Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1kske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-05 07:15
Beste Tweakers,

Ik beschik niet zoveel kennis over zonnepanelen en hoop dat jullie mij kunnen helpen met de volgende vragen:
1. Is het een probleem dat er verschillende type panelen worden gebruikt?
2. Zijn optimizers nodig?

Ons huidig verbruik is ongeveer 2300 kWh, wij zijn met zijn 3en (2 volwassenen en een baby), maar we willen gaan koken op stroom en een elektrische boiler gaan plaatsen om zo onze gasrekening te doen dalen. Daarbij geef ik liever hier ons spaargeld aan uit dan dat het minder waard wordt op de bank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRtOe-WDvAtK_CoyaLxWR0KVfkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pSX65hvW5iSb6rTJHhfdScxw.png?f=user_large

Op de foto is te zien hoe de zonnepanelen geplaatst gaan worden op ons dak. Het dak heeft middenin een houten opbouw. De panelen komen aan een kant op de houten opbouw te liggen en op het platte dak voor de opbouw, aan de zuidkant van ons huis.
Het worden 8 stuks:
4x Canadian Solar 410WP (Op onze opbouw
4x Longi 405WP full black

Voor een beeld van hoe de opbouw op het dak staat is dit een foto van de straatkant, de panelen komen voor de duidelijkheid dus aan aan de achterkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omzHkv2teqWxMyzzxKr0FOK6ypw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b3DIXUYQkI75GIPSAHhypaVb.png?f=user_large

De reden dat er 2 verschillende panelen gebruikt worden is omdat de Canadian Solar niet past tussen de opbouw en het platte dak, daarbij zijn de full blacks ook wat minder lelijk.
We hebben op de meterkast al een aardlek en hoofdschakelaar laten plaatsen, het betreft een 1-fase kast.

Het project zou uitgevoerd worden door een groot bedrijf, daar werkt een kennis van ons. Zelf vind ik het interessant om de data bij te houden en de opbrengst per paneel te kunnen bekijken, maar dit is zeker niet noodzakelijk. Ik vraag mij af of een SolarEdge systeem nuttig is, omdat in principe weinig de zon kan blokkeren op ons huis, alleen de 4 panelen op de opbouw krijgen eerder op de dag zon, omdat vroeg op de dag de 4 panelen die op het platte dak in de schaduw liggen (doordat de opbouw de zon dan nog tegenhoudt.

De offerte met SolarEdge:
4 Canadian Solar 410Wp
4 Longi 405WP full black [paneel]
1 SolarEdge SE3000HDWave [omvormer]
8 SolarEdge S440 optimizer
Incl. montage en montagesysteem

Totaal WP 3260
4385,34 ex BTW

De offerte zonder SolarEdge:
4 Canadian Solar 410Wp
4 Longi 405WP full black [paneel]
GoodWe GW3000D-NS [omvormer]
Incl. montage en montagesysteem

Totaal WP 3260
3728,89 ex BTW

Zouden jullie mij kunnen informeren over welke keuze te maken? Alvast bedankt.

Steam: rh1991

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-05 22:21
Lees Het grote SolarEdge topic eens door. Misschien zijn 85v optimizers nodig.

Waarom niet alles op de opbouw dus NO en ZW? Heb je een betere verdeling over de dag. De helling van de opbouw is niet zodanig dat de panelen op NO schaduw krijgen van de nok 3/4 van het jaar en wellicht helemaal niet. Daarvoor moet de helling meer dan 14 graden zijn en daar lijkt het niet op. Eerder 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alles zw is echt veel beter dan een deel no leggen. Spreiding heb je veel minder aan dan opbrengst.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou zelfs overwegen micro's te nemen. Optimizers zijn zonde omdat ze eigenlijk niets toevoegen aan de werking en één string heeft te weinig overcapaciteit om met schaduw van je opbouw overweg te kunnen (zeker ik OW opstelling).
Met 8 panelen zou ik ze wel op zuid/west laten, zeker die voor de opbouw.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1kske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-05 07:15
Bedankt voor jullie reacties. Goed om te weten dat die optimizers niet het gewenste effect hebben als 4 vd panelen in de ochtend in de schaduw staan. Ik ga me eens verdiepen in micro-omvormers, maar ben bang dat het dan wat buiten het budget gaat worden.

Steam: rh1991

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik denk dat je niet veel duurder uit bent dan met een string omvormer en optimizers. Meestal is 8 panelen het break even point.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:09
Leg ook even dat NO dak vol... Kans dat die panelen meer opbrengen als de beschutte 4 op het platte dak.
Wordt dan wel een oplossing met SolarEdge of een 2e omvormer vanwege 3 oriëntaties. Gelukkig kost een `1,5-2kW GoodWe XS niet echt veel.

SolarEdge met 4 + de beschutte 4 maak ik me zorgen om... Eerst een rapport met opbrengstverliesdiagram. (ook voor de optie met 4+4+4 overigens)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1