Home server - plex, opslag, editting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marcus McBride
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-04 18:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een server thuis bouwen. Voor nu voor plex, opslag en als server voor editting van 4K materiaal. In de toekomst voor eventueel wat home automation, radarr, sonarr, etc. Zal Linux gaan draaien.

Daarnaast misschien goed om te vermelden dat plex meerdere streams zal gaan draaien en in de toekomst wellicht ook meer naar buiten het huis. Voor nu transcoding op de CPU, maar indien er meer streams bijkomen dan zal ik een GPU bijprikken (1050 TI of oets dergelijks wat relatief goedkoop is maar wel goed is voor transcoding)

Ben van plan om unraid te draaien zodat het wat makkelijker wordt om schijven bij te prikken. Reden dat ik niet gewoon een synology nas wil kopen is omdat ik graag wat meer over alles wil leren. Wat dus ook betekent dat ik wellicht wat meer advies en geduld hier nodig ga hebben ;)

Wat mag het systeem gaan kosten?
De lijst die ik nu heb samengesteld kost rond de 700e, zou fijn zijn als die nog wat verder naar beneden kan richting 550-600. Waarbij ik graag de kast als vereist houdt, aangezien de vormfactor nog te verkopen is aan mijn partner en tegelijkertijd meer dan genoeg ruimte heeft voor drives..

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledig systeem ex de HDD zelf. Wil de m.2 gebruiken voor os en als buffer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals gesteld: alleen de case.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Minder energieverbruik zou goed zijn natuurlijk. Ik ben me ook heel erg bewust van het feit dat ik wellicht iets te ver overboard ben gegaan wat betreft wat zaken. Maar ik hoor graag waar het beter/goedkoper kan.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral op zoek naar advies: kan ik makkelijk met minder af voor mijn doelstellingen? Kan het goedkoper? En vooral ook: heb ik erg domme keuzes gemaakt ergens? Zoals gezegd: ik ben hier vooral om te leren en dat is dan ook waar ik naar op zoek ben (terwijl ik geld uitspaar ;) ).

Hier de lijst zoals ik hem nu had samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 226,51€ 226,51
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar DDR4€ 179,90€ 179,90
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 114,56€ 114,56
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFRA32A€ 62,-€ 62,-
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesSamsung 980 250GB€ 47,28€ 47,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 695,15

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:17
De behuizing is nu net het enige dat volgens de PW nergens verkrijgbaar is.

Waarom zo'n duur moederbord. Wat mis je aan pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 ?

Een 250GB NVME is ook niet interessant voor bijna €50,-. Voor een 10tje minder heb je een variant met DRAM cache of voor een vergelijkbare prijs als de 980 zelfs een gen4 pricewatch: Gigabyte AORUS Gen4 SSD 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:05
Kik eens in Het grote zuinige server topic - deel 3, daar is veel informatie te vinden voor dit soort projecten. Een wel leverbaar klein kastje waar je met name flink wat 2,5" disks/SSD's in kwijt kan en ook een videokaartje is de Inter-Tech IM-1 Pocket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus McBride
Uszka schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:40:
De behuizing is nu net het enige dat volgens de PW nergens verkrijgbaar is.
Ik zie hem toch echt beschikbaar zijn. Maar misschien mis ik iets
Waarom zo'n duur moederbord. Wat mis je aan pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 ?
2 slots voor drives maar dat is, zeker in het begin, nog niet relevant! Dus dank. Ik ga mijn list aanpassen.
Een 250GB NVME is ook niet interessant voor bijna €50,-. Voor een 10tje minder heb je een variant met DRAM cache of voor een vergelijkbare prijs als de 980 zelfs een gen4 pricewatch: Gigabyte AORUS Gen4 SSD 500GB
Is er reden om gen 4 te gaan? Ook hier weer: dank! Zelf overduidelijk niet goed genoeg gezocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Marcus McBride schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:56:
[...]

Ik zie hem toch echt beschikbaar zijn. Maar misschien mis ik iets
Waar dan? Ik zie MaxICT en Dustin met een prijs. Beide zeer onbetrouwbare winkels. De eerste zegt een levertijd van 4-7 dagen te hebben maar ga er vanuit dat Max niet levert. Dustin heeft geen voorraad en vermeld ook geen levertijd dus ga er hier ook maar vanuit dat je niets krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus McBride
Uszka schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:03:
[...]

Waar dan? Ik zie MaxICT en Dustin met een prijs. Beide zeer onbetrouwbare winkels. De eerste zegt een levertijd van 4-7 dagen te hebben maar ga er vanuit dat Max niet levert. Dustin heeft geen voorraad en vermeld ook geen levertijd dus ga er hier ook maar vanuit dat je niets krijgt.
Aw ok! Kende beide winkels niet als onbetrouwbaar. Vandaar. Nou dan wordt het nog even verder zoeken naar een case, misschien de 304. Moet ik alleen nog even checken of de vormfactor gelijk is. Thanks weer!

Ga daarnaast denk ik ook maar voor 1 stick ram. Dual channel is niet echt nodig en scheelt ook weer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Misschien is pricewatch: Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP iets voor je.

Single channel zou ik niet doen. Dan beter iets besparen met pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:31
Kijk ook even naar verwacht energie verbruik.

Met zo’n server zit je zo aan 40W idle en dus
40/1000*24*365*0,67= €235 per jaar. Momenteel is de variabele kWh prijs zelfs meer dan 80 cent ipv 67 cent.

Je kunt imo beter een 2 bay NAS pakken voor alle dockers (plex, radarr sonarr) en een apart systeem voor 4k editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 15:46

Nutral

gamer/hardware freak

40W idle is wel erg hoog ingeschat. Ik zou wel een picopsu pakken om zo laag mogelijk idle verbruik te zitten.
(ik heb een kleine server met een 19v voeding die ook de 12400/980 heeft met 12-15W idle verbruik.) Met wat tweaken en een picopsu moet je met deze zeker onder de 20W.

afhankelijk van de harde schijven (maar die heb je met een nas ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Marcus McBride schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:05:
Aw ok! Kende beide winkels niet als onbetrouwbaar.
Check de Shopreviews alhier: https://tweakers.net/shop...ict-b-punt-v/shopreviews/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus McBride
Single channel zou ik niet doen. Dan beter iets besparen met pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Reden waarom dual channel voorkeur heeft hier? Scheelt zo weinig in zo'n setup heb ik het idee. Of zit ik er dan compleet naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus McBride
Djarune schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:37:
Kijk ook even naar verwacht energie verbruik.

Met zo’n server zit je zo aan 40W idle en dus
40/1000*24*365*0,67= €235 per jaar. Momenteel is de variabele kWh prijs zelfs meer dan 80 cent ipv 67 cent.

Je kunt imo beter een 2 bay NAS pakken voor alle dockers (plex, radarr sonarr) en een apart systeem voor 4k editen.
Ja het stroom verbruik is hoe dan ook een issue met de hoge kosten nu. Daar ben ik me heel erg van bewust.

Overigens is een 2 bay nas + apart systeem voor 4k opslag en editing niet ideaal. Ben ik, mijn inziens, alsnog meer geld kwijt. Niet in de laatste plaats omdat een 2Bay systeem te weinig ruimte biedt voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus McBride
Nutral schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:43:
40W idle is wel erg hoog ingeschat. Ik zou wel een picopsu pakken om zo laag mogelijk idle verbruik te zitten.
(ik heb een kleine server met een 19v voeding die ook de 12400/980 heeft met 12-15W idle verbruik.) Met wat tweaken en een picopsu moet je met deze zeker onder de 20W.

afhankelijk van de harde schijven (maar die heb je met een nas ook)
Ik heb dus helemaal geen ervaring met picopsu's. Levert dat genoeg voor zon systeem als deze met een bak schijven erbij? Want dat scheelt natuurlijk ook weer geld (en warmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Marcus McBride schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:04:
Ik heb dus helemaal geen ervaring met picopsu's. Levert dat genoeg voor zon systeem als deze met een bak schijven erbij? Want dat scheelt natuurlijk ook weer geld (en warmte)
Dan heb je er een die minstens 300 Watt levert nodig, CPU is 65 Watt moederbord 75 Watt, GPU (GTX 1050) ook, disks gebruiken 10 Watt ieder, ventilatoren een paar Watt, daar zijn er niet veel van.... Pico PSU's zijn meer voor systemen met een low power CPU en moederbord zonder videokaart

[ Voor 33% gewijzigd door martyw op 19-09-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus McBride
martyw schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:06:
[...]

De zwaarste pico PSU levert 150 Watt (Mini-box picoPSU-150-XT), dat is te weinig voor een CPU, moederbord en videokaart - alleen systemen met een zuinige CPU met interne graphics/moederbord combinatie zonder videokaartzijn daar geschikt voor.
Helder! dan wordt het toch een psu, want kans is aannemelijk dat ik over tijdje er een gpu bij gooi voor hardware acceleration. Dan ben ik liever future proof. Wellicht dat ik in ieder geval wel met een mindere psu aankan, want 650W is niet echt nodig vermoed ik, maar dat moet ik nog nalopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus McBride
Overigens ook de hele list aangepast aan de hand van jullie (en van buiten tweakers om) feedback. Iets mindere cpu, waardoor ook ander moederboard mogelijk werd. En het geheel nu iets dichter bij mijn target prijs in de buurt komt.
Mochten jullie nog aanvullingen hebben dan hoor ik het uiteraard graag!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B560M PRO4€ 89,50€ 89,50
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 124,-€ 124,-
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15D-8GNT€ 31,49€ 31,49
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesGigabyte AORUS Gen4 SSD 500GB€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 15:46

Nutral

gamer/hardware freak

Marcus McBride schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:11:
[...]

Helder! dan wordt het toch een psu, want kans is aannemelijk dat ik over tijdje er een gpu bij gooi voor hardware acceleration. Dan ben ik liever future proof. Wellicht dat ik in ieder geval wel met een mindere psu aankan, want 650W is niet echt nodig vermoed ik, maar dat moet ik nog nalopen
Harde schijven zitten op 12V en hoef je dus niet over je pico psu te doen. er is redelijk wat over te vinden in de zuinige server thread op dit forum.

Voeding zou ik even kijken naar het meest zuinige wat je kunt vinden.
https://nl.hardware.info/...ingen-test-lage-belasting
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3
De supernova is 25 euro duurder maar is ook efficienter, ongeveer 8/9%. Bij 30W zou dat ongeveer 15 euro per jaar schelen (bij een energieprijs van 50c per kwh)
Pagina: 1