de tijd en waterverbruik te kunnen onthouden en regeneratie te kunnen triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:21
Ik ben ook wel benieuwd naar dat apparaat.

Wij zijn dit weekend verhuist en in de nieuwe woning zit ook een waterontharder welke ook een stekker heeft. Vriend die hielp verhuizen gaf aan dat die van hem zonder stroom werkte, ik wist niet eens dat die er waren...

Geen idee waar die van ons dan stroom voor nodig heeft, ga ik eens uitzoeken. Ik zie in elk geval geen gekke dingen qua energieverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Beekforel ScaleWatcher heet die

@B-Real als de waterontharder geen zout gebruikt kan je er van uit gaan dat het een onzin apparaat is
Pagina: 1