Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-01 22:20
Hoi allemaal, ik wil net als iedereen mijn huis verduurzamen.
Ik heb een goed geïsoleerd huis uit 2008 met een WTW en vloerverwarming.
Ik heb net een nieuwe CV ketel en weet dat ik ongeveer 25m3 gas per maand gebruik voor tap water en in maanden als januari vorig jaar zo'n 150m3 voor enkel de vloerverwarming in de woonkamer.

Mijn vraag:
Loont het om mijn vloerverdeler van de CV af te halen en een een Flamco Flextherm te hangen tot mijn Warmte Pomp volgend jaar binnen komt?

Uitdaging:
Verdeler zit op BG onder trap, Henco 20mm gaat door trap koof naar 1e verdieping maar de andere trap zit aan de andere kant van de woning dus de 20mm gaat door de smeervloer en kan niet vervangen worden door de aanbevolen minimaal 28mm (liever 32mm). Een grote verbouwing zal nodig zijn!

Later als de WP hangt gaat deze enkel vloerverwarming doen en zal de verdeler vervangen gaan worden voor een geschikt type.

De Flamco gaat na installatie van de WP ons tap water doen en vervangt de CV ketel of komt er voor te hangen (ketel Intergas is geschikt met sensor).

Dit zijn mijn stats:
Zonne panelen: ja
Productie panelen 1-Jan t/m 16-9: 5.39 MWh
Consumptie 1-jan t/m 16-9: 3.32MWh
E-Leverancier gas/Electra: Innova Energie (Vast 1j contract)
Electra Termijn bedrag: €13 p/m (voor gem 1836 KWh p/j en terug lever 1747 KWh p/j)
Gas Termijn bedrag: €160 p/m (voor 1134m3 p/j)
Terug lever prijs: kale leverprijs (dus zonder transport etc)
Oppervlakte vloerverwarming: 90m2
Thermostaat temp overdag: 18c
Thermostaat temp winter: 20c (nooit meer)
Radiators: Ja (maar gaan bij de volgende verbouwing vervallen, zijn in al die jaren nooit gebruikt nergens.
Airco: ja op zolder met mogelijkheid om te verwarmen met dik over capaciteit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk9XWf7-tyecVaYyppu6O_V7Zzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IBplrJZQPHUDipcdCvQffViu.png?f=fotoalbum_large

Juli 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmCBXTJG9IoAqJgLbpQYclSP5_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f77d2EFlqm4lWfp3tyf9Zw1x.png?f=user_large

De verdeler voor radiatoren gaat vervallen. Radiatoren worden niet gebruikt!:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUVSPA8SuUHIzS1JCrJAkStqgSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udfJ8PKqcVDsSI6A8PFefDsL.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor jullie advies!

[ Voor 45% gewijzigd door JeroenV op 16-09-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn persoonlijke mening: ik zie COP1 en prijzen van €4k. Heel slecht plan, een €20 ventilatorkachel heeft dezelfde performance.
Je hebt een overschot van 1341 kWh. Wat is je terugleververgoeding? Dat zie ik niet staan in al je documentatie :)
Het contract loopt tot 18 december, waarschijnlijk wintert het dan nog niet erg. Je overschot opstoken gaat misschien niet lukken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JeroenV
Proton_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:14:
Mijn persoonlijke mening: ik zie COP1 en prijzen van €4k. Heel slecht plan, een €20 ventilatorkachel heeft dezelfde performance.
Je hebt een overschot van 1341 kWh. Wat is je terugleververgoeding? Dat zie ik niet staan in al je documentatie :)
Het contract loopt tot 18 december, waarschijnlijk wintert het dan nog niet erg. Je overschot opstoken gaat misschien niet lukken.
Ik krijg de kale leverprijs terug dus dat zit wel goed. Ik stook ze liever niet op!
Die COP1 is slecht maar ook maar tijdelijk tot de WP met COP 4.7 hangt. Daarna Tap water via het overschot. Ik hoop dan de 4k al een eindje terug verdient te hebben en dan die laatste 25m3 ook niet meer te gebruiken.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het is een soort zoutbatterij welke je met de warmtepomp/ketel en/of PV panelen kan opladen.

Maar een losse warmtepompboiler is goedkoper en verdiend zich sneller terug.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Precies. Als het ding duur is maar extreem zuinig dan verdien je het misschien ooit terug.
Hier is ie extreem duur en COP=1. Dus ik begrijp niet wat het voordeel is.
Ruimte misschien? gewicht kan het ook niet zijn.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
nee nee nee. dat ding is een zoutbatterij die je met elektriciteit oplaad. Dus een COP 1 warmtebatterij. Ik vind het een onding en een belachelijke uitvinding.

Dan deel 2:
je kunt als je echt graag geen gas wilt maar wel elektriciteit voor je vloerverwarming zoiets overwegen: https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw

maar even rekenen: je kunt met je overschot van ~ 1340 kWhs ongeveer 170 m3 gas vervangen bij COP 1 verwarmen (gerekend met 1 m3 = 8 kwh thermische energie). Dus of je hier veel mee opschiet is de vraag. Het lijkt mij de moeite absoluut niet waard.

edit:
ik zie net dat je het plan hebt om met die Flextherm je tapwater te doen en niet met een warmtepomp..... Doe dat aub niet en koop gewoon een warmtepompboiler. Je geeft aan circa 25 m3 aardgas per maand te gebruiken voor warm tapwater. Dat is circa 200 kWh/maand als het met elektriciteit moet, dus die flextherm gaat je 1600 kWh / jaar kosten alleen voor douchen 8)7 |:(

[ Voor 24% gewijzigd door Fr33z op 17-09-2022 21:37 ]

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-05 18:42

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Belachelijk is het allerminst net zo min als een batterij dat is. In plaats van opslag van elektriciteit sla je nu warmte op. Prima in het kader van zelfconsumptie en helemaal als je een flink pv overschot hebt. Dit los gezien van de COP, een straalkacheltje werd ook nooit als belachelijk gezien toch?

• Fr33z
Als je 1600 kWh per jaar voor alleen douchen een goed idee vindt dan kan het zeker. Duurzaam is het niet, kostentechnisch is het niks dus ja --> belachelijke optie, zeker met het vervallen van de salderingsregeling. Je hebt namelijk ~6 tot 7 kWh elektriciteit nodig elke dag voor alleen die flamco. Dat gaan je zonnepanelen echt maar max. de helft van het jaar opwekken, dus de andere helft van het jaar haal je het gewoon uit het net.

een thuisbatterij is ook een domme oplossing voor een niet heel aanwezig probleem, ze zijn duur en hebben weinig laadcycli dus zijn zonde van de grondstoffen die nodig zijn om ze te bouwen. Ze zijn wel een stuk nuttiger dan die flamco flextherms want ze slaan stroom op als stroom, daar kun je van alles mee (bijv. de koelkast draaien). Die flextherm maakt er ook nog eens alleen warm water van 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Fr33z op 17-09-2022 22:30 ]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Fr33z schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:35:
nee nee nee. dat ding is een zoutbatterij die je met elektriciteit oplaad. Dus een COP 1 warmtebatterij. Ik vind het een onding en een belachelijke uitvinding.
Er waren ook proeven met warmtepompen welke dit systeem opladen.
In Engeland wordt dit zo toegepast.

Maar dan nog is een warmtepompboiler de beste optie + subsidie :)
Voorlopig werkt de PCM-buffer nog op energie uit het stroomnet. Bij de proeven die nu lopen kijkt Flamco naar de mogelijkheid om direct warmte van warmtepompen of warmtenetten te gebruiken. Ook onderzoekt Flamco de optie om stroom voor verwarming van de buffer alleen uit zonnepanelen of het net te halen als de elektriciteit goedkoop is - bijvoorbeeld midden op de dag, wanneer zonnepanelen veel opleveren en de energievraag laag is. Dergelijke verbeteringen moeten de buffer ook betaalbaarder maken.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 17-09-2022 22:35 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-05 18:42

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Een warmtepompboiler is vaak geen optie. Neemt veel ruimte in, koelt de ruimte nogal en maakt geluid. Zo'n warmtebatterij is dan een uitstekende optie, is zelfs kleiner dan een gebruikelijke elektrische boiler. Juist met het wegvallen van de salderingsregeling is dit een serieuze optie omdat het de zelfconsumptie pv verhoogt. PCM is energetisch minder efficiënt en duurder dan een warmtepompboiler maar handig als dat geen optie is. Het is hier geen welles nietes spelletje.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Workum op 17-09-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
Dank voor jullie inzichten en adviezen! Ik zit momenteel gunstig doordat ik de kale leverprijs terug krijg voor mijn overschot PV. Over twee maanden moet ik over naar een andere leverancier en ben bang dat ik dan geen aanbieder meer kan krijgen die dit ook heeft en dus ga ik naar de 5-8ct net als iedereen. De warmtepomp duurt nog minimaal een jaar voor die hangt en dus wil ik snel een noodoplossing voor die 150m3 gas p/m voor komende winter. Ik heb ook al gedacht aan een goedkope elektrische boiler aan de vloerverdeler te hangen en de CV los te koppelen. Is het niet zo dat men bij vloerverwarming 100 W/m2 hanteert en in mijn geval met 90m2 vloer dat dus 9000W/m2 voor de berekening van de capaciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Er is geen snelle noodoplossing om die 150 m3/maand (en dat voor een maand of 3 a 4, dus zeg 500m3 aardgas) te vervangen door iets goedkopers.

Het is echt puur een berekening maken van een aantal opties en dan de getallen goed naast elkaar zetten. Het klopt dat je waarschijnlijk flink meer gaat betalen als je contract afloopt over 2 maanden, maar je opties zijn beperkt.

Scenario 1: proberen je gas 1 op 1 te vervangen met elektriciteit, bijv. met zo'n flamco of met de doorstroomverwarmer die ik linkte --> voor 500 m3 aardgas vervangen heb je zo'n 4000 kwh elektriciteit nodig. Je hebt maar 1400 kWh overschot, dus je kunt daar slechts een klein deel mee doen. Blijft over 2600 kWh extra afnemen, met de huidige prijzen is dat ~ 0,90 eur/kWh --> 2400 euro aan kosten

scenario 2: op gas blijven stoken en dus 500 m3 gebruiken in die maanden --> bij een gasprijs van rond de 3,50 eur/m3 kost dat 1750 euro. Is dus goedkoper EN je hoeft geen ander apparaat te kopen/installeren etc.

Dus nee, al die COP 1 oplossingen gaan in jouw geval niks helpen.

Wat qua verbruik wel helpt is bijv. een airco ophangen en daarmee die 500 m3 proberen te vervangen. Dat kost je dan zo'n 1000 kWh aan stroom, wat dus mooi binnen je overschot valt. Stel even heel optimistisch dat we dus geen euro's rekenen voor die 1000 kWh, dan bespaar je 1750 euro aan gas. Daarmee kun je misschien net de investering in een airco afdekken.

en @Jan Workum sorry het was wat fel inderdaad. Maar ik mag hopen dat we hier toch zeker een Trias Energetica spelletje spelen en dan wil je gewoon goed kijken naar oplossingen die zo weinig mogelijk verbruik opleveren. Dat is bij al die COP 1 dingen gewono heel slecht, en uit de TS blijkt ook wel weer dat veel mensen dit niet voldoende overzien en daarmee waarschijnlijk geen goede keuzes maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 18-09-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
Fr33z schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:43:
Er is geen snelle noodoplossing om die 150 m3/maand (en dat voor een maand of 3 a 4, dus zeg 500m3 aardgas) te vervangen door iets goedkopers.

Het is echt puur een berekening maken van een aantal opties en dan de getallen goed naast elkaar zetten. Het klopt dat je waarschijnlijk flink meer gaat betalen als je contract afloopt over 2 maanden, maar je opties zijn beperkt.

Scenario 1: proberen je gas 1 op 1 te vervangen met elektriciteit, bijv. met zo'n flamco of met de doorstroomverwarmer die ik linkte --> voor 500 m3 aardgas vervangen heb je zo'n 4000 kwh elektriciteit nodig. Je hebt maar 1400 kWh overschot, dus je kunt daar slechts een klein deel mee doen. Blijft over 2600 kWh extra afnemen, met de huidige prijzen is dat ~ 0,90 eur/kWh --> 2400 euro aan kosten

scenario 2: op gas blijven stoken en dus 500 m3 gebruiken in die maanden --> bij een gasprijs van rond de 3,50 eur/m3 kost dat 1750 euro. Is dus goedkoper EN je hoeft geen ander apparaat te kopen/installeren etc.

Dus nee, al die COP 1 oplossingen gaan in jouw geval niks helpen.

Wat qua verbruik wel helpt is bijv. een airco ophangen en daarmee die 500 m3 proberen te vervangen. Dat kost je dan zo'n 1000 kWh aan stroom, wat dus mooi binnen je overschot valt. Stel even heel optimistisch dat we dus geen euro's rekenen voor die 1000 kWh, dan bespaar je 1750 euro aan gas. Daarmee kun je misschien net de investering in een airco afdekken.

en @Jan Workum sorry het was wat fel inderdaad. Maar ik mag hopen dat we hier toch zeker een Trias Energetica spelletje spelen en dan wil je gewoon goed kijken naar oplossingen die zo weinig mogelijk verbruik opleveren. Dat is bij al die COP 1 dingen gewoon heel slecht, en uit de TS blijkt ook wel weer dat veel mensen dit niet voldoende overzien en daarmee waarschijnlijk geen goede keuzes maken.
Die Airco optie overweeg ik inderdaad ook. Ik heb nu een airco op zolder die in de zomer wel de hele woning koelt maar aangezien warmte stijgt heb ik daar in de zomer niets aan. Mijn airco is wel rete zuinig dus dat is zeker het overwegen waard om er nog 1 te hangen. Vloerverwarming is echter wel lekkere warmte maar die koude tegelvloer kunnen we met een paar sloffen wel voorlief nemen.

Bedankt voor je heldere uitleg!
Pagina: 1