Zoals velen ben ik mijzelf (mede door de hoge gasprijzen) aan het oriënteren op een warmtepomp om de energierekening te verlagen en van het gas af te gaan.
- Dak geisoleerd met 14cm Slimfix Deco isolatieplaten (december 2020)
- Benedenverdieping HR+++ glas en kunststof kozijnen (januari 2021)
- Bovenverdieping HR++ glas en rolluiken
- Spouwmuur gevuld met 6cm Supafil mineralenwol (juni 2022)
- Vloer geisoleerd met 6cm PIF folie (september 2022)
- Gasverbruik afgelopen 12 maanden: 1044 m³
Gezien ik zelf pas vanaf eind 2020 eigenaar ben en er pas sinds begin 2021 woon heb ik helaas nog niet echt een goede winter kunnen meemaken om een reel gasverbruik in te schatten, ga ik echter van het huidige gasverbruik uit, dan zou ik volgens de koevlaas2 formule op gewenste capaciteit van 5.06kW uitkomen, dit komt redelijk overeen met wat ik zelf voor de nieuwe situatie berekend heb via https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening (4.15kW totaal)
Zelf verwacht ik dan ook dat ik met 5kW het ruim moet aan kunnen en moet waarschijnlijk eerder moet kijken naar hoe ver er terug gemoduleerd kan worden.
- Eerste verdieping:
- Zolder: 1 (kleine) T10 radiator welke normaal gesproken dicht staat.
Los hiervan is er ook nog 3m2 elektrische vloerverwarming aanwezig op de badkamer, welke alleen sochtends/savonds aan staat.
De huidige verdeler is een Robot Standaard verdeelunit, of iets wat er op lijkt, want als je de handleiding van de standaard bekijkt zou die geen LTV ventiel moeten hebben maar wel een blindstop rechtsonderin maar de versie die ik heb heeft geen blindstop zitten, maar wel weer iets wat op het LTV ventiel lijkt, maar dan weer niet regelbaar is..
:strip_exif()/f/image/H1GWH1sBC3NSwweg8keiGCeE.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de monoblock zie ik zelf de volgende plekken:
Eventueel zou het ook nog achter in de tuin/boven op het schuurtje gezet kunnen worden, echter zal die hier altijd in je eigen zicht zitten, en heb je vergeleken met de andere opties veel meer leidingen nodig.
En vanaf de CV loopt die op dezelfde manier richting de achtergevel waar die bij de andere slaapkamer naar beneden gaat en splitst in 2 slaapkamers/werkkamers en vervolgens verder naar beneden gaat in een koof om via de kruipruimte naar de vloerverwarmingsverdeler te gaan.
De CV leidingen hebben momenteel een buitenmaat van 28mm, de aftakkingen naar de radiatoren zijn 18mm.
Rekeninghoudende met een maximale capaciteit van 5KW zou je dan uitkomen op bv de:
- Valiant VWL 55/6 A 230V (volgens hun eigen specs tussen de 1.5-6.2) al dan niet icm de MEH 97
- Valiant VWL 35/6 A 230V (volgens hun eigen specs tussen de 1.5-4.2) al dan niet icm de MEH 97
- NIBE F2040 8
- Panasonic MDC05J3E5 (minimaal 2500?)
- LG HM051MR U44 of HM071MR U44
Wat dat betreft zou het op de overkapping ideaal zijn, echter in hoeverre krijg je daar dan last van resonantie in de rest van het huis en is dat oplossen?
- is mijn huidige leidingwerk/vloerverwarmingsverdeler geschikt, of moet daar ook iets vervangen worden?
- en alle andere vragen die ik waarschijlijk vergeten ben..
Basisinfo huis:
- Bouwjaar: 1974- Dak geisoleerd met 14cm Slimfix Deco isolatieplaten (december 2020)
- Benedenverdieping HR+++ glas en kunststof kozijnen (januari 2021)
- Bovenverdieping HR++ glas en rolluiken
- Spouwmuur gevuld met 6cm Supafil mineralenwol (juni 2022)
- Vloer geisoleerd met 6cm PIF folie (september 2022)
- Gasverbruik afgelopen 12 maanden: 1044 m³
Gezien ik zelf pas vanaf eind 2020 eigenaar ben en er pas sinds begin 2021 woon heb ik helaas nog niet echt een goede winter kunnen meemaken om een reel gasverbruik in te schatten, ga ik echter van het huidige gasverbruik uit, dan zou ik volgens de koevlaas2 formule op gewenste capaciteit van 5.06kW uitkomen, dit komt redelijk overeen met wat ik zelf voor de nieuwe situatie berekend heb via https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening (4.15kW totaal)
Zelf verwacht ik dan ook dat ik met 5kW het ruim moet aan kunnen en moet waarschijnlijk eerder moet kijken naar hoe ver er terug gemoduleerd kan worden.
Afgiftesysteem:
- Begane grond: 44m², waarvan 40 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 3 groepen- Eerste verdieping:
- 1 maal een T10 van 160x55 (slaapkamer)
- 2 maal een T10 van 135x55 (kantoor/logeerkamer)
- 1 handdoek radiator van 60x120 (badkamer
- Zolder: 1 (kleine) T10 radiator welke normaal gesproken dicht staat.
Los hiervan is er ook nog 3m2 elektrische vloerverwarming aanwezig op de badkamer, welke alleen sochtends/savonds aan staat.
De huidige verdeler is een Robot Standaard verdeelunit, of iets wat er op lijkt, want als je de handleiding van de standaard bekijkt zou die geen LTV ventiel moeten hebben maar wel een blindstop rechtsonderin maar de versie die ik heb heeft geen blindstop zitten, maar wel weer iets wat op het LTV ventiel lijkt, maar dan weer niet regelbaar is..
![]() | ![]() |
SWW:
Mijn voorkeur zou gaan naar een (200L) SWW vat op de plek waar nu de CV ketel zit, hier zijn immers al de koud en warmwater leidingen voor de rest van de woning aanwezig, mijn douche gebruikt +- 9L per minuut en er is geen DWTW aanwezig. In theorie zou die te plaatsen moeten zijn met creatief werk in de meterkast, de vraag is of het voor mij alleen nu nodig is/rendabel is.Waar komt alles te staan
Zoals al gezegd, heeft de voorkeur van het SWW vat de huidige plek van de ketel::strip_exif()/f/image/H1GWH1sBC3NSwweg8keiGCeE.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de monoblock zie ik zelf de volgende plekken:
![]() | ![]() | ![]() |
- Of linksonder haaks op de muur (met de achterzijde van de unit naar de buren toe)
- Op de muur boven het afdakje bij de voordeur (/ het afdakje verstevigen en erop zetten?)
- Of ophangen aan de muur boven het zonnescherm/op een (nog te realiseren) overkapping neerzetten.
Eventueel zou het ook nog achter in de tuin/boven op het schuurtje gezet kunnen worden, echter zal die hier altijd in je eigen zicht zitten, en heb je vergeleken met de andere opties veel meer leidingen nodig.
Huidig leidingwerk
Qua leidingen loopt het redelijk rechttoe/rechtaan, vanaf de CV loopt er een leiding langs de muur richting de voorgevel een leiding die in de hoek onder de knieschotten doorloopt tot net in de slaapkamer waar die naar beneden gaat en daar splitst naar de slaapkamer en badkamer (en vandaar weer de retourleiding terug)En vanaf de CV loopt die op dezelfde manier richting de achtergevel waar die bij de andere slaapkamer naar beneden gaat en splitst in 2 slaapkamers/werkkamers en vervolgens verder naar beneden gaat in een koof om via de kruipruimte naar de vloerverwarmingsverdeler te gaan.
![]() | ![]() | ![]() |
De CV leidingen hebben momenteel een buitenmaat van 28mm, de aftakkingen naar de radiatoren zijn 18mm.
Warmtepompvoorkeur:
Mijn voorkeur gaat uit naar een L/W monoblock warmtepomp ivm geluid in huis.Rekeninghoudende met een maximale capaciteit van 5KW zou je dan uitkomen op bv de:
- Valiant VWL 55/6 A 230V (volgens hun eigen specs tussen de 1.5-6.2) al dan niet icm de MEH 97
- Valiant VWL 35/6 A 230V (volgens hun eigen specs tussen de 1.5-4.2) al dan niet icm de MEH 97
- NIBE F2040 8
- Panasonic MDC05J3E5 (minimaal 2500?)
- LG HM051MR U44 of HM071MR U44
Wie gaat het installeren?
Indien het een monoblock word kan een groot gedeelte van de installatie zelf/door bevriende loodgieters/installatiemonteurs gedaan worden, de inbedrijfsnamen zal ivm de subsidie door een gecertificeerd bedrijf gedaan worden.De vraagstukken
- Het grootste vraagstuk is bij een tussenwoning natuurlijk: Waar laat je alles zonder dat het (mijzelf) in de weg zit.Wat dat betreft zou het op de overkapping ideaal zijn, echter in hoeverre krijg je daar dan last van resonantie in de rest van het huis en is dat oplossen?
- is mijn huidige leidingwerk/vloerverwarmingsverdeler geschikt, of moet daar ook iets vervangen worden?
- en alle andere vragen die ik waarschijlijk vergeten ben..
:strip_exif()/f/image/UJSO5ofI3KuTMJIdIniVm1yK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/0OFWJXvGlsQit7UIlbIgfRBr.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gE8amzMMTYkvOzMSz2KPT8gT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KT3gwTTxRZCPgt50eV9d8ADM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mRJNmZLAUO1Qfwl3uVaiX4Na.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YGBVnHibIqEln1McTQLHpTPY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/BavJJmJvVRvgwBjAhLKb3JcQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YQRv6F3GsstIxCpGqAq17vzm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QVagC0wiXNs4yYHpT3rDb2ui.jpg?f=fotoalbum_large)