Welk platform voor smart home

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sheccy92
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-04-2024
Mijn vraag

We zijn een nieuwe woning aan het bouwen. Daar wil ik zoveel mogelijk smart maken. Op dit moment (oude huis) heb ik al wat smart producten die ik via de verschillende eigen apps en google home bedien (zie hieronder) ik loop er echter tegenaan dat veel hardware functionaliteiten heeft die ik in google home dus niet kan zien / bedienen etc. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een platform waarop ik alle hardware kan koppen en alle functionaliteiten kan zien.

Voorbeeld1
Ik heb Hue motion sensors. Via Hue labs kun je de temperatuur van de kamer zien, maar in google home niet.

Voorbeeld2
Ik kan geen lamp laten knipperen als er iemand aanbelt bijvoorbeeld. Want geen mogelijkheden tot instellen protocol.

Voorbeeld3
Ik heb slimme stekkers die het energieverbruik meten maar dat kan ik alleen uitlezen in de app van de fabrikant.

Voorbeeld4
Ik heb een slim elektrisch kacheltje. Via google home kan ik die aan, of uit zetten. Ik kan geen temperatuur zien en ook niet bijstellen.

En zo zijn er wel meer dingen te noemen.

Mijn vriend is helemaal niet van al die apps, dus ik wil eigenlijk 1 dashboard waarin je alles kunt bedienen. Via de telefoon en liefst ook een display.

Ik heb uiteraard gezocht op het forum en kwam home assistant en domoticz tegen. Maar bij verder verdiepen stuik ik op APis en PLC en dat soort termen en dan wordt het me haast al te moeilijk haha. Dus enigszins beginnervriendelijk is wel handig.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software
Google home
SHB
Eufy security
Eufy home
Honeywell home
Kasa van Tp link

Hardware
10x philips hue lamp
3x slimme stekker hue
2x slimme stekker tp link hs 110
Honeywell slimme thermostaat
Eufy robovac
Eufy deurbel
Smart home beveiliging slimme rookmelders.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb ik hierboven al omschreven.

Ik hoop dat iemand me een beetje wegwijs kan maken.

Alle reacties

• Sheccy92
Oh en in het nieuwe huis wil ik graag slimme screens. Het liefst dat ik ze zo kan instellen dat als de temperatuur buiten hoger wordt dan zoveel dan de screens laten zakken.

Ik denk dat zoiets wel mogelijk moet zijn, maar google home ondersteunt dat soort protocollen niet.

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Is natuurlijk iets persoonlijks, dus je gaat vast veel antwoorden krijgen.

Zelf heel tevreden met Home Assistant, daar zou ik eens naar kijken als ik jou was. Wel een waarschuwing vooraf, stijle leercurve!
Zelf heb ik KNX als backbone (bedraad) door het hele huis, Home Assistant voor de (eenvoudig aan te passen) automatiseringen en graphics en Google Home en Apple Homekit (via Home Assistant) voor spraak ed.

Linkjes:
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4
https://www.home-assistant.io/

[ Voor 13% gewijzigd door _Marcel_1973 op 15-09-2022 22:05 . Reden: Linkjes toegevoegd. ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

• Sheccy92
_Marcel_1973 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:03:
Is natuurlijk iets persoonlijks, dus je gaat vast veel antwoorden krijgen.

Zelf heel tevreden met Home Assistant, daar zou ik eens naar kijken als ik jou was. Wel een waarschuwing vooraf, stijle leercurve!
Zelf heb ik KNX als backbone (bedraad) door het hele huis, Home Assistant voor de (eenvoudig aan te passen) automatiseringen en graphics en Google Home en Apple Homekit (via Home Assistant) voor spraak ed.

Linkjes:
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4
https://www.home-assistant.io/
Ik heb inderdaad al wel naar home assistant gekeken. Maar eigenlijk snap ik punt 1 al niet, waarmee verbind ik mijn devices haha. Als ik jouw antwoord lees ben ik ook alweer aan het googelen. KNX als backbone bedraad. Is dat een soort wifi punt? Die krijg ik inderdaad bedraad op iedere verdieping.

Ik zal me er nog eens in verdiepen. Homey leek me ook een eenvoudige en mooie oplossing, maar daar lees ik weer allemaal negatieve verhalen over. Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 15:27
Lees eens, of kijk eens een video over shelly. De app is precies het dashboard wat je zoekt, het kan samenwerken met praktisch alles en als je dit eenmaal hebt, is iets als Hue niet interessant meer.

Grootste voordeel: je normale knoppen blijven óók werken, in tegenstelling to Hue.

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Kijk ook eens op YT

Bijv:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Home Assistant - basis installatie

De Engelstalige zijn nog fraaier. Voorbeelden in overvloed.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-05 21:22
Sheccy92 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:21:
[...]

Ik heb inderdaad al wel naar home assistant gekeken. Maar eigenlijk snap ik punt 1 al niet, waarmee verbind ik mijn devices haha. Als ik jouw antwoord lees ben ik ook alweer aan het googelen. KNX als backbone bedraad. Is dat een soort wifi punt? Die krijg ik inderdaad bedraad op iedere verdieping.
Dat zal per apparaat verschillend kunnen zijn. Home assistant heeft een "Philips Hue integration", waarmee Home assistant met een Hue Bridge kan communiceren.
Hue gebruikt Zigbee en met een Zigbee dongel zou je ook via die dongel en "Zigbee Home Automation integration" binnen Home assistant met de Hue apparatuur kunnen communiceren.

Home assistant integreert met vele platformen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsson Yorgen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-10-2022
_Marcel_1973 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:33:
Kijk ook eens op YT

Bijv:
[YouTube: Home Assistant - basis installatie]

De Engelstalige zijn nog fraaier. Voorbeelden in overvloed.
Bedankt voor deze video! Antwoorden op vragen gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-05 10:47

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Kijk ook naar openhab. Dan heb je geen abonnement nodig als je google home wilt gebruiken.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 12:30

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Home Assistant. Geen seconde twijfel. Ik gebruik het al jaren. Ondanks dat ik er niet veel tijd aan besteed en het een flinke update nodig heeft mijnerzijds is het zeer betrouwbaar gebleken. Er is een grote community, vele plugins en extensies. Je kan echt 99% van de dingen die je wil voor elkaar krijgen. Hetzij met een steile leercurve. Maar je krijgt er een hoop controle en vrijheid voor terug.

Je bent niet gebonden aan één ecosysteem. Zoals bijvoorbeeld Google Home of Hue, Tradfri, of whatever. Home Assistant is een integrator voor vele apparaten en netwerken. Hiermee kan je, met een investering en beetje slimmigheid van jouw zijde, je hele huis flexibel automatiseren. Wil je alleen je lampen aan en uit doen? Kan. Wil je koppelen aan locatie dmv. GPS? Kan. Afwezigheidsassistent als je op vakantie bent? Kan. Google Home integratie? Kan. Hue? Ja.

Je zal hardware nodig hebben, tijd om alles in te stellen en bovenal een hoop geduld. Maar er zijn gigantisch veel mogelijkheden die nog dagelijks worden uitgebreid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk ook eens naar Homey. Geen stijle leercurve, en ondersteunt enorm veel smarthome spul.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sheccy92 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:21:
[...]

Ik heb inderdaad al wel naar home assistant gekeken. Maar eigenlijk snap ik punt 1 al niet, waarmee verbind ik mijn devices haha.
Heb je al eens een beginnersfilmpje gekeken? Bijvoorbeeld:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
10 Reasons You Should Be Using Home Assistant

In de basis is je vraag makkelijk te beantwoorden, denk ik.

Als een apparaat nu via jouw netwerk communiceert dan.. gaat de communicatie tussen het apparaat en HA ook via je netwerk. Bijvoorbeeld je HS110 stekkers.
Jij kunt je Hue-lampen bedienen doordat de Hue-app op je telefoon via je netwerk met de Hue-hub praat. Je mag 1x raden hoe HA het voor elkaar krijgt om ook met je Hue-hub te communiceren: via je netwerk.

Best simpel, toch?

Om het iets ingewikkelder (maar ook interessanter) te maken: HA kan ook je Hue-hub geheel vervangen. De Hue-hub praat Zigbee met je lampen, want je Hue-lampen kunnen niet direct met je netwerk/wifi praten. Maar steek je een zigbee usb-stick van €20 in het apparaat waar je HA op draait (een Raspberry Pi, oude laptop, NUC, Nas..), dan kun je wel direct met de lampen communiceren (en nog 2400 andere zigbee-apparaten, terwijl de Hue-hub maar een handjevol devices ondersteunt).

Op dezelfde manier kun je bijvoorbeeld ook een z-wave stick gebruiken.

Voor 99% van de gevallen heb je genoeg aan HA in je netwerk, aangevuld met een zigbee-stick (of Hue-hub als je geen belang hecht aan keuzevrijheid qua zigbee-devices).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 16:16
Sowieso Home Assistant. Dit brengt je smart home op een next level doordat er zo enorm veel mogelijk is. Het is op het begin even inkomen maar overal zijn goede duidelijke tutorials van die je enorm goed op weg kunnen helpen. Althans dit heb ik zo ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb de filmpjes eens bekeken en heb me ook eens wat verdiept in een raspberry pi. Ik heb nu toch het gevoel dat met wat tijd en doorzettingsvermogen het me moet lukken om dit voor elkaar te krijgen.

Wat me ook aanspreekt is de mogelijkheid van een tablet aan de muur met het smart home dashboard. Ik heb direct stroompunten bijgetekend op het stroomplan haha.

Bedankt allemaal! Ben inmiddels zo enthousiast dat ik eigenlijk het liefst nu al een raspberry koop en ermee aan de slag ga. Wachten tot de nieuwe woning klaar is duurt nog zolang.

Stel dat ik dat zou doen he, de hele setup kopen en home assistant installeren en het in dit huis al werkend maken. Kan ik het hele zwikkie dan bij de verhuizing afkoppelen en in het nieuwe huis aankoppelen dat alles het meteen weer doet? (Behalve dat sommige automations aangepast moeten worden omdat lampen /sensoren etc. Naar andere ruimtes zijn verplaatst?)

En ik vraag me af wat slim is om te doen voor zo'n wall mounted tablet idee. Ik wil uiteraard geen stekkertje in het zicht en de oplaadpunten zitten altijd aan de zijkant van de tablet. Bouw je er dan een soort lijstje omheen zodat je het stekkertje niet ziet?

Nogmaals bedankt voor al jullie tips en info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Ik heb een een Nest Hub en via home assistant een overzicht dat ik "dingen kan doen" vanuit mn telefoon maar gebruik het vrijwel nooit.
Dat ik het gebruik komt omdat ik eigenlijk een automation moet fine-tunen om iets wel te laten werken zoals wordt verwacht.

Wat ik wilde bereiken was namelijk een smarthome dat doet wat er verwacht wordt zonder extra interactie (danwel fysieke als virtuele knoppen) en door gebruik van sensoren en de nodige regels wanneer iets wel of niet moet gebeuren gebeurt dat.

Zo'n Hub is wmb meer gimmick en show off. En er komen onnodige knoppen op of info dat een licht aan staat (die binnen 3 minuten uit zal gaan).
Want met je telefoon de interface opvragen is voor mij al voldoende. Want wil je elke dag, de hele dag op een schermpje zien wat je gas/elektra verbruik is?
Wanneer je dat wilt weten loop je niet naar de keuken, dan ga je dat of vragen aan Google, of pak je de telefoon erbij die je toch in je zak hebt.

Want er staat nu een apparaat de hele dag aan in de keuken en het heeft goed geld gekost. Dus lose/lose situatie. Enige handige aan dat ding is een recept volgen op een wat groter scherm.
Maar was dat nou paar honderd euro waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:08
Ik heb zelf Home Assistant, Fibaro, Google Home, Apple HomeKit en Homey. Gebruik zelf bijna alleen Home Asistant maar voor iemand die wat simpele dingen wilt en geen verstand van de materie heeft zou ik meteen Homey adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:03
zorg in ieder geval dat je een goede bekabelde back-bone beschikbaar hebt.
alles met een vaste plek zoveel mogelijk bedraad aansluiten

liever een kabeltje teveel dan emmeren met wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:25

Mavamaarten

Omdat het kan!

Home Assistant is uiteindelijk je front-end en het systeem waarmee je alle automatisaties gaat schrijven, maar de vraag van TS is nog niet helemaal beantwoord.

Er zijn veel mogelijkheden, en je bent nu heel flexibel omdat je vanaf nul aan het bouwen bent.

Er zijn eigenlijk drie opties, die je uiteindelijk kan combineren in Home Assistant. Maar hoe minder verschillende "werelden" je combineert, hoe beter uiteindelijk. Welke je kiest is een beetje afhankelijk van je wensen, maar over het algemeen worden bedrade oplossingen als de beste beschouwd.

Je opties zijn:
- Bedraad. Het minst makkelijk om initieel aan te sluiten, wel heel betrouwbaar en lokaal. Er zijn verschillende bedrade mogelijkheden bv. KNX. Een groot voordeel is ook dat wanneer je internet uitvalt, alles gewoon blijft werken. Wel handig dat je nog licht in de WC hebt wanneer je router even lastig doet, bijvoorbeeld.
- Zigbee: Draadloze communicatie via een Mesh netwerk dat je apparaten opbouwen. Via een hub of usb-stick kan je dan alle apparaten besturen en apparaten van Hue, Lidl, Ikea, ... gewoon op 1 Zigbee netwerk gebruiken. Als alternatief kan je ook gewoon instappen in een systeem als Hue en daar een hub van gebruiken. Home Assistant kan dan gewoon met de hub van Hue communiceren, maar je bent wel enigzins beperkt in welke apparaten er met een Hue hub willen samenwerken.
- Wifi: Draadloze communicatie waarbij elk apparaat via wifi verbindt met je router. Ik heb er zelf geen klachten over maar in de praktijk is dit de minst stabiele en energie-zuinige optie, maar ook wel makkelijk om in te stellen en te beheren.

Je kan perfect enkele wifi-apparaten combineren met een Zigbee netwerk en nog een bedrade backbone voor wat andere apparaten. Maar gewoon (ongeveer) alle apparaten kunnen beheren in 1 netwerk.

Ik zou persoonlijk ervoor kiezen om alles bedraad aan te sluiten waar mogelijk, en de rest via Zigbee te laten verlopen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
Goed punt van het bedrade, knx was ik zelf ook al tegen gekomen. Maar klopt het dat dit veel duurder is? Ik schrok nogal van de prijzen die ik her en der tegenkom.

Zaken als de screens worden uiteraard bedraad aangesloten, dat staat ook in ons plan. Met een afstandsbediening is die ook zonder internet dan nog prima te bedienen.

De lampen in bijv. het toilet wilde ik met een normale schakelaar met een wall switch erachter maken. In de veronderstelling dat die ook zonder internet dan nog te bedienen is, maar het stroom er nooit echt af is zodat bijv. de bewegingssensor de scenes kan activeren ook als de lamp "uit" is. Of is dat een verkeerde veronderstelling?

Sowieso krijgen we overal reguliere stroompunten in de muur voor dimmers / schakelaars. Waar ik de apparatuur dan slim wil maken kan ik eenvoudig de draadjes erachter drukken en een draadloze switch erop maken.

Dan kom ik een heel eind lijkt me? Of verkeerd gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het leuke van Home Assistant is juist dat je vrijwel alles lokaal kunt houden. Of je nou bedraad, zigbee, z-wave of lokale wifi (zoals Shelly) neemt, het blijft allemaal werken als je internetverbinding plat ligt.

Om jezelf te beschermen tegen een internetstoring is het niet noodzakelijk om alles bedraad aan te leggen. Gewoon ervoor zorgen dat je geen producten hebt die alleen werken via een externe server.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 19:18
Sheccy92 schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:33:

De lampen in bijv. het toilet wilde ik met een normale schakelaar met een wall switch erachter maken. In de veronderstelling dat die ook zonder internet dan nog te bedienen is, maar het stroom er nooit echt af is zodat bijv. de bewegingssensor de scenes kan activeren ook als de lamp "uit" is. Of is dat een verkeerde veronderstelling?
Gewoon een afdekplaatje op de plek van de oude schakelaar en de lamp met een pir laten schakelen, hebben we hier al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-05 08:49
Ik gebruik KNX in combinatie met Home Assistant en zou het zo opnieuw doen.
Ik ben ooit begonnen met Openhab. Hass vind ik beter, krachtiger en eenvoudiger. Hass evolueert ook sneller.
KNX spul van de fabrikant MDT is bijzonder goed van kwaliteit en heel betaalbaar op Duitse webshops. De firmware van MDT en de documentatie is echt verbazend goed. Ze hebben ook een zeer uitgebreid assortiment.
De devices die ik heb van Gira en ABB vielen erg tegen tov MDT.

Het lastigste vind ik om systemen te combineren. Zo heb ik een heel aantal Hue lampen bovenop mijn KNX systeem zodat ik kleuren kan gebruiken. Met deze combinatie is het wat lastiger om scenes goed te krijgen aangezien beide systemen synchroon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Belangrijkste vraag is hoe je wil omgaan met schakelaars, geschakelde stopcontacten, bewegingssensoren, deursensoren, verwarming, gordijnen en rolluiken.

Dat is een belangrijk deel van de basis en als je het echt goed wilt doen is dat een vaste en bedrade installatie, bijv via KNX of Loxone.

Daar bovenop kun je dan andere dingen toevoegen. Zoals audio, visualisaties, speciale verlichting, etc.

Voor de hardware kun je rekening houden met 2k voor het centrale deel en dan 300euro per ruimte. Excl. arbeid. Leidingen moeten dan tijdens de bouw wel in een ster worden aangelegd en niet met centraaldozen.

[ Voor 40% gewijzigd door Sethro op 19-09-2022 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 18:43
Sheccy92 schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:33:
Goed punt van het bedrade, knx was ik zelf ook al tegen gekomen. Maar klopt het dat dit veel duurder is? Ik schrok nogal van de prijzen die ik her en der tegenkom.

Zaken als de screens worden uiteraard bedraad aangesloten, dat staat ook in ons plan. Met een afstandsbediening is die ook zonder internet dan nog prima te bedienen.

Sowieso krijgen we overal reguliere stroompunten in de muur voor dimmers / schakelaars. Waar ik de apparatuur dan slim wil maken kan ik eenvoudig de draadjes erachter drukken en een draadloze switch erop maken.

Dan kom ik een heel eind lijkt me? Of verkeerd gedacht
Al eens naar Niko connect gekeken? Een serie schakelmateriaal van de fabrikant Niko, schakelaars, dimmers die je naast met de hand kan bedienen ook via zigbee uitgelezen en aangestuurd kunnen worden. Deze worden ondersteund door Zigbee2mqtt, dus ook door alle bekende home automation platforms. Mocht om wat voor reden je home automation niet meer werken dan kan je alles nog met de hand bedienen als back-up. Het gaat een keer fout, vaak op een erg ongelukkig moment.

Voor ruimtes als de wc gebruik ik inbouw bewegingssensors. Werkt altijd en makkelijk te installeren, elk merk heeft ze eigenlijk wel, deze bijvoorbeeld https://www.busch-jaeger....i/busch-comfortschakelaar

In mijn smart home zijn bijna alle lampen en sensoren Zigbee, verbonden met een Zigbee adapter, aangesloten via USB op mijn Raspberi Pi. Daar draai ik Zigbee2mqtt, MQTT en Node-Red op binnen een aantal Docker containers. Via Node-red kan middels een web interface, flows maken voor het definieren van je automations. Dit werkt allemaal super stabiel en is erg flexibel. Ooit in de woonkamer begonnen en langaam uitbegereid naar de rest van het huis. Achter sommige schakelaars heb ik Shelly`s zitten, werken ook lokaal via MQTT.

Als laatste tip, laat bij elke sckakelaar een nul draad trekken en bij elk lichtpunt een fase draad, dit houd je maximaal flexibel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:42

Antonio di

a mi me dijeron que si

Het probleem is dat je al een aantal spullen hebt die nu niet echt allemaal passen op een standaard Smarthome. Eufy is bijvoorbeeld nogal een gesloten systeem (eigen standaards)
Vandaar dat velen terecht Home Assistant (HA) adviseren. Er komt wel wat 'techniek' bij kijken bij HA.
Je ziet hier dan ook op de HA forums (hier op Tweakers) vele mensen die er niet uit komen en om hulp vragen (en vaak krijgen) op die forums. HA is ook een beetje je "technisch" hobby of niet.

Vandaar dat er ook mensen Homey (of Fibaro die met Zigbee en Z-wave) adviseren dat is wat minder techniek maar dan kun je daar niet al je bestaande spullen op aansluiten en zul je een aantal zaken apart moeten blijven gebruiken.

Wil je ook iets met alarm/brand/surveillance, lees dat mijn stukje. In dat stukje staat bij de reacties (allemaal van mij!) ook nog URL-links naar andere forums over: "waar je op moet letten bij rookmelders en specifiek bij nieuwbouw is er nogal wat onduidelijkheid over de normen (reactie/reageer van: 15-augustus 2022 01:37)", Zie:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

Die tip van @rorie is ERG belangrijk over de extra draden in je elektra potten.
Zie voor WAAROM o.a. hoofdstukje 10 van mijn review over een slimme lamp (is deze "slimme" (Zigbee) lamp DOM): Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di

Bij Rookmelder (en hitte en Koolmonoxide melders) speelt ook een erg belangrijke soortgelijke keus.
Wil je dat deze melders onderling elkaar activeren voor 'alarm' slaan dan is de NEN norm alle melders door te verbinden met een oranje 1,5mm draad die over 1 licht/stoppen-groep loopt. Dat is het beste maar kost veel werk en geld. Heel veel extra pijp en draad trekken. Het is ook moeilijk uitbreidbaar voor de meeste consumenten, want je wilt natuurlijk al die extra pijpen netjes wegwerken in het plafond/muur!. Om de "geluidnorm" te halen(o.a.: hoor je het alarm in je slaapkamer) is het soms ook verplicht deze onderlinge communicatie en Alarm geluid van alle melders bij constatering van rook door 1 melder!
Een goed Alternatief is alleen melders te nemen waarin je een "losse module met aparte batterij voeding ( CR123)" kan plaatsen voor onderlinge draadloze communicatie en eventueel voor de draadloze communicatie met een Hubje. Naast dat het voor nieuwbouw verplicht is deze melders op de 220v aan te sluiten voor de autonome functies (zelf Rook constateren en Alarm slaan).
Die melders met 220V voor de autonome functies en daarbij met "losse draadloze module" mogelijkheid voor de onderlinge communicatie (en richting hub), lijken mij beter voor jouw :) .

Veel leesplezier

[ Voor 66% gewijzigd door Antonio di op 20-09-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
Ik heb me de afgelopen weken meer verdiept in HA en de mogelijkheden. Verschillende tutorials van mijn bestaande apparaten bekeken om te zien of ik in grote lijnen begrijp wat waar waarom. Vooral mijn eufy camera's en stofzuiger lijken me ingewikkeld, maar de tutorials zijn vast duidelijk genoeg als ik ermee bezig ga.

Ik zie dus in verschillende tutorials dat ik voor mijn apparaten (eufy) het beste een mqtt broker kan gebruiken zoals mosquito. Dat is dan een add on geloof ik? Betekent dat dat ik sowieso HA supervised moet installeren? En is dat dan ook iets waar ik enigzins simpel doorheen loop met bijv. tutorials als hulp?

M.v.g Claudia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je add-ons wilt moet je inderdaad een install met supervisor hebben. Maar Linux niet je sterke kans is zou ik daar dan voor een oplossing kiezen waar je HA OS kunt gebruiken. Dan heb je daar allemaal geen omkijken naar. Dan is het die image starten en gaan. Add-ons, backups, OS updates etc is dan allemaal geregeld.
Pagina: 1