VPS met shared IP , Plesk RDNS instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 17:10
Mijn vraag

Ik heb sinds een aantal dagen een VPS bij Strato met een shared IP en Plesk geinstalleerd, Ik wil daar RDNS instellen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

VPS van Strato , Linux (Ubuntu 22.04) , daarop geïnstalleerd Plex . De VPS heeft een shared ip adres. Op de VPS heb ik 5 domeinen staan (Domeinen staan bij Oxxa.com) waar mail op geconfigireerd is (Postfix /Dovecot) DNS gebruik ik van Cloudflare

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in de DNS settings van Plesk de nameservers van Cloudflare opgenomen , o.a. SPF / DKIM / Dmarc ingesteld bij Cloudflare en alles lijkt ook goed te werken echter krijg ik bij wat verschillende testen (bv MXtoolbox) terug : Reverse DNS does not match SMTP Banner

In Plesk heb ik bij outgoing mail mode gekozen voor optie 2:
code:
1
Send from domain IP addresses and use domain names in SMTP greeting
en in de SPF record de FQDN van de Plesk server opgenomen. voorbeeld :
code:
1
v=spf1 +a +mx +a:joecks.nl -all
SMTP banner in /etc/postfix/main.cf bevat de hostname van de Plesk server.

Ik kan niet goed vinden hoe ik dit goed moet krijgen en of het überhaupt een issue is,,, Ik ben wel zo dat als ik iets zie wat een melding geeft dit wil proberen om goed te krijgen.

[ Voor 1% gewijzigd door joecks op 15-09-2022 10:06 . Reden: Domeinen staan bij Oxxa.com geregistreerd ]

Beste antwoord (via joecks op 22-09-2022 14:46)

• LukeS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 16:13
Je hoeft de PTR niet aan te maken bij Cloudflare, maar wel een A record voor de VPS.
Dit moet een zogenaamd FQDN hostname zijn. Bijvoorbeeld server.joecks.nl

Je geeft aan strato door:
- A record (= IP van je VPS)
- PTR record (De FQDN hostname waar je bij Cloudflare een A record van hebt gemaakt bij Cloudflare. Bijv: server.joecks.nl)

Als Strato klaar is dan kun je ter controle op https://dnschecker.org/ het IP van je server intoetsen en PTR selecteren. Dan zul je het PTR record moeten zien.

Alle reacties

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:24
Reverse DNS moet je bij Strato instellen:
https://www.strato.nl/faq/server/dns-reverse-instellen/

• joecks
Mijn domeinen staan niet bij Strato maar bij een andere provider (OXXA.com) en de DNS gaat via Cloudflare. Ik heb ook maar 1 IP adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:24
De reverse DNS moet altijd door de eigenaar van het IP-adres ingesteld worden, en dat is Strato.

• LukeS
Met bovenstaande.
Iedere VPS heeft bij Strato een uniek IP.
De reverse DNS / PTR kun je op dit moment helaas niet zelf instellen.
Dit dien je de support van Strato te laten doen.

• joecks
Ik ga het aan Strato voorleggen of ze mij kunnen helpen hiermee, dank jullie wel.

• joecks
Kreeg een melding terug van support dat Reverse DNS niet mogelijk is op het pakket wat ik nu bij ze afneem , Linux VC30.

De mail lijkt verder prima te werken nu , niet tot nauwelijks spam meldingen ... krijg alleen deze meldingen nog terug van mxtoolbox

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gu1hM5npNoKBL1BlMXHuakOjo5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AJsBcyuYeMJPZu5MGJSVyryZ.png?f=fotoalbum_large

DMARC heb ik op none staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwEOU5ovqk3l7GwlVpPMSSDlpys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PQ9JjBF1Ef4w0rvRIcmgvelY.png?f=fotoalbum_large

Kan ik alles nu gewoon zo laten en maak ik me zorgen om niks of kan ik mijn mail beter ergens anders onderbrengen ?. Gaat nu om 3 domeinen met 12 mail adressen (2 domeinen (nog) geen mail ingericht)

De kosten vallen enigszins mee gezien wat je krijgt , VPS met Plesk Web licentie , 16GB ram , 6 CPU vcores en 500GB nvme ..
(6 maanden 1 euro en daarna 15 euro per maand,)

[ Voor 0% gewijzigd door joecks op 22-09-2022 13:55 . Reden: Prijsstelling Strato aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:25
Als reverse DNS niet voor elkaar is, ga je problemen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LukeS
Wel heel vreemd. Ik neem de goedkopere Linux VC9 af en daar kon het wel bij.
Daar heeft de klantenservice mijn verzoek doorgestuurd naar de derdelijns en die hebben het PTR record voor mij ingesteld.
Misschien gewoon nog een keer proberen en hopen dat je iemand anders treft?
Zoals hierboven genoemd is een goede Reverse DNS wel belangrijk wanneer je de VPS als mailserver gebruikt.
Overigens kun je de huidige mailserver-score ook nog berekenen via https://www.mail-tester.com/

(Trouwens: De Linux VC30 is 6 maanden voor 1 euro en daarna 6 maanden voor 15 euro per maand, met minimale afname van 1 jaar. Dus het eerste jaar kost 96 euro.)

[ Voor 15% gewijzigd door LukeS op 22-09-2022 13:43 ]

• joecks
@LukeS
Ja ik heb net nog maar een keer gebeld en ze gaven aan dat ik het PTR record en A record door moest geven

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Beste Carlo,

Hartelijk dank voor het aangename gesprek.

wir konen DNS reverse voor jouw instellen. Wij hebben PTR en A record nodig.

Ik kijk uit naar je antwoord.

Met vriendelijke groet,

xxxxxxx
STRATO Nederland

en je hebt gelijk , 6 maanden 1 euro en daarna 15 euro , zal het aanpassen)

PTR record kan ik zelf niet aanmaken bij Cloudflare. dus ik snap het niet zo goed meer.

Als ik ze de hostname doorgeef van de VPS dan moeten ze toch genoeg hebben lijkt mij ?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:08
joecks schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:54:
@LukeS
Ja ik heb net nog maar een keer gebeld en ze gaven aan dat ik het PTR record en A record door moest geven

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Beste Carlo,

Met vriendelijke groet,

xxxxxxx
STRATO Nederland

PTR record kan ik zelf niet aanmaken bij Cloudflare. dus ik snap het niet zo goed meer.

Als ik ze de hostname doorgeef van de VPS dan moeten ze toch genoeg hebben lijkt mij ?
Ze willen weten hoe de records moet gaan luiden denk ik? Dus geef dat door. A record heb je misschien al.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:08
joecks schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:29:
Kreeg een melding terug van support dat Reverse DNS niet mogelijk is op het pakket wat ik nu bij ze afneem , Linux VC30.
Ze zeggen dat het wel kan hierboven maar dat je zelf moet doorgeven hoe PTR en A record moeten gaan luiden.

• joecks
pennywiser schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:01:
[...]

Ze zeggen dat het wel kan hierboven maar dat je zelf moet doorgeven hoe PTR en A record moeten gaan luiden.
Klopt maar in het eerst gesprek gaven ze aan dat het niet mogelijk was, in het 2e gesprek dus wel.

• joecks
LukeS schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:40:
Overigens kun je de huidige mailserver-score ook nog berekenen via https://www.mail-tester.com/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7HTv5yd-QVZ9Ja_P9tHBwTqGTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wi8dB7ik6kP3U1tS3O6RRjPx.png?f=fotoalbum_large

Dat ziet er wel goed uit in ieder geval

[ Voor 8% gewijzigd door joecks op 22-09-2022 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

joecks schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:54:
@LukeS

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Beste Carlo,

Met vriendelijke groet,

xxxxxxx
STRATO Nederland

Is dat mailtje as-is van Strato support? Dat is wel echt extreem bagger Nederlands voor een bedrijf 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joecks
Oon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:06:
[...]

Is dat mailtje as-is van Strato support? Dat is wel echt extreem bagger Nederlands voor een bedrijf 8)7
Klopt, heb alleen de naam maar even weggehaald, was geen Nederlandse naam , dat zou een verklaring kunnen zijn , persoon is de Nederlandse taal niet goed machtig denk ik...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LukeS
Je hoeft de PTR niet aan te maken bij Cloudflare, maar wel een A record voor de VPS.
Dit moet een zogenaamd FQDN hostname zijn. Bijvoorbeeld server.joecks.nl

Je geeft aan strato door:
- A record (= IP van je VPS)
- PTR record (De FQDN hostname waar je bij Cloudflare een A record van hebt gemaakt bij Cloudflare. Bijv: server.joecks.nl)

Als Strato klaar is dan kun je ter controle op https://dnschecker.org/ het IP van je server intoetsen en PTR selecteren. Dan zul je het PTR record moeten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joecks
Dat heb ik zo ook doorgegeven inderdaad.
Dank voor je hulp en ik wacht af wat er nu gebeuren gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:50

jurroen

Security en privacy geek

Fijn dat je het opgelost krijgt! Mail zonder correct rDNS record is een clusterfuck. Ik blokkeer alle ongeldige rDNS en FCrDNS, dat scheelt echt zóveel junkmail.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1