Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimreaper
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-04-2023
Hoi!,

Onze woning (BJ 2020) zit op een warmtenet. Dit net zit in zwaar weer (echt zwaar, sluiting behoord tot de opties, mede door gerechtelijke procedures). Nu wil ik dus uitzoeken of het spul er uit kan (kosten afsluiten ACM 3000 euro) en een eigenwarmtepomp (lucht/water) mogelijk is. We hebben vloerverwarming wat nu ook LTV is, dus dat zit goed, er is een PV installatie met wat overcapaciteit 8)

Iemand ervaring met van het warmtenet af en eigen voorziening in de plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:55
Gebruik de zoekfunctie even. Daarin staan ook mijn ervaringen tot aan heden..maar ook van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Technisch gezien moet dat geen probleem zijn met een woning uit 2020, dan zal de warmtevraag niet zo hoog zijn. Juridisch gezien met kettingbedingen etc kan een ander verhaal zijn.

Maar, warmtenetten die misschien opgeheven worden omdat ze in zwaar weer zitten, vertel? :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimreaper
Hoezo zo er een ketenbeding zijn? In het kort, div vergunningen zijn niet goed, centrale haalt eisen niet. Enige technische oplossing om het haalbaar te maken is aan het gas :'( :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zit het warmtenet in zwaar weer, of je warmteleverancier? Die laatste heeft namelijk een wettelijke leveringsverplichting vziw, dus al gaat je net op de fles dan is dat eigenlijk het probleem van je leverancier.
Zijn leverancier en eigenaar van het warmtenet de zelfde, dan blijft de leveringsverplichting voorop staan. Mensen mogen namelijk niet in de kou staan.
Dat is overigens ook de reden dat steeds meer energiemaatschappijen de warmtenetten afstoten. Ze werken vaak op dure kolen en gas, totaal onrendabele. Tegelijkertijd zie je dan de lokale gemeentes weer de boel overnemen, want de mensen mogen niet in de kou staan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
The Eagle schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:29:
Zit het warmtenet in zwaar weer, of je warmteleverancier? Die laatste heeft namelijk een wettelijke leveringsverplichting vziw, dus al gaat je net op de fles dan is dat eigenlijk het probleem van je leverancier.
Zijn leverancier en eigenaar van het warmtenet de zelfde, dan blijft de leveringsverplichting voorop staan. Mensen mogen namelijk niet in de kou staan.
Dat is overigens ook de reden dat steeds meer energiemaatschappijen de warmtenetten afstoten. Ze werken vaak op dure kolen en gas, totaal onrendabele. Tegelijkertijd zie je dan de lokale gemeentes weer de boel overnemen, want de mensen mogen niet in de kou staan.
Ondertussen plant Utrecht nog steeds onze wijk op een warmtenet aan te sluiten per 2030 om ons van het gas af te halen. Kennissen van ons hebben een aansluiting nieuwe stijl, en geven aan dat het nu werkt met dual warmtewisselaars — een voor warm water en een voor cv, ipv de oude stijl waarbij je radiatoren direct met een drukverlager het water uit de straat gebruiken. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Voor nu hangt onze nefit nog…

[ Voor 3% gewijzigd door Jasper Janssen op 18-09-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimreaper
The Eagle schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:29:
Betreft de zelfde partij. Er is al gesproken over een sluiting over x jaar. Maar dat is een verhaal maar daar wil ik niet op wachten en dus uitzoeken of het haalbaar is naar zelf voorziend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als ze niet voldoen aan het contract, zou ik dat aannemen om te kijken of je het kunt ontbinden?

Check ook "van het gas af" topic.

In theorie zou je de levering stop moeten kunnen zeggen en géén opdracht moeten geven voor verwijdering van de aansluiting?

Maar het kan best zijn dat ik er iets te optimistisch over ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

Videopac

Rommelt wat aan.

Erasmo schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:28:
Technisch gezien moet dat geen probleem zijn met een woning uit 2020, dan zal de warmtevraag niet zo hoog zijn. Juridisch gezien met kettingbedingen etc kan een ander verhaal zijn.

Maar, warmtenetten die misschien opgeheven worden omdat ze in zwaar weer zitten, vertel? :9
Laat me raden: een biomassa-fijnstofkanon dat voor geen meter de emissienormen haalt.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimreaper
Accretion schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:44:
[...]

Als ze niet voldoen aan het contract, zou ik dat aannemen om te kijken of je het kunt ontbinden?

Check ook "van het gas af" topic.

In theorie zou je de levering stop moeten kunnen zeggen en géén opdracht moeten geven voor verwijdering van de aansluiting?

Maar het kan best zijn dat ik er iets te optimistisch over ben.
Nja ik wou dus een deel van de aansluiting gebruiken van de verdeelkast voor de wp. Dus dan moet het er uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:28
@grimreaper ik vindt het hele verhaal achter de farce waar je jezelf in gevonden hebt toch interessant. Ik wil voor geen goud aan een monopolistisch warmtenet, genoeg reden om het met je eens te zijn.

Maar betalen voor afsluiting van een falende leverancier? Oei, dat is moreel niet best.

Is alleen afdoppen geen optie?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

We buigen weer even terug naar "van warmtenet naar warmtepomp":

Doorgaans is het water wat van een warmtenet komt loeiheet. Een warmtepomp maakt redelijk zuinig water van 45/50 graden, daarna gaat het verbruik stevig omhoog.

Kijk dus heel goed naar je afgiftesysteem, en zoek eens op hoeveel GJ aan warmte je op jaarbasis verbruikt, daar kan je dus een warmtepomp op dimensioneren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:40
Nou, gecondoleerd met je aansluiting TS. Er zijn mensen met ervaring hiermee:

https://www.ed.nl/eindhov...n-uit-eindhoven~ab4f91ef/

Hier op het forum: Stoppen met stadsverwarming van Ennatuurlijk

De TS van dat topic is er in elk geval zonder kosten afgekomen. Maar hoe vergelijkbaar de situatie is?

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

Videopac

Rommelt wat aan.

.

[ Voor 99% gewijzigd door Videopac op 13-02-2025 16:03 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:08
grimreaper schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:40:
Hoi!,

Onze woning (BJ 2020) zit op een warmtenet. Dit net zit in zwaar weer (echt zwaar, sluiting behoord tot de opties, mede door gerechtelijke procedures). Nu wil ik dus uitzoeken of het spul er uit kan (kosten afsluiten ACM 3000 euro) en een eigenwarmtepomp (lucht/water) mogelijk is. We hebben vloerverwarming wat nu ook LTV is, dus dat zit goed, er is een PV installatie met wat overcapaciteit 8)

Iemand ervaring met van het warmtenet af en eigen voorziening in de plaats?
Je hoeft niet bang te zijn dat je warmtelevering stopt hè, je blijft onder de ACM-Max tarief normen vallen en het ministerie van ik meen economische zaken stelt een noodleverancier aan.
Kosten voor de noodleverancier worden betaald door met ministerie. (je moet natuurlijk wel het reguliere tarief blijven betalen)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 02:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zet het topic op slot, daar de kick is volledig bewerkt tot een minimum.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.