Lite-On 24*10*40 langzaam?

Pagina: 1
Acties:

• Timbos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een lite-on 24*10*40 en het bijgeleverde Nero 5.5. Ik ben zelf nogal nieuw met branden en mijn probleem is het volgende:

Wanneer ik bestanden vanaf mijn HD brand (ong. 650 MB) met geselecteerde 24x, duurt het toch een kwartier voordat het klaar is. Naar mijn mening (weet ik niet zeker) is dit te langzaam.

Mijn computer specificaties zijn:
1 GHZ AMD CPU
AOPEN AK73 PRO MOBO
256 MB PCI-133
48 speed CD-ROM
40 GIG. HD 5400 RPM
Platinum 24x CD-R'S

Ik had al een aantal mensen om advies gevraagd en kreeg het volgende: HD is te langzaam (weet ik niet), DMA moet uit (was al uit)of probeer op 16x te branden (nog niet uit geprobeerd).

Wie kan mij nog meer advies doorgeven zodat ik sneller kan branden. Ik hoop dat ik genoeg details hier opgeschreven, anders vraag maar. Mijn dank is groot. :D

Verwijderd

best wel langzaam..

ik doe er met mijn lite-on 12x10x32 6,5 min over 650mb..
dus dat van jou is niet goed lijkt mij
ik zou DMA zekers wel aan zetten !!! wordt die juist sneller van..das de directe geheugen toegang ofzo...kweet niet precies, maar wel dat die sneller wordt!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 14:09

Xof

Ik heb net vandaag de 16 speed binnen van lite-on en hij doet er 4 min en 40 sec over.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heb je 'simulate' nog aan staan? Dan duurt het dus 2x zo lang. Misschien een inkopper, maar toch.....

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
Hoi allen weer,

Ik heb effe snel het advies van "aarninkron" gevolgd (DMA aanvinken) en iets van 560 MB filmpje gebrand op 24x. Het duurde maar 3:14m :D
Ik denk dat mijn probleem hiermee opgelost is...nu hopen dat het een veilige oplossing is :o

Iedereen zeer bedankt voor zijn/haar advies, especially ---> "aarninkron"

Meer mooie adviezen zijn altijd welkom onder deze topic :z

• dogmeister
  • Laatst online: 04-01 08:06
ik heb ook een 16 speed lite-on en heb gewoon mijn dma uit staan... ik heb geen verschil gemerkt in snelheid.. gewoon in 4 a 5 min. klaar...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

er kan volgens mij helemaal geen verschil in brandsnelheid ontstaan door DMA aan of uit.
24 speed = 24 x 150 kbyte/sec = 3600 kbyte/sec, dat haalt een moderne harde schijf ook nog wel zonder DMA aan (PIO Mode 4 of 5).
Een harde schijf kan wel sneller als je DMA aanzet (UDMA modi!), maar de brander zelf kan niet sneller schrijven ofzo.
Het enige wat DMA = AAN je bij een vaste brandsnelheid (24x) zou moeten opleveren, is minder CPU% dus minder kans op buffer underruns en meer mogelijkheden tot het draaien van andere apps.....

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
Wat ik dus gedaan heb is het volgende: Na de eerste tip onder deze topic ging ik naar system/rewriter/eigenschappen/2e tabblad/DMA aangevinkt. Hierna was het volgende Windows ME raadzaam op mijn pc te rebooten.

Meteen hierna wou ik dus testen door een flim van 560 MB te branden. Instellingen in Nero bleven gewoon hetzelfde en het brandde gewoon in 3m14s (ik was zeer blij toen). Valt me opviel is dat het lampje op de rewriter constant rood was en dat was hiervoor niet (rood, geel, rood, geel etc.)

Ik zelf kon het ook niet geloven toen het gewoon sneller brandde (nogmaals ik ben nog nieuw op het gebied van branden). 560 MB zou mij normaal 13m kosten (schatting)

*D :+ *D

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04 16:41
jep, DMA aan is vaak een gouden tip :)
Pagina: 1