In ons blok in de straat hebben we met een aantal buren tegelijktijd, bij hetzelfde bedrijf zonnepanelen laten installeren. Dat heeft een beetje voeten in de aarde gehad. Bij onze buren ging de installatie eigenlijk probleemloos. Alleen bij ons was de bekabeling niet goed gemaakt, waardoor er geen connectie was tussen de zonnepanelen en de omvormer. Hiervoor zijn ze later teruggekomen, en hebben ze dat gefixed.
Onze directe buren hebben hetzelfde aantal panelen (16, Canadian Solar 410) en dezelfde omvormer geleverd gekregen: Een huawei SUN2000-5KLT-L1. Andere buren hebben iets minder panelen (12, wel hetzelfde merk en type) en een andere omvormer gekregen.
Alleen, als we nu de opbrengsten vergelijken, blijkt dat mijn installatie per dag ongeveer hetzelfde oplevert als de buren met 12 panelen, en dat onze directe buren een veel hogere opbrengst hebben. Uiteraard heb ik dit doorgegeven aan de leverancier, die iemand heeft langsgestuurd om dingen door te meten, maar daar is niets uitgekomen.Volgens hun zijn alle panelen goed aangesloten. Ik waag dat te betwijfelen, ook omdat ze onze panelen in een iets andere layout hebben gelegd dan van de buren. Alleen, ik ben geen techneut, weet niets van dit soort installaties af, en dan is een discussie voeren best lastig.
Ze zijn nog niet het dak op geweest om controles te doen: onze daken zijn van binnenuit niet bereikbaar, en je hebt een hoogwerker of ladder nodig om op het dak te komen, en dat moet ingepland worden.
Ik zit me af te vragen wat nog meer zo'n groot verschil zou kunnen maken. Ik snap dat schaduwen een probleem kunnen zijn, maar als ik de grafieken van mij en mijn directe buren vergelijk, zijn die overal hetzelfde, behalve dat mijn waardes altijd veel lager zijn, ook midden op de dag...
De ligging: mijn huis heb ik wat lichter gemaakt,
/f/image/SNthgj5bpsA7FoOZBjR0S4ne.png?f=fotoalbum_medium)
Onze panelen en van de buren (onze panelen links op de foto)
:strip_exif()/f/image/dmyACkL2UjdrG4TeocrLtKT6.jpg?f=fotoalbum_medium)
Opbrengsten voorbeeld van 30 augustus 2022:
Mijn opbrengst:
/f/image/QTJsXq0ASaNyXjJWHSbtoARk.png?f=fotoalbum_medium)
Mijn directe buren (dus met dezelfde installatie)
/f/image/a6QlgdsqI9Z62yBhc64ujGjd.png?f=fotoalbum_medium)
En van de andere twee buren (iets verder in het blok)
/f/image/TZOJ680IGl9ZSy6ij5rI8EGi.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/lnhZUy4RjWBhyEj3uvQ837DQ.png?f=fotoalbum_medium)
(oh, en is het mogelijk de titel iets aan te passen: Zonnenpaneleninstallatie is uiteraard een woord...)
Onze directe buren hebben hetzelfde aantal panelen (16, Canadian Solar 410) en dezelfde omvormer geleverd gekregen: Een huawei SUN2000-5KLT-L1. Andere buren hebben iets minder panelen (12, wel hetzelfde merk en type) en een andere omvormer gekregen.
Alleen, als we nu de opbrengsten vergelijken, blijkt dat mijn installatie per dag ongeveer hetzelfde oplevert als de buren met 12 panelen, en dat onze directe buren een veel hogere opbrengst hebben. Uiteraard heb ik dit doorgegeven aan de leverancier, die iemand heeft langsgestuurd om dingen door te meten, maar daar is niets uitgekomen.Volgens hun zijn alle panelen goed aangesloten. Ik waag dat te betwijfelen, ook omdat ze onze panelen in een iets andere layout hebben gelegd dan van de buren. Alleen, ik ben geen techneut, weet niets van dit soort installaties af, en dan is een discussie voeren best lastig.
Ze zijn nog niet het dak op geweest om controles te doen: onze daken zijn van binnenuit niet bereikbaar, en je hebt een hoogwerker of ladder nodig om op het dak te komen, en dat moet ingepland worden.
Ik zit me af te vragen wat nog meer zo'n groot verschil zou kunnen maken. Ik snap dat schaduwen een probleem kunnen zijn, maar als ik de grafieken van mij en mijn directe buren vergelijk, zijn die overal hetzelfde, behalve dat mijn waardes altijd veel lager zijn, ook midden op de dag...
De ligging: mijn huis heb ik wat lichter gemaakt,
/f/image/SNthgj5bpsA7FoOZBjR0S4ne.png?f=fotoalbum_medium)
Onze panelen en van de buren (onze panelen links op de foto)
:strip_exif()/f/image/dmyACkL2UjdrG4TeocrLtKT6.jpg?f=fotoalbum_medium)
Opbrengsten voorbeeld van 30 augustus 2022:
Mijn opbrengst:
/f/image/QTJsXq0ASaNyXjJWHSbtoARk.png?f=fotoalbum_medium)
Mijn directe buren (dus met dezelfde installatie)
/f/image/a6QlgdsqI9Z62yBhc64ujGjd.png?f=fotoalbum_medium)
En van de andere twee buren (iets verder in het blok)
/f/image/TZOJ680IGl9ZSy6ij5rI8EGi.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/lnhZUy4RjWBhyEj3uvQ837DQ.png?f=fotoalbum_medium)
(oh, en is het mogelijk de titel iets aan te passen: Zonnenpaneleninstallatie is uiteraard een woord...)
:strip_exif()/f/image/hZ2seAmQ8cgnefZeG8yB5ZpG.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/pJqa1bPCc9XrtSaoglQPWKMH.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/VsWM09nQQh7d4RMvdXwhDc7z.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/LPduzWoow3g7kHX3rVqz1SVy.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/dJ4TIgjk2DdUWZqrIwm9P52P.jpg?f=fotoalbum_medium)

:strip_exif()/f/image/DOciX3GdVzzJZo1g3VuZbUWk.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/nVC3shGjv2pAXht80Njjh7Qo.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/TYA64qFehFpKigduLYmf3SHc.png?f=fotoalbum_large)