Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:54

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Ik heb 's nachts een relatief hoog idle verbruik, daarom ben ik apparaten aan het uitsluiten.

Èèn van de boosdoeners blijkt de koelkast te zijn. Het verbruiksverloop is als volgt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uKqQ7SK4etoh2JGLXlmrfrwsno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0MdtXLsMtYHaeOuxuNk8mXF.jpg?f=fotoalbum_large

Grofweg doet hij 2 uur lang niks (1 watt), en daarna ruim een uur 100 watt continue.

Een snelle rekensom leert mij dat de koelkast grofweg 800 watt per dag gebruikt. Dat is slechter dan een nieuwe koelkast met energielabel F.

Mijn vraag:

Is het gebruikelijk dat een koelkast een uur lang koelt om vervolgens twee uur niet te koelen? Dan schommelt de temperatuur toch als een gek?

Klopt mijn rekensom of zie ik iets over het hoofd?

De koelkast heb ik gratis gekregen, hij is zo'n 4 jaar oud. Het is een koel/vries combinatie en verder niets bijzonders.

Ik heb naast de koelkast ook nog een losse tafelmodel vriezer. Die ga ik binnenkort ook meten, mischien een wat grotere extra zuinige koelkast shoppen om beide apparaten te vervangen.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dit lijkt me normaal gedrag. Let op dat de labels vorig jaar weer zijn bijgewerkt:
https://www.energielabel.nl/apparaten/koelkast-en-vriezer/
Het nieuwe label B, C of D is ongeveer te vergelijken met het oude A+++. En wat nu label F is, was voorheen A+.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEH7G47lYYKJEqcMt5WfhQvKuqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUK0gvY0QvwejRGJob2DIn7m.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste is onze koelvries combi in de keuken (redelijk high end maar wel al oud — richting 20 jaar), met 2 losse compressors volgens mij (maar heb ik niet precies bekeken), de 2e een vrij goedkope en oude tafelmodel koelkast (met vriesvak) boven.

Ja, het is heel normaal voor koelkasten om te schakelen tussen vol vermogen (bijna altijd ~100W voor consumer koelkasten). En de oudere/simpelere koelkasten schakelen inderdaad minder snel, hebben dus meer hysterese, en grotere schommelingen.

En ja, een dezer dagen gaat die van boven eruit — al dan niet vervangen door iets beters maar iig moet ie weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Jasper Janssen op 18-09-2022 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Het is jammer dat een A label koelkast €1500 of meer doet. Maar al pak ik een C label van 2022 dan bespaar ik al flink.

Al gaat het altijd een paar jaar duren voordat hij weer terugverdiend is.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

me1299 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:38:
Het is jammer dat een A label koelkast €1500 of meer doet.
Hoeveel? Je startpost zegt 800W per dag? Kom ik op 292kWh en bij 90 cent per kWh is dat ietsjes boven de €250?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
800W per dag is ongeveer 40 cent met de huidige tarieven, is 12 Euro per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299

me1299

$ondertitel

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:42:
[...]

Hoeveel? Je startpost zegt 800W per dag? Kom ik op 292kWh en bij 90 cent per kWh is dat ietsjes boven de €250?
Ik bedoelde de aanschaf van een nieuwe energielabel A koelkast.

Maar om het in perspectief te plaatsen, mijn 4 bay Synology nas doet ook 30watt continue. Maar die gaat tegenwoordig 's nachts uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04
is het een no-frost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Nee het is een redelijk eenvoudige Beko koelkast zonder dat soort luxe opties. Er zit wel een fan in, maar dat is het dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:05
me1299 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:15:
Grofweg doet hij 2 uur lang niks (1 watt), en daarna ruim een uur 100 watt continue.

Een snelle rekensom leert mij dat de koelkast grofweg 800 watt per dag gebruikt. Dat is slechter dan een nieuwe koelkast met energielabel F.
Het is geen 800W per dag, maar 800Wh per dag, d.i. 0.8 kWh per dag.
W is een eenheid van vermogen, Wh of kWh is energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 08:57
Voor 1500 koop je een setje zonnepanelen dat 3x het gebruik opwekt
Pagina: 1